Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CB-e-bike-ov

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CB-e-bike-ov »

Dit was vandaag voor mij de laatste druppel, ik ga voorlopig niet meer met de metro en ik denk zelfs aan een auto, want ik ben zeer woest :x :evil:
Lijn C wordt geteisterd door criminaliteit. Ik zat met mijn fiets in lijn C richting Hoogvliet en was rond 16:45. Bij Pernis stapte een groep jongeren in, die waren wild aan het stoeien met elkaar en raakte daarbij mijn fiets. Ik zei: "Kijk je een beetje uit voor mijn fiets!!!!"
Begon de groep mij uit te schelden en schopte tegen mijn fiets aan!!! Ik kon me nog maar net inhouden, want ik ben doodsbang voor mezelf dat ik mijn klauwen niet meer kan thuis houden en los gaat en dan zit ik straks vast!!! Ik heb aangifte bij de politie gedaan en een dikke klacht bij de RET ingediend wegens het gebrek aan toezicht en handhaving.

Voor mij is de maat nu definitief vol en heb besloten om voortaan maar voor alternatieven te kiezen, ik beschouw de metro als onveilig zolang er nauwelijks toezicht en handhaving is en dit neem ik de RET uiterst kwalijk!!!
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Wel kut dat dit je dit gebeurt. Meestal, zeker als je alleen bent is het beter om uberhaupt in te houden.

Maareh, ander punt... de metro in Rotterdam heeft cameratoezicht en is de enige metro ter wereld waar ik ook surveillanten ben tegengekomen. Nergens anders. Geen idee hoe vaak je ze tegen komt maar is meer toezicht dan ik dus gewend ben. Dan is het nog de vraag wat zo'n persoon kan/gaat doen tegen zo'n groep.
Chollo

Bericht door Chollo »

CB-e-bike-ov schreef: za 18 jan 2025, 17:36 Ik kon me nog maar net inhouden, want ik ben doodsbang voor mezelf dat ik mijn klauwen niet meer kan thuis houden en los gaat en dan zit ik straks vast!!!
Gewoon doen
Let op: links uitstappen!
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

@CB-e-bike-ov: In zo'n geval mag je aan de noodrem trekken. Dan kom je in contact met de bestuurder, die je dan kan helpen.
CB-e-bike-ov

Bericht door CB-e-bike-ov »

@ODrail: Gebeurde vlak voordat ik mijn eindbestemming naderde.
Eerste wat ik deed was kijken of ik geen schade had aan mijn fiets, gelukkig kan deze Batavus van bijna 3 ruggen wel tegen een stootje.
Toen ik beneden het station uitliep direct mijn smartphone gepakt en gelijk online aangifte gedaan en vervolgens een klacht bij de RET ingediend.

@Chollo: "Gewoon doen".
Ik deed al gewoon en ging er verders niet op in ;)
En 'gewoon doen' door die gastjes door de metro heen te rammen leek mij ook niet bepaald slim, je bent altijd fout en ik hou me gewoon aan de regeltjes.
hauptbahnhof schreef: za 18 jan 2025, 17:54 Wel kut dat dit je dit gebeurt. Meestal, zeker als je alleen bent is het beter om uberhaupt in te houden.

Maareh, ander punt... de metro in Rotterdam heeft cameratoezicht en is de enige metro ter wereld waar ik ook surveillanten ben tegengekomen. Nergens anders. Geen idee hoe vaak je ze tegen komt maar is meer toezicht dan ik dus gewend ben. Dan is het nog de vraag wat zo'n persoon kan/gaat doen tegen zo'n groep.
Ik ken mezelf erg goed en ik weet dat als ik echt boos word dat ik in een zeer gevaarlijk projectiel verander. Ik ben verder ook niet op ingegaan en heb verstandig gehandeld.

Ik zeg alleen wat ik zelf met mijn eigen ogen ziet en ervaar. Tuurlijk zullen er heus wel ergens BOA's rondlopen, maar dat concentreert zich denk ik voornamelijk binnen de stadsgrenzen. Het afgelopen half jaar heb ik specifiek op lijn C tussen Schiedam Centrum en Hoogvliet geen controle meer gezien of gehad. Maar wel praktisch elke keer die ene vervelende bedelaar en veel groepen jongeren. Tussen kerst en oud en nieuw was ik op de fiets ff naar Schiedam en ik fietste langs station Troelstralaan en bij de ingang aan de richting van Parkweg zaten jongeren zelfs op de poortjes en hielden zo het station bezet. Ik zag dit en had zoiets: 'Ik ben toch op de fiets, laat gaan, niet mee bemoeien'. In de avond uren heb je ook veel dealers bij zowel Parkweg als Troelstralaan. Bij metrostation Hoogvliet voel ik me ook niet bepaald veilig 's avonds, ook veel tuig daar.
Nergens iets van toezicht, handhaving, politie etc...
Ik vraag me weleens af waarom er overal camera's hangen überhaupt als ze er nog niks mee lijken te doen.
Althans, zo komt het op mij over als simpele niet alle daagse reiziger. Ik zeg eerlijk dat ik me 's avonds op mijn elektrische fiets een stuk veiliger voel als reizen met de metro 's avonds terwijl dat eigenlijk andersom hoort te zijn in een beschaafd land. ;)
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ach, ik had vrijdagmiddag ook een hoogoplopend verhaal met een medelander die lak heeft aan de beslotenheid van een privéterrein en die mij moet beledigen en lastig vallen als ik hem erop wijs dat hij moet vertrekken.

Mispunt eerste klas, maar het is me niet meer waard dan wat gescheld over en weer. Lijfsbehoud is veel belangrijker :Y
Bemined

Bericht door Bemined »

De RET lijkt weer een partij werkende metro's gevonden te hebben, op lijn A lijkt zowaar alles op de normale lengte te rijden (2xSG3 of 3xSG2/1).
atroffa010

Bericht door atroffa010 »

https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/ ... g-hofplein

Zo te zien gaan de tramlijnen 3 en 5 de brug niet over, tijdens fase 2 van de werkzaamheden bij het Hofplein (11 augustus t/m 12 oktober). Het traject tussen Beurs en Leuvehaven staat als vervallen traject aangegeven op de kaart van de omleidingsroutes :roll:
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

atroffa010 schreef:https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/ ... g-hofplein

Zo te zien gaan de tramlijnen 3 en 5 de brug niet over, tijdens fase 2 van de werkzaamheden bij het Hofplein (11 augustus t/m 12 oktober). Het traject tussen Beurs en Leuvehaven staat als vervallen traject aangegeven op de kaart van de omleidingsroutes :roll:
Er zijn deze week nog vier voorlichtingsbijeenkomsten over het Hofplein, als je het wil weten kan je daar langsgaan om je vraag te stellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
atroffa010

Update dienstregeling
Vervroegde eerste ritten metro vanaf maandag 27 januari 2025
Vanaf maandag 27 januari zijn de eerste ritten van de metro op werkdagen vervroegd op de volgende trajecten:

Eerste rit vanaf Capelsebrug richting Centrum:
Vertrektijd gewijzigd van 06:00 uur naar 05:48 uur.
Deze rit wordt uitgevoerd door metrolijn B.

Eerste rit vanaf Den Haag Centraal richting Rotterdam:
Vertrektijd gewijzigd van 05:57 uur naar 05:46 uur.
Vanaf Leidschenveen vertrekt deze rit om 05:56 uur in plaats van 06:07 uur.
Bemined

Bericht door Bemined »

Op lijn E wordt de eerste rit simpelweg vervroegd, er komt geen extra metro bij, de wachttijd tussen de eerste en tweede metro wordt hierdoor dus 26 minuten. Op lijn B betreft het een uitrukker naar Hoek van Holland Strand die eerst op Kralingse Zoom begon die voortaan via de andere kant de remise zal verlaten en al op Capelsebrug in dienst gaat.
atroffa010

Zo te zien heeft de RET, de vervroegde ritten van lijn B en E nog niet verwerkt in de dienstregeling. Ook is de dienstregeling op alle lijnen vanaf 20 februari niet te zien op de website, terwijl er in de OVinfo-app de dienstregelingen al tot 19 maart te raadplegen zijn.
010rdamm

Bericht door 010rdamm »

Op de site van MRDH (agenda’s bestuur) staan wat interessante documenten over het toekomstvast tramnet plan. In de bijlagen worden diverse voorstellen wat uitgebreider doorgenomen.

Voornamelijk maatregelen om de trams te versnellen. Frequenties te verhogen, bijv lijn 3 naar 10-12x per uur. Waarbij de helft van de ritten op Keizerswaard gaat eindigen. Moet wel een boogje voor aangelegd worden. Ook alle andere lijnen moeten uiteindelijk vaker gaan rijden. Veelal 8x per uur.

Het definitieve eindpunt van lijn 4/6 komt bij Eendrachtsplein te liggen. Hoe dit er precies uit gaat zien hangt nog van wat randzaken af. Keerlus of tailrack en herinrichting van het plein. Er wordt zelfs gesproken over een nieuwe brug over de singel.

Een aantal haltes in het Oude Noorden wordt verplaats. Om zo de loopafstanden te verminderen.

Ook zijn er plannen voor een nieuwe P&R bij Waalhaven en Paasweide. Tot slot ook een document waarin men het heeft over een nieuw busnet. Helaas nog zonder details. Ben benieuwd… zal ongetwijfeld flink wat gaan veranderen.
katvis

Bericht door katvis »

Ik kan het niet zo 1-2-3 vinden op de MRDH site, heb je een link?
PSA: Links gaan, rechts staan
MarkNL

Bericht door MarkNL »

Metrostel 5640 is betrokken geweest bij een kleine brand te Capelsebrug aldus deze nieuwssite.
MarkNL

Bericht door MarkNL »

010rdamm schreef: wo 22 jan 2025, 21:37 Het definitieve eindpunt van lijn 4/6 komt bij Eendrachtsplein te liggen. Hoe dit er precies uit gaat zien hangt nog van wat randzaken af. Keerlus of tailrack en herinrichting van het plein. Er wordt zelfs gesproken over een nieuwe brug over de singel.
Ik had nog ergens de stille hoop dat het netwerk tot in ieder geval Heemraadsplein behouden kon blijven maar ook daar gaat dus de snoeischaar in. Het centrum van Rotterdam heeft zo in de afgelopen jaren toch een fors deel van het tramnet verloren...
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

katvis schreef: wo 22 jan 2025, 22:14 Ik kan het niet zo 1-2-3 vinden op de MRDH site, heb je een link?
Het kostte wat zoekwerk, maar hier is wel het een en ander te vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Roeland

Bericht door Roeland »

Rijdt die tram 4 rond Heemraadsplein dan zo leeg, dat ze hem daar willen opheffen?
Bus 44 is daar inmiddels ook al weg...
jesse-cruzu

Bericht door jesse-cruzu »

^^Voorheen toen lijn 4 naar Marconiplein reed werd er goed gebruik van gemaakt. Nu deze is geamputeerd heb je logischerwijs minder reizigers.

Dat krijg je met het sterfhuisconstructie wat de MRDH heeft verzonnen. Wat mij betreft mogen ze dat hele sterftramplan in de prullenbak gooien want het zijn pure bezuinigingen.
atroffa010

010rdamm schreef: wo 22 jan 2025, 21:37 Op de site van MRDH (agenda’s bestuur) staan wat interessante documenten over het toekomstvast tramnet plan. In de bijlagen worden diverse voorstellen wat uitgebreider doorgenomen.

Voornamelijk maatregelen om de trams te versnellen. Frequenties te verhogen, bijv lijn 3 naar 10-12x per uur. Waarbij de helft van de ritten op Keizerswaard gaat eindigen. Moet wel een boogje voor aangelegd worden. Ook alle andere lijnen moeten uiteindelijk vaker gaan rijden. Veelal 8x per uur.

Het definitieve eindpunt van lijn 4/6 komt bij Eendrachtsplein te liggen. Hoe dit er precies uit gaat zien hangt nog van wat randzaken af. Keerlus of tailrack en herinrichting van het plein. Er wordt zelfs gesproken over een nieuwe brug over de singel.

Een aantal haltes in het Oude Noorden wordt verplaats. Om zo de loopafstanden te verminderen.

Ook zijn er plannen voor een nieuwe P&R bij Waalhaven en Paasweide. Tot slot ook een document waarin men het heeft over een nieuw busnet. Helaas nog zonder details. Ben benieuwd… zal ongetwijfeld flink wat gaan veranderen.
Ik ben ook wel benieuwd naar het nieuw busnet. Hoop dat ze bij de bussen ook niet gaan bezuinigen als bij de tram :')
010rdamm

Bericht door 010rdamm »

jesse-cruzu schreef: do 23 jan 2025, 09:07 ^^Voorheen toen lijn 4 naar Marconiplein reed werd er goed gebruik van gemaakt. Nu deze is geamputeerd heb je logischerwijs minder reizigers.

Dat krijg je met het sterfhuisconstructie wat de MRDH heeft verzonnen. Wat mij betreft mogen ze dat hele sterftramplan in de prullenbak gooien want het zijn pure bezuinigingen.
Ik vind bepaalde opheffingen wel verantwoord. Bijvoorbeeld lijn 7 naar Willemsplein. De trams reden daar vrijwel altijd leeg rond. Ook waren er voldoende alternatieven. Het opheffen van lijn 8 in Noord vind ik dan weer niet te verantwoorden. Zeker nu lijn 7 vaker rijdt naar Woudestein. Terwijl dit verre weg van nodig is.

Lijn 4/6 begrijp ik ergens ook wel ivm nabijheid van de metro. Tegelijkertijd zou je de route over de nieuwe binnenweg ook als aanvulling op de metro kunnen zien.
atroffa010

Als de lijnen 4/6 worden ingekort tot het Eendrachtsplein, dan wordt lijn 6 wel een hele korte tramlijn :')
Bemined

Bericht door Bemined »

Bij de vergaderstukken van de MRDH staat ook een schets van de nieuwe metrowerkplaats aan de Waalhaven. Deze lijkt aanzienlijk groter te worden dan nu, zo te zien rond de 300 meter lang (nu 135 meter). Uitgangspunt zijn metro's van 90 meter, maar interessante passage is dat men de optie open houdt om de werkplaats aan te kunnen passen voor metro's van 120 meter.
BusFreakRotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Klein sprankje hoop is er door RET gegeven omtrent de BOB-bussen. Wellicht onder groot voorbehoud van voldoende chauffeurs lijkt het er op dat april de BOB bussen weer zouden moeten kunnen gaan rijden.

https://www.ad.nl/nissewaard/nachtbus-g ... a1utWtfnYA
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

We gaan het meemaken. Zal vanzelf wel nachtdiensten krijgen.
Al hoop ik dat de RET voor de bob bussen het doet uitbesteden.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Plaats reactie