Als Texelaar krijg ik denk ik toch wat meer mee. Even een kort overzichtje:
De huidige situatie:
Er zijn 2 reguliere buslijnen:
- de 29 van de cocksdorp langs strend, skil, den burg en den hoorn naar de boot. Deze rijdt 1x per uur, dus 2 bussen op deze buslijn. Dit is voldoende. Deze buslijn is ernstig onrendabel en gaat vaak leeg langs.
- de 28 van de boot via den burg naar De koog en weer terug. Deze rijdt 1 rondje in een uur, er is dus maar 1 bus nodig.
Er is ook nog een zomerdienst: de 827. Deze doet enkele toeristische plekken aan, waaronder Skil, Den Burg, De Koog, vliegveld en de slufter. Deze bevat in de zomer dus ook 2 bussen op dezelfde lijn, en rijdt dus net als de 29 in 2 uur een rondje. Hoe deze bus wordt gebruikt weet ik niet precies, maar volgens mij gaat dat nog wel redelijk.
Nu over het plan
Het gehele plan wordt "Texelhopper" genoemd. Er is een website, een logo, etc. Onder dit plan gebeuren er eigenlijk 2 dingen: buslijn 29 en 827 worden vervangen door belbusjes (en deels door een studentenlijn), en buslijn 28 wordt samengevoegd met lijn 33 die Texel verbind met treinstation Den Helder. Over het eerste deel: Tijdens de "schoolspits" is er lijn 629, eigenlijk dus een veredeld belbusjes waar je niet voor hoeft te bellen. Je kunt hiermee dus enkel naar de school en niet verder naar Den Hoorn of de boot. De rest van de dag worden er kleine busjes voor ongeveer 10 personen ingezet, die, afhankelijk van het aanbod, een bepaalde (vaste) route rijdt. Mensen die verder dan x meter van een halte wonen worden thuis opgehaald (zo staat het iig op de website, maar ik vraag het me af: dan kun je ook niet echt meer op een bepaalde route rijden dunkt me..). Je moet uiterlijk een uur van tevoren een busjes reserveren, en de ritten moeten vooraf betaald zijn (dit is niet veel anders dan een ouderwetse strippenkaart die je ook bij de tabakzaak kon kopen).
Buslijn 28 en buslijn 33 (den helder) worden samengevoegd: de bus gaat dus de boot op. Wil je niet met de bus de boot op, dan kun je van tevoren uitstappen. Wil je vanaf Texel naar het station in Den Helder zal je op de boot moeten instappen. De boot is echter vrij krap: als automobilist ga je niet blij zijn met krassen op je auto door dit plan. Ook mogen mensen vanuit de bus de boot op, en moeten dan dus ook weer terug. Ik vraag me werkelijk af hoe ze dat gaan doen. Er is héél veel weerstand tegen dit onderdeel van het plan.
De prijs gaat bovendien omhoog naar 3 euro per rit. Ongeacht de afstand. Dit is veel meer voor mensen uit Den Burg richting de boot (wat nu zo'n anderhalve euro kost maximaal), maar wel weer goedkoper vanaf ongeveer Oosterend en verder(dat kost nu ook zo'n 3 euro zonder korting). De OV chipkaart zal niet meer geldig zijn, al krijgen Texelse studenten wel een tegemoetkoming (gratis ritten). Hoe het precies zit met kortingen is nog steeds niet helemaal duidelijk.
Al met al is er een hoop onduidelijk. Het plan is bedacht zonder inmenging van belangengroepen (verhaal wat ik gehoord heb van de voorzitter van de lokale ANBO: ze werden gevraagd mee te praten. ANBO was niet positief over het plan, waardoor ze niet meer werden uitgenodigd. Ze hebben uiteindelijk gevraagd of ze toch weer mee mochten praten aangezien ze niets meer hoorde van de werkgroep. Na een tijdje mocht dat inderdaad, maar het plan was toen al besloten en konden ze dus nergens over mee beslissen.). De wethouder gaat nóóit met de bus, aangezien die in Den Burg woont. Als het hele voortraject anders was doorlopen hadden Texelaars heel anders tegen dit plan aangekeken. Dat bovendien de bedenkers niet eens willen uitleggen wáárom dit plan gaat werken, voedt alleen maar de gedachte dat ze het zelf ook niet weten.
Is een ringlijn op Texel geen optie?
Nee, aangezien er bijna geen belangrijke functies zitten langs de randen: Den Burg is zeer belangrijk, en dat ligt erg centraal: een ringlijn duurt bovendien te lang qua reistijd (je kunt niet een rondje rijden in die tijd).
Daniel schreef:Tja, niet volwaardig omdat die lijn nu al niet 's avonds rijdt. Maar hij gaat er wel aan voorbij dat lijn 29 vanaf 14 december alleen nog tussen De Cocksdorp en Den Burg rijdt, het zuidoosten van het eiland heeft dus helemaal geen bus meer.
De bus rijdt op vrijdag en zaterdag ook ´s avonds, doordeweeks tot een uur of 7. Texel is een vrij saai eiland, en er is na 7 ook eigenlijk geen vraag doordeweeks (uiteraard uitzonderingen daargelaten). Lijn 29 rijdt na 14 december helemaal niet meer: bus 629 is een soort schoolbus die enkel naar de school rijdt. Je mag natuurlijk wel meerijden als ie langs komt, maar ik vraag me zelfs af of hij wel op de elemert (centraal busstation) stopt.
matti93 schreef:... Laten we beginnen met een proef waarbij studenten die op Texel wonen hun chipkaart buiten het eiland niet kunnen gebruiken in de bus, dat is wel zo eerlijk ...
Helemaal niet eerlijk, ik kan niks aan dit stomme plan doen
sirvinniei schreef:Ik ben erg nieuwsgierig naar de reizigersaantallen van de "perverse lege bussen"
Als 90% van de reizigers van lijn 29 opgevangen kan worden door de nieuwe 629 zou ik het kunnen snappen
Precies. En dat is dus niet zo. Het plan wordt er gewoon doorgedrukt en er is geen overleg geweest met mensen die gebruik maken van het OV (en dus uit ervaring best nog wel nuttig kunnen zijn).
Kevster schreef:
De reactie van die mensen in de studio van die belangenclub op Texel vond ik dan wel weer tenenkrommend. "De wethouder was er maar een kwartier op de voorlichtingsbijeenkomst." "Oja, was je er zelf ook bij dan?" "Nee, ik heb dat later gelezen op internet." :') En vervolgens dat vrouwtje met die bril "Ik heb maar niets gezegd tijdens de bijeenkomst, want die was voor De Koog en ik woon in Cocksdorp."
Dat die wethouder er niet was was gewoon op internet te lezen inderdaad. Ik had er ook graag bij geweest, maar de gemeente vind het kennelijk nodig om in een tijdperk waarin je veel digitaal kunt doen lekker ouderwets avondjes te organiseren. Als studerende Texelaar is het dan dus niet mogelijk ergens bij te zijn. Die vrouw met die bril is trouwens een ontzettende klager, helemaal een eng mens. Overigens was er daarvoor een bijeenkomst in de Cocksdorp waar ook een paar mensen waren (waaronder m'n familie met punten die ik ze had meegegeven). Hier is echter niets over geschreven.
Frans F schreef:Busfoto.nl schreef:Er is geen enkele reden te verzinnen om de chipkaart af te schaffen.
Ik weet wel een reden en die is in het Texelse geval meer geld binnen harken, vooral bij toeristen.
Nee, om de pilot te monitoren is het belangrijk dat je inzicht krijgt in vervoersstromen enzo. Translink duurt dan veel te lang voor een pilot die maar 2 jaar duurt (met translink heb je na 3 jaar inzicht in de data ofzo).
groningen schreef:Misschien worden er in de zomer normale bussen ingezet.
Nee dus. Bovendien valt het met de bagage wel mee, omdat het OV dus al niet aantrekkelijk is op Texel. Als ze dáár nou wat aan zouden doen...
OV-Hobbyist schreef:sandertjo schreef: En die bus is gestrand op het station in den helder.
De boot vaart in principe altijd. Er wordt tot windkracht 11 gevaren. Met windkracht 12 wordt er niet meer gevaren, maar dan rijden de bussen waarschijnlijk ook niet meer.
Varen hangt niet zozeer af van de wind, maar meer van waterstand. Vaak is het water door zware storm te hoog of te laag, waardoor de boot niet af kan meren. Als het windkracht 12 is, maar de wind staat gunstig en het waterpeil is prima, dan zal hij gewoon kunnen varen. Of hij dat ook doet is een tweede: af en toe niet varen is natuurlijk niet echt een groot probleem. Qua gestrande bussen valt het ook wel mee, dan rijdt de bus die nog op Texel is wel gewoon zoals de 28 nu rijdt denk ik (die rijdt een rondje in een uur).
Als jullie nog vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.