Pagina 5 van 43

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: di 25 jun 2019, 20:15
door Stadsbus
Klopt! Zou de 5147 moeten zijn, de 5143 staat nu in Nijkerk als het goed is.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 26 jun 2019, 23:11
door Stadsbus
De eerste openbare foto's staan nu ook online, inclusief interieurfoto's: http://pvopdelftsewielen.nl/EBS/Demobus ... %20EBS.htm

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 27 jun 2019, 09:27
door katvis
Ziet er mooi uit, interieur net als bij Syntus Utrecht! Hoop dat er nu wel displays komen in plaats van een armzalige onduidelijke lichtkrant met onverstaanbare omroep _O-

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 27 jun 2019, 23:00
door Lucsroof
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... vXdG2qXs6-

Dit geeft een nog beter informarie over de verschil met hoe het is en hoe het vanaf 25 augustus wordt + tekeningen van het materieel

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 27 jun 2019, 23:11
door Lucsroof
luka23 schreef:Ziet er mooi uit, interieur net als bij Syntus Utrecht! Hoop dat er nu wel displays komen in plaats van een armzalige onduidelijke lichtkrant met onverstaanbare omroep _O-

De de laminaatvloer is ook Nice.
Extra reis informatie vindt ik nooit erg zoals met overstapmogelijkheden en hoe laat ze vertrekken, een beetje zoals wat de Qlliners hebben.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 15:06
door Matt5154
https://twitter.com/EBS_OV/status/1144550716834557953

Volgens EBS op Twitter worden een aantal oude wagens overgenomen vanuit de vorige concessie. Ik vermoed de Ex-HTM wagens.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 15:16
door Milco
Opvallend in het document vind ik het open instapregime bij de R-Netlijnen 455 en 456. :)

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 17:34
door SDC
Perfect! Een open instapregime is zoveel beter voor de halteringstijd en de doorstroming. Voor mijn part wordt er liever vandaag dan morgen nog een open instapregime ingevoerd op alle stadslijnen en op drukke streeklijnen. In de praktijk zie je al dat er vooral in Rotterdam op veel lijnen officieus al een open instapregime geldt; het scheelt soms wel een halve minuut per (drukke) halte. Eigenlijk zou het dus beter de standaard kunnen worden.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 20:40
door WSM
OVspotter070 schreef:https://twitter.com/EBS_OV/status/1144550716834557953

Volgens EBS op Twitter worden een aantal oude wagens overgenomen vanuit de vorige concessie. Ik vermoed de Ex-HTM wagens.
Waarom niet de diesels die nu naar Delfgauw rijden?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 20:44
door Daniel
Aannemelijk zijn die nog eigendom van Connexxion zelf (en maar één concessie oud dus vast nog bruikbaar voor ze). Die ex-HTM wagens zijn overigens ook al nagenoeg in MRDH-kleuren dus da's ook wel handig natuurlijk.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 20:50
door Matt5154
WSM schreef:
OVspotter070 schreef:https://twitter.com/EBS_OV/status/1144550716834557953

Volgens EBS op Twitter worden een aantal oude wagens overgenomen vanuit de vorige concessie. Ik vermoed de Ex-HTM wagens.
Waarom niet de diesels die nu naar Delfgauw rijden?
Nummerconflict met de nieuwe solo 12m Citaro nummers (5101-5183).

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 20:55
door Milco
Dat nummerconflict is geen issue, ander nummer erop en klaar...

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 20:58
door Matt5154
De ex-HTM gaan vgm terug naar de MRDH. Grijze n.n.b. De Ex-veolia denk uit dienst (hebben geen airco). @Daan76 zijn er nog nieuws over welk materieel gaat nou mee naar de nieuwe concessie?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 20:59
door Post
Ik wou net zeggen een bus niet meenemen omdat er een verkeerd nummer op staat is natuurlijk wel erg raar.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 21:04
door Lijn 45
De ex-Veolia's zijn 4 jaar jonger dan hun Haarlemse broertjes, dus misschien gaan ze daarheen.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 21:07
door Matt5154
4 ervan gaan naar Syntus Gelderland. En het zal me niet verbazen dat ook een aantal naar Arnhem of Nijmegen gaan.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 03 jul 2019, 22:43
door Lucsroof
SDC schreef:Perfect! Een open instapregime is zoveel beter voor de halteringstijd en de doorstroming. Voor mijn part wordt er liever vandaag dan morgen nog een open instapregime ingevoerd op alle stadslijnen en op drukke streeklijnen. In de praktijk zie je al dat er vooral in Rotterdam op veel lijnen officieus al een open instapregime geldt; het scheelt soms wel een halve minuut per (drukke) halte. Eigenlijk zou het dus beter de standaard kunnen worden.
Het zorgt er misschien voor dat een bus mínder lang stil staat bij een halte, maar zullen mensen wel wachten voor dat een aantal zijn uitgestapt

