Pagina 549 van 750

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 14 jun 2019, 10:44
door reisthijs
Daar ligt de busbaan direct naast de gewone weg en kan je in beide richtingen dus dezelfde route rijden, en dezelfde haltes bedienen. Hoe moet dat als de éénrichtingsbusbaan een heel eind verderop ligt?

Trams kunnen in beide richtingen over hetzelfde spoor rijden (met de juiste beveiliging). Bij bussen is dat aanzienlijk lastiger...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 14 jun 2019, 10:47
door Durashift
^^ Ik dacht dat de busbaan tussen Uithoorn en Mijdrecht toch ook in beide richtingen bereden wordt maar deze is ook slechts enkelbaans.
reisthijs schreef: (..)

Zomaar een gedachte: dan zou je de tramlijn ook (al dan niet tijdelijk) gedeeltelijk enkelsporig aan kunnen leggen.
Dat moet men niet willen, denk ik. Als het spoor er dan, enkelbaans, eenmaal ligt.. is het maatschappelijk een hele toer om daar verdubbeling op uit te voeren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 14 jun 2019, 11:04
door Meltrain
Durashift schreef:^^ Ik dacht dat de busbaan tussen Uithoorn en Mijdrecht toch ook in beide richtingen bereden wordt maar deze is ook slechts enkelbaans.
Dat is slechts gedeeltelijk waar: de busbaan is dubbelbaans, maar in de richting Uithoorn een stuk langer dan in de richting Mijdrecht.
De aparte busbaan begint/eindigt namelijk bij de kruising N196/N201, maar in de richting Uithoorn ligt er vanaf het tankstation bij Mijdrecht nog een busstrook langs de N201.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 14 jun 2019, 11:16
door Durashift
Ja, die strook bedoel ik. Die wordt dan slechts in 1 richting bereden (dus vanaf Mijdrecht naar Uithoorn)?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 14 jun 2019, 11:47
door n-evo
reisthijs schreef:Zomaar een gedachte: dan zou je de tramlijn ook (al dan niet tijdelijk) gedeeltelijk enkelsporig aan kunnen leggen.
Met de beoogde frequenties wordt dat lastig denk ik. Het is ook een vrij lang stuk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 15 jun 2019, 08:19
door OVfan-Amsterdam
Dit weekend rijdt Metro 50 weer een 15 min frequentie en Metro 51 niet door werkzaamheden bij Station Amsterdam Zuid. Alleen, het is mij opgevallen dat GVB geen M5 inzet op lijn 50 om de drukte op te vangen, want de vorige keer toen dit gebeurde was het druk. Ik heb zelfs gezien dat er vandaag 1 tweetje BN rijdt en 1 tweetje CAF... lijkt mij niet het slimste van GVB.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 15 jun 2019, 13:18
door Vinny
reisthijs schreef:Een busbaan in één richting? Wat zou daar de gedachte dan achter geweest kunnen zijn?

Zomaar een gedachte: dan zou je de tramlijn ook (al dan niet tijdelijk) gedeeltelijk enkelsporig aan kunnen leggen.
Voor zover ik weet waren de plannen voor een busbaan niet concreet uitgewerkt al lijkt het mij wel handig om een busbaan in twee richtingen aan te leggen, zoals met die door Uithoorn heen ook gebeurd is. En wisselbaan behoort ook tot de mogelijkheden, net als een éénrichtingsbusbaan. Beiden komen voor in de regio Amsterdam.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 15 jun 2019, 14:33
door diederickx
Durashift schreef:Ja, die strook bedoel ik. Die wordt dan slechts in 1 richting bereden (dus vanaf Mijdrecht naar Uithoorn)?
Klopt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 15 jun 2019, 15:28
door fred1954
Vanmiddag gepubliceerd op YT: cabinerit lijn 26 CS - IJburg - Remise Zeeburg......eerste gedeelte is bekend, vanaf 26:40 is het binnenlopen te zien op Remise Zeeburg/TIJS (Tijdelijke IJburg Stalling)

https://m.youtube.com/watch?v=HZ9CEpK1_nw

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 15 jun 2019, 18:44
door diederickx
Ik heb mijn vrije zaterdag maar eens gebruikt om in de Amstelveense bestemmingsplannen rondom de Uithoornlijn te duiken.

We beginnen met de bestemmingsplannen Legmeerpolder en Legmeerpolder-Zuid, beide uit 2014. Hierin heeft de voormalige spoorlijn een ov-bestemming, en is op het oog breed genoeg voor een twee-strooks busbaan of een dubbelsporige trambaan. Let wel dat er een gasleiding onder de westzijde van de reservering ligt over een lengte van ca 1600 m gerekend vanaf de J.C. van Hattumweg, en dat de kruising met de nieuwe N201 nogal vaag is: Er is ruimte voor een gelijkvloerse kruising (met verkeerslichten of slagbomen, neem ik aan), voor een viaduct op palen of voor een tunnel met strikt verticale wanden, maar niet voor een talud.

Dan komt het bestemmingsplan Amstelveenlijn Opstelterrein. De breedte van het opstelterrein loopt trapsgewijs op van ca 35 m ter hoogte van de J.C. van Hattumweg tot ca 70 m aan het eind, ongeveer 700 m verderop. In dit plan heeft de grond boven de gasleiding een groenbestemming, welke op het oog bijna 50% van de voormalige spoorbaan beslaat. Het opstelterrein eindigt rechthoekig, dus vermoedelijk in een rij kopsporen. De rest van de lijn naar Uithoorn valt buiten het plan.

Tenslotte ligt nu het (ontwerp) bestemmingsplan Uithoornlijn voor. Te zien is dat van de oorspronkelijk gedachte 10 opstelsporen er twee een doorgaande functie krijgen, terwijl er voor de dienst van en naar Uithoorn juist meer trams moeten worden gestald. Het is dan ook weinig verrassend dat het opstelterrein verlengd wordt met ca 400 m, met aan het eind onder meer een keerlus. Daarna loopt het taps toe in een viersporig stuk, zodat er voorgesorteerd kan worden van en naar Uithoorn. De verder tweesporige baan gaat via een talud en viaduct over de nieuwe N201 heen. De ruimte voor het talud wordt gevonden door de baan naar behoeven naar het oosten op te schuiven; daardoor komt de baan ook "scheef" de gemeente Uithoorn binnen.

Ik moet wel het voorbehoud maken dat ik niet weet in hoeverre de in de tekening opgenomen sporen gebaseerd zijn op reële verwachtingen van het GVB dan wel voortspruiten uit de rijke fantasie van een Amstelveense gemeente-ambtenaar. Die keerlus bijvoorbeeld verbaast mij nogal omdat ik dacht dat er uitsluitend tweerichtingsmaterieel zou worden gestald.

Samenvattend zijn er drie oorzaken waardoor de Uithoornlijn meer ruimte nodig heeft dan de oorspronkelijke spoorbaan: Door een groenstrook boven een gasleiding onder de westelijke helft van de baan, door de tapse zuidelijke toegang tot het opstelterrein, en door het talud van het viaduct over de nieuwe N201.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 15 jun 2019, 19:49
door Karl
Gedegen analyse, komt in ieder geval over alsof je er daadwerkelijk energie in hebt gestopt. Dank.

Over een keerlus misschien een naïeve gedachte: kan het zijn dat pantografen op een bepaalde manier de wasstraat door moeten of dat er andere werkzaamheden zijn waarvoor het noodzakelijk is dat een tram met 'de neus' de juiste kant op staat?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 15:39
door fred1954
Bouwers Zuidasdok stoppen werk en lopen weg: :?

https://www.at5.nl/artikelen/194837/cri ... -lopen-weg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 20 jun 2019, 21:32
door fred1954
Vanavond om 18.30 uur is een dienstwagen van lijn 5 ontspoord bij station Zuid. Doordat de tram weggezakt is in het gras, is tot op heden de route versperd. Lijn 55 rijdt met flinke vertraging door het grote passagiersaanbod en het feit dat nu ook op de haltes van lijn 5 gehalteerd moet worden. Lijn 5 rijdt vanaf de Stadionweg naar het eindpunt van lijn 24 Boelelaan/VU.

Ook de lijnen 15,62 en 65 zijn ontregeld door de ontsporing.

https://www.at5.nl/artikelen/194944/tra ... -vertraagd

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 07:35
door Meltrain
Uit het artikel blijkt niet duidelijk waar de ontsporing precies plaatsvond, maar was het niet mogelijk om lijn 5 tussen de Parnassusweg en Amstelveen Binnenhof te laten pendelen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 08:15
door Suus
Voor de zoveelste keer op de overloopwissel van Station Zuid. Die heeft om die reden heel lang geklemd gelegen, maar nu met lijn 6 kan dat niet meer. Sindsdien zijn er al twee trams ontspoord.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 09:39
door hauptbahnhof
Meltrain schreef:Uit het artikel blijkt niet duidelijk waar de ontsporing precies plaatsvond, maar was het niet mogelijk om lijn 5 tussen de Parnassusweg en Amstelveen Binnenhof te laten pendelen?
De trams zouden dan ergens terug moeten naar rechterspoor?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 12:05
door n-evo
Trams moeten op een normale manier zo'n functionerende omloopwissel kunnen passeren... Wat gaat hier mis? :?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 13:18
door trolly
Er moet van alles, maar als zo'n wissel er geen zin in heeft houdt het echt op. Een wissel vervangen kost duur, dus waarschijnlijk wordt er nu overlegd danwel gewerkt aan een oplossing.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 14:01
door n-evo
True. Gelukkig kosten trams goedkoop.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 14:10
door Meltrain
hauptbahnhof schreef:
Meltrain schreef:Uit het artikel blijkt niet duidelijk waar de ontsporing precies plaatsvond, maar was het niet mogelijk om lijn 5 tussen de Parnassusweg en Amstelveen Binnenhof te laten pendelen?
De trams zouden dan ergens terug moeten naar rechterspoor?
Volgens Sporenplan Online ligt er tussen VU/De Boelelaan en de (voormalige) aftakking van lijn 51 nog een overloopwissel, maar deze kan ik op Google Maps niet vinden. :?
Maar omdat er verder toch geen trajecten gedeeld worden met het wegverkeer, zou je zelfs kunnen pendelen over twee sporen, met eventueel nog een knip bij Uilenstede. (Dus over beide sporen één tram Parnassusweg - Uilenstede en één tram Uilenstede - Binnenhof.)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 14:19
door Mike
In de wandelgangen hoorde ik dat weer om dezelfde dienstwagen gaat.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 14:47
door hauptbahnhof
Meltrain schreef:
hauptbahnhof schreef:
Meltrain schreef:Uit het artikel blijkt niet duidelijk waar de ontsporing precies plaatsvond, maar was het niet mogelijk om lijn 5 tussen de Parnassusweg en Amstelveen Binnenhof te laten pendelen?
De trams zouden dan ergens terug moeten naar rechterspoor?
Volgens Sporenplan Online ligt er tussen VU/De Boelelaan en de (voormalige) aftakking van lijn 51 nog een overloopwissel, maar deze kan ik op Google Maps niet vinden. :?
Maar omdat er verder toch geen trajecten gedeeld worden met het wegverkeer, zou je zelfs kunnen pendelen over twee sporen, met eventueel nog een knip bij Uilenstede. (Dus over beide sporen één tram Parnassusweg - Uilenstede en één tram Uilenstede - Binnenhof.)
Dat wissel is allang gesaneerd. Is een nieuwe voor in de plaats gekomen ten zuiden van VU maar die is nog niet vrijgegeven heb ik het idee.

Maar de trams moeten de kruisingen over zonder verkeerslichten dus ook niet handig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 14:49
door Alargule
Meltrain schreef: Volgens Sporenplan Online ligt er tussen VU/De Boelelaan en de (voormalige) aftakking van lijn 51 nog een overloopwissel, maar deze kan ik op Google Maps niet vinden. :?
Jah. Dat kaartje met lijn 25 er nog op. Ik zou er niet al teveel vanuit gaan. De kaart van Gleisplanweb oogt een stuk actueler en accurater. En daar staat dat wissel niet op.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 15:01
door fred1954
Mike schreef:In de wandelgangen hoorde ik dat weer om dezelfde dienstwagen gaat.
Dat klopt inderdaad, beide keren wagennummer 914. Vorige keer tijdens de ontsporing reed deze op lijn 6, gisteren dus op lijn 5.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 13:50
door fred1954
Nagekomen foto van de 914 op lijn 5, die vorige week ontspoorde bij Station Zuid. Foto van Martijn Roos

Afbeelding

Ter herinnering, ruim een maand geleden, zelfde plaats, zelfde wagennummer, andere lijn (6) Foto van Amstelveenz.nl

Afbeelding