Pagina 6 van 9

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: vr 18 mar 2011, 15:53
door Vinny
Zaten die jongens niet ook achter een tram in Jeruzalem? Ik kan me hier ook nog een discussie over herinneren, omdat de tramlijn gedeeltelijk door het Arabische gedeelte van de stad liep, en ja dat is natuurlijk bezet gebied... en derhalve onacceptabel dat een Nederlands bedrijf meehelpt aan het koloniseren daarvan (A)

Ach, er zijn diverse Nederlandse bedrijven die handel drijven met Saoedi-Arabië, waarbij dat land een verklaring van niet-Joods zijn vereist. Daar hoor je dan weer niemand over... :roll:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: za 19 mar 2011, 01:11
door Suus
’Bus of shame gaat rijden in Waterland’
Niet iedereen begroet de komst van het Nederlands/Poolse busbedrijf EBS/Mobilis in Waterland met evenveel enthousiasme. EBS heeft een Israëlische holding onder de naam Egged Group. Egged, het grootste vervoersbedrijf van Israël, rijdt niet alleen in eigen land maar ook op de bezette Westelijke Jordaanoever.

Met meer dan honderd kogelwerende bussen rijdt Egged van nederzetting naar nederzetting en zelfs naar afgelegen outposts. ,,Het bedrijf draagt zo bij aan de ontwikkeling van deze illegale woonoorden op gestolen land’’, zegt Anneke Auer. ,,Voor mij hoort de bus die vanaf december acht jaar lang in Waterland gaat rijden de bus of shame te heten.’’ Op persoonlijke titel trekt de Rotterdamse kunstenares (51) zich al jaren het lot van het Palestijnse volk aan.
Bron: Noordhollands Dagblad

Scania levert 225 luxe bussen voor concessie Waterland

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 16:42
door Raymond
Scania levert 225 luxe bussen voor concessie Waterland
maandag 9 mei 2011 12:38

Breda, 9 mei 2011 – De komende acht jaar zullen de inwoners van het gebied Waterland in het openbaar vervoer in luxe Scaniabussen vervoerd worden. EBS Public Transportation verwierf onlangs de concessie voor het openbaar vervoer in deze regio. Het internationaal opererende bedrijf heeft daarbij ingezet op kwaliteit en betrouwbaarheid; zowel in de dienstverlening als in het materiaal. Samen met partner Scania is een programma bussen geselecteerd dat voldoet aan deze eisen. Gekozen is voor een motorisatie die voldoet aan de hoogste eisen als het gaat op impact op het milieu. De bussen zijn uitgerust met motoren die voldoen aan Euro 5 of EEV (Environmentally friendly Enhanced Vehicles) en worden voorzien van een hoger comfortniveau.

Lees verder

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 18:10
door Xanland
Bussen in Waterland-regio krijgen gratis wifi
Door Dimitri Reijerman, maandag 9 mei 2011 17:40

Busreizigers in de regio Waterland kunnen vanaf december in de bussen van de nieuwe vervoersmaatschappij EBS Public Transportation gratis gebruik maken van wifi. Het gaat in totaal om 225 nieuwe bussen die een wifi-hotspot krijgen.

Lees verder...

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 19:27
door Graaf_Panto
Is onderstaande foto hier al langsgekomen?
http://www.transport-online.nl/site/ima ... -groot.jpg

Edit Daniel: foto verandert in link i.v.m. copyright

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 19:58
door Daniel
Die foto staat gewoon op de site van Scania waar je terecht komt via de "Lees verder" link onder het nieuwsbericht :wink:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 21:11
door willy84
Dit is nog steeds euro 5/EEV.

Dat is nu toch al 3 of 4 jaar zo?

Wanneer komt euro 6/7 e.v?

Wel netjes dat gratis internet *bus* Waarom krijgen we dat in het Gooi niet -o-

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 21:13
door Suus
Tja, dat is het voordeel van de stadsregio, die is iets strakker en veeleisender tijdens aanbestedingen t.o.v. de Provincie Noord-Holland. Niet dat wifi geeist is, maar je ziet dat over het geheel het vervoer niet veel verslechterd terwijl in het Gooi de halve chauffeursploeg over een paar maanden op straat wordt gezet...

