Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
-
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik ben vrijwel niet betrokken geweest bij totstandkomening van dit plan. Maar ik moet zeggen dat ik het een best goed plan vindt.
Jij kennelijk niet, dat mag. Maar kom dan met beter gefundeerde kritiek dan "geldverspilling" en "amateuristisch gepruts".
(En met diploma's bedoelde ik de verplichte vakdiploma's als je een OV-bedrijf uitbaat)
Jij kennelijk niet, dat mag. Maar kom dan met beter gefundeerde kritiek dan "geldverspilling" en "amateuristisch gepruts".
(En met diploma's bedoelde ik de verplichte vakdiploma's als je een OV-bedrijf uitbaat)
Laatst gewijzigd door IIVQ op wo 17 jul 2024, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Helemaal mee eens! En de provincie laat het al jarenlang toe! De bus wordt structureel onaantrekkelijk gemaakt en vaste reizigers worden weggejaagd. Verbindingen verdwijnen en er wordt minder vaak gereden.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Best goed... Het weer was ook best goed vandaag, echter kan het altijd beter. En dat beter moet je ambitie en lef voor hebben.
Dit plan is verre van ambitieus en lef wordt er totaal niet getoond. Met wat reclameslides op een beeldsxherm met de wervelende tekst "hey filerijder pak eens de bus" kom je er niet. Sterker nog... Die filerijder blijft lekker in z'n auto zitten en verkiest liever z'n eigen auto in de file dan die omslachtige rrit met een voertuig van jouw werkgever. Hij zit namelijk droog en hoeft niet om te reizen of langer onderweg te zijn omdat meneer Transdev vind dat je wel met de bus naar het station kan en daar de trein kan nemen om vervolgens 20 minuten later weer op de bus te wachten die 2 minuten voor aankomst van zijn trein vertrok.
JIJ kan en mag vinden dat "verspilling" en "amateurisme" niet de juiste woorden zijn, echter is daar weldegelijk sprake van. Ik kan rustig neerzetren hoe alles slimmer en beter kan, echter ben ik dan morgen een paar lamme vingers rijker en heb ik hier de reat van pagina 52 in mijn eentje gevuld.
Over het algemeen ben ik uberhaupt niet iemand die snel zal zeggen dat iets verapilling ia of amateuristisch (politieke achtergrond) maar dat is nu wel het geval. Om maar even een greep te doen:
Lijn 4 op zaterdag is voldoende vraag naar die een halfuursdienst rechtvaardigd. Lijn 5/6 in de avonduren en op zondag kan gewoonweg veel beter verdewld worden over het uur. De lijnconstructie Hoorn-Andijk functioneerde meer dan prima zoals die was en 1 van de 2 lijnen vanuit Andijk naar Bovenkarspel laten rijden had volstaan. Nu kom je in de situatie dat de gewone lijnbus achter de buurtbus aan hobbelt en dat wanneer je van de ene kant naar de andere kant in Andijk een flink atuk moet lopen om door te kunnen reizen en wordt dus onmogelijk gemaakt. Lijn 133 met versterkingsritten is totaal zinloos. De hoeveelheid reizigers per rit tot aan Risdam is gemiddeld 5 maar veelal lager. Lijn 142(?) Van Benningbroek naar Abbekerk is onlogisch. De mensen vanuit Benningbroek reizen naar Hoorn en dat kan met lijn 136. Je kan lijn 141 vanuit Aartswoud ook in Benningbroek laten eindigen en menaen daar op de 136 laten stappen zodat er ook nog eena menaen met lijn 136 gaan reizen. Die rijdt namelijk ook veelal leeg in het rond. Je zou op station Hoorn de ritten in de ochtend/middag een paar keer kunnen doorkoppelen aan 1 van de lijnen naar Andijk aangeziwn die langs de acholen rijden waar veelal heen gereisd wordt en dat scheelt dan ook nog eens een extra overstap voor veel scholieren Nu kom je in de situatie dat lijn 636 wordt opgeheven en men van rechtstreeks naar 2x overstappen gaat. Zomaar even wat voorbeelden die best wel beter kunnen.
Waar het bij veel lijnen fout is gegaan (vooral rond Alkmaar) is dat alles op het station geknipt is en er veel overgestapt moet worden. Vooral binnen Alimaar is dat voor velen een doorn in het oog. Alkmaar Noord is sprake van een enorme vergrijzing en die mensen maakten veelal gebruik van de verbindingen richting het centrum en het NWZ. Echter door al het knippen gaan steeds meer mensen liever met een regiotaxi of maar met een scootmobiel naar die bestemmingen want dat is altijd nog fijner dan overstappen en wachten. De Hoef is daar ook een mooi voorbeeld van. Daar ging het fout toen men in 2008 het lijndeel losknipte van 1 van de lijnen uit Daalmeer waarna het reizigersaantal enoem hard achteruit ging.
Zo kan ik nog wwl even doorgaan, maar feit ia dat er enorm veel gealoopt is en er veelal sprake ia van achteruitgang. Het is leuk voor die 500 inwoners van Westerland dat er straks weer een bua rijdt, maar of je daar dru's coor moet weghalen uit bijv. Alkmaar Noord waardoor er 45000 mensen op achteruit gaan ia niet de meest slimme manier van "herrijken". Als er veel eerder een lange termijnvisie was geweest vanuit de vervoerder (het ligt niet alleen bij de provincie) had er een veel robuster net gelegen waar iedereen meer profijt van had gehad. Nu is het vooral schuiven met centjes en dru's die voor 50% zinlooa zijn en nog meer reizigers zal koaten ipv. Opleveren.
Dit plan is verre van ambitieus en lef wordt er totaal niet getoond. Met wat reclameslides op een beeldsxherm met de wervelende tekst "hey filerijder pak eens de bus" kom je er niet. Sterker nog... Die filerijder blijft lekker in z'n auto zitten en verkiest liever z'n eigen auto in de file dan die omslachtige rrit met een voertuig van jouw werkgever. Hij zit namelijk droog en hoeft niet om te reizen of langer onderweg te zijn omdat meneer Transdev vind dat je wel met de bus naar het station kan en daar de trein kan nemen om vervolgens 20 minuten later weer op de bus te wachten die 2 minuten voor aankomst van zijn trein vertrok.
JIJ kan en mag vinden dat "verspilling" en "amateurisme" niet de juiste woorden zijn, echter is daar weldegelijk sprake van. Ik kan rustig neerzetren hoe alles slimmer en beter kan, echter ben ik dan morgen een paar lamme vingers rijker en heb ik hier de reat van pagina 52 in mijn eentje gevuld.
Over het algemeen ben ik uberhaupt niet iemand die snel zal zeggen dat iets verapilling ia of amateuristisch (politieke achtergrond) maar dat is nu wel het geval. Om maar even een greep te doen:
Lijn 4 op zaterdag is voldoende vraag naar die een halfuursdienst rechtvaardigd. Lijn 5/6 in de avonduren en op zondag kan gewoonweg veel beter verdewld worden over het uur. De lijnconstructie Hoorn-Andijk functioneerde meer dan prima zoals die was en 1 van de 2 lijnen vanuit Andijk naar Bovenkarspel laten rijden had volstaan. Nu kom je in de situatie dat de gewone lijnbus achter de buurtbus aan hobbelt en dat wanneer je van de ene kant naar de andere kant in Andijk een flink atuk moet lopen om door te kunnen reizen en wordt dus onmogelijk gemaakt. Lijn 133 met versterkingsritten is totaal zinloos. De hoeveelheid reizigers per rit tot aan Risdam is gemiddeld 5 maar veelal lager. Lijn 142(?) Van Benningbroek naar Abbekerk is onlogisch. De mensen vanuit Benningbroek reizen naar Hoorn en dat kan met lijn 136. Je kan lijn 141 vanuit Aartswoud ook in Benningbroek laten eindigen en menaen daar op de 136 laten stappen zodat er ook nog eena menaen met lijn 136 gaan reizen. Die rijdt namelijk ook veelal leeg in het rond. Je zou op station Hoorn de ritten in de ochtend/middag een paar keer kunnen doorkoppelen aan 1 van de lijnen naar Andijk aangeziwn die langs de acholen rijden waar veelal heen gereisd wordt en dat scheelt dan ook nog eens een extra overstap voor veel scholieren Nu kom je in de situatie dat lijn 636 wordt opgeheven en men van rechtstreeks naar 2x overstappen gaat. Zomaar even wat voorbeelden die best wel beter kunnen.