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 04 jul 2019, 00:07
door SDC
Ook dat gaat in de praktijk altijd wel goed, enkele asociale uitzonderingen daargelaten natuurlijk. En ook de tram en metro hebben al jaren een open instapregime, ook daar gaat het gewoon goed v.w.b. de voorrang van uitstappers op instappers.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 04 jul 2019, 01:24
door Daan76
SDC schreef:Perfect! Een open instapregime is zoveel beter voor de halteringstijd en de doorstroming. Voor mijn part wordt er liever vandaag dan morgen nog een open instapregime ingevoerd op alle stadslijnen en op drukke streeklijnen. In de praktijk zie je al dat er vooral in Rotterdam op veel lijnen officieus al een open instapregime geldt; het scheelt soms wel een halve minuut per (drukke) halte. Eigenlijk zou het dus beter de standaard kunnen worden.
Ik denk er nog iets anders over: OF een open instapregime op ALLE lijnen, en dan natuurlijk wel met véél meer kaartcontroles door BOA's dan momenteel gebeurt. OF op geen enkele lijn open instapregime.
Maar niet op de ene lijn wel en op de andere niet want dat is natuurlijk niet werkbaar.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 04 jul 2019, 01:28
door Daan76
WSM schreef:
OVspotter070 schreef:https://twitter.com/EBS_OV/status/1144550716834557953

Volgens EBS op Twitter worden een aantal oude wagens overgenomen vanuit de vorige concessie. Ik vermoed de Ex-HTM wagens.
Waarom niet de diesels die nu naar Delfgauw rijden?
Die diesels zijn van Connexxion en dat zou dus een ingewikkelde constructie worden (even los van het feit dat diesel echt niet meer de bedoeling is in de nieuwe concessie).
De ex-HTM wagens zijn van MRDH en dan is het dus makkelijker om er wat andere stickers op te plakken en het ICT-gebeuren van Cxx te vervangen door ICT van EBS. Logischerwijze zou ik er dus inderdaad eerder op gokken dat de ex-HTM wagens mee overgaan naar EBS.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 04 jul 2019, 18:43
door Wubbo
Daan76 schreef:Ik denk er nog iets anders over: OF een open instapregime op ALLE lijnen, en dan natuurlijk wel met véél meer kaartcontroles door BOA's dan momenteel gebeurt. OF op geen enkele lijn open instapregime.
Maar niet op de ene lijn wel en op de andere niet want dat is natuurlijk niet werkbaar.
In Utrecht werkt het wel (met lijn 12), waarom zou dat dan in Haaglanden niet werken?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 04 jul 2019, 18:48
door Z2N
Lijn 12 is natuurlijk wel uniek, in dat vrijwel alle reizigers gratis reizen hebben (studenten-OV), en er dus geen beloning is voor niet-inchecken.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 04 jul 2019, 18:56
door Suus
Z2N schreef:Lijn 12 is natuurlijk wel uniek, in dat vrijwel alle reizigers gratis reizen hebben (studenten-OV), en er dus geen beloning is voor niet-inchecken.
Studenten krijgen van niemand les en het UMC heeft ook geen verplegers en dokters?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 04 jul 2019, 19:26
door Hainje
Die komen natuurlijk gewoon met de olieslurpert!1!!¡!

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 04 jul 2019, 19:38
door SDC
Een geheel of gedeeltelijk open instapregime kan echt wel gecommuniceerd worden aan de reiziger, in het geval van Haaglanden Streek is het eenvoudig: alle 4xx lijnen hebben een open instapregime, de overige lijnen (normaal gesproken) niet. Toch vind ik dat chauffeurs hier wel flexibel mee om zouden kunnen springen; bij drukte alle deuren open.

Toch geef ik toe dat er voor een algeheel open instapregime (ongeacht de lijn) ook best veel te zeggen valt. Nu is het vaak zo dat de ene chauffeur star vasthoudt aan alleen de voorste deur openen, terwijl andere chauffeurs bij meer dan 3 reizigers op een halte alles open gooien. Vanuit dat perspectief zou er wel wat voor te zeggen zijn om de chauffeurs in ieder geval te instrueren om hiermee flexibel om te springen, of er simpelweg eenduidige richtlijnen voor op te stellen, die dan wat mij betreft ook een algeheel open instapregime zouden kunnen inhouden.

Breder gezien is het vreemd dat het bij de trein, metro en tram wel kan en ook gebeurt, en dat de bus het enige vervoermiddel is waar er vaak geen open instapregime geldt. In de meeste andere landen, ook buurlanden, kan men bij alle vervoermiddelen gewoon overal instappen. In Nederland is het v.w.b. de bus vaak een beetje een grijs gebied, en ligt het er zeer aan in welk gebied men zich bevindt.