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 21:19
door Freek
Is de kleurstelling onderdeel van het PvE? Kortom, krijgt Waterland ook het saaie rood/grijze zoals op de illustratie is voorgesteld?

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 21:23
door Klaasje
Bee schreef:Tja, dat is het voordeel van de stadsregio, die is iets strakker en veeleisender tijdens aanbestedingen t.o.v. de Provincie Noord-Holland. Niet dat wifi geeist is, maar je ziet dat over het geheel het vervoer niet veel verslechterd terwijl in het Gooi de halve chauffeursploeg over een paar maanden op straat wordt gezet...
Strakker en veeleisender is gewoon gelijk aan duurder. Dat is dus absoluut geen goed argument. De stadsregio heeft wel meer budget uit de BDU dan de provincie terwijl ze geen wegen in beheer hebben in tegenstelling tot de provincie NH. Dan is OV ook wat makkelijker te betalen natuurlijk en kan je dus meer eisen.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 21:28
door Daniel
Freek schreef:Is de kleurstelling onderdeel van het PvE? Kortom, krijgt Waterland ook het saaie rood/grijze zoals op de illustratie is voorgesteld?
Dat rood/grijze is de Randstadnet kleurstelling en daar vallen geloof ik zo'n beetje alle lijnen in Waterland onder, dus ja. Geen idee wat voor kleurtje we te zien krijgen op de lijnen die daar geen deel van uitmaken.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 21:41
door Freek
Vanuit het oogpunt van efficiency verwacht ik dat ze daar dan ook wel Randstadnetkleuren voor gaan gebruiken. Wist overigens wel dat het die kleuren waren, dat het eerst MRA heette, maar hoe het nu ook al weer door het leven ging....

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 21:56
door Daniel
Als ik zo de kaart bekijk is er wel 'n mogelijkheid voor 'n afwijkend kleurtje... de lijn Wormerveer - Purmerend is één van de niet RNet lijnen en die rijdt ook als enige met kleine busjes. Maar voor verbindingen als Edam - Purmerend en Landsmeer - Purmerend is dat natuurlijk niet van toepassing (die laatste verbinding is vandaag de dag 'n bus die uit Amsterdam komt en dan tot Landsmeer onder RNet zou vallen)

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 22:04
door Suus
Volgens mij wordt het stadsnet van Purmerend (lijn 101 of 102) of wegbezuinigd of blijft er maar een lijn over, dat is geen Regionet. Ook lijn 103 (Purmerend - Monnickendam) en lijn 113 (Purmerend - Edam) zijn geen Regionet. Lijn 113 rijdt nu met gelede bussen. Dan heb je nog een aantal schoolbussen, die worden op dit moment gereden door TCR, net zoals alle Qliners. Wat er van dat concept overblijft is mij volstrekt onduidelijk.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 22:10
door Daniel
Qliners lijken me toch wel redelijk vallen onder de categorie HOV en RegioNet bestaat compleet uit HOV-lijnen :idea:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 22:31
door Suus
Ja, maar het zijn wel spitslijnen, en zover ik weet vallen spitslijnen weer niet onder Regionet (zie ook Almere).

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 22:39
door Klaasje
Er is een lange discussie geweest of spitslijnen wel of niet R-net mochten worden. Toen Almere aanbesteed werd mocht dat niet omdat je er als reiziger er niet de hele dag op kon vertrouwen. Nu de stadsregio Amsterdam iets aanbesteed kan het ineens wel. Snapt u hem? Bij mij gaat het licht even uit. :|

Overigens: Regionet werd MRAnet (aan elkaar) en dat is nu opeens Randstadnet of R-net (wel met streepje om het consequent te doen.)

