Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Rkl

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rkl »

Bij hoeveel bussen is dit toegepast? Een stuk of 10?
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

De exacte nummers zijn mij onbekend, maar sommige citea's hebben die stoelen gekregen omdat ze na hun inzet in ZHN naar Utrecht gaan.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

8151-8158 en 8160 hebben Ambastoelen.
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

ThatPCDude schreef: do 06 mar 2025, 16:55 De exacte nummers zijn mij onbekend, maar sommige citea's hebben die stoelen gekregen omdat ze na hun inzet in ZHN naar Utrecht gaan.
Opvallend! Wat gaan ze in Utrecht doen?
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Materieeltekort oplossen, wat anders :p
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Was wel in de veronderstelling dat wel klaar was. Maar gaan ze dan voor een paar maanden nog een geel jasje krijgen?
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Ja, want dat is een eis de provincie (of misschien alleen een U-logo op de zijkanten zoals de oude Groningse geledes eerst hadden).
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

UtrechtOV schreef: do 06 mar 2025, 22:44 Was wel in de veronderstelling dat wel klaar was.
Zowel Qbuzz als Syntus zitten krap doordat er meer bussen defect zijn door de hogere leeftijd van de bussen. Ook wordt er relatief meer schade gereden door het nieuw aangenomen personeel, want die moeten nu eenmaal nog ervaring op doen en maken dus wat vaker een inschattingsfoutje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Niwa ter Els

Bericht door Niwa ter Els »

Een deel schijnt naar Pouw te gaan.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Melden de boordcomputers bij Syntus zich trouwens automatisch aan op een rit ofzo als ze op de route zitten?
Vandaag kon ik in OVinfo mooi de MATrit volgen voorafgaand aan mijn rit huiswaarts. Komisch gezicht een bus op de kaart te zien bewegen met "Staat stil" bij het bolletje en als status "Halteert op Veenendaal-De Klomp". En toen hij Schalm/De Hof voorbij was ging hij volgens de status de andere kant op.
Schapekop in de Keistad

BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Daniel schreef: vr 07 mar 2025, 05:16
UtrechtOV schreef: do 06 mar 2025, 22:44 Was wel in de veronderstelling dat wel klaar was.
Zowel Qbuzz als Syntus zitten krap doordat er meer bussen defect zijn door de hogere leeftijd van de bussen. Ook wordt er relatief meer schade gereden door het nieuw aangenomen personeel, want die moeten nu eenmaal nog ervaring op doen en maken dus wat vaker een inschattingsfoutje.
Ik denk dat het wereldwijde tekort aan onderdelen (ook) een rol speelt.
Gr BasG
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Zal ongetwijfeld meespelen, maar die onderdelen heb je in veel gevallen pas nodig nadat er iets stuk aan gaat. Als er geen schade gereden wordt hoef je die ook niet te herstellen en juist dat soort gevallen kan je niet op anticiperen.
(Vervanging door planmatig onderhoud weet je immers vooraf van dat het op een zeker moment nodig gaat zijn, daar kan je dus onderdelen ook van tevoren voor bestellen)
Schapekop in de Keistad

Tom98
Contacteer:

Bericht door Tom98 »

Daniel schreef: vr 07 mar 2025, 20:44 Melden de boordcomputers bij Syntus zich trouwens automatisch aan op een rit ofzo als ze op de route zitten?
Vandaag kon ik in OVinfo mooi de MATrit volgen voorafgaand aan mijn rit huiswaarts. Komisch gezicht een bus op de kaart te zien bewegen met "Staat stil" bij het bolletje en als status "Halteert op Veenendaal-De Klomp". En toen hij Schalm/De Hof voorbij was ging hij volgens de status de andere kant op.
Nee, MAT-ritten moet je normaliter niet kunnen volgen, behalve wanneer een dienstrit nog actief is en dan voor het eindpunt al aan de matrit wordt begonnen, dan zal hij op "van route" gaan en kan je hem ook volgen op OVinfo. Maar als het eindpunt netjes bereikt is, de dienstrit beëindigd, en de matrit gestart in de computer dan kan je ze nier meer volgen. Automatisch een lijn oppakken als hij op die route zit is niet het geval, dat gaat op volgorde. Als de MAT-rit van Ede garage naar De Klomp gaat en daarna lijn 80, dan meldt hij lijn 80 pas aan nadat positie De Klomp bereikt is. Dus als je op het kruispunt niet links zou gaan naar De Klomp maar gelijk rechts naar Renswoude, dan pakt hij niet automatisch lijn 80 op omdat je niet over positie De Klomp bent gereden. Even kort gezegd, technisch zal het vast een ingewikkeldere uitleg zijn maar dit is wat ik in de praktijk al die jaren gezien heb en inmiddels weer zie.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Dat laatste zie ik wel als de bus via vermoedelijk de A30 komt, maar nu reed de MAT-rit dus Amersfoort - De Klomp via de route van 80 (maar wel buiten Scherpenzeel om).
Deze week wel voor het eerst dat ik ze zo kon volgen trouwens. Meestal zie je alleen het symbooltje op de DRIP dat er realtime info is (want bus op die omloop) maar heeft OVinfo dan nog geen info.
Schapekop in de Keistad

Tom98
Contacteer:

Bericht door Tom98 »

Ja, dan was die bus hoogstwaarschijnlijk nog aangemeld op de dienstrit ervoor of alvast op die erna, in plaats van op de MAT-rit.
Durashift

Bericht door Durashift »

Tom98 schreef: vr 07 mar 2025, 23:57 (...)maar dit is wat ik in de praktijk al die jaren gezien heb en inmiddels weer zie.
Hé, de laatste woorden suggereren mij dat je weer op de bus rijd?
Tom98
Contacteer:

Bericht door Tom98 »

Klopt ja! Na een jaartje helemaal er tussenuit begon ik het toch wel te missen, dus inmiddels kan je mij weer één dag per week aantreffen op de lijn. Op mijn roostervrije dag woensdag of op zaterdag of zondag. In december 2023 gebeld en ik kon direct de volgende dag alweer beginnen :')
Ik vind het een fijne afwisseling met het kantoorwerk dus zolang ze nog uren hebben en zo lang ik het nog leuk vind ben ik van plan het te blijven doen.
OVSpotterReko

Bericht door OVSpotterReko »

Weet iemand toevallig wat er met de Qbuzz 4662 aan de hand is? Zag deze vorige dinsdag op de A2 richting het noorden bij Zijderveld rijden, samen met een andere U-Link eBusco (waar ik helaas het nummer niet van kon zien, aangezien ikzelf de snelweg af moest). Bus is al een paar dagen offline geweest, maar lijkt wel aparte lijnen zoals de 74 en 84 te hebben gereden voordat ie offline ging?
OVSpotterReko

ThatPCDude schreef: do 06 mar 2025, 16:55 De exacte nummers zijn mij onbekend, maar sommige citea's hebben die stoelen gekregen omdat ze na hun inzet in ZHN naar Utrecht gaan.
Toevallig ook bekend wanneer deze ongeveer naar Utrecht gaan?
Talbot
Contacteer:

Bericht door Talbot »

Ik gok wanneer ze niet meer nodig zijn in ZHN, dus wanneer alle Iveco's (en alle Yutongs?) geleverd zijn.
OVSpotterReko

Talbot schreef: do 30 jan 2025, 18:53 Creatieve inzet: Ambassador 3248 reed vandaag op lijn 50 richting Veenendaal-de Klomp
Wat ook een creatieve is, het lijkt er op dat Ambassador 4471 op Lijn 350 rijdt voor Qbuzz Fryslân

https://busposities.nl/omlopen/2025-03-10/qbuzz/200382
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

De U-OV Ambassadors rijden niet meer in lijndienst. Het zal wel een nummer zijn dat ingevoerd is op een tablet in een bus waarbij de boordcomputer nog niet werkt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Mobiele IVU-tablets bij Qbuzz hebben 44xx-nummers en 92xx-nummers. Die zijn in ZHN en Fryslân in gebruik voor bijvoorbeeld ingehuurde bussen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

In Fryslân wordt bij mijn weten slechts één bus gehuurd en dat is een voormalige integro L van Qbuzz GD die tegenwoordig bij Kuiper Touringcars rijdt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Ze huren ook de Kuiper S 417 UL en de mobiele apparatuur zit ook in touringcars van o.a. Birwa.
Plaats reactie