Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Sleutelstad

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Sleutelstad »

Er rijden opzich andere lijnen tegenwoordig grotendeels op de route van die oude lijn 90. Niemand gaat ook helemaal van Den Haag naar Haarlem met de lijnbus.

Zie dat lijn 14 bijzonder lang keert Leiden CS. In de spitsen kan je nog door als lijn 9 maar daar buiten niks. Is dat om te laden?
Marijnvdm
Donateur

Bericht door Marijnvdm »

De 385 biedt inderdaad een prima verbinding met Den Haag, maar ik mis de rechtstreekse verbinding van Katwijk/Noordwijk naar Haarlem. Een dergelijke lijn, zeker als deze als snelbuzz uitgevoerd zou worden, kan een aantrekkelijke verbinding met de Haarlemse binnenstad bieden en daarnaast veel overstapmogelijkheden op het station. Overstappen te Hillegom op een Sprinter die ook maar tot Haarlem rijdt is toch omslachtiger waardoor veel mensen geneigd zijn de auto te pakken.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Sleutelstad schreef: ma 18 nov 2024, 19:36 Zie dat lijn 14 bijzonder lang keert Leiden CS. In de spitsen kan je nog door als lijn 9 maar daar buiten niks. Is dat om te laden?
Je zou zeggen van wel. Als er op De Vink niet geladen gaat worden per 2025 zou het best nog eens kunnen dat ie tussendoor eruit piept om bij te laden.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Speedmaster

Bericht door Speedmaster »

Diensten en omlopen per stalling zijn nog niet beschikbaar dus is het op dit moment nog koffiedik kijken. Ik hoorde vorige week een geluid dat stalling Alphen wel al diensten heeft maar dat weet ik niet zeker.
Roeland

Bericht door Roeland »

Marijnvdm schreef: ma 18 nov 2024, 18:57 Ik vind het wel jammer wat er met lijn 90 gebeurd is. Nog niet heel lang geleden was dat een doorgaande lijn tussen Haarlem en Den Haag via de kustdorpen (ooit bekend als de Duinlanderlijn), en na de sterfhuisconstructie van Arriva wordt het nu in feite een lijnnr. voor korte ritten van lijn 57 tussen Sassenheim en Noordwijkerhout, de zomerritten daargelaten. Ik zag nog wel potentie in het herstel van de oude lijn, wellicht als snelbus, maar Qbuzz blijkbaar niet.
De oude lijn 90 had verschillende functies:
* ontsluiten westelijke gebieden van Wassenaar en Katwijk (waar de 95/385 niet kwam) richting Den Haag
* onderling verbinden wijken en kernen in Katwijk, Noordwijk en Noordwijkerhout
* verbinden Noordwijk en Noordwijkerhout met Haarlem
* ontsluiten kern Vogelenzang
Dat lijn 90 de laatste 30 jaar nooit goed uit de verf kwam, komt door een veelheid van redenen:
* de steeds langzamer wordende route (door verkeersdrukte drempels, 30 km zones e.d.)
* doordat Connexxion lijn 90 in Heemstede destijds nooit goed liet aansluiten op de treinen v/n Amsterdam
* de (destijds nog snelle) lijn 95/385 v/n Den Haag
* de opening van de stations Voorhout en Hillegom, waardoor een deel van de oude 90-reizigers (richting Haarlem) uit Noordwijk en De Zilk voortaan op de fiets naar het station ging
En uiteindelijk heeft Arriva vanaf 2012 lijn 90 stapsgewijs om zeep geholpen. Eerst door de rechtstreekse verbinding met Haarlem te schrappen (en het laatste restje gebruikers dat echt geen auto konden bemachtigen te laten overstappen op Hillegom) en een paar jaar geleden door de Haagse tak van lijn 90 te schrappen (en daarvoor de 385 zo'n 10 minuten langzamer te maken door deze voortaan als stopbus tegen HOV-tarief te laten rijden).

Naar mijn mening zou een nieuwe snelle verbinding Noordwijk - Haarlem (die in Heemstede goed aansluit op de trein v/n Amsterdam) zeker kansrijk zijn geweest. Maar Helaas heeft Qbuzz daar niet voor gekozen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

De concessie moet nog beginnen he. Je weet niet welke ideeën Qbuzz later nog in petto heeft?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Roeland

Bericht door Roeland »

Volgens mij hebben ze hun ideeën wel in het vervoerplan 2025 gezet?
Als ze Noordwijk - Haarlem rechtsreeks in petto hadden, dan zouden ze daarover toch wel iets hebben gezegd in hun vervoerplan?
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

