Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

GVB heeft wel degelijk een aantal veerdiensten voor auto's en vrachtwagens. Daar zijn deze nieuwe veren dus voor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13686
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

En vroeger was de Distelwegveer ook voor auto's. Wellicht willen ze dat weer invoeren?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51024
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Nee, de autoponten zijn puur ter vervanging van de ponten op het Noordzeekanaal, daar worden auto's vervoerd. In de stad komen er zeker geen autoponten bij.

Update: nog even een update over de ponten op het Noordzeekanaal. Deze veerponten, zogenaamde Rijksponten, komen uit de jaren dertig van de twintigste eeuw.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5719
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Varen die dan bij Zaandam in de buurt?
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Je hebt de Hempont naar Zaandam en de pont van Buitenhuizen naar Assendelft en verderop nog de pont IJmuiden-Velsen, als ik het goed heb........volgens mij mogen op die veerdiensten ook auto’s mee.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

wikipedia schreef:De drie veerdiensten werden lange tijd onderhouden door Rijkswaterstaat. In 1997 werd de exploitatie overgedragen aan het vervoerbedrijf Naco, toen vallend onder NZH, vanaf 1999 opgegaan in Connexxion. Vanaf 1997 moeten automobilisten betalen voor de overtocht.

In december 2007 werd de verantwoordelijkheid door de Nederlandse Rijksoverheid overgedragen aan de gemeente Amsterdam. Aanvankelijk bleef de exploitatie bij Connexxion, maar vanaf 1 juli 2013 worden de verbindingen onderhouden door het GVB, dat de boten van Connexxion overnam.
Helaas geen woord over de leeftijd van de vaartuigen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51024
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Staan in dezelfde bron, nog een stukje lager.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Zelfde bron, ander artikel. Jij doet "Amsterdamse ponten" en ik "Ponten over het Noordzeekanaal".
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13686
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Je hebt de Hempont naar Zaandam en de pont van Buitenhuizen naar Assendelft en verderop nog de pont IJmuiden-Velsen, als ik het goed heb........volgens mij mogen op die veerdiensten ook auto’s mee.
Ja precies, ik was even vergeten dat die in 2013 van Connexxion naar GVB zijn gegaan ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51024
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

trolly schreef:Zelfde bron, ander artikel. Jij doet "Amsterdamse ponten" en ik "Ponten over het Noordzeekanaal".
De Rijksponten 4, 5 en 6 zijn gebouwd in 1933 door de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam. De Rijksponten 7, 8 en 9 zijn gebouwd in 1935 door de Bouwwerf Klop te Sliedrecht.

Pont 5 ligt als fietsenstalling achter Amsterdam Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dank, ik was inmiddels ook weer bijgelezen :wink:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Etienne schreef:..omdat naar het schijnt de lijnen 30 en 31 naar landelijk Noord worden opgeheven.
Wat?? WAT?!?!?! Komt zeker een flexvespa op afroep voor in de plaats. Schoften zijn 't.
We kunnen er niet meer Onderuit
Durashift
Berichten: 5719
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Dank voor de helderheid omtrent de veerponten. Bij Ijmuiden vaart dus, sinds enkele jaren, een GVB pont. Best een eindje uit de buurt, denk.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

Dat soort veerboten zijn in de regel niet concessiegebonden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nu we het toch over veren hebben...... :D
https://www.ovmagazine.nl/2018/01/gvb-w ... t-ij-0137/
dylanwild94
Berichten: 6193
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Durashift schreef:Niet echt alledaags, althans, voor nu niet. Over 10 jaar wordt er hier misschien wel veelvuldig over geschreven?

Elektrisch aangedreven veerponten voor het GVB.
technisch weekblad schreef:
Naast de twee hybride veerboten die sinds vorig jaar in gebruik zijn, heeft het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB plannen om vijf volledig elektrische auto- en passagiersveren in de vaart te nemen. C-Job Naval Architects heeft het concept ontworpen voor deze serie van vijf duurzame veerboten.

Met het ontwerp helpt C-Job de gemeente Amsterdam bij het realiseren van haar ambities van zero emission veerponttransport vanaf 2025. De volledig elektrische veerponten kunnen binnen vier minuten hun batterijen opladen tijdens het lossen en laden van passagiers en voertuigen. Dankzij deze opmerkelijk korte oplaadtijd kunnen de schepen volgens C-Job een 24/7 overtocht bieden zonder dat er 's nachts moet worden bijgeladen.

De nieuwe 41-meter lange RoRo veren vervangen bestaande schepen die op drie verschillende routes langs het Noordzeekanaal varen. De schepen hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal twintig auto's, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. Het ontwerp voorziet in beweegbare scheidings-railings tussen passagiers en voertuigen, waardoor de bemanning de toegewezen ruimte kan aanpassen aan de eisen van het moment. De veren kunnen ook een grote lading vervoeren – een convoi exceptionnel - van maximaal 100 ton met een asgewicht van 12 ton.
Spoiler: show
Afbeelding
Lees over het onderhoud meer bij de bron: https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... /item11250
Wel 'apart' dat er ook auto- en zelfs (zwaar) vrachtverkeer toegestaan wordt. Dat is nu toch niet zo?
Welk doel zou dat dan hebben?
een pagina terug. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Durashift
Berichten: 5719
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Okay, via de wiki kom ik er nu ook achter dat de ponten 24 uur per dag varen. :!: :)
VIRM
Berichten: 7718
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

dylanwild94 schreef:
Durashift schreef:Niet echt alledaags, althans, voor nu niet. Over 10 jaar wordt er hier misschien wel veelvuldig over geschreven?

Elektrisch aangedreven veerponten voor het GVB.
technisch weekblad schreef:
Naast de twee hybride veerboten die sinds vorig jaar in gebruik zijn, heeft het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB plannen om vijf volledig elektrische auto- en passagiersveren in de vaart te nemen. C-Job Naval Architects heeft het concept ontworpen voor deze serie van vijf duurzame veerboten.

Met het ontwerp helpt C-Job de gemeente Amsterdam bij het realiseren van haar ambities van zero emission veerponttransport vanaf 2025. De volledig elektrische veerponten kunnen binnen vier minuten hun batterijen opladen tijdens het lossen en laden van passagiers en voertuigen. Dankzij deze opmerkelijk korte oplaadtijd kunnen de schepen volgens C-Job een 24/7 overtocht bieden zonder dat er 's nachts moet worden bijgeladen.

De nieuwe 41-meter lange RoRo veren vervangen bestaande schepen die op drie verschillende routes langs het Noordzeekanaal varen. De schepen hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal twintig auto's, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. Het ontwerp voorziet in beweegbare scheidings-railings tussen passagiers en voertuigen, waardoor de bemanning de toegewezen ruimte kan aanpassen aan de eisen van het moment. De veren kunnen ook een grote lading vervoeren – een convoi exceptionnel - van maximaal 100 ton met een asgewicht van 12 ton.
Spoiler: show
Afbeelding
Lees over het onderhoud meer bij de bron: https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... /item11250
Wel 'apart' dat er ook auto- en zelfs (zwaar) vrachtverkeer toegestaan wordt. Dat is nu toch niet zo?
Welk doel zou dat dan hebben?
een pagina terug. :wink:
Vrachtwagens die te hoog zijn voor de Coentunnel mogen gebruik maken van de pont.

Overigens was ik afgelopen vrijdagavond in twee emtro's in Amsterdam. Ik vond de omroep een beetje een rommeltje. Welke stem wordt het nu?
Beul van de blindegeleidelijn
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Vooral vrachtwagens met bepaalde gevaarlijke stoffen mogen niet door de tunnel, en moeten dus via één van de autoveren over het Noordzeekanaal
TheAgedGamerYt
Berichten: 216
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Nachtbussen Van Gvb In Overdag!

Bericht door TheAgedGamerYt »

Dit Is raar om te zien, in de eerste video zie je alleen maar nachtbussen, overdag, verder geen R-net bussen en geen EBS of overdag bussen, dit was gemaakt op zondag 7 mei 2017.

Op de tweede video zie je een rit van de oude nachtbuslijn 357 (Nu 757, dezelfde route.) Ook overdag, wel is het druk op het busstation en in de stad. Was dit een testrit?

Video 1: https://www.youtube.com/watch?v=ne7S3Y1rNII

Video 2: https://www.youtube.com/watch?v=3Qkec_-NKB4
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 29 jan 2018, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: poging gedaan het bericht leesbaarder te maken
dylanwild94
Berichten: 6193
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Nachtbussen Van Gvb In Overdag!

Bericht door dylanwild94 »

Dit zijn waarschijnlijk de laaste ritten tussen 5 en 6 uur 's morgens. en dan is het al licht rond die datum. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
DingeZ
Berichten: 460
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Op 7 mei ging de zon al om 5:58 op en op zondag begint de normale dienst pas na 7:00. De laatste nachtbus vertrekt zelfs pas om 7:31 vanaf CS.
fred1954
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Aanbesteding elektrische GVB bussen voor lijn 15, 22 en 36 is gestart. Vooralsnog gaat het om 31 bussen, met een optie voor nog eens 69:bussen. Vanaf 2020 moeten de elektrische bussen instromen.

http://m.at5.nl/artikelen/178124/aanbes ... vb-gestart

Niet toevallig alle 3 lijnen die beginnen/eindigen op station Sloterdijk, want daar wordt een laadhub gebouwd ten behoeve van het “tussendoor” opladen...... :D
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Is ergers motivatie is terug te lezen waarom het toch opportunity charging is geworden in plaats van motion charging?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten