Ik pas net m'n tekst aan met dezelfde opmerking.Meltrain schreef:Helaas werk dat systeem in de omgekeerde richting dan weer contraproductief, aangezien er zowel gele als groene lijnen naar zowel Uithoorn als Aalsmeer gaan. :')
![Steekt tong uit :P](./images/smilies/toungue.gif)
Ik pas net m'n tekst aan met dezelfde opmerking.Meltrain schreef:Helaas werk dat systeem in de omgekeerde richting dan weer contraproductief, aangezien er zowel gele als groene lijnen naar zowel Uithoorn als Aalsmeer gaan. :')
Het Utrechtse systeem is vooral handig als je alleen maar van en naar het Centraal Station reist.Daniel schreef:Hetzelfde geldt met het systeem in Utrecht trouwens, dat vond ik zelf ook behoorlijk praktisch toen ik daar nog forenste en een bestemming op de gedeelde as had.
De kleuren komen (wellicht in een andere kleur) nog steeds terug op de tramnetkaart die in de trams hangt.Meltrain schreef:Bij de RET hebben ze op de lijnennetkaart ingaande september 2001 de tramlijnen elk een andere kleur gegeven, maar dat is toen na een jaar weer teruggedraaid.
Dan is het 100 jaar oude Amsterdamse systeem handiger, en een stuk eenvoudiger te leren. Je hoeft maar 2 dingen te weten:n-evo schreef:Ik heb nog even op een rijtje gezet wat je allemaal moet weten om Connexxion hier te begrijpen:
- De lijnkleur achter het nummer heeft helemaal geen betrekking op het nummer
- Nee, de lijnkleur heeft betrekking op de bestemming die gewoon op zwarte achtergrond staat
- De kleur heeft alleen maar betrekking op de bestemming richting Amsterdam
- Je moet weten dat de kleur geen betekenis van waarde heeft als de bus de stad uit gaat
- Het nummer is wel gewoon zichtbaar de stad uit
- En dit alles moet je weten bovenop welke bestemming in Amsterdam überhaupt welke kleur heeft
Zoals tram 2, 11 en 12 zeker?Caffer schreef:-De kleuren zijn op de trajecten in de binnenstad heel verschillend, dus je kan in een rij trams de lijnen gemakkelijk van ver af uit elkaar houden
Op een lijnennetkaart wordt het misschien druk (daar kan je ze eventueel weglaten) maar op de railkaart zouden ze prima staan.n-evo schreef:Het probleem is en blijft blijft dat je de oude lijnkleuren slecht kwijt krijgt op kaarten. Zowel print als digitaal. Het kán wel, maar het wordt druk en is lastig voor ontwikkelaars.
Dat komt omdat deels omdat de 11 en 12 toen ze hun kleuren kregen niet door de Leidsestraat reden - het waren toen lijn 1 en 2 met respectievelijk geen/groen diagonaal en geel/rood diagonaal. Diagonaal voor eindpunt in het zuidwesten van de stad, en geel voor de Leidsestraat. Die waren dus makkelijk uit elkaar te houden. Maar ik realiseer me net dat het systeem toen eigenlijk andersom werkte dan ik nu voorstel, de kleuren gaven toen de loop in het centrum weer en de vakken grofweg waar ze hun buiteneindpunt hadden. Ik zou dat dus omkeren zodat je in de Leidsestraat straks bijvoorbeeld groen/geel, rood/groen en wit/rood hebt - allemaal horizontaal, omdat ze richting Nieuwezijds en CS West gaan. Ik denk dat dat uiteindelijk herkenbaarder is dan 14 tinten egaal.n-evo schreef:Zoals tram 2, 11 en 12 zeker?Caffer schreef:-De kleuren zijn op de trajecten in de binnenstad heel verschillend, dus je kan in een rij trams de lijnen gemakkelijk van ver af uit elkaar houden
Zie m'n antwoord aan n-evo, de kleuren zijn nu niet meer handig omdat ze gebaseerd zijn op de lijnenloop van 100 jaar geleden. Het klopt dat je de kleuren zal moeten blijven updaten om ze kloppend te houden, maar dat moet met egale vlakken ook, willen ze passen bij de trajectspecifieke tinten op de railkaart.fred1954 schreef:@caffer, dan moet je wel hele goede ogen hebben om het onderscheid van verre te kunnen maken, zeker met die mini-kleurvlakken op de Combino’s.
Wat n-evo zegt, 3 lijnen met rood/geel kan ik op een afstand niet onderscheiden van elkaar.
Het probleem met diagonalen, verticalen, horizontalen en egalen is, dat zo een systeem na verloop van vele jaren niet meer klopt, omdat lijnen een andere route krijgen, zoals de huidige lijnkleuren ook nu niet allemaal meer overeen komen met de oorspronkelijke routes waar dit lijnkleurensysteem op gebaseerd is.
De bittere realiteit is alleen dat er meer is dan die Railkaart.Caffer schreef:Op een lijnennetkaart wordt het misschien druk (daar kan je ze eventueel weglaten) maar op de railkaart zouden ze prima staan.
I know. Het probleem is dus met het huidige systeem dat je in de problemen komt als een lijn van eindpunt/route veranderd. Op den duur loopt je hele systeem in de soep en weet niemand meer hoe of wat. Welkom terug in de huidige situatie. :DCaffer schreef:Dat komt omdat deels omdat de 11 en 12 toen ze hun kleuren kregen niet door de Leidsestraat reden - het waren toen lijn 1 en 2 met respectievelijk geen/groen diagonaal en geel/rood diagonaal.
Yup. Ik ben bang dat het al lang naar de drukker is. Maar je kan GVB altijd een berichtje sturen via Facebook. :)Caffer schreef:Nu je het zegt trouwens idd ontzettend veel inconsistenties op de nieuwe lijnennetkaart. Zo ook "Station Diemen" en "Station Halfweg-Zwanenburg" maar "Abcoude" en "Schiphol Airport".
Tegen de tijd dat 'ie op alle haltes hangt zal er wel een Facebook-poll komen, een beproefde methode van de RETn-evo schreef:Ik ben bang dat het al lang naar de drukker is.Maar je kan GVB altijd een berichtje sturen via Facebook. :)
30 benodigde gelede bussen lijkt mij wel wat veel voor lijn 55, bij de maximale 5 minutendienst (alleen in de ochtendspits) schat ik dat er ongeveer 12 gelede bussen nodig zijn. Volgens mij waren er van de gelede citaro's de laatste tijd steeds een aantal wagens voor een levensduur verlengende opknapbeurt bij Evobus maar of dat na maandag nog verder gaar weet ik niet. Of het GVB voldoende eigen gelede bussen beschikbaar heeft zullen we maandag zien.fred1954 schreef:Hier de frequentietabel van lijn 55 vanaf 3 maart a.s.:
https://ucarecdn.com/8abed70a-34fb-4a16 ... bus+55.pdf
Dat logo. :')fred1954 schreef:Hier de frequentietabel van lijn 55 vanaf 3 maart a.s.:
https://ucarecdn.com/8abed70a-34fb-4a16 ... bus+55.pdf
Ik kan er één of twee bussen naast zitten, maar waarschijnlijk wordt er gereden met:Bijwyks schreef:30 benodigde gelede bussen lijkt mij wel wat veel voor lijn 55, bij de maximale 5 minutendienst (alleen in de ochtendspits) schat ik dat er ongeveer 12 gelede bussen nodig zijn. Volgens mij waren er van de gelede citaro's de laatste tijd steeds een aantal wagens voor een levensduur verlengende opknapbeurt bij Evobus maar of dat na maandag nog verder gaar weet ik niet. Of het GVB voldoende eigen gelede bussen beschikbaar heeft zullen we maandag zien.fred1954 schreef:Hier de frequentietabel van lijn 55 vanaf 3 maart a.s.:
https://ucarecdn.com/8abed70a-34fb-4a16 ... bus+55.pdf
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten