IC140 schreef:Ik heb dat systeem nooit gesnapt.. je kunt inderdaad ‘grofweg’ zien welke kant de bus op gaat, maar ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om ‘grofweg’ een bepaalde kant op te gaan. Ik ben meestal op weg naar een specifieke bestemming.
precies wat dmnw2705 zegt. Laten we station Overvecht als voorbeeld nemen, hier stoppen de volgende lijnen:
1. Hoograven via utrecht CS (rood)
1. Vechtsebanen (lichtblauw)
6. Utrecht CS via overvecht zuid (rood)
11. Leidsche rijn via Zuilen NS (donkerblauw)
30. De Uithof WKZ via Rijnsweerd (oranje)
35. Maarssen dorp via Maarsenveen (lichtblauw)
122. noordwest-loosdrecht via westbroek (lichtblauw)
met behulp van de lijnkleuren kan ik in veel gevallen meteen zien of ik de bus kan pakken, of dat ik lekker ovnl door kan blijven scrollen.
Wil ik dieper overvecht in hooef ik alleen te letten op de bussen met lichtblauwe bestemmingskleur.
wil ik naar de uithof, hoef ik alleen te kijken naar de bus met de oranje bestemmingskleur.
Wil ik met de bus naar Centraal of de binnenstad, dan hoef ik alleen te letten op bussen met een rode bestemmingskleur.
Bussen met een donkerblauwe bestemmingskleur kan iedereen negeren, want ik kan me niet voorstellen dat iemand ooit naar Leidsche RIjn zou willen gaan.
al met al vind ik het systeem erg prettig werken, op drukke knooppunten zoals ns stations, de uithof e.d. kan je snel zien of de aanrijdende bus je aandacht vereist en op rustige haltes kan je aan de lijnkleur meestal precies zien of het de bus is die je moet hebben, of de nadere lijn die daar ook stopt.
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat men een systeem kan ontwerpen welke je zonder enige voorkennis kunt gebruiken, tenzij je de bestemmingen volledig in dezelfde kleuren schildert. Maarja, dan krijg je weer een geel/rood rijksmuseum o.i.d. :')