Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Cool, we zijn bij de volgende trede van de "maar-deze-optie-is-stukken-goedkoper"-trap.
Al ziet het college zelf al een probleem:
De moderne bus biedt ‘onvoldoende capaciteit om de verwachte reizigersprognose voor 2040 te verwerken’, schrijft het college. Wel is het mogelijk om de bus niet twaalf keer per uur (zoals de bedoeling was) maar 15 keer per uur te laten rijden[.]
Als je een beetje slim bent, college, sorteer je voor op die toekomst. Tram dus.
Maar ik moet ook zeggen: meteen een doorkoppeling naar Zuidplein is ook wel handig; dat is een pluspunt voor de bus. Lastige keuze...
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Bijkomend voordeel van de bus is dat je die op de eindpunten makkelijker kunt doorkoppelen met andere lijnen (bijv. de 36 voorbij Kralingse Zoom of de 68 voorbij Zuidplein) zodat je een rechtstreekse verbinding krijgt met bijv. Waalhaven.
Als we dan toch bezig zijn met de toekomstvisie, waarom is tramlijn 2 nog niet doorgetrokken van Kromme Zandweg naar de Waalhaven/Heijplaat? Zo kan je lijn 68/69/668 opheffen door mensen te dwingen de metro te nemen naar Maashaven ipv Zuidplein/Slinge en daar de bus te nemen...
Lijn 5 kan je aftakken thv crematorium op de Slinge en doortrekken over de Slinge naar metrostation Slinge en/of Zuidplein of doortrekken naar de Waalhaven/Heijplaat zodat mensen vanaf Metrostation Slinge de tram kunnen nemen ipv de bus als je lijn 2 niet wil doortrekken naar de Waalhaven/Heijplaat.
Waarschijnlijk is de tram veel te duur maar als je toch toekomstvisie wil creëren bij diverse vervoersvraagstukken dan is dit een goede optie.
Lijn 69 kan je ook beter verlengen via Gadering/Tussenwater naar Hoogvliet Metro ipv Pernis. Daar zou een buurtbus een goede optie zijn. Lijn 69 rijdt vaak een omleiding omdat je niet meer door het dorp Pernis heen kan manouvreren.
Je zou ook de toekomstige tramlijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein (als die er komt tenminste) kunnen laten verlengen naar de Kromme Zandweg en evt. Waalhaven/Heijplaat.
atroffa010 schreef: ↑do 20 feb 2025, 17:32
Je zou ook de toekomstige tramlijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein (als die er komt tenminste) kunnen laten verlengen naar de Kromme Zandweg en evt. Waalhaven/Heijplaat.
Een tramlijn naar Heijplaat lijkt me niet bepaald nodig. Vanaf Charlois naar Slinge en dan evt door naar Zuidwijk lijkt me wel een mooie route met potentie.
Op Heijplaat zit een hele grote scholengemeenschap en er is ook een nieuwbouwwijk gekomen. Daarbij kan je ook de bedrijven goed bedienen in de Waalhaven daar. In de RDM loodsen worden ook diverse feesten gegeven. Zo gek is dat niet om de tramlijn door te trekken naar Heijplaat.
atroffa010 schreef: ↑do 20 feb 2025, 17:32
Je zou ook de toekomstige tramlijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein (als die er komt tenminste) kunnen laten verlengen naar de Kromme Zandweg en evt. Waalhaven/Heijplaat.
Een tramlijn naar Heijplaat lijkt me niet bepaald nodig. Vanaf Charlois naar Slinge en dan evt door naar Zuidwijk lijkt me wel een mooie route met potentie.
Bij de Korperweg vlakbij Waalhaven komt er ook een nieuwbouwwijk!
hauptbahnhof schreef: ↑wo 19 feb 2025, 17:43
Is er iets mis met die blauwe kaartlezers?
Het is net een USB stick: Je doet het een keer boven, werkt niet, onder, werkt nog steeds niet, en dan misschien werkt boven dan wel, maar niks is zeker.
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
BusFreakRotterdam schreef: ↑do 20 feb 2025, 13:21
Lijn 69 kan je ook beter verlengen via Gadering/Tussenwater naar Hoogvliet Metro ipv Pernis. Daar zou een buurtbus een goede optie zijn. Lijn 69 rijdt vaak een omleiding omdat je niet meer door het dorp Pernis heen kan manoeuvreren.
Dit is trouwens de reinste onzin. Lijn 69 rijdt niet bijna nooit een omleiding in Pernis. Er is op het moment 1 omleiding in pernis omdat de Ring te smal zou zijn. daarom rijden zowel de Ochtend als de middag route in beide richtingen langs de boonstraat.
En waarom zou je een spitsbuslijn parallel laten lopen naast een hoogfrequente metrolijn?
Vanuit de metro zag ik vanmorgen op de informatieschermen van de RET staan dat lijn 4 en 6 omreden vanwege een foutgeparkeerde auto. Omdat ik toch vlakbij was ben ik even gaan kijken, er leek toch wat meer aan de hand. Er stond inderdaad een zwart busje half op de stoep half op de trambaan, maar het was geen afgeragd bezorgbusje zoals normaal maar een opvallend glimmend busje dat naast enkele opvallende politiebusjes stond met even verder een groep die met hun handen tegen de muur gehouden werden. Bleek dus een busje van Dienst Speciale Interventies of Team Parate Eenheid te zijn dat de trambaan blokkeerde.
De term DRIS wordt ook vaak gebruikt voor de paal, maar omdat de S voor Systeem staat kun je dat ook zien als de aansturing van één of meerdere palen. Daarom wordt er wisselend gewerkt met de termen DRIS en DRI-paal (kortweg DRI). Het is dus beide mogelijk.
Overigens wil men het ook nog wel eens gewoon display noemen, ongeacht de techniek of het soort model dat informatie toont.
Zo te zien wordt buslijn 38 tijdens de werkzaamheden bij het Hofplein in tweeën geknipt. Schiedam Centrum <> Rotterdam Centraal & Rotterdam Centraal <> Crooswijk
Ik begin langzaam de indruk te krijgen dat de RET wel heel voortvarend begonnen is met de reisinformatie uitrollen voor het nieuwe tramnet, maar vervolgens de klus nooit heeft voltooid. Op teveel tramhaltes zitten de oude lijnnummers nog op de achterkant van het haltebord. Een heel enkele keer hangt er ook nog een verloren vertrekstaat, bijvoorbeeld van een lijn 8 naar Kleiweg op Lijnbaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bij de haltes Randweg en Beijerlandselaan hangen ze ook nog van de oude tramlijn 25 richting Schiebroek .
Ook zag ik bij de Randweg (halte lijn 2 Keizerswaard) nog een haltevertrekstaat liggen bovenop de haltevertrekstaat van de huidige dienstregeling op lijn 2, van tramlijn 25 richting Carnisselande tijdens de werkzaamheden aan de Roseknoop toen deze naar de Maashaven reed.
Volgens mij kloppen de haltevertrekstaten van de huidige dienstregeling ook niet helemaal op sommige lijnen (lijn 2 bijv.).
Volgens vervoerplan zou deze lijn ook in de weekenden 6x/uur moeten rijden. Op de haltevertrekstaten is dit echter nog de 4x/uur zoals huidig vanwege personeelstekort. Doordeweeks klopt het dan wel weer (8x/uur).