Pagina 6 van 9

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: di 22 jan 2013, 16:18
door Dagren
Michael 1988 schreef:
Vinny schreef:Is het niet zo dat de mensen die vroeger de drijvende kracht achter Connexxion waren zijn overgestapt naar Q-Buzz? Ik heb het idee dat daar best wel eens een goede reden van het verlies aan concessies te vinden is. Per slot van rekening is de structuur van het management zo ongeveer het enige onderscheidende kenmerk geworden...
Ook een reden waarom Connexxion een slechte verliezer is. Hun beste mensen zitten momenteel bij Qbuzz. In mijn ogen gunnen ze het Qbuzz gewoon niet. Maar goed, we zien wel wat de rechter zegt. Als ik Qbuzz trouwens was, had ik de bestellingen gewoon doorgezet.
Ik denk dat de meeste commerciele bedrijven hun concurrent geen miljoenencontract gunnen. :P

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 18 apr 2013, 16:09
door mijack1985
Een kleine topic kick, aangezien ik benieuwd was of er al wat duidelijk was.
Hier een artikel uit een lokale krant.

Mag Qbuzz gaan rijden?


17 apr 2013

NIEUWEGEIN - Al een tijdlang wordt gediscussieerd over welke vervoerder de komende jaren het openbaar vervoer in de regio Utrecht mag verzorgen. Aanvankelijk wees het Bestuur Regio Utrecht (BRU) de concessie toe aan Qbuzz.
Anne Marije Zwart

Qbuzz is een vervoerder die op dit moment actief is in het noorden van het land en in de regio Rotterdam.

Succes
De huidige vervoerder Connexxion ging daartegen, met succes in beroep. Gevolg was dat de aanbesteding opnieuw moest worden gedaan. Uit de nieuwe aanbestedingsprocedure kwam Qbuzz opnieuw als ‘winnaar’ uit de bus.

Vervoerder
Dit betekent dat deze vervoerder vanaf 8 december van dit jaar het openbaar vervoer in de regio mag verzorgen.
Ook tegen dit besluit ging Connexxion in beroep. Een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie verklaarde de bezwaren van de huidige vervoerder ongegrond. Een advies dat door het BRU werd overgenomen.

Bedrijfsleven
Connexxion stapte daarop naar het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Dit college heeft inmiddels alle betrokken partijen gehoord en beraad zich nu over de uitkomst. De verwachting is dat de rechter eind deze maand uitspraak doet.
Tien jaar

Dan wordt duidelijk wie voor de komende tien jaar al het openbaar vervoer in de regio mag verzorgen.

Bron:De Weekkrant

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 18 apr 2013, 16:28
door Anne
mijack1985 schreef:Qbuzz is een vervoerder die op dit moment actief is in het noorden van het land en in de regio Rotterdam.
Beetje achterhaald.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 18 apr 2013, 16:51
door mijack1985
Ja een beetje verdiepen in Qbuzz is denk ik te veel gevraagd voor de journalisten daar.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 18 apr 2013, 21:51
door Michael 1988
Voor uhm..... bijna alle journalisten, want het gaat wel vaker fout in heel Nederland.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 18 apr 2013, 21:58
door Suus
Ik vind het altijd erg makkelijk kritiek geven, het is niet dat jij overal verstand van hebt toch? :wink:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 18 apr 2013, 22:07
door Michael 1988
Klopt, maar ik bedoelde dat soms het onderzoek veel beter kan en vaak zijn de foutjes kleine foutjes die makkelijk te vinden zijn. Zo had er dus moeten staan Den Haag i.p.v. Rotterdam (en dan wel samen met HTM).

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: di 30 apr 2013, 21:35
door wouter15
Weet iemand toevallig of de rechtenlijke uitspraak is verschoven en zo ja waarom? De uitspraak zou eind deze maand gebeuren als ik lees nergens nog iets over een beslissing die genomen zou zijn.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: wo 01 mei 2013, 16:04
door mijack1985
Geen idee, blijft verdacht stil.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 11:55
door Geert
Gunning van de concessie openbaar vervoer Regio Utrecht aan Qbuzz blijft in stand
Den Haag, 2-5-2013

Op 2 mei 2013 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven beslist dat de gunning aan Qbuzz van de concessie om het openbaar vervoer in de Regio Utrecht vanaf 8 december 2013 te verzorgen, in stand blijft. De regio Utrecht gunde de concessie op 8 oktober 2012 aan Qbuzz, omdat Qbuzz de economisch meest voordelige inschrijving deed. Concurrent OV Utrecht, die nu het openbaar vervoer in de regio verzorgt, vocht de gunning aan Qbuzz aan.

Volgens OV Utrecht was de bieding van Qbuzz ongeldig, omdat Qbuzz (onder andere) met drie elektrische bussen had ingeschreven. Volgens OV Utrecht vloeide uit de bestekeisen voort dat alleen met voertuigen voorzien van een brandstofmotor mocht worden ingeschreven. Het College overweegt dat de betreffende bestekeisen inhouden dat de voertuigen moeten voldoen aan bepaalde emissiewaarden. Aangezien de elektrische bussen van Qbuzz daaraan voldoen, mocht Qbuzz ook met elektrisch materieel inschrijven.

De andere argumenten van OV Utrecht hadden betrekking op de beoordeling in punten (de score) die de beoordelingscommissie aan de inschrijving van OV Utrecht had toegekend. Volgens het College maken die argumenten niet duidelijk dat, gegeven de toepasselijke beoordelingsystematiek waaraan ook OV Utrecht zich heeft geconformeerd, de Regio Utrecht het oordeel van de beoordelingscommissie niet had kunnen volgen.
Bron: Rechtspraak.nl

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 12:16
door Aking
En is de soap daarmee dan eindelijk voorbij? of zijn er nog opties over om Qbuzz te dwarsbomen?

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 12:36
door Edwin
Hoger beroep? In cassatie gaan?

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 13:10
door Tochjo
Qbuzz gaat definitief het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgen. In de laatste juridische procedure heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven Bestuur Regio Utrecht (BRU) vandaag in het gelijk gesteld. Daarmee is het besluit van BRU om het openbaar vervoer tot 2023 te gunnen aan Qbuzz onherroepelijk.
Bron: BRU

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 13:52
door Cygnum
Edwin schreef:Hoger beroep? In cassatie gaan?
Cassatie kan alleen bij straf-, belasting- en privaatrechtelijke zaken. Voor aanbestedingsgeschillen is het CBb de hoogste instantie.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 14:27
door Busfoto.nl
Qbuzz zelf:

Wij zijn ontzettend blij met de definitieve uitspraak van de rechter dat Qbuzz vanaf zondag 8 december 2013 het openbaar vervoer in de regio Utrecht mag verzorgen. Bestuur Regio Utrecht is door de rechter definitief in het gelijk gesteld ten aanzien van haar keuze om de concessie voor het openbaar vervoer met bus en tram tot december 2023 aan Qbuzz te gunnen. De 10-jarige concessie heeft een omzet van ruim 1 miljard euro.

De regio Utrecht krijgt de meest duurzame en comfortabele voertuigvloot van Nederland. De uitstoot per reizigerskilometer van schadelijke stoffen voor de luchtkwaliteit neemt sterk af. Er wordt geïnvesteerd in 165 nieuwe bussen die volledig voldoen aan de Euro-VI norm en 3 elektrische bussen voor lijn 2, die een ronde door de Utrechtse binnenstad rijdt. De bussen gaan rijden op de schone brandstof GTL waardoor in vergelijking met gewone diesel nog minder fijnstof vrijkomt en de uitstoot van stikstofoxiden verder wordt verlaagd. Hierdoor levert Qbuzz niet alleen een bijdrage aan de vermindering van de milieubelasting in kwetsbare gebieden in de binnenstad van Utrecht maar verhoogt tevens het comfort voor alle klanten van het openbaar vervoer in de regio Utrecht.

Qbuzz is opgericht in april 2008 en verzorgt openbaar vervoer in de provincies Groningen, Drenthe, Friesland en Den Haag. Na de start van haar activiteiten heeft Qbuzz in drie opeenvolgende jaren de hoogste beoordeling gehaald van alle openbaar vervoerders in de jaarlijkse meting van klanttevredenheid onder bijna 100.000 klanten. Met de circa 1000 nieuwe collega’s die betrokken zijn bij het openbaar vervoer in Utrecht stijgt het aantal werknemers naar 2400. Qbuzz vervoert dan dagelijks ruim 200.000 klanten met 800 bussen.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 15:32
door Daniel
Zow, ik dacht dat Qbuzz al fors gegroeid was toen ze GGD wonnen maar nu verdubbelt het aantal medewerkers nog eens. Ben benieuwd als toekomstig dagelijks Qbuzz-Utrecht klant, maargoed ze hebben het voordeel dat het niet veel slechter kan :P

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 16:49
door deadlock
Provincie Den Haag :D verder ben ik blij dat dit gezeik over is.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 17:02
door Milco
Die nieuwe bussen moeten dus nog voor 8 december geleverd worden. Gaat men dit wel redden? :O

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 17:35
door webguy
Er staat nergens in het bericht geloof ik dat de bussen per 8-12 gaan rijden... Kan altijd nog later met nieuwe bussen starten.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 17:37
door mijack1985
In Groningen was het ze ook gelukt om in 4 maanden alle nieuwe bussen te krijgen.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 18:01
door marvinkok
En alle gele streekbussen moeten ook overgenomen worden, dus dat scheelt ook alweer...

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 18:39
door 010jongen
Benieuwd waar alle huidige bussen naar toe gaan, maar er rijden nu toch veel meer dan 165 bussen rond bij het GVU. ik meen ergens gelezen te hebben dat er ongeveer 200 bussen in dienst zijn bij GVU.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 19:32
door Daniel
Volgens de lijst op De Stichtse Stadsbus, die redelijk actueel lijkt nog, waren er op 1 april 2009 in totaal 192 bussen bij het GVU. Het aantal bussen daalt dus met 24 (worden 165 diesels + 3 elektrische), dat lijkt me wel verklaarbaar met de aankomende bezuiniging op het lijnennet i.c.m. de efficiency die het brengt dat je nog maar één wagenpark hebt.

Werken er trouwens echt maar 200 man voor het deel van de concessie dat Connexxion nu onder eigen naam rijdt? Qbuzz heeft het immers over 1000 personeelsleden die over komen en op GVU.nl is te lezen dat daar 800 man werkt.

Wat het huidige wagenpark betreft ben ik vooral benieuwd naar de bestemming voor de dubbelgeledes. De LPG-bussen zullen wel rechtstreeks naar de schroothoop gaan, die zijn met hun 16 jaar voor Nederlandse begrippen stokoud en waarschijnlijk ook slecht verkoopbaar omdat het A: LPG bussen zijn en B: er ook een hele berg redelijk jong materieel te koop staat.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 20:04
door ICE105
Ik ben zelf meer benieuwd of MAN of Mercedes het nieuwe Qbuzz wagenpark zal geen leveren. Door de toezegging van Euro VI kom je vanzelf bij deze 2 voor Qbuzz bekende merken uit. VDL en VanHool leveren nog geen Euro VI volgens hun website.

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Geplaatst: do 02 mei 2013, 20:20
door ov'tje
mooi dat er eindelijk duidelijkheid is in deze concessie
ICE105 schreef:Ik ben zelf meer benieuwd of MAN of Mercedes het nieuwe Qbuzz wagenpark zal geen leveren. Door de toezegging van Euro VI kom je vanzelf bij deze 2 voor Qbuzz bekende merken uit. VDL en VanHool leveren nog geen Euro VI volgens hun website.
dit wel snel op stapel voor VDL en VanHool, omdat de motorleveranciers inmiddels hun Euro 6-motoren gepresenteerd hebben