Pagina 496 van 750

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 29 nov 2018, 21:01
door Suus
De gemeente heeft plannen voorgesteld om brug 95 te slopen en te vervangen door een lagere brug. Zal wel de nodige ellende geven voor lijn 18, 21 en 22 maar de huidige brug doet echt pijn aan de ogen. Klaar in 2023.

https://www.parool.nl/amsterdam/nieuwe- ... ~a4609184/

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 29 nov 2018, 21:53
door trolly
Daarmee wordt dan ook direct de grootste hindernis voor een tram over de Haarlemmer Houttuinen weggenomen. Niet dat ik de illusie heb dat die er dan ook gaat komen, maar toch.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 29 nov 2018, 22:03
door fred1954
Lijkt me dat dat spoor tijdens de vervanging van de brug ook vernieuwd wordt en op de PH kade aansluiting krijgt op de sporen naar CS/westzijde en aan de andere kant naar het Haarlemmerplein. De PH kade is nu verkeersarm, dus ruimte zat voor tramsporen. De HH tuinen is een prachtige omleidingsroute tijdens verstoringen van de NIeuwezijds lijnen. Dat zullen ze bij VRA/GVB toch wel inzien? We gaan het zien zo rond 2023. :D

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 29 nov 2018, 22:11
door Vinny
Dat is een te goed idee natuurlijk, dus dat gebeurt nooit.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 29 nov 2018, 23:00
door n-evo
Misschien goed idee voor een onderzoek om vervolgens toch niet uit te voeren. Stel het voor bij de VRA.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 03:16
door GVBeestje
fred1954 schreef:Lijkt me dat dat spoor tijdens de vervanging van de brug ook vernieuwd wordt en op de PH kade aansluiting krijgt op de sporen naar CS/westzijde en aan de andere kant naar het Haarlemmerplein. De PH kade is nu verkeersarm, dus ruimte zat voor tramsporen. De HH tuinen is een prachtige omleidingsroute tijdens verstoringen van de NIeuwezijds lijnen. Dat zullen ze bij VRA/GVB toch wel inzien? We gaan het zien zo rond 2023. :D
Als ik de plaatjes van de link bekijk lijken ze de tramsporen juist weer te gaan verwijderen :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 07:36
door fred1954
Je hebt gelijk, dat had ik nog niet eens opgemerkt.....Zou heel dom zijn om die nieuwe rails niet meteen in het plan op te nemen. :( Denk dat Vinny gelijk krijgt...

Dit is dan overigens ook in tegenspraak met dit document van januari 2018, waar vertramming van lijn 21 wordt genoemd als een van de mogelijke toekomstige investeringen in het Amsterdamse OV. Tram 21 zou in dit plan via de HH tuinen rijden.

https://www.railforum.nl/wp-content/upl ... ffelen.pdf (op pagina 7)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 08:25
door Suus
Lijn 21 gaan ze echt niet vertrammen, de afstand tot lijn 13 is daarvoor te kort.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 10:58
door n-evo
"De nieuwe route geeft ruimte aan het groeiend aantal fietsers en draagt bij aan betere doorstroming van openbaar vervoer."
Hoe verbetert de doorstroming van het openbaar vervoer als de je vrije busbaan opheft en bussen gemengd met autoverkeer laat rijden?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 20:10
door Vinny
Een paar haltes opheffen en het OV stroomt beter door *bus*
Suus schreef:Lijn 21 gaan ze echt niet vertrammen, de afstand tot lijn 13 is daarvoor te kort.
Papieren argumentatie. De lijnen bedienen totaal andere reizigersgroepen.

Een goede verbetering van het openbaar vervoer op de relatie Centraal - Westerpark - Amsterdam Sloterdijk zou een mooie aanvulling op het bestaande netwerk kunnen zijn. Maar aangezien ruimte en geld ontbreken voor echte oplossingen en er altijd weer een paar teletubbies zijn die protesteren tegen het omzagen van één boom of het opheffen van twee parkeerplaatsen verwacht ik niet dat het ervan komt. Kortom gewoon een extra winterjas kopen en lopen vanaf één der beide stations om je hipstergemoed in het eerder genoemde park te gaan botvieren :wink:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 23:13
door trolly
:roll:

Je kan prima met de tram vanaf het station naar het Westerpark hoor. Lijn 5.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 01 dec 2018, 02:00
door mp623
trolly schreef::roll:

Je kan prima met de tram vanaf het station naar het Westerpark hoor. Lijn 5.
En op welk station (behalve Zuid) wil je tram 5 pakken?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 01 dec 2018, 03:42
door Suus
Vinny schreef:Een goede verbetering van het openbaar vervoer op de relatie Centraal - Westerpark - Amsterdam Sloterdijk zou een mooie aanvulling op het bestaande netwerk kunnen zijn.
Bus 21 komt niet bij Sloterdijk, dus als men daar een tram van maakt is dat "probleem" ook niet opgelost.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 01 dec 2018, 06:55
door trolly
mp623 schreef:
trolly schreef::roll:

Je kan prima met de tram vanaf het station naar het Westerpark hoor. Lijn 5.
En op welk station (behalve Zuid) wil je tram 5 pakken?
:pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 01 dec 2018, 12:39
door Vinny
Suus schreef:
Vinny schreef:Een goede verbetering van het openbaar vervoer op de relatie Centraal - Westerpark - Amsterdam Sloterdijk zou een mooie aanvulling op het bestaande netwerk kunnen zijn.
Bus 21 komt niet bij Sloterdijk, dus als men daar een tram van maakt is dat "probleem" ook niet opgelost.
De "Vinny-Express" mis ik nog steeds :mrgreen: (buslijn 64 meen ik die ooit Amsterdam Sloterdijk - Staatsliedenbuurt reed en daar een rondje maakte). Ik snap wel dat die is opgeheven, ik was de enige gebruiker van die lijn :P

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 01 dec 2018, 12:55
door Bijwyks
Lijn 60

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 01 dec 2018, 13:46
door DingeZ
Ik heb de documenten eens doorgespit, maar het huidige ontwerp is slechts een voorkeursontwerp. Het enige wat besloten is is dat er een nieuwe verlaagde brug gaat komen, meer stoep en fietspad en dat er een fietsbrug over het Westerkanaal komt. De uitwerking van de haltes en de vraag of er weer tramrails worden geplaatst wordt later nog besloten. Gelukkig kan iedereen nog reageren op de plannen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 01 dec 2018, 14:08
door fred1954
Ja, dat later besluiten heeft dan geen betrekking op dit project, maar vertramming kan ooit nog eens besloten worden, dat begrijp ik eruit. Dat is dus een gemiste kans m.i. :cry:

Quote:
(........) In het huidige wegdek op de Haarlemmer Houttuinen zijn tramrails aanwezig. Deze tramrails zijn nooit gebruikt. Ze zijn niet meer geschikt om trams over te laten rijden. In 2016 is onderzoek gedaan naar een
mogelijke vertramming van de Haarlemmer Houttuinen. Het onderzoek schetst opties voor andere ligging van haltes, wegprofielen en technische randvoorwaarden. Om trammaterieel te kunnen laten rijden zou Brug 95 flink aangepast moeten worden in verband met de ongeschikte hellingshoeken. Het meest ideale scenario voor de tram is het vervangen van Brug 95 door een nieuwe, lage brug. Vanwege het ontbreken van overtuigende vervoerwaarden is het project niet verder gebracht. Wellicht dat het in de toekomst weer actueel wordt als Havenstad zich verder ontwikkeld. Dit heeft dan weer relatie met de discussie over het doortrekken van de metro naar het Centraal Station (zie onderstaande tekst). In de ontwerpen van de Haarlemmer Houttuinen wordt een eventuele toekomstige vertramming niet onmogelijk gemaakt. Ten aanzien van boogstralen en technische constructieberekeningen van een eventuele nieuwe Brug 95 wordt rekening gehouden met trams. Mocht het ooit tot een vertramming komen dan zal het straatprofiel daarvoor op sommige plekken opnieuw aangepast moeten worden.(.........)

EDIT: Mocht er ooit tot vertramming besloten worden, moet de hele route dus weer opengebroken worden voor het leggen van tramrails, niet alleen het straatprofiel aangepast.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 01 dec 2018, 17:37
door n-evo
Hoezo is het een gemiste kans om voor de 2e keer in de geschiedenis tramrails neer te leggen die toch niet gebruikt gaat worden? Voor omleidingen is het traject een pittige omweg; een verdubbeling t.o.v. de Leidsestraat bijvoorbeeld. (Ik heb het idee dat mensen dat nog wel eens onderschatten) Dat betekent dat GVB voor dezelfde frequenties aardig wat extra trams moet inzetten die er simpelweg niet zijn. En voor reizigers is het ook niet aantrekkelijk. Tegen de tijd dat een van de buslijnen wordt vertramd, als het al gebeurd, zijn de rails en bestrating waarschijnlijk weer aan vervanging toe. Of zitten er dicht tegenaan.

Tram 15 is al te lastig qua investering, maar we krijgen wel een nóg langer stuk nieuwe traminfra die niet eens voor de lijnvoering gebruikt gaat worden. Geweldig :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 02 dec 2018, 00:27
door Vinny
Ik hoor wel vaker dat de route via de Haarlemmer Houttuinen en de Marnixstraat een pittige omweg zou zijn, maar toen Connexxion nog naar Centraal reed werden de streekbussen ook vaak via deze route omgeleid, en met een aantal infrastructurele ingrepen is deze route nauwelijks langzamer tussen CS en Leidseplein dan de bestaande tramverbinding via Magna Plaza. Ik vind dat ook wel een beetje argumenthoppen. Als er een tram komt dan zal deze in de belangrijkste plaats de vervoersrelatie tussen Amsterdam Centraal en het Haarlemmerplein bedienen dus zo "erg" is die omweg nou toch ook weer niet, zeker als je dan ook kunt snijden in de andere route, waardoor een betere spreiding van reizigers tot stand kan komen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 02 dec 2018, 08:16
door fred1954
Mijn insteek is in eerste instantie, als de boel toch opengehaald en vernieuwd wordt, leg dan ook meteen die rails neer, dat is een stuk goedkoper, dan later de straat weer openbreken omdat men lijn 21 wil vertrammen, ik noem maar iets.

Ok, in eerste instantie kunnen/zullen deze sporen alleen gebruikt gaan worden voor omleidingen bij verstoringen van de Nieuwezijds lijnen. Maar dat betekent bij voorbaat al een regelmatig gebruik, want het aantal verstoringen op de NIeuwezijds route (2,11,12,13,17) is aanzienlijk.

Dan ben je ook af van inkortingen bij verstoringen, zoals regelmatig gebeurt: lijn 13 tot Frederik Hendrikplantsoen en lijn 17 naar Frederiksplein, om maar wat voorbeelden te noemen. :!:

Er is ook gemeend om op de Lairessestraat weer rails neer te leggen, dat is eigenlijk ook niet nodig voor de lijnvoering, maar is toch gedaan, voor omleidingen en misschien dat er ooit ooit ooit weer een vaste tramlijn (16?) over heen gaat rijden.

De argumentatie dat deze sporen er zijn voor de uitrukkers en binnenlopers snijdt geen hout, er zijn nog 3 manieren om de Havenstraat te bereiken: via route lijn 24, via route lijn 2 en vanaf Overtoomsesluis.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 02 dec 2018, 09:41
door Alargule
Deze route zou ongetwijfeld zijn voordelen hebben, ook al voordat je er een reguliere tramlijn (een vertramde bus 21 en/of 22 liggen het meest voor de hand) overheen zou laten rijden.

Toch deel ik in n-evo's pessimisme: als extra tramsporen in de Parnassusweg voor een vertramming van lijn 15 er al niet af kunnen, dan zal men ongetwijfeld ook bij dit project gaan proberen het zo zuunig mogelijk aan te doen. Voor tramrails is dan alleen plek als er héél concrete plannen voor een nieuwe tramlijn bestaan.

En dat is niet het geval.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 02 dec 2018, 10:14
door Meltrain
In bovenstaande speculaties over het gebruik van tramsporen op de Haarlemmer Houttuinen mis ik wel de meest logische optie: een verlenging van lijn 3 naar het Centraal Station.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 02 dec 2018, 10:14
door fred1954
Ik bestrijd ook niet het argument van n-evo, dat “men” er geen geld aan uit wil geven, ik wil alleen aangeven dat de vervoerswaarde voor eventuele sporen op de HH tuinen (zonder vaste lijnvoering) misschien wel groter is dan op de Lairessestraat (ook zonder vaste lijnvoering) en voor dat laatste is wel geld uitgegeven.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 02 dec 2018, 10:19
door trolly
De rails zijn In de De Lairessestraat teruggekomen omdat het daar over een (flink vertraagde) herpofilering ging, en niemand van plan was die lijn op te heffen op het moment dat de werkzaamheden van start gingen.