Waar het bij veel lijnen fout is gegaan (vooral rond Alkmaar) is dat alles op het station geknipt is en er veel overgestapt moet worden. Vooral binnen Alimaar is dat voor velen een doorn in het oog. Alkmaar Noord is sprake van een enorme vergrijzing en die mensen maakten veelal gebruik van de verbindingen richting het centrum en het NWZ. Echter door al het knippen gaan steeds meer mensen liever met een regiotaxi of maar met een scootmobiel naar die bestemmingen want dat is altijd nog fijner dan overstappen en wachten. De Hoef is daar ook een mooi voorbeeld van. Daar ging het fout toen men in 2008 het lijndeel losknipte van 1 van de lijnen uit Daalmeer waarna het reizigersaantal enoem hard achteruit ging.
Zo kan ik nog wwl even doorgaan, maar feit ia dat er enorm veel gealoopt is en er veelal sprake ia van achteruitgang. Het is leuk voor die 500 inwoners van Westerland dat er straks weer een bua rijdt, maar of je daar dru's coor moet weghalen uit bijv. Alkmaar Noord waardoor er 45000 mensen op achteruit gaan ia niet de meest slimme manier van "herrijken". Als er veel eerder een lange termijnvisie was geweest vanuit de vervoerder (het ligt niet alleen bij de provincie) had er een veel robuster net gelegen waar iedereen meer profijt van had gehad. Nu is het vooral schuiven met centjes en dru's die voor 50% zinlooa zijn en nog meer reizigers zal koaten ipv. Opleveren.
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
In de omgeving van Schagen en Den Helder hebben ze hetzelfde gedaan. Vanuit Nieuw-Den Helder en Julianadorp kun je nog maar eens per uur naar station Zuid. Vanuit Julianadorp überhaupt slechts eens per uur naar Den Helder. Ook rijdt de bus eerst naar het hoofdstation (met een 20 minuten aansluiting op de trein) om vervolgens naar het ziekenhuis te rijden. Hiermee verdwijnt de halte voor het verzorgingshuis aan de Timorlaan
Bus 32 bedient de belangrijkste haltes in Nieuw-Den Helder zodat richting het station (met 20 minuten overstap op de enige trein) een halfuurdienst bestaat. Deze bus bedient station Zuid niet, waardoor reizen naar dit station aan de rand van de stad bemoeilijkt wordt met het OV.
Bus 34 kan niet aansluiten op de trein in zowel Zuid als het hoofdstation en keert op zichzelf. Hierdoor wordt een reis naar het ziekenhuis onnodig verlengd en vraagt een extra overstap. Ook hier wordt de halte voor de deur van een verzorgingshuis opgeheven ten behoeve van een 25 minuten overstap op station Zuid op de trein richting Alkmaar
Inwoners van het kustdorp Callantsoog moeten voor afspraken naar het ziekenhuis in Den Helder, ook gaan de nodige inwoners naar Den Helder voor onderwijs, vooral MBO. Ook hier is in Schagen een 20 minuten overstap op de trein richting Den Helder. Om het verhaal nog treuriger te maken: met hetzelfde aantal slagen materieel had Schagen-Schagerbrug-Julianadorp-Den Helder een halfuurdienst kunnen zijn, het ene half uur via 't Zand, het andere via Callantsoog, waarbij de bus via 't Zand op Zuid kan aansluiten (Callantsoog is onzeker, maar zou dan een snelle verbinding met de binnenstad hebben) en daarna de route van de huidige 32 volgen.
In Schagen sluiten de streekbussen niet op elkaar aan, ook dit is een misser omdat dit, hoewel beperkte reisrelaties, reizen tussen sommige dorpen met ruim een half uur verlengd
Om eerlijk te zijn, de halfuurdienst tussen Julianadorp en Schagen en de bus tussen Anna Paulowna en Den Oever zijn wel goede verbeteringen, maar die hadden ook beter kunnen worden uitgevoerd tegen dezelfde kosten. Om nog niet te beginnen over hoe de frequenties en bediening er in 2015 nog uit zag en wat er in de afgelopen 10 jaar is verdwenen, je gaat me niet vertellen dat de demografie er heel anders uit zag, misschien wel al die reizigers die voor 'alternatieve vervoermiddelen' (=auto) hebben gekozen omdat ze zijn weggepest.
Bus 32 bedient de belangrijkste haltes in Nieuw-Den Helder zodat richting het station (met 20 minuten overstap op de enige trein) een halfuurdienst bestaat. Deze bus bedient station Zuid niet, waardoor reizen naar dit station aan de rand van de stad bemoeilijkt wordt met het OV.
Bus 34 kan niet aansluiten op de trein in zowel Zuid als het hoofdstation en keert op zichzelf. Hierdoor wordt een reis naar het ziekenhuis onnodig verlengd en vraagt een extra overstap. Ook hier wordt de halte voor de deur van een verzorgingshuis opgeheven ten behoeve van een 25 minuten overstap op station Zuid op de trein richting Alkmaar
Inwoners van het kustdorp Callantsoog moeten voor afspraken naar het ziekenhuis in Den Helder, ook gaan de nodige inwoners naar Den Helder voor onderwijs, vooral MBO. Ook hier is in Schagen een 20 minuten overstap op de trein richting Den Helder. Om het verhaal nog treuriger te maken: met hetzelfde aantal slagen materieel had Schagen-Schagerbrug-Julianadorp-Den Helder een halfuurdienst kunnen zijn, het ene half uur via 't Zand, het andere via Callantsoog, waarbij de bus via 't Zand op Zuid kan aansluiten (Callantsoog is onzeker, maar zou dan een snelle verbinding met de binnenstad hebben) en daarna de route van de huidige 32 volgen.
In Schagen sluiten de streekbussen niet op elkaar aan, ook dit is een misser omdat dit, hoewel beperkte reisrelaties, reizen tussen sommige dorpen met ruim een half uur verlengd
Om eerlijk te zijn, de halfuurdienst tussen Julianadorp en Schagen en de bus tussen Anna Paulowna en Den Oever zijn wel goede verbeteringen, maar die hadden ook beter kunnen worden uitgevoerd tegen dezelfde kosten. Om nog niet te beginnen over hoe de frequenties en bediening er in 2015 nog uit zag en wat er in de afgelopen 10 jaar is verdwenen, je gaat me niet vertellen dat de demografie er heel anders uit zag, misschien wel al die reizigers die voor 'alternatieve vervoermiddelen' (=auto) hebben gekozen omdat ze zijn weggepest.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Dank voor de aanvulling @Staatslijn K, ben in die hoek van de provincie wat minder bekens met het busvervoer. 
-
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Zoals gezegd: Ik ben niet betrokken geweest bij de totstandkoming van dit plan (en nauwelijks bij de uitvoering).
Wel weet ik dat er twee ontwikkelingen tussen 2015 en nu zijn die het aantal reizigers écht hebben doen verminderen (en veranderen), namelijk thuiswerken (geholpen door Corona) en de e-bike, waardoor scholieren op middenafstanden (5-20 km) die nemen ipv de bus. Plus enorm oplopende kosten, terwijl de opdrachtgever niet bereid is dieper in de buidel te tasten, terwijl ze wel houdt aan bepaalde bedieningseisen. Dan is het kiezen of delen.
Specifiek even een opmerking over haltes bij verzorgingshuizen: In de concessie Utrecht was ik vervoerkundige en werd er moord en brand geschreeuwd over het idee om een halte bij een verzorgingshuis op te heffen, terwijl er daar 3 reizigers per week opstapten en zo'n 200 reizigers per dag een betrouwbaarder treinoverstap voor terugkrijgen. En dit is vaak zo. Je zit niet in een verzorgingshuis om elke dag met de bus naar de markt te gaan.
Wel weet ik dat er twee ontwikkelingen tussen 2015 en nu zijn die het aantal reizigers écht hebben doen verminderen (en veranderen), namelijk thuiswerken (geholpen door Corona) en de e-bike, waardoor scholieren op middenafstanden (5-20 km) die nemen ipv de bus. Plus enorm oplopende kosten, terwijl de opdrachtgever niet bereid is dieper in de buidel te tasten, terwijl ze wel houdt aan bepaalde bedieningseisen. Dan is het kiezen of delen.
Specifiek even een opmerking over haltes bij verzorgingshuizen: In de concessie Utrecht was ik vervoerkundige en werd er moord en brand geschreeuwd over het idee om een halte bij een verzorgingshuis op te heffen, terwijl er daar 3 reizigers per week opstapten en zo'n 200 reizigers per dag een betrouwbaarder treinoverstap voor terugkrijgen. En dit is vaak zo. Je zit niet in een verzorgingshuis om elke dag met de bus naar de markt te gaan.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 864
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik denk dat daar precies de keuze zit van een overheid en een vervoerder: de grote reizigersgroep of het sociale aspect. Ouderen die niet meer in het ov terecht kunnen en voortaan met de regiotaxi rijden kosten maatschappelijk meer geld. Alleen ligt daar budget bij de gemeente en niet de ov-autoriteit.
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Het is een beetje het kip/ei verhaal. Ik snap de beweegreden naar de e-bike wel. Als je in 1 van de kleinere dorpen woont en het ene jaar is buslijn X er wel en het andere jaar niet en 2 jaar later weer wel dan is een e-bike een betrouwbare vervoersgarantie en de bus niet. En het moment dat er een bus reed voldeed deze deels niet aan de vervoersbehoefte en is de keuze dus snel gemaakt. Je kan natuurlijk nooit voldoen aan een ieders wensen, maar men heeft er nog al snel de neiging om na een jaar te roepen dat iets niet werkt en de boel weer op te heffen terwijl het soms gewoon een kwestie is van even wat langer aankijken wat een buslijn in de toekomst gaat doen. Dit zijn niet alleen beleidskeuzes van een provincie maar ook de vervoerder.
Mbt verzorgingshuizen kan je stellen dat er ook nog zoiets is als een sociaal aspect. Ik zou er ook niet voor kiezen om een been te breken, echter is het wel fijn dat wanneer dat gebeurt ik met een bus naar het ziekenhuis zou kunnen voor controle of behandeling. We zitten zo vast in het "kosten/baten" verhaal dat een sociaal aspect totaal vergeten wordt en men eigenlijk ongewenste zaken als bijv. eenzaamheid of vervoersarmoede in de hand werken. Oftewel soms kosten dingen gewoon geld. En dan is het aan de vervoerder om een dusdanig lijnennet op te zetten dat met andere rendabelere lijnen die koaten gedekt worden. Daar komt lef en ambitie bij kijken en daar ontbreekt het bij Connexxion gewoon aan. NHN kan je veel meer uithalen en mee bereiken dan met wat er nu gebeurt. Het is nu vooral een race naar de bodem geworden.
Mbt verzorgingshuizen kan je stellen dat er ook nog zoiets is als een sociaal aspect. Ik zou er ook niet voor kiezen om een been te breken, echter is het wel fijn dat wanneer dat gebeurt ik met een bus naar het ziekenhuis zou kunnen voor controle of behandeling. We zitten zo vast in het "kosten/baten" verhaal dat een sociaal aspect totaal vergeten wordt en men eigenlijk ongewenste zaken als bijv. eenzaamheid of vervoersarmoede in de hand werken. Oftewel soms kosten dingen gewoon geld. En dan is het aan de vervoerder om een dusdanig lijnennet op te zetten dat met andere rendabelere lijnen die koaten gedekt worden. Daar komt lef en ambitie bij kijken en daar ontbreekt het bij Connexxion gewoon aan. NHN kan je veel meer uithalen en mee bereiken dan met wat er nu gebeurt. Het is nu vooral een race naar de bodem geworden.
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik begrijp dat dit natuurlijk complexer ligt en er achterliggende informatie ontbreekt die wij als burger niet kunnen weten. De realiteit is echter wel in het geval van de Timorlaan, dat de bus uiteindelijk sneller op het eindpunt is via het ziekenhuis en de voordeur van het verzorgingshuis dan eerst via het station. Daarnaast is de overstap op de trein zodanig lang dat deze geen factor kan zijn. Er is naar mijn mening dan ook sprake van een 'ontmoedigingsbeleid' om de bus te nemen en daar is slechts één partij verantwoordelijk voor......IIVQ schreef: ↑do 18 jul 2024, 09:32 Zoals gezegd: Ik ben niet betrokken geweest bij de totstandkoming van dit plan (en nauwelijks bij de uitvoering).
Wel weet ik dat er twee ontwikkelingen tussen 2015 en nu zijn die het aantal reizigers écht hebben doen verminderen (en veranderen), namelijk thuiswerken (geholpen door Corona) en de e-bike, waardoor scholieren op middenafstanden (5-20 km) die nemen ipv de bus. Plus enorm oplopende kosten, terwijl de opdrachtgever niet bereid is dieper in de buidel te tasten, terwijl ze wel houdt aan bepaalde bedieningseisen. Dan is het kiezen of delen.
Specifiek even een opmerking over haltes bij verzorgingshuizen: In de concessie Utrecht was ik vervoerkundige en werd er moord en brand geschreeuwd over het idee om een halte bij een verzorgingshuis op te heffen, terwijl er daar 3 reizigers per week opstapten en zo'n 200 reizigers per dag een betrouwbaarder treinoverstap voor terugkrijgen. En dit is vaak zo. Je zit niet in een verzorgingshuis om elke dag met de bus naar de markt te gaan.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Als ik al die verhalen zo lees wordt het lagere aantal reizigers vooral als excuus gebruikt, maar is er in NHN nou niet echt veel moeite gedaan om het vervoer aantrekkelijk te maken met al die lange overstappen. Zo beland je wel in een vicieuze cirkel natuurlijk, want de reizigers die je nog wel hebt jaag je zo ook weg.
Jammer, want toen ik de plannen voor NHN destijds zat te lezen vond ik ze nog best goed onderbouwd en logisch, maar in de uitwerking zijn dan echt steken laten vallen.
En ja IIVQ, een halte bij een verzorgingshuis is niet altijd een veelgebruikte inderdaad. Maar als je haltes gaat overslaan en vervolgens een overstap van 25 minuten op de trein biedt kan je niet zeggen dat er echt een goede reden voor het overslaan is.
In dit soort dingen zie je wel echt de verschillen tussen vervoerders vaak. Soms is het nog zo'n zooitje op straat, maar zit het verschil in hoe ze met dat soort dingen omgaan.
Jammer, want toen ik de plannen voor NHN destijds zat te lezen vond ik ze nog best goed onderbouwd en logisch, maar in de uitwerking zijn dan echt steken laten vallen.
En ja IIVQ, een halte bij een verzorgingshuis is niet altijd een veelgebruikte inderdaad. Maar als je haltes gaat overslaan en vervolgens een overstap van 25 minuten op de trein biedt kan je niet zeggen dat er echt een goede reden voor het overslaan is.
In dit soort dingen zie je wel echt de verschillen tussen vervoerders vaak. Soms is het nog zo'n zooitje op straat, maar zit het verschil in hoe ze met dat soort dingen omgaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 08:34
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Op het moment dat een bus geen tijd meer heeft om bij een halte te stoppen (verzorgingstehuis in dit geval), gaat er sowieso al iets fout, toch? Dan zit de dienstregeling gewoon te krap in elkaar en moet dáár iets aan veranderd worden. Maar helaas zijn we al heel lang ver voorbij dat inzicht en wordt het in wezen een beetje omgedraaid; we schrappen een halte zodat we de trein kunnen halen…
Wat CSA2 zegt vind ik ook: toen in december 2008 de nieuwe concessie NHN van start ging, kon het allemaal niet op. Met name in de regio Schagen kwam er een overweldigend vervoersaanbod, wat na een jaar alweer vrijwel geheel ongedaan gemaakt werd, want: te weinig reizigers. Niet zo gek natuurlijk, ruim 7 jaar na de grote kaalslag in NHN in juni 2001 waren veel dorpen en wijken verstoken van een bus. Die mensen krijg je niet zomaar terug, zeker niet als je verzaakt het nieuwe vervoersaanbod fatsoenlijk te promoten en het écht een kans te geven. Een paar jaar, zonder al te grote wijzigingen. Dán - en alleen dan - heb je kans dat mensen weer terugkomen die eerder zijn weggejaagd. Het is erg spijtig dat zowel de Provincie N-H als Connexxion dit niet graag onder ogen zien.
Wat CSA2 zegt vind ik ook: toen in december 2008 de nieuwe concessie NHN van start ging, kon het allemaal niet op. Met name in de regio Schagen kwam er een overweldigend vervoersaanbod, wat na een jaar alweer vrijwel geheel ongedaan gemaakt werd, want: te weinig reizigers. Niet zo gek natuurlijk, ruim 7 jaar na de grote kaalslag in NHN in juni 2001 waren veel dorpen en wijken verstoken van een bus. Die mensen krijg je niet zomaar terug, zeker niet als je verzaakt het nieuwe vervoersaanbod fatsoenlijk te promoten en het écht een kans te geven. Een paar jaar, zonder al te grote wijzigingen. Dán - en alleen dan - heb je kans dat mensen weer terugkomen die eerder zijn weggejaagd. Het is erg spijtig dat zowel de Provincie N-H als Connexxion dit niet graag onder ogen zien.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Wat ik vooral in de regio Den Helder een apart geval vind is dat de 30 de hele dag nog maar 1x per uur gaat rijden, omdat connexxion de reizigers richting Schagen wilt sturen om vanaf daar de trein te pakken. Maar ondertussen zijn de scholieren die in Julianadorp wonen de klos, want de bus sluit totaal niet aan aan begin tijden van de scholen bij de bijlsweg. Maar ik zal het als buschauffeur niet weten, want ik heb er niet voor geleerd.
Ander nieuwtje de 9262 is vanaf gisteren op Texel gestationeerd.
Ander nieuwtje de 9262 is vanaf gisteren op Texel gestationeerd.
Buschauffeur 🚌
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Om hier een kleine verbetering in te geven de 34 gaat niet op zichzelf keren op hoofdstation, maar gaat daarna door als 31.Staatslijn K schreef: ↑do 18 jul 2024, 09:19 In de omgeving van Schagen en Den Helder hebben ze hetzelfde gedaan. Vanuit Nieuw-Den Helder en Julianadorp kun je nog maar eens per uur naar station Zuid. Vanuit Julianadorp überhaupt slechts eens per uur naar Den Helder. Ook rijdt de bus eerst naar het hoofdstation (met een 20 minuten aansluiting op de trein) om vervolgens naar het ziekenhuis te rijden. Hiermee verdwijnt de halte voor het verzorgingshuis aan de Timorlaan
Bus 32 bedient de belangrijkste haltes in Nieuw-Den Helder zodat richting het station (met 20 minuten overstap op de enige trein) een halfuurdienst bestaat. Deze bus bedient station Zuid niet, waardoor reizen naar dit station aan de rand van de stad bemoeilijkt wordt met het OV.
Bus 34 kan niet aansluiten op de trein in zowel Zuid als het hoofdstation en keert op zichzelf. Hierdoor wordt een reis naar het ziekenhuis onnodig verlengd en vraagt een extra overstap. Ook hier wordt de halte voor de deur van een verzorgingshuis opgeheven ten behoeve van een 25 minuten overstap op station Zuid op de trein richting Alkmaar
Inwoners van het kustdorp Callantsoog moeten voor afspraken naar het ziekenhuis in Den Helder, ook gaan de nodige inwoners naar Den Helder voor onderwijs, vooral MBO. Ook hier is in Schagen een 20 minuten overstap op de trein richting Den Helder. Om het verhaal nog treuriger te maken: met hetzelfde aantal slagen materieel had Schagen-Schagerbrug-Julianadorp-Den Helder een halfuurdienst kunnen zijn, het ene half uur via 't Zand, het andere via Callantsoog, waarbij de bus via 't Zand op Zuid kan aansluiten (Callantsoog is onzeker, maar zou dan een snelle verbinding met de binnenstad hebben) en daarna de route van de huidige 32 volgen.
In Schagen sluiten de streekbussen niet op elkaar aan, ook dit is een misser omdat dit, hoewel beperkte reisrelaties, reizen tussen sommige dorpen met ruim een half uur verlengd
Om eerlijk te zijn, de halfuurdienst tussen Julianadorp en Schagen en de bus tussen Anna Paulowna en Den Oever zijn wel goede verbeteringen, maar die hadden ook beter kunnen worden uitgevoerd tegen dezelfde kosten. Om nog niet te beginnen over hoe de frequenties en bediening er in 2015 nog uit zag en wat er in de afgelopen 10 jaar is verdwenen, je gaat me niet vertellen dat de demografie er heel anders uit zag, misschien wel al die reizigers die voor 'alternatieve vervoermiddelen' (=auto) hebben gekozen omdat ze zijn weggepest.
Buschauffeur 🚌
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 18 jul 2024, 17:12
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik heb om eerlijk te zijn niet alles doorgelezen kwa veranderingen. Waar ik wel zeer blij mee ben, is dat de 163 niet meer de vertragingsgevoelige slinger door Overdie maakt van de Pierssonstraat tot de Bestevaersstraat maar gewoon rechtdoor gaat op de Koelmalaan.
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik zou zeggen: zet jouw plannen in het ideeëntopic: viewforum.php?f=57CSA2 schreef: ↑wo 17 jul 2024, 23:25 Best goed... Het weer was ook best goed vandaag, echter kan het altijd beter. En dat beter moet je ambitie en lef voor hebben.
Dit plan is verre van ambitieus en lef wordt er totaal niet getoond. Met wat reclameslides op een beeldsxherm met de wervelende tekst "hey filerijder pak eens de bus" kom je er niet. Sterker nog... Die filerijder blijft lekker in z'n auto zitten en verkiest liever z'n eigen auto in de file dan die omslachtige rrit met een voertuig van jouw werkgever. Hij zit namelijk droog en hoeft niet om te reizen of langer onderweg te zijn omdat meneer Transdev vind dat je wel met de bus naar het station kan en daar de trein kan nemen om vervolgens 20 minuten later weer op de bus te wachten die 2 minuten voor aankomst van zijn trein vertrok.
(...)
Als er veel eerder een lange termijnvisie was geweest vanuit de vervoerder (het ligt niet alleen bij de provincie) had er een veel robuster net gelegen waar iedereen meer profijt van had gehad. Nu is het vooral schuiven met centjes en dru's die voor 50% zinlooa zijn en nog meer reizigers zal koaten ipv. Opleveren.
-
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Een deel of alle Byd k7 bussen zijn inmiddels buiten dienst. Waalwijk wordt hun (voorlopige) eindbestemming.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 06 dec 2023, 13:32
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Update: alle BYD's zijn buiten dienst...
Valt me wel op dat er zeer veel dieselomlopen zijn op zondag, vooral op streeklijnen. Is dit tijdelijk of is het de bedoeling zoveel mogelijk diesels in te zetten op streeklijnen en e-bussen op vooral stadslijnen?
Valt me wel op dat er zeer veel dieselomlopen zijn op zondag, vooral op streeklijnen. Is dit tijdelijk of is het de bedoeling zoveel mogelijk diesels in te zetten op streeklijnen en e-bussen op vooral stadslijnen?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 18 jul 2024, 17:12
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Dat viel me idd ook al op. Zelfs op de 163, waar een diesel zeldzaam op was geworden rijden veel diesels vandaag.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 06 dec 2023, 13:32
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Zo te zien gemiddeld 15 dieselomlopen, 160, 151, 165 en 162 hebben tot nu toe zelfs compleet diesel gereden!
Natuurlijk is dat wel fijn, grote bussen voor deze 4 lijnen. Voor de andere lijnen is het misschien overbodig. Uit ervaring weet ik wel dat 151, 160 en 162 ook drukke lijnen zijn op zondag dus van mij mogen ze standaard diesels inzetten op die lijnen.
Natuurlijk is dat wel fijn, grote bussen voor deze 4 lijnen. Voor de andere lijnen is het misschien overbodig. Uit ervaring weet ik wel dat 151, 160 en 162 ook drukke lijnen zijn op zondag dus van mij mogen ze standaard diesels inzetten op die lijnen.
- Frank93
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Er rijden dagelijks 16 dieselomlopen (12 meter). Elektrisch ma-vrij 22, zaterdag 19 en zondag 12.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 06 dec 2023, 13:32
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
BYD 7566 staat trouwens nog bij de laadgarage in Alkmaar
- The Greyhound
- Berichten: 891
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 06 dec 2023, 13:32
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik snap toch iets niet. Worden bepaalde lijnen (bijvoorbeeld 123, 162 en 164) nu ook met taxibusjes gereden? Is dit dan niet hetzelfde als OV op maat? Dus stel, ik zou niet vermoedend met de 162 s'avonds reizen, moet ik dan die rit reserveren? Er staat namelijk nergens iets bij over de 162. Of zijn dit verschillende dingen? Denk namelijk dat veel mensen dan worden achtergelaten met verwarring als ze op het vertrektijdbord zien 162 vertrekt nu en dan is het zo een busje dat je moet reserveren...
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Lijnen die rustig zijn worden (geheel of deels) uitbesteed aan een taxibedrijf. De rit wordt gewoon gereden, alleen dan met een klein voertuig voor maximaal 8 personen. Lijnen 138 en 164 rijden bijvoorbeeld geheel met taxibusjes en onder andere de lijnen 30, 34, 123 en 162 rijden op rustige tijdstippen met taxibusjes.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 06 dec 2023, 13:32
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ah oké, das wel duidelijk. Zal wel lastig worden met onverwachte drukte (feestjes, enzo) vooral naar Heerhugowaard, maar het idee is prima.
Lijkt me wel grappig om in zo'n taxibusje een rit te maken op die manier
Lijkt me wel grappig om in zo'n taxibusje een rit te maken op die manier
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 89 gasten