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 22:51
door Suus
Screw die namen, iedereen noemt het "de rode bus" :')

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: di 10 mei 2011, 11:16
door Klaasje
Dat is logisch als er nog niet met het merk gecommuniceerd wordt. Dat komt nog wel.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: za 21 mei 2011, 01:51
door find_your_spot
Klaasje schreef: Overigens: Regionet werd MRAnet (aan elkaar) en dat is nu opeens Randstadnet of R-net (wel met streepje om het consequent te doen.)
Vanacht kwam ik deze abri tegen met daarop het officiële logo:

Afbeelding

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:16
door Suus
Wat lijkt er te gaan gebeuren in december:

- Waterland krijgt elke nacht een nachtnet.
- Lijn 88 blijft op zondag rijden
- Lijn 100 rijdt alleen nog naar De Rijp, niet meer naar Middenbeemster. Frequentie wordt 's avonds afgebouwd, tot halfuursdienst of zelfs een uurdienst
- Lijn 103 rijdt niet meer 's avonds
- Lijn 106 wordt verlengd naar Middenbeemster
- Lijn 110 en 202 worden samengevoegd, beoogd lijnnummer 202?
- Lijn 105 wordt 205??
- Lijn 93 wordt 119
- Lijn 173 wordt 120
- Lijn 215 wordt een sneldienst van 111
- Lijn 216 wordt een sneldienst
- 371/372 lunchritten worden geschrapt voor spitsritten
Schoollijnen worden deels hernummerd.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 13:07
door Etienne
Waar haal je die info vandaan eigenlijk?

Los van het feit dat een doordeweeks nachtnet naar mijn idee niet veel zin heeft, net zoals lijn 88 op zondag. De verlenging van lijn 106 naar Middenbeemster vraag ik me eigenlijk ook af :?

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 13:08
door Suus
Uitgebrachte adviezen door de RAR.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 19:41
door Graaf_Panto
Bee schreef:Wat lijkt er te gaan gebeuren in december:

- Waterland krijgt elke nacht een nachtnet.
- Lijn 88 blijft op zondag rijden
- Lijn 100 rijdt alleen nog naar De Rijp, niet meer naar Middenbeemster. Frequentie wordt 's avonds afgebouwd, tot halfuursdienst of zelfs een uurdienst
- Lijn 103 rijdt niet meer 's avonds
- Lijn 106 wordt verlengd naar Middenbeemster
- Lijn 110 en 202 worden samengevoegd, beoogd lijnnummer 202?
- Lijn 105 wordt 205??
- Lijn 93 wordt 119
- Lijn 173 wordt 120
- Lijn 215 wordt een sneldienst van 111
- Lijn 216 wordt een sneldienst
- 371/372 lunchritten worden geschrapt voor spitsritten
Schoollijnen worden deels hernummerd.
Dank je wel voor de info.

Kleine correcties (bron: RAR advies vervoerplan Waterland 2012)
  • Lijn 110 en 102 worden samengevoegd, bij de RAR bestaat een voorkeur om deze liin het nummer 110 te geven
  • Negatief advies de 105 om te nummeren naar 205 (impliceert sneldienst wat het niet is)
  • Liever het nummer 211 als 215 voor de snelle variant van lijn 111
  • Uitstellen nieuwe lijn 229 naar Tuinderij (nieuwbouwwijk Midden-Beemster) totdat 200ste woning is opgeleverd.
  • Liever de 100 naar Midden-Beemster in plaats van de 106 (betere verbinding voor scholieren)
Toegevoegde opmerking 18/6:
De samenvoeging van lijn 110 en 102 betekent dat de lijnen 110, 113 en 102 worden samengevoegd.
In de bestaande situatie gaat lijn 110 in Volendam in veel gevallen door als lijn 113 naar Purmerend v.v.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: za 23 jul 2011, 15:06
door Graaf_Panto
Helaas kan ik de het bericht met de foto niet meer terugvinden maar op de site van Openbaarvervoerinboskoop stond een berichtje over de eerste EBS bus die aan het Arriva personeel werd gepresenteerd, compleet met foto.

Het was inderdaad een Scania maar wat me nog het meest opviel was dat deze bus knalgeel was, zo'n beetje hetzelfde geel als de Connexxion bussen die in de regio Utrecht rijden.
Als het al die kleur wordt dan zal dit alleen gelden voor de niet-MRA lijnen, denk ik zo.