Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Consolid doet inderdaad de werving, maar dat hoeft niet te betekenen dat de nieuwe chauffeurs in dienst komen bij Consolid. Het kan zijn dat CXX alleen de werving en selectie heeft uitbesteed aan Consolid en zelf de chauffeurs in dienst neemt. Ik weet het niet.
-
- Berichten: 2446
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Het was toch de bedoeling dat de Zuidtangent wordt doorgetrokken naar IJburg? Met een beetje geluk vindt die doortrekking ongeveer plaats wanneer de Uithoornlijn rijdt? Dan kan CNX het materiaal en de chauffeurs die dan niet meer op de 170-bundel nodig zijn, inzetten op de uitgebreide 300.Remco1989 schreef:ach 1 stroomstoring/ongeval/boom op het spoor en uithoorn en groot deel is afgesloten van de buitenwereld, omdat een tram nergens heen kan, maar we zien het wel ik weet wel dat als die tram gaat rijden veel collega's hun baan kwijt zijn.:neg: maar daar word door niemand bij stil gestaan, want een tram is belangrijker dan het personeel.
En wellicht is de vervoersgroei op andere lijnen zoals de 310, 340 en de 346 wel zo groot, dat ze daarop halverwege de concessie ook het aanbod moeten uitbreiden...
-
- Berichten: 3577
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Suus schreef:Nope, de werving gebeurd door Consolid, toevallig een van de grootste uitzendbureau's in de OV-sector.
http://www.ovpro.nl/personeel/2017/03/0 ... essie-aml/[...] Consolid verzorgt de werving, selectie en opleiding en na een startperiode via Consolid is de bedoeling dat de nieuwe chauffeurs in dienst treden bij Connexxion.
- Suus
- Berichten: 52122
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
De crux zit hem in de startperiode en in "de bedoeling", dat is nu niet direct een harde belofte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3577
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Het lijkt mij niet heel gek dat je een proeftijd moet doorkomen voordat er gelijk met contracten gezwaaid worden.
- Suus
- Berichten: 52122
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Een proeftijd is een maand, hier lijkt duidelijk sprake van een langere periode.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Frank93
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik denk dat er gewoon de periode bedoeld wordt hoelang je bij een uitzendbureau het werk mag doen, ongeveer 1,5 jaar dus. Dat versta ik onder startperiode in ieder geval.
-
- Berichten: 1598
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Gaat het hier niet gewoon over het feit dat je wettelijk verplicht bent om een werknemer na twee jaar een vast contract te geven?
- Suus
- Berichten: 52122
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Als je personeel via een uitzendbureau hebt, ontstaat de verplichting voor een contract voor onbepaalde tijd pas na 5,5 jaar, waarbij je in de laatste drie jaar van deze periode al wel met contracten zit die een start- en einddatum hebben.
Gezien het feit dat in deze concessie meerdere keren een grote vervoersbreuk gaat komen (opening Noord-Zuidlijn, opening tramlijn naar Uithoorn) is het personeel zoveel mogelijk via een uitzendbureau inzetten een praktische manier om een overschot aan chauffeurs makkelijk af te danken als ze niet meer nodig zijn. Vandaar dat ik nog niet zo in het marketingpraatje van "vast contract na 1,5/2 jaar" geloof.
Gezien het feit dat in deze concessie meerdere keren een grote vervoersbreuk gaat komen (opening Noord-Zuidlijn, opening tramlijn naar Uithoorn) is het personeel zoveel mogelijk via een uitzendbureau inzetten een praktische manier om een overschot aan chauffeurs makkelijk af te danken als ze niet meer nodig zijn. Vandaar dat ik nog niet zo in het marketingpraatje van "vast contract na 1,5/2 jaar" geloof.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Technisch gesproken kan het maar het gebeurt om politieke reden niet. Daarom is er in mijn ogen sprake van een eilandbedrijf dat tussen Amstelveen Binnenhof en Amsterdam Zuid WTC "toevallig" de infrastructuur deelt. De interactie tussen de uithoorntramlijn en lijn 5 is ongeveer even groot als de interactie tussen lijn 370 uit Alphen aan de Rijn en de lijnen 300/310 die allen door de Abdijtunnel rijden.n-veo schreef:Een AVL-tram kan technisch gezien zo verder de binnenstad in. Waarom je blijft claimen dat de AVL een eilandbedrijf is ontgaat me om deze redenen.