De huidige lijn 90 is een typisch voorbeeld van dakpanvervoer, waarbij reizigers nooit het hele traject afleggen. Voor reizigers van Leiden naar Lisse is lijn 50 (en straks 250) sneller. Tussen Leiden en Noordwijk heb je lijnen 20 en 21 die een groter deel van Noordwijk bedienen. Dat wat Qbuzz van lijn 90 overhoudt, is zowat het enige gedeelte waarop de lijn van zichzelf nog bestaansrecht heeft, en met robuuste overstappen verwacht ik niet dat de reistijd er enorm op achteruit gaat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sandertjo

Bericht door sandertjo »

Speedmaster schreef: ma 18 nov 2024, 23:17 Diensten en omlopen per stalling zijn nog niet beschikbaar dus is het op dit moment nog koffiedik kijken. Ik hoorde vorige week een geluid dat stalling Alphen wel al diensten heeft maar dat weet ik niet zeker.
Ook Alphen wacht nog op diensten ;)
Sleutelstad

Bericht door Sleutelstad »

Waarom houdt de nieuwe lijn 90 überhaupt dat lijnnummer. Een totaal andere opzet en in lijn met de andere buslijnen had iets in de 50 serie logischer geweest.
ThatPCDude
Donateur

Milco schreef: di 19 nov 2024, 08:56 De concessie moet nog beginnen he. Je weet niet welke ideeën Qbuzz later nog in petto heeft?
Een halte opheffen in het eerste jaar terwijl dat volgens het PvE (art 3.2.2 lid 1) niet mag *O* *O*
Geen van de lijnen via de Witte Singel gaan per 15 december 2024 halteren op Kort Rapenburg. Het enige wat er op die halte gaat stoppen in 2025 is een hele vroege ochtendrit van de 56 richting Roelofarendsveen. Voor de rest nul komma niks!

Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Halte opgeheven? Welke Arriva-lijnen stoppen nu bij die halte dan?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Anderzam

Bericht door Anderzam »

ThatPCDude schreef: di 19 nov 2024, 10:42 Geen van de lijnen via de Witte Singel gaan per 15 december 2024 halteren op Kort Rapenburg.
Komt dat niet door de werkzaamheden aan het Noordeinde? De huidige 1, 3 en 5 stoppen daar nu ook niet.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Marijnvdm
Donateur

Bericht door Marijnvdm »

Sleutelstad schreef: di 19 nov 2024, 09:54 Waarom houdt de nieuwe lijn 90 überhaupt dat lijnnummer. Een totaal andere opzet en in lijn met de andere buslijnen had iets in de 50 serie logischer geweest.
Wellicht 59?
ThatPCDude
Donateur

AnderzamNL schreef: di 19 nov 2024, 10:52
ThatPCDude schreef: di 19 nov 2024, 10:42 Geen van de lijnen via de Witte Singel gaan per 15 december 2024 halteren op Kort Rapenburg.
Komt dat niet door de werkzaamheden aan het Noordeinde? De huidige 1, 3 en 5 stoppen daar nu ook niet.
Alle lijnen die per dienstregeling 2025 langs het Noordeinde gaan, hebben ook de route over het Noordeinde (maar zonder Kort Rapenburg, zelfs ruim een maand na de officiële heropening) in ovinfo staan. Dat er nu niets stopt, klopt, omdat het Noordeinde nog dicht is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld lijn 196, die een omleidingsroute vanaf Ouderkerk a/d IJssel via Stolwijk naar Gouda erin heeft staan vanwege de werkzaamheden aan de IJsseldijk, denk ik.

Marijnvdm
Donateur

Bericht door Marijnvdm »

Een mogelijke uitwerking van een lijn Noordwijk - Haarlem zou kunnen zijn:
- 2x/h lijn 222 Leiden - N206 - Noordwijk Binnen - Noordwijkerhout - N206 - De Zilk - Vogelenzang - Heemstede-Aerdenhout (overstap op IC Amsterdam) - Haarlem Centrum/Houtplein - Haarlem Station (of busstation Nieuw-Zuid)
- 1x/h lijn 57 Sassenheim - Voorhout - Noordwijkerhout - Herenweg - De Zilk - Hillegom - Nieuw-Vennep (met evt. versterkingsritten tussen Hillegom en Nieuw-Vennep)
- 1x/h lijn 59 Sassenheim - Voorhout - Noordwijkerhout - Herenweg - Lisse
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Is er vraag naar zo'n 222?
Marijnvdm
Donateur

Bericht door Marijnvdm »

Mijn lijn 222 dient als vervanging van lijn 22, niet als toevoeging. Tussen Leiden en Noordwijkerhout lijkt mij er meer dan genoeg vraag (anders had Qbuzz lijn 22 niet zo bedacht) en ik denk dat er voor het stuk naar Haarlem ook wel voldoende vraag zal zijn mits er een goede aansluiting op Heemstede-Aerdenhout is.
RamonZuidhoek73

Bericht door RamonZuidhoek73 »

Lijn 22 is juist een uitkomst voor mijn moeder.
Kan ze vanuit Noordwijk naar Hillegom zonder overstap. naar mijn broer.
Anders had ze eerst naar Sassenheim gemoeten.
Roeland

Bericht door Roeland »

Marijnvdm schreef: di 19 nov 2024, 13:59 Een mogelijke uitwerking van een lijn Noordwijk - Haarlem zou kunnen zijn:
- 2x/h lijn 222 Leiden - N206 - Noordwijk Binnen - Noordwijkerhout - N206 - De Zilk - Vogelenzang - Heemstede-Aerdenhout (overstap op IC Amsterdam) - Haarlem Centrum/Houtplein - Haarlem Station (of busstation Nieuw-Zuid)
- 1x/h lijn 57 Sassenheim - Voorhout - Noordwijkerhout - Herenweg - De Zilk - Hillegom - Nieuw-Vennep (met evt. versterkingsritten tussen Hillegom en Nieuw-Vennep)
- 1x/h lijn 59 Sassenheim - Voorhout - Noordwijkerhout - Herenweg - Lisse
Dan kun je misschien beter de 385 na Noordwijk naar Haarlem laten doorrijden, en de 22 en 57 verder ongewijzigd laten?
ThatPCDude
Donateur

Inmiddels werkt de dienstregelingpagina op de site van Qbuzz voor 15 t/m 17 december.

Hoewel die tabellen mooi zijn, kunnen er max 4 ritten achter elkaar getoond worden waardoor een totaalplaatje nog steeds ontbreekt en crasht de website als je van richting wil veranderen _O- .

Oh, en nog stééds geen lijnennetkaart beschikbaar.... >:(

Marijnvdm
Donateur

Bericht door Marijnvdm »

Roeland schreef: wo 20 nov 2024, 09:23 Dan kun je misschien beter de 385 na Noordwijk naar Haarlem laten doorrijden, en de 22 en 57 verder ongewijzigd laten?
Daar had ik ook aan gedacht maar dan heb je wel overkill tussen Noordwijk en Nwerhout. Daarnaast verwacht ik ook minder vraag richting Hillegom Station als men direct met de bus naar Haarlem kan reizen.
Anderzijds zou je ook domweg Nwerhout over kunnen slaan door daar over de N206 te rijden. Leuk voor Noordwijk, niet zo zeer voor de rest.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Ja lijnnetkaarten. Alle vervoerders hebben nu al natuurlijk hun 2025 lijnnetten online. (Sarcasme)
Oh wacht nee nog niemand. Rustig aan komt er wel aan
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Bericht door OV-Ambtenaar »

Marijnvdm schreef: ma 18 nov 2024, 21:25 De 385 biedt inderdaad een prima verbinding met Den Haag, maar ik mis de rechtstreekse verbinding van Katwijk/Noordwijk naar Haarlem. Een dergelijke lijn, zeker als deze als snelbuzz uitgevoerd zou worden, kan een aantrekkelijke verbinding met de Haarlemse binnenstad bieden en daarnaast veel overstapmogelijkheden op het station. Overstappen te Hillegom op een Sprinter die ook maar tot Haarlem rijdt is toch omslachtiger waardoor veel mensen geneigd zijn de auto te pakken.
Haarlem is juist bezig plannen te maken om zoveel mogelijk bussen uit de binnenstad te halen (en zo veel mogelijk te laten eindigen op Knoop Nieuw-Zuid of welke naam daar straks uit de prijsvraag ook naar voren komt). Dat wordt vanuit Haarlem ook een beetje de inzet voor de nieuwe concessie NoWNoH (NoordWest Noord-Holland). Dus extra bussen uit andere concessies naar de binnenstad van Haarlem, laat staan het station van Haarlem, is ben ik bang een no-go.
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
Marijnvdm
Donateur

Bericht door Marijnvdm »

Die optie had ik ook meegenomen:
Marijnvdm schreef: di 19 nov 2024, 13:59 Een mogelijke uitwerking van een lijn Noordwijk - Haarlem zou kunnen zijn:
...
Dan krijg je:
- een aansluiting op de IC naar Haarlem Station en Amsterdam
- een verbinding met het centrum op Houtplein zonder door de binnenstad te hoeven rijden
- een aansluiting op het nieuwe busstation
Plaats reactie