Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
GVB heeft wel degelijk een aantal veerdiensten voor auto's en vrachtwagens. Daar zijn deze nieuwe veren dus voor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En vroeger was de Distelwegveer ook voor auto's. Wellicht willen ze dat weer invoeren?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee, de autoponten zijn puur ter vervanging van de ponten op het Noordzeekanaal, daar worden auto's vervoerd. In de stad komen er zeker geen autoponten bij.
Update: nog even een update over de ponten op het Noordzeekanaal. Deze veerponten, zogenaamde Rijksponten, komen uit de jaren dertig van de twintigste eeuw.
Update: nog even een update over de ponten op het Noordzeekanaal. Deze veerponten, zogenaamde Rijksponten, komen uit de jaren dertig van de twintigste eeuw.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Varen die dan bij Zaandam in de buurt?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je hebt de Hempont naar Zaandam en de pont van Buitenhuizen naar Assendelft en verderop nog de pont IJmuiden-Velsen, als ik het goed heb........volgens mij mogen op die veerdiensten ook auto’s mee.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Helaas geen woord over de leeftijd van de vaartuigen.wikipedia schreef:De drie veerdiensten werden lange tijd onderhouden door Rijkswaterstaat. In 1997 werd de exploitatie overgedragen aan het vervoerbedrijf Naco, toen vallend onder NZH, vanaf 1999 opgegaan in Connexxion. Vanaf 1997 moeten automobilisten betalen voor de overtocht.
In december 2007 werd de verantwoordelijkheid door de Nederlandse Rijksoverheid overgedragen aan de gemeente Amsterdam. Aanvankelijk bleef de exploitatie bij Connexxion, maar vanaf 1 juli 2013 worden de verbindingen onderhouden door het GVB, dat de boten van Connexxion overnam.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Staan in dezelfde bron, nog een stukje lager.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zelfde bron, ander artikel. Jij doet "Amsterdamse ponten" en ik "Ponten over het Noordzeekanaal".
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja precies, ik was even vergeten dat die in 2013 van Connexxion naar GVB zijn gegaan ;)fred1954 schreef:Je hebt de Hempont naar Zaandam en de pont van Buitenhuizen naar Assendelft en verderop nog de pont IJmuiden-Velsen, als ik het goed heb........volgens mij mogen op die veerdiensten ook auto’s mee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Rijksponten 4, 5 en 6 zijn gebouwd in 1933 door de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam. De Rijksponten 7, 8 en 9 zijn gebouwd in 1935 door de Bouwwerf Klop te Sliedrecht.trolly schreef:Zelfde bron, ander artikel. Jij doet "Amsterdamse ponten" en ik "Ponten over het Noordzeekanaal".
Pont 5 ligt als fietsenstalling achter Amsterdam Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dank, ik was inmiddels ook weer bijgelezen
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat?? WAT?!?!?! Komt zeker een flexvespa op afroep voor in de plaats. Schoften zijn 't.Etienne schreef:..omdat naar het schijnt de lijnen 30 en 31 naar landelijk Noord worden opgeheven.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dank voor de helderheid omtrent de veerponten. Bij Ijmuiden vaart dus, sinds enkele jaren, een GVB pont. Best een eindje uit de buurt, denk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat soort veerboten zijn in de regel niet concessiegebonden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nu we het toch over veren hebben...... :D
https://www.ovmagazine.nl/2018/01/gvb-w ... t-ij-0137/
https://www.ovmagazine.nl/2018/01/gvb-w ... t-ij-0137/
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
een pagina terug.Durashift schreef:Niet echt alledaags, althans, voor nu niet. Over 10 jaar wordt er hier misschien wel veelvuldig over geschreven?
Elektrisch aangedreven veerponten voor het GVB.
Wel 'apart' dat er ook auto- en zelfs (zwaar) vrachtverkeer toegestaan wordt. Dat is nu toch niet zo?technisch weekblad schreef:
Naast de twee hybride veerboten die sinds vorig jaar in gebruik zijn, heeft het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB plannen om vijf volledig elektrische auto- en passagiersveren in de vaart te nemen. C-Job Naval Architects heeft het concept ontworpen voor deze serie van vijf duurzame veerboten.
Met het ontwerp helpt C-Job de gemeente Amsterdam bij het realiseren van haar ambities van zero emission veerponttransport vanaf 2025. De volledig elektrische veerponten kunnen binnen vier minuten hun batterijen opladen tijdens het lossen en laden van passagiers en voertuigen. Dankzij deze opmerkelijk korte oplaadtijd kunnen de schepen volgens C-Job een 24/7 overtocht bieden zonder dat er 's nachts moet worden bijgeladen.
De nieuwe 41-meter lange RoRo veren vervangen bestaande schepen die op drie verschillende routes langs het Noordzeekanaal varen. De schepen hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal twintig auto's, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. Het ontwerp voorziet in beweegbare scheidings-railings tussen passagiers en voertuigen, waardoor de bemanning de toegewezen ruimte kan aanpassen aan de eisen van het moment. De veren kunnen ook een grote lading vervoeren – een convoi exceptionnel - van maximaal 100 ton met een asgewicht van 12 ton.
