Eerste deel nieuwe metro M5 in Amsterdam aangekomen
11 april 2012 - Jacqueline Schermer
Op woensdag 11 april is het eerste deel van de nieuwe Amsterdamse metro M5 aangekomen per groot transport. De 116 meter lange metro wordt in 2 delen getransporteerd door de fabrikant Alstom. In de GVB werkplaats in Diemen wordt de M5 in elkaar gezet. Het komende half jaar wordt de M5 getest op het Amsterdamse metrospoor. In het najaar kunnen de reizigers van de eerste M5 gebruik maken. De Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer is de opdrachtgever.
Het testrijden wordt gedaan door speciaal opgeleide GVB bestuurders en kan over zo'n drie weken beginnen. Dit wordt voornamelijk 's nachts gedaan. Deze moderne metro vervangt in het najaar de eerste Zilvermeeuw. Maandelijks worden vervolgens de Zilvermeeuwen vervangen zodat medio 2014 23 nieuwe M5's rijden.
De M5 is met veel aandacht voor de reiziger ingericht: brede stoelen, meer deuren en brede gangpaden om snel in- en uit te stappen. De stoelen zijn aan de zijkant geplaatst en de metro is geheel doorloopbaar, er zijn geen tussendeuren meer. Doordat de nieuwe metro's langer zijn kunnen er op de Oostlijn zo'n 50% meer reizigers in. Het is de eerste metro ter wereld die geheel met LED-verlichting is uitgevoerd.
Bij het ontwerp is veel aandacht gegeven aan de sociale veiligheid. Zo is de gehele metro te overzien met camera's en is de inrichting transparant. Op een elektronische routekaart ziet de reiziger de overstapmogelijkheden bij elk station. De M5 is door de LED-verlichting en zijn lage gewicht milieuvriendelijk en daarnaast één van de stiltste metro's ter wereld. De stoelen zijn 20% breder dan in de tram en bus.
De belangrijkste kenmerken van de M5 zijn:
Zesdelig voertuig met een lengte van 116 meter
174 zitplaatsen
Capaciteit is 960 passagiers
Maximale snelheid is 80 km/h
De deuren zijn hoog (208 cm), en er zijn 24 deuren per zijde
Het plafond is hoog (230 cm)
Gelijkvloerse instap, de vloer sluit aan op het perron
Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten
Reizigersinformatie met informatieschermen
Camerabewaking
Voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen
Geluidwerende maatregelen zodat de metro heel stil is
Toepassing van vandalismebestedige materialen
De metro is voorbereid op rijden zonder bestuurder
Metro's van dit type gaan naar verwachting vanaf 2017 ook rijden op de Noord/Zuidlijn.
De Stadsregio Amsterdam is de financier van de nieuwe metro, de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer/Gemeente Amsterdam de opdrachtgever. GVB gaat de metro in het najaar van 2012 in gebruik nemen.