Pagina 5 van 20

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 20:33
door Suus
De benodigde capaciteit tijdens de spits is leidend voor de rest van de dag, hoe je het ook wendt of keert.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 20:34
door CamilleKreemers
Frans F schreef:Je maakt de denkfout alleen maar naar een paar drukke treinen in de spits te kijken. De treinen overdag, om maar te zwijgen van de avond en het weekend, hebben aan een losse SGM2 meer dan genoeg. Daarom heb je kleine eenheden nodig, die je in de spitsuren zo nodig kunt combineren tot wat langere treinen. Een halfuurdienst op zondag met bijv. SLT4 is qua materieelinzet waanzin.
klopt, maar in de spits moet de maximale capaciteit worden gebruikt. dat gaat dus deels de kosten bepalen.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 21:39
door Frans F
Dat de spits leidend is voor de totaal benodigde hoeveelheid materieel snap ik ook, alleen is dat nog geen reden grote eenheden te kopen als je behalve voor een paar spitstreinen alleen korte treinen nodig hebt. Dan kun je beter tweewagenstellen kopen die je kunt koppelen.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: do 13 mar 2014, 23:17
door reisthijs
Als er nieuwe treinen worden gekocht zijn dat vanzelfsprekend korte eenheden, daar is iedereen het hier toch wel over eens.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 06:48
door BrengMe
Vergeet niet dat er op het drukste moment, de spits dus, ook vaker gereden gaat worden. Om het kwartier i.p.v. om het half uur.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 08:15
door Z2N
Waaarvan voorlopig slechts de helft van de ritten aansluit naar Leiden. Er blijven ten minste drie bakken nodig in de spitsritten, en daar 3 bakken al overkill is in de daluren, lijkt 2*2 bakken mij het waarschijnlijkst.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 10:42
door reisthijs
De drukte kan gespreid worden door alle ritten aan te laten sluiten van/naar Leiden.

In wat voor bakken reken je, SGM of GTW? Dat maakt veel verschil.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 12:57
door Meltrain
Op dit moment is er in de spits een kwartierdienst tussen Alphen en Leiden.
Ik neem aan dat die wel blijft, zelfs als Gouda - Alphen aan Arriva wordt gegund?

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 13:07
door Karl
Het idee was toch om een sprinter Leiden - Utrecht te laten rijden en een IC Leiden - Utrecht? Waardoor er vier treinen tussen Alphen en Leiden rijden; of staat dat weer in de ijskast?

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 13:10
door Suus
Het wordt wel een erg krappe bedoening in Alphen dan, het zou in de huidige situatie niet passen.

Met een kwartierdienst tussen Gouda en Alphen moet je kruisen in Boskoop en Waddinxveen. De rijtijd tussen Boskoop en Alphen is 6-7 minuten, dus bij aankomst in Alphen moet er een trein vertrekken richting Gouda. Je hebt ook nog een perron nodig voor de trein naar Leiden en die kan pas vertrekken als er een trein uit Leiden binnen is. Wie dit verhaal heeft kunnen volgen telt vier treinen op hetzelfde moment in Alphen en er zijn nu drie perrons, dus er zal er dan nog eentje bij spoor 4 moeten komen.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 13:39
door Meltrain
Dat perron kan bij wijze van spreken toch morgen al worden aangelegd? :?
Karl schreef:Het idee was toch om een sprinter Leiden - Utrecht te laten rijden en een IC Leiden - Utrecht? Waardoor er vier treinen tussen Alphen en Leiden rijden; of staat dat weer in de ijskast?
Ja, daat weet ik, maar ik bedoelde meer of dat ook per december 2015 ingaat.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 13:47
door reisthijs
Concessie Gouda-Alphen gaat in per 11 december 2016, kwartierdienst Leiden-Utrecht naar verwachting per december 2018.
In die twee jaar daartussen rijdt er een spits-pendeltje Leiden-Alphen.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 14:04
door reisthijs
Z2N schreef:De Provincie Zuid-Holland heeft overigens de bestanden over de aanbesteding, in tegenstelling tot de busconcessie ZHN twee jaar terug niet openbaar gemaakt, ze zouden anders hier staan.
De bestanden staan daar nu wel. :wink:

In het PvE wordt de mogelijkheid van een doorgaande spitsdienst nog wel opengehouden:
Indien de NS het de Concessiehouder toestaat om als onderaannemer van de NS op bepaalde momenten door te rijden naar Leiden en de Concessiehouder is bereid om als onderaannemer te opereren voor dit traject, dient de Concessiehouder deze doorrijddienst aan te bieden indien de Concessieverlener hier opdracht toe geeft en ProRail hier capaciteit voor verdeelt.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 16:21
door Michael
De NS mag vanaf 2016 het vervoer tussen deze plaatsen verzorgen:

http://www.nu.nl/binnenland/3744163/ns- ... lphen.html

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 16:40
door Karl
FMN-persbericht dat NS geen gelijk speelveld geeft en HRN opgeknipt moet worden in drie, twee, één... Wel fijn voor NS dat ze ook een keer iets winnen, tenminste, als ze een keer fatsoenlijk hebben ingeschreven.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 17:15
door Z2N
Feest! *O* Dat betekent dus geen omchip-heisa in Alphen.. :D

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 17:36
door Suus
Nieuwsbericht van de Provincie Zuid-Holland: http://www.zuid-holland.nl/contentpagina.htm?id=129159

NS Reizigers in samenwerking met Abellio Rail NRW heeft de aanbesteding gewonnen, er worden zes nieuwe treinstellen besteld met een lage vloer en een rolstoelvriendelijk toilet (dat was niet eens verplicht, dus win!).

Ik hoop ook een grote multifunctionele ruimte, want buiten de spits en in juli en augustus de hele dag mogen fietsen gratis mee :wink:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 17:58
door Frans F
Beetje wrang dat er nu plotseling wel zes nieuwe treinstellen kunnen worden besteld terwijl elders Plan V niet vervangen kan worden. Misschien het HRN toch ook maar aanbesteden.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 18:00
door Hainje
Bitch please. :')

HRN is een heel ander contract dan Apn - Gd.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 18:02
door Mr-W
@Frans F,raar is het wel. Misschien wil NS met dit materieel testen voor een grote bestelling voor het HRN,neemt niet weg dat een aanbesteding vaak sneller voor beter materieel zorgt.
Te klein en oud materieel zijn we meer dan zat in de s9600 / s4400,dus wat mij betreft komt er snel een vervolg bestelling,als het materieel voldoet.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 18:15
door Klaasje
Bee schreef: NS Reizigers in samenwerking met Abellio Rail NRW heeft de aanbesteding gewonnen, er worden zes nieuwe treinstellen besteld met een lage vloer en een rolstoelvriendelijk toilet (dat was niet eens verplicht, dus win!).
Laat me raden.. NS heeft nieuwe sprinters met een rolstoelvriendelijk toilet besteld voor het HRN en zes extra stellen kunnen tegen een klein meerprijsje worden aangeschaft.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 18:56
door Thom91
En is daar wat mis mee of?

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 19:04
door Frans F
Klaasje schreef: Laat me raden.. NS heeft nieuwe sprinters met een rolstoelvriendelijk toilet besteld voor het HRN en zes extra stellen kunnen tegen een klein meerprijsje worden aangeschaft.
Ik heb ook wel eens van dit soort mooie dromen.

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 19:19
door Fles
nou niet een klein meerprijsje he. Die toiletten kosten 700.000 euro per stuk. Of 700 miljoen kan ook wel, wat was het :P :')

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 19:38
door webguy
Ik denk dat Klaasje doelt op de Sprinter Next Generation