Lees over het onderhoud meer bij de bron: https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... /item11250
- Spoiler: show
Welk doel zou dat dan hebben?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Okay, via de wiki kom ik er nu ook achter dat de ponten 24 uur per dag varen. :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vrachtwagens die te hoog zijn voor de Coentunnel mogen gebruik maken van de pont.dylanwild94 schreef:een pagina terug.Durashift schreef:Niet echt alledaags, althans, voor nu niet. Over 10 jaar wordt er hier misschien wel veelvuldig over geschreven?
Elektrisch aangedreven veerponten voor het GVB.
Wel 'apart' dat er ook auto- en zelfs (zwaar) vrachtverkeer toegestaan wordt. Dat is nu toch niet zo?technisch weekblad schreef:
Naast de twee hybride veerboten die sinds vorig jaar in gebruik zijn, heeft het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB plannen om vijf volledig elektrische auto- en passagiersveren in de vaart te nemen. C-Job Naval Architects heeft het concept ontworpen voor deze serie van vijf duurzame veerboten.
Met het ontwerp helpt C-Job de gemeente Amsterdam bij het realiseren van haar ambities van zero emission veerponttransport vanaf 2025. De volledig elektrische veerponten kunnen binnen vier minuten hun batterijen opladen tijdens het lossen en laden van passagiers en voertuigen. Dankzij deze opmerkelijk korte oplaadtijd kunnen de schepen volgens C-Job een 24/7 overtocht bieden zonder dat er 's nachts moet worden bijgeladen.
De nieuwe 41-meter lange RoRo veren vervangen bestaande schepen die op drie verschillende routes langs het Noordzeekanaal varen. De schepen hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal twintig auto's, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. Het ontwerp voorziet in beweegbare scheidings-railings tussen passagiers en voertuigen, waardoor de bemanning de toegewezen ruimte kan aanpassen aan de eisen van het moment. De veren kunnen ook een grote lading vervoeren – een convoi exceptionnel - van maximaal 100 ton met een asgewicht van 12 ton.
Lees over het onderhoud meer bij de bron: https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... /item11250
- Spoiler: show
Welk doel zou dat dan hebben?
Overigens was ik afgelopen vrijdagavond in twee emtro's in Amsterdam. Ik vond de omroep een beetje een rommeltje. Welke stem wordt het nu?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vooral vrachtwagens met bepaalde gevaarlijke stoffen mogen niet door de tunnel, en moeten dus via één van de autoveren over het Noordzeekanaal
-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48
Nachtbussen Van Gvb In Overdag!
Dit Is raar om te zien, in de eerste video zie je alleen maar nachtbussen, overdag, verder geen R-net bussen en geen EBS of overdag bussen, dit was gemaakt op zondag 7 mei 2017.
Op de tweede video zie je een rit van de oude nachtbuslijn 357 (Nu 757, dezelfde route.) Ook overdag, wel is het druk op het busstation en in de stad. Was dit een testrit?
Video 1: https://www.youtube.com/watch?v=ne7S3Y1rNII
Video 2: https://www.youtube.com/watch?v=3Qkec_-NKB4
Op de tweede video zie je een rit van de oude nachtbuslijn 357 (Nu 757, dezelfde route.) Ook overdag, wel is het druk op het busstation en in de stad. Was dit een testrit?
Video 1: https://www.youtube.com/watch?v=ne7S3Y1rNII
Video 2: https://www.youtube.com/watch?v=3Qkec_-NKB4
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 29 jan 2018, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: poging gedaan het bericht leesbaarder te maken
Reden: poging gedaan het bericht leesbaarder te maken
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Nachtbussen Van Gvb In Overdag!
Dit zijn waarschijnlijk de laaste ritten tussen 5 en 6 uur 's morgens. en dan is het al licht rond die datum.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op 7 mei ging de zon al om 5:58 op en op zondag begint de normale dienst pas na 7:00. De laatste nachtbus vertrekt zelfs pas om 7:31 vanaf CS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Aanbesteding elektrische GVB bussen voor lijn 15, 22 en 36 is gestart. Vooralsnog gaat het om 31 bussen, met een optie voor nog eens 69:bussen. Vanaf 2020 moeten de elektrische bussen instromen.
http://m.at5.nl/artikelen/178124/aanbes ... vb-gestart
Niet toevallig alle 3 lijnen die beginnen/eindigen op station Sloterdijk, want daar wordt een laadhub gebouwd ten behoeve van het “tussendoor” opladen...... :D
http://m.at5.nl/artikelen/178124/aanbes ... vb-gestart
Niet toevallig alle 3 lijnen die beginnen/eindigen op station Sloterdijk, want daar wordt een laadhub gebouwd ten behoeve van het “tussendoor” opladen...... :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is ergers motivatie is terug te lezen waarom het toch opportunity charging is geworden in plaats van motion charging?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten