Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Arkin
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jan 2025, 17:24

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door Arkin »

BusFreakRotterdam schreef: za 22 mar 2025, 11:55
010rdamm schreef: za 22 mar 2025, 08:18 Gaan de spitsritten dan ook niet meer doorrijden naar Rotterdam? Slechte zaak zou dat zijn. Nog een overstap extra. Helaas zijn gelede bussen een taboo in Rotterdam en omgeving :N
In de nieuwe concessie verdwijnen de lijnnummers 174,176,177 en worden geïntegreerd in de lijnen 164, 166 & 167. Daarbij zullen de lijnen 164, 166 niet doorrijden naar Zuidplein. Overstap is er op busstation Heinenoord op de nieuwe lijnen 460 (is nu 160), 470 (is nu 171/172) naar Zuidplein en huidige lijnen 163 naar Lombardijen/Maasstad Ziekenhuis en lijn 716 naar Station Barendrecht. Waarbij lijn 163 een boemeltje wordt alleen tussen busstation Heinenoord en Lombardijen/Maasstad Ziekenhuis en niet meer doorrijdt richting Heinenoord Dorp en Oud-Beijerland.

Lijn 164 is overigens de enige lijn die met maar enkele ritten doorrijdt naar Zuidplein in de ochtendspits. Lijn 167 deed dat al niet en lijn 166 gaat dalijk Dordrecht-Heinenoord rijden. Zal mijn overigens niet verbazen als lijn 166 dalijk alleen nog de N-weg aan doet en niet meer door de dorpen slingert. Iets wat bij lijn 164 ook al gebeurd is in Westmaas en Klaaswaal. Lijn 167 neemt route van lijn 166 over in Puttershoek.
Het probleem met deze nieuwe lijnvoering is juist dat de 470 NIET via Heinenoord Busstation zal rijden. Wat als gevolg betekend dat heel de HW excl. lijn 470 (circa. 75-80 Duizend inwoners) allemaal in de 460 zouden moeten tussen Heinenoord en Rotterdam Zuidplein (wat dus nooit gaat passen).

Verder gaat de 460 (als ik het goed begrijp) in de spitsuren ook maar 4x p/u via Heinenoord Busstation, omdat deze buiten de overstap met de omliggende streeklijnen verder niets te bieden heeft.
OV Hoekschewaard
Berichten: 303
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Uiteraard gaan de nieuwe plannen van transdev totaal niet werken. Op dit moment rijden er op het drukste tijdstip tussen 7:00 en 8:00 nu al 16 bussen tussen Oud-Beijerland en Zuidplein (6x171, 6x172, 2x160 en 2x170). Dit aantal blijft volgend jaar gelijk.

Maar in de huidige concessie rijden er ook nog in totaal 13 bussen per uur tussen het overige deel van de Hoeksche Waard naar Zuidplein. En die passagiers gaan natuurlijk never nooit in de R-Net 460 er bij passen.

Ik begreep ook dat het huidige vervoerplan voor 2026 aangepast gaat worden. Dus hopelijk ziet transdev ook dat dit niet gaat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door Meltrain »

Arkin schreef: za 22 mar 2025, 13:52 Verder gaat de 460 (als ik het goed begrijp) in de spitsuren ook maar 4x p/u via Heinenoord Busstation, omdat deze buiten de overstap met de omliggende streeklijnen verder niets te bieden heeft.
Waar heb je deze informatie vandaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik hoop dat het vervoerplan wijzigt: Wel viel me op dat de verhogingen voor R-Net minder extreem dan ik dacht

Oud-Beijerland Noord:
4x/uur 171 en 2x/uur 163 > 8x/uur 470

Oud-Beijerland Zuid:
4x/uur 172 en 2x/uur 160> 8x/uur 460.

Dirksland:
4x/uur 436 en 2x/uur 437 > 8x/uur R-Net 436

Ik vrees alleen dat de ochtendspits te druk wordt omdat 171 en 172 dan 6x per uur rijden. Zou een of twee extra ritten verwachten op de drukste halfuur.

Kan in de middag naar 6x/uur passen, maar dan de streeklijnen 164 en 166 in spitsuren door naar Rotterdam Zuidplein? Daarmee blijft het aantrekkelijk.

Daarnaast vraag ik me af waarom de 460 niet over de Stougjesdijk gaat met strategische haltes. Dan heeft die wijk Poortwijk ook iets eraan.
Arkin
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jan 2025, 17:24

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door Arkin »

Meltrain schreef: za 22 mar 2025, 16:07
Arkin schreef: za 22 mar 2025, 13:52 Verder gaat de 460 (als ik het goed begrijp) in de spitsuren ook maar 4x p/u via Heinenoord Busstation, omdat deze buiten de overstap met de omliggende streeklijnen verder niets te bieden heeft.
Waar heb je deze informatie vandaan?
Ik kan het zo snel niet meer zo duidelijk terug vinden als ik het kan herinneren, maar het staat wel vaag in het transitieplan uit 2022 aangegeven.

Geciteerd uit pagina 81 van het Transitieplan HWGO 2022-2025: "Een deel van de R-net-bussen rijdt via busstation Heinenoord en naar Goudswaard;". Verder staat ook vermeld dat de P&R op Busstation Heinenoord dan 4x p/u een bus naar Rotterdam Zuidplein bied.

Alhoewel het een wat ouder document is met wat gedateerde data komt de bediening van Busstation Heinenoord nog wel enigzins overeen met de huidige plannen van Transdev. Als je er de tijd voor hebt raad ik zeker aan om er ff door heen te bladeren, komen best wat leuke plannen en plattegrondjes in tevoren (vanaf blz. 78).
Hendrik
Berichten: 2630
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door Hendrik »

Er zijn vergunningen aangevraagd voor een "gebouw voor faciliteren buschauffeurs" (zoals het in de papieren krant staat) bij de haltes Dirksland ziekenhuis en Stellendam busstation.
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door Roeland »

Het zou me niet verbazen wanneer de plannen nog gaan wijzigen, waardoor de basislijnen ook in de spits 2x/uur rijden, en de rechtstreekse spitslijnen naar Rotterdam (174, 176, 177) blijven rijden.
Want ik kan me niet voorstellen dat reizigersoverleghwgo.nl akkoord gaat met het opheffen van zoveel rechtstreekse verbindingen v/n Rotterdam. En met achterblijvers op Heinenoord omdat je al die Rotterdamse forensen nooit in één lijntje gepropt krijgt.
010rdamm
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door 010rdamm »

Lijkt mij zeer onwenselijk dat zoveel mensen met een extra overstap opgezadeld gaan worden. Wie bedenkt überhaupt dit soort plannen? Nog een overstap extra bovenop de overstap op Zuidplein zal het allemaal niet aantrekkelijker maken. In ieder geval niet voor keuze reizigers. Zou juist inzetten op extra verbindingen naar bijv Station Lombardijen. Met sprinters naar bijv Den Haag.
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik dacht dat de provincienof Transdev dit had bedacht
Hendrik
Berichten: 2630
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door Hendrik »

Ik dacht dat het programma van eisen het op zich wel toelaat om rechtstreekse verbindingen zoals Numansdorp - Zuidplein aan te bieden. De verplichte overstap op Heinenoord is wellicht bedacht om de hoge frequenties van de R-Net-lijnen waar te kunnen maken? Dus dat het alleen rendabel is om de lijnen vanuit Oud-Beijerland in hoge frequentie te rijden als daar op Heinenoord ook passagiers uit de rest van de Hoeksche Waard aan worden toegevoegd. Al zou ik inderdaad denken dat dit in de spits vraagt om problemen (lees: volle bussen), nog los van het feit dat een overstap voor reizigers onaantrekkelijk is.
Education
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door Education »

Is er geen zorgvuldige consultatie geweest in de HW omdat er nu " opeens" zoveel reacties zijn op de basis van het vervoersplan?
Anders had men eerder moeten en kunnen reageren.
Arkin
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jan 2025, 17:24

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door Arkin »

010rdamm schreef: wo 09 apr 2025, 08:40 Lijkt mij zeer onwenselijk dat zoveel mensen met een extra overstap opgezadeld gaan worden. Wie bedenkt überhaupt dit soort plannen? Nog een overstap extra bovenop de overstap op Zuidplein zal het allemaal niet aantrekkelijker maken. In ieder geval niet voor keuze reizigers. Zou juist inzetten op extra verbindingen naar bijv Station Lombardijen. Met sprinters naar bijv Den Haag.
Of je trekt natuurlijk de metrolijn vanuit Zuidplein door naar Heinenoord, ben je ook gelijk van die dubbele overstap af :Y
Education schreef: za 12 apr 2025, 15:23 Is er geen zorgvuldige consultatie geweest in de HW omdat er nu " opeens" zoveel reacties zijn op de basis van het vervoersplan?
Anders had men eerder moeten en kunnen reageren.
Voor zover ik alles nog terug kan vinden is het vervoersplan op GO wel een stuk duidelijker overgebracht. Zo kan je de gemeenteraadsvergadering over de toelichting hiervan bij de gemeente HW niet eens terug kijken. Alleen dat zou al veel onduidelijk over de nieuwe lijnvoering (en de frequentie hiervan) ophelderen.
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door CamilleKreemers »

Met haltes in Barendrecht?
BusFreakRotterdam
Berichten: 1026
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Haltes in Barendrecht? Deze zijn er al en worden bediend door lijn 716 van maandag tot vrijdag tussen ca 7 en 18 uur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 92 gasten