Pagina 5 van 17

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 16:50
door Roeland
Je hebt een punt. Maar dat aansluiten is wel een beetje lastig met een NS die vooraf 4x/uur een trein belooft, en dat vervolgens afschaalt naar 2x/uur.
Plus dat je dan met 2x inchecken zit als reizigers (rechtstreekse bus = goedkoper).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 17:17
door visgraat
Als de helft rijdt, heb je voor de helft nog aansluitingen. Dat NS niet aanbiedt wat ze beloofd hebben is vervelend, maar ik hoop toch dat dat op termijn weer beter wordt.
En dat je moet overchecken naar een andere vervoerder gebeurt op heel veel plekken in het land. Als met die reden alle bussen moeten blijven rijden, is naar mijn idee jammer als elders bezuinigd wordt. Eigenlijk is dat een luxe probleem.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 17:45
door Suus
Eerlijk gezegd zou ik alleen de lijn van Krimpen aan den IJssel via Nesselande naar Den Haag behouden van al die lijnen over de A12, omdat dat echt een relatie is die heel veel dwarsverbindingen die spoorgebonden vervoer niet kan bieden. Maar ook daarvan kan ik mij voorstellen dat je die na Lansingerland-Zoetermeer door laat rijden naar Centrum West, omdat dat ook de nodige reizigers trekt en je er minstens 12x/uur naar Den Haag kan.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 18:08
door visgraat
Die verbinding is inderdaad wel de meest logische om nog door te rijden naar Den Haag als je het zou doen. Vanaf Lansingerland-Zoetermeer ben je overigens sneller in Den Haag dan via Centrum West, tenzij je bij NOI moet zijn, dus een snelle overstap bij Lansingerland-Zoetermeer is naar mijn idee het best.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 08:13
door Roeland
Zelf zou ik de 383 liever rechtstreeks naar eindpunt Centrum-West laten rijden, en helemaal niet meer op Lansingerland laten stoppen.
Wanneer de 383 vanaf Moerkapelle rechtstreeks (dus niet via Lansingerland, maar via de Verl. Australiëweg) naar Centrum-West rijdt, heb je ook een snelle overstap van/naar Den Haag. En meteen ook op de 400 naar Leiden.
Voordelen van rechtstreeks naar Centrum-West (ipv naar Lansingerland):
- op CW kun je met één overstap op tram 3 of 4 rechtstreeks naar heel veel Haagse bestemmingen (op Lansingerland alleen naar CS, en dan moet je daar vaak weer overstappen)
- vanaf CW rijdt de tram veel frequenter dan de trein vanaf Lansingerland (makkelijk wanneer de bus bijv. 5 min. vertraagd aankomt in de spits)
- op CW heb je overstapmogelijkheden (naar Leiden en Delft), die je op Lansingerland niet hebt
- rond CW zitten meer eindbestemmingen (winkels, voorzieningen, kantoren) dan rond Lansingerland
- bij overstap op CW betaal je (als reizigers) niet nogmaals een instaptarief, op Lansingerland wel

Het rechtstreeks doorrijden naar Den Haag is vooral voor de 382 interessant, omdat die al vanaf Waddinxveen op de A12 rijdt.
Ik weet alleen niet hoe de bezetting van de 382 is. Want die rijdt toch best wel parallel aan het spoor. Is de bezetting van lijn 382 voldoende om deze in een nieuwe concessie te handhaven?

Daarnaast had je vóór 2020 ook nog de 380-381 die vanaf Alphen a/d Rijn (via Hazerswoude, de N209 en de A12) naar Den Haag reden. Wellicht dat die verbinding in 2025 weer terugkomt?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 08:47
door Z2N
Zelfs toen ik nog op 300 meter van een halte van lijn 381 woonde en naar Den Haag Centraal forensde was de combi fiets+trein+trein beduidend sneller, en met de komst van een station Hazerswoude-Koudekerk verdwijnt ook voor Hazerswoude-Rijndijk het nut van een rechtstreekse lijn naar Den Haag. Ik zou die DRU dan liever in andere zaken steken.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 09:31
door Roeland
De 380-381 bediende natuurlijk ook de stations van Zoetermeer en Voorburg. Wellicht dat daar nog wat Alphense en Hazerswoudse reizigers naar toe reisden?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 09:58
door sandertjo
Er zijn een hoop chauffeurs die het raar vonden dat 380/381 geschrapt werden. Er zaten inderdaad weinig reizigers tijdens corona in deze bus. Echter zit er groei in het industriegebied bij Lansingerland. Veel chauffeurs vonden ook dat er een lijn had moeten blijven die daar naar toe had moeten gaan. Vooral omdat in Lansingerland genoeg overstap mogelijkheden zijn. Helaas werd besloten de 165 dubbelop te laten rijden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 10:30
door Roeland
Waren er veel reizigers op de 380-381 van/naar de bedrijventerreinen rond station Lansingerland?
Hebben die extra ritten op de 165 geleid tot extra reizigers op de 165? of zijn de voormalige 380-381-reizigers grotendeels uit het OV verdwenen?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 10:34
door sandertjo
Klopt. De mensen die we hadden gingen veelal tot de halte Zoetermeerselaan/ station Lansingerland. 165 heeft niet tot directe groei geleidt. De mensen ben je kwijt vrees ik.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 10:40
door Roeland
Werden de 380-381 vóór de Corona wel goed gebruikt?
En dan vooral vanuit Alphen of vanuit Hazerswoude?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 11:29
door Meltrain
Roeland schreef: di 11 jul 2023, 09:31 De 380-381 bediende natuurlijk ook de stations van Zoetermeer en Voorburg.
Zo ver ik weet hebben de 38x-lijnen nooit bij station Voorburg gestopt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 11:42
door Roeland
De halte Hubrechtstraat is toch vlakbij station Voorburg?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 11:50
door ODRAIL
Ja ... (een keer goed niezen en je staat op het station).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 12 jul 2023, 10:01
door sandertjo
Roeland schreef: di 11 jul 2023, 10:40 Werden de 380-381 vóór de Corona wel goed gebruikt?
En dan vooral vanuit Alphen of vanuit Hazerswoude?
Vol was het niet. Maar er werd absoluut bij lange na niet voor niks gereden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 12 jul 2023, 10:57
door Roeland
Reden die reizigers veelal mee tot Den Haag, of slechts tot Zoetermeer?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 12 jul 2023, 15:58
door Suus
Meltrain schreef:
Roeland schreef: di 11 jul 2023, 09:31 De 380-381 bediende natuurlijk ook de stations van Zoetermeer en Voorburg.
Zo ver ik weet hebben de 38x-lijnen nooit bij station Voorburg gestopt.
Ze hebben vroeger wel in Voorburg gestopt, of dat het station was weet ik niet.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 12 jul 2023, 17:10
door Stadsbus
Roeland schreef: wo 12 jul 2023, 10:57 Reden die reizigers veelal mee tot Den Haag, of slechts tot Zoetermeer?
In de middag spits staan bij halte Haagse Poort (naast hoop kantoren) wel vaak mensen te wachten op een 38x lijn. Maar een goed gevulde bus aan reizigers staat er nooit.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 13 jul 2023, 01:20
door sandertjo
Roeland schreef: wo 12 jul 2023, 10:57 Reden die reizigers veelal mee tot Den Haag, of slechts tot Zoetermeer?
Zoals ik eerder al vermeld had gingen passagiers minder snel mee naar Den Haag, en was je het grootste gedeelte al kwijt in Bleiswijk bij de Zoetermeerselaan en station Lansingerland.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 13 jul 2023, 15:55
door CamilleKreemers
Waarom rijden de 382-383 altijd door naar Den Haag?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 13 jul 2023, 16:07
door CamilleKreemers
sandertjo schreef: di 11 jul 2023, 09:58 Er zijn een hoop chauffeurs die het raar vonden dat 380/381 geschrapt werden. Er zaten inderdaad weinig reizigers tijdens corona in deze bus. Echter zit er groei in het industriegebied bij Lansingerland. Veel chauffeurs vonden ook dat er een lijn had moeten blijven die daar naar toe had moeten gaan. Vooral omdat in Lansingerland genoeg overstap mogelijkheden zijn. Helaas werd besloten de 165 dubbelop te laten rijden.
Heeft het zin om de 187 naar Lansingerland te sturen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 13 jul 2023, 16:14
door Roeland
Met de 187 naar Lansingerland krijgt alleen Hazerswoude-Dorp daarmee een verbinding, maar Alphen niet.
CamilleKreemers schreef: do 13 jul 2023, 15:55 Waarom rijden de 382-383 altijd door naar Den Haag?
Omdat CS een logischer eindpunt is dan Haagse Poort?
En ook omdat de 382 al op de A12 rijdt. En omdat een 382-ritje v/n Den Haag CS ca. 40 minuten kost, dus met 3 omlopen kun je dan halfuurdienst rijden.
Hoe wordt die 382 trouwens gebruikt? Hij rijdt best wel parallel aan het spoor. Zitten daar in de spits toch veel reizigers in? En dan wellicht vooral vanuit de zuidwestelijke woonwijken van Waddinxveen?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 13 jul 2023, 16:18
door Meltrain
CamilleKreemers schreef: do 13 jul 2023, 15:55 Waarom rijden de 382-383 altijd door naar Den Haag?
Van lijn 383 rijdt minder dan de helft van het aantal ritten van/naar Den Haag.
Lijn 382 rijdt wel altijd van/naar Den Haag, maar dat komt omdat die lijn dan toch al op de A12 rijdt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 15 aug 2023, 10:03
door sandertjo
Vandaag loopt de 6 weken bezwaar periode af. Benieuwd of er een vervoerder is die bezwaar heeft ingediend....

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 15 aug 2023, 12:45
door UtrechtOV
Gaat QBuzz dan nu ook meer van de plannen bekendmaken?