n ik wijk daarin wellicht iets af van de woordenboekdefinitie om nog maar te onderstrepen hoe belachelijk is om én de lijnvoering niet aan te passen waardoor de exploitatie als eilandbedrijf geschiedt én de lijn ook nog eens onderhands in plaats van openbaar aan te besteden. In feite is dat concurrentievervalsing.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3577
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik vind je uitleg niet overtuigend, sorry. Een lijn is niet opeens een eilandbedrijf omdat de trams toevallig niet zo noordelijk komen als andere lijnen, maar verder wel overlap en aansluiting met de rest van het net heeft. Ik weet ook niet wat je naast afgestemde dienstregeling, reizigersspreiding, delen van traject, infra, haltes en voertuigen nog meer voor interactie verwacht tussen tramlijnen.
Daarnaast: waarom ligt het zwaartepunt van de discussie puur bij Connexxion die buslijnen moet schrappen i.p.v. GVB die een zeer lucratieve tramlijn zou moeten inleveren? Zij exploiteren al sinds 1990 lijn 5 én 51, de laatste die met 3 haltes naar Uithoorn wordt doorgetrokken. Er wordt nu net gedaan alsof het een compleet nieuwe lijn is. Als ze morgen lijn 1 vanaf De Aker 3 haltes doortrekken Zwanenburg in en aan de andere kant inkorten tot Surinameplein of Leidseplein. Moet die tramlijn dan ook opeens Connexxion worden en is het een plotseling een eilandbedrijf?
Daarnaast: waarom ligt het zwaartepunt van de discussie puur bij Connexxion die buslijnen moet schrappen i.p.v. GVB die een zeer lucratieve tramlijn zou moeten inleveren? Zij exploiteren al sinds 1990 lijn 5 én 51, de laatste die met 3 haltes naar Uithoorn wordt doorgetrokken. Er wordt nu net gedaan alsof het een compleet nieuwe lijn is. Als ze morgen lijn 1 vanaf De Aker 3 haltes doortrekken Zwanenburg in en aan de andere kant inkorten tot Surinameplein of Leidseplein. Moet die tramlijn dan ook opeens Connexxion worden en is het een plotseling een eilandbedrijf?
- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Het schrappen van een belangrijke vervoersverbinding uit de concessie Amstelland-Meerlanden is gewoon broodroof ten bate van het GVB. Alleen het stukje Buitenveldert hoort tot de stadsconcessie Amsterdam. Dat is ongeveer 10% van de tramlijn.
Infrastructuur en vervoer hoort gewoon gescheiden te zijn. Dat is in de "normale" wereld ook het geval alleen in Amsterdam doet het GVB toevallig allebei. En dat de voertuigen hetzelfde zijn is meer een kwestie van toeval, oorspronkelijk had men voor de regiotram ook andere materieel op het oog.
Infrastructuur en vervoer hoort gewoon gescheiden te zijn. Dat is in de "normale" wereld ook het geval alleen in Amsterdam doet het GVB toevallig allebei. En dat de voertuigen hetzelfde zijn is meer een kwestie van toeval, oorspronkelijk had men voor de regiotram ook andere materieel op het oog.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik ben het merendeels met n-evo eens. Lijn 51 is een lijn die al zo'n 25 jaar bestaat. Vinny zou gelijk hebben met de term btoodroof als tijdens een lopende concessie de concessieverlener zou besluiten om de lijn door te trekken naar Uithoorn en dan het busvervoer laat staken. Dan zet je de de concessiehouder voor het blok. Daar is in dit geval geen sprake van. Deze materie was bekend tijdens de inschrijving, dus de inschrijvers konden hier rekening mee houden.
Als je op deze manier redeneert, zou je (gechargeerd) ook kunnen stellen dat de NZL gedeeltelijke broodroof is, daar 50% van de bussen van AML niet meer verder rijdt dan Zuid en de rest alleen nog maar tot Elandsgracht, in plaats van 100% van de AML bussen naar CS, toch? En deze situatie was ook bekend tijdens de inschrijving op de concessie.
Laat ik helder zijn, het maakt mij niet uit, wie de UTH-lijn gaat exploiteren, zowel GVB als CXX zijn capabel om dit te doen, maar we moeten wel praktisch zijn. Alle voorbereidingen/plannen/aanbestedingen/bestellingen op het conto van het GVB zijn al in gang gezet, dat kun je niet zo 1-2-3 veranderen.
Als je op deze manier redeneert, zou je (gechargeerd) ook kunnen stellen dat de NZL gedeeltelijke broodroof is, daar 50% van de bussen van AML niet meer verder rijdt dan Zuid en de rest alleen nog maar tot Elandsgracht, in plaats van 100% van de AML bussen naar CS, toch? En deze situatie was ook bekend tijdens de inschrijving op de concessie.
Laat ik helder zijn, het maakt mij niet uit, wie de UTH-lijn gaat exploiteren, zowel GVB als CXX zijn capabel om dit te doen, maar we moeten wel praktisch zijn. Alle voorbereidingen/plannen/aanbestedingen/bestellingen op het conto van het GVB zijn al in gang gezet, dat kun je niet zo 1-2-3 veranderen.
-
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
- Locatie: Amersfoort
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Met deze stellingname sla je de plank behoorlijk mis aangezien de Amstelveenlijn al jaren onderdeel is van de stadsconcessie en de reden van het doortrekken van de lijn niets te maken heeft met het vooropgezet voortrekken van het GVB. Want pas als dat laatste het geval is zou er sprake zijn van broodroof. Het doortrekken wordt gedaan op basis van een vervoerskundige doelstelling die verder losstaat van wie de verbinding rijdt. Wat daarnaast vaststaat is dat in deze regio de enige vervoerder met trams het GVB is en zodoende is het behoorlijk efficiënt om al het materieel, personeel en infrastructuurbeheer in een hand te houden. Dat levert namelijk schaalvoordelen op.Vinny schreef:Het schrappen van een belangrijke vervoersverbinding uit de concessie Amstelland-Meerlanden is gewoon broodroof ten bate van het GVB.
-
- Berichten: 3577
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Precies, mee eens.Klaasje schreef:[...] Het doortrekken wordt gedaan op basis van een vervoerskundige doelstelling die verder losstaat van wie de verbinding rijdt. Wat daarnaast vaststaat is dat in deze regio de enige vervoerder met trams het GVB is en zodoende is het behoorlijk efficiënt om al het materieel, personeel en infrastructuurbeheer in een hand te houden. Dat levert namelijk schaalvoordelen op.
Worden reguliere werkzaamheden en onderhoud in Rotterdam en Den Haag ook niet door respectievelijk RET en HTM uitgevoerd of minimaal een derde partij in opdracht van een van de twee? Idem voor onderhoud aan hun railvoertuigen. Het valt volgens mij dus wel mee hoe abnormaal de situatie in Amsterdam is.Vinny schreef:Infrastructuur en vervoer hoort gewoon gescheiden te zijn. Dat is in de "normale" wereld ook het geval alleen in Amsterdam doet het GVB toevallig allebei.
- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Helaas. De Uithoorntram is bedoeld om heel veel vervoersvraag van Uithoorn (en de andere plaatsen) op te vangen in plaats van in de huidige streeklijnen door Amstelveen. Die worden namelijk opgeheven. Er is dus zeker wel sprake van marktbederf.Klaasje schreef:Met deze stellingname sla je de plank behoorlijk mis aangezien de Amstelveenlijn al jaren onderdeel is van de stadsconcessie
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 267
- Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Niet helemaal. Er bestaat al jaren de wens het ov vanuit Uithoorn richting Amsterdam te versnellen en kwalitatief te verbeteren. Daarvoor bestonden er twee smaakjes: het doortrekken van de 51 danwel het aanleggen van vrije busbanen naar en door Amstelveen (ook wel bekend als het COVAU project). En na studie blijkt die eerste variant goedkoper, efficiënter en maatschappelijk beter haalbaar te zijn.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Uiteindelijk is het de (toen nog ) SRA die geen parallelle buslijn wilde van Uithoorn naar Amsterdam, niet het GVB.
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Een quote uit het PvE:
Stel je voor lijn 300 wordt omgebouwd naar een tramlijn, dan zou deze met bovenstaande beschrijving ook buiten het PvE van deze concessie vallen. Dat maakt de concessie wederom weer wat minder lucratief, maar het is op zichzelf geen broodroof, zeker niet als de planning bij inschrijving gemeld zijn.
Het enige wat de VRA zal merken is dat bij inschrijving met minder DRU's voor het beschikbare budget zullen worden geboden, doordat er een aantal lucratieve DRU's naar een andere concessie gaan. Andersom zal het GVB vermoedelijk weer verder moeten gaan inleveren op de concessiebijdrage.
Vervolgens is tijdens de aanbesteding bekend gemaakt dat de Uithoornlijn inderdaad gebouwd zou gaan worden, en inderdaad toegevoegd aan de Concessie Amsterdam. Hiermee wordt hooguit de Concessie Amstelland-Meerlanden iets minder interessant voor vervoerders, maar dit is slechts een soort herverdeling tussen twee concessies.2.1 Concessiegebied Amstelland-Meerlanden
2.1.1 Geografische afbakening
De Concessie betreft het recht, maar ook de plicht om met uitsluiting van anderen Openbaar Vervoer per Auto en Bus te verrichten binnen het Concessiegebied Amstelland-Meerlanden. Het Concessiegebied Amstelland-Meerlanden (Figuur 1) beslaat het grondgebied van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel (met uitzondering van de kern Duivendrecht) en Uithoorn.
De Concessie omvat tevens het recht om grensoverschrijdend Openbaar Vervoer per Auto en Bus naar omliggende Concessiegebieden te verrichten via de in Bijlage 1 genoemde routes: de Uitlopers. Gelet op het huidige gebruik en investeringen in aanleg en aanpassing van (bus)infrastructuur is de Concessiehouder verplicht om op een aantal Uitlopers Openbaar Vervoer aan te bieden (zie de verplichte verbindingen in paragraaf 3.2). Op de overige Uitlopers genoemd in Bijlage 1 geldt dat de Concessiehouder wel Openbaar Vervoer mag aanbieden, maar hiertoe niet verplicht is.
2.1.2 Te gedogen Openbaar Vervoer
Openbaar Vervoer per tram, metro en trein, Openbaar Vervoer over water en tijdelijk Openbaar Vervoer, ter vervanging van dit Openbaar Vervoer, maken geen deel uit van de Concessie en dienen door de Concessiehouder gedoogd te worden. Daarnaast dient de Concessiehouder grensoverschrijdende Buslijnen vanuit omliggende concessiegebieden naar en vanuit het Concessiegebied Amstelland-Meerlanden te gedogen (zie Bijlage 2), ongeacht de frequenties en de bedieningstijden van deze Buslijnen.
2.1.3 Uithoornlijn
Op dit moment onderzoekt de Stadsregio de mogelijkheid en wenselijkheid om de Amstelveenlijn, na diens ombouw, door te trekken naar Uithoorn: de Uithoornlijn. De aanleg van de Uithoornlijn ziet de Stadsregio als een majeure ontwikkeling zoals bedoeld in paragraaf 17.3. Uitgangspunt daarbij is dat de concessiehouder Amsterdam met de trams over de Uithoornlijn gaat rijden.
Stel je voor lijn 300 wordt omgebouwd naar een tramlijn, dan zou deze met bovenstaande beschrijving ook buiten het PvE van deze concessie vallen. Dat maakt de concessie wederom weer wat minder lucratief, maar het is op zichzelf geen broodroof, zeker niet als de planning bij inschrijving gemeld zijn.
Het enige wat de VRA zal merken is dat bij inschrijving met minder DRU's voor het beschikbare budget zullen worden geboden, doordat er een aantal lucratieve DRU's naar een andere concessie gaan. Andersom zal het GVB vermoedelijk weer verder moeten gaan inleveren op de concessiebijdrage.
-
- Berichten: 6083
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Vraag is dan of een ombouw van bus naar tram (route) valt onder artikel 2.1.2. Lijkt mij dat dit geldt voor reeds bestaand openbaar vervoer van dat type...Wievank schreef:Een quote uit het PvE:(..)(..)
2.1.2 Te gedogen Openbaar Vervoer
Openbaar Vervoer per tram, metro en trein, Openbaar Vervoer over water en tijdelijk Openbaar Vervoer, ter vervanging van dit Openbaar Vervoer, maken geen deel uit van de Concessie en dienen door de Concessiehouder gedoogd te worden. Daarnaast dient de Concessiehouder grensoverschrijdende Buslijnen vanuit omliggende concessiegebieden naar en vanuit het Concessiegebied Amstelland-Meerlanden te gedogen (zie Bijlage 2), ongeacht de frequenties en de bedieningstijden van deze Buslijnen.
(..)
Stel je voor lijn 300 wordt omgebouwd naar een tramlijn, dan zou deze met bovenstaande beschrijving ook buiten het PvE van deze concessie vallen. Dat maakt de concessie wederom weer wat minder lucratief, maar het is op zichzelf geen broodroof, zeker niet als de planning bij inschrijving gemeld zijn.
(..)
Wat houdt paragraaf 17.1 (Majeure ontwikkeling) in?
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Dat laatste dacht ik ook meteen. Het zou wat zijn als de 300 vertramd zou worden, dat ie automatisch onder het GVB zou vallen o.i.d......lijkt me niet. Zo een lijn blijft m.i. gewoon onder de bestaande concessie vallen.
Als men zo een lijn dan los wil weken van de bestaande concessie kan dat misschien bij aanvang van een nieuwe concessie, bijvoorbeeld in 2028, als AML opnieuw aanbesteed wordt. Op deze manier weten de inschrijvers, dat de vertramde 300 niet meer onder de concessie valt waarop men op dat moment inschrijft.
Als men zo een lijn dan los wil weken van de bestaande concessie kan dat misschien bij aanvang van een nieuwe concessie, bijvoorbeeld in 2028, als AML opnieuw aanbesteed wordt. Op deze manier weten de inschrijvers, dat de vertramde 300 niet meer onder de concessie valt waarop men op dat moment inschrijft.
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ook nieuwe verbindingen d.m.v. de genoemde vervoersmiddelen zijn afgedekt met deze paragraaf. Er staat overduidelijk dat deze concessie alleen openbaar vervoer per bus of auto omvat, waardoor te vertrammen verbindingen vanaf dat moment erbuiten zullen vallen zonder wijzigingen op de concessie. Tegelijkertijd is er geen explicite beperking meegegeven aan het parallelle cq bestaande busvervoer...
- trolly
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Geen paniek mensen! Lijn 300 vertrammen lijkt er de komende week nog niet van te gaan komen 

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Trolly heeft gelijk. Ook de UTH lijn is pas eind 2020, misschien wel 2021. Eerst krijgen we in december de nieuwe concessieperiode AML, een van de grootste en drukste concessies van het land, met ik denk, heel wat nieuws en veranderingen. *bus* Electrische bussen, nieuw Schipholnet, nieuwe R-net lijnen, Solarisbussen, dubbeldekkers, etc etc. Laten we dat nieuws zoveel mogelijk delen met elkaar in de komende tijd. :Y
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Even iets anders: ik woon met uitzicht op 2 haltes van de 170 bundel, 1 stadinwaarts, 1 staduitwaarts. De meeste forummers hier weten dat hier heel veel bussen per uur halteren aan beide zijden. Wat me opvalt de laatste jaren is, dat er steeds meer automobilisten de CXX chauffeurs geen voorrang verlenen bij het wegrijden van de halte. Het lijkt wel of er steeds meer mensen rondrijden, die geen idee hebben dat ze de bus voor moeten laten gaan, of dat het verkeer in het algemeen is agressiever geworden. Het is, dat de CXX chauffeurs zich kunnen beheersen, anders zouden we dagelijks aanrijdingen hebben hier.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten