Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BusOV40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Het is mij helder dat een bedrijf keuzes maakt, dat is nu eenmaal noodzakelijk. Anderzijds blijft het gissen waarom andere regio's opschalen en uitbreiden terwijl Haarlem Ijmond nog steeds met fors uitgedunde dienstregelingen rijdt.
Stan_Bronstring

Bericht door Stan_Bronstring »

Wellicht om situaties als die bij EBS (zowel in IJssel-Vecht als Zaanstreek-Waterland) te voorkomen. Goed, het is idd een keuze, ik weet niet of ik die zelf ook gemaakt zou hebben maar Connexxion verkiest blijkbaar zekerheid boven opschaling met risico op rituitval.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Ovspotteralkmaar

Bericht door Ovspotteralkmaar »

De nieuwe dienstregeling staat online!

https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... jmond-2025
Buschauffeur 🚌
TheAgedGamerYt

Bericht door TheAgedGamerYt »

Het volgende moet nog gebeuren zodat de hele dienstregeling voor corona is:

• Lijn 2 weer 4x per uur in de daluren en spits
  • Lijn 385 weer geheel 6x in de daluren en de extra spitsritten terug
CSA2

Bericht door CSA2 »

Ovspotteralkmaar schreef: di 19 nov 2024, 19:51 De nieuwe dienstregeling staat online!

Connexxion doet weer waar het goed in is. Ritje hier weg, ritje daar weg...
Stan_Bronstring

Ik las dat ze lijn 9 voortaan met taxibusjes gaan rijden. Het lijkt mij dan ook dat er extra buurtbusjes deze kant op komen want er zijn er nu maar 2 in totaal, die in principe alleen op lijn 481 rijden.
BusOV40

Bericht door BusOV40 »

TheAgedGamerYt schreef: di 19 nov 2024, 22:39 Het volgende moet nog gebeuren zodat de hele dienstregeling voor corona is:

• Lijn 2 weer 4x per uur in de daluren en spits
  • Lijn 385 weer geheel 6x in de daluren en de extra spitsritten terug
Voeg daarbij aan toe:

- Lijn 3 elke dag terug naar elk kwartier, dan wel vaker.
- N30 terug naar 2 x per uur tussen Station en Amsterdam Arena
- Lijn 244 opnieuw her introduceren
- Lijn 73 op zondag terug naar elk kwartier.

Connexxion heeft nog een lange weg te gaan met hun post Corona gepruts.
Ovspotteralkmaar

Bericht door Ovspotteralkmaar »

CSA2 schreef: wo 20 nov 2024, 00:34
Ovspotteralkmaar schreef: di 19 nov 2024, 19:51 De nieuwe dienstregeling staat online!

Connexxion doet weer waar het goed in is. Ritje hier weg, ritje daar weg...
Jaa klopt wel deels, maar wat ik heb zelf in gezien. Bepaalde ritten worden ingekort, bijvoorbeeld lijn 80 op zaterdag, rit van 00:18 gaat nu nog naar Zandvoort en dan terug tot Spaarnwoude, vanaf de volgende dienstregeling gaat deze nog maar tot Houtplein. Opzich zijn er niet heel veel ritten vervallen maar worden ze ingekort
Buschauffeur 🚌
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Zojuist weer een heleboel R-Net materieel gezien op de lijnen 8, 80 en 81.
Stan_Bronstring

Dat is niet per se ongebruikelijk. Op lijn 80 worden bij mijn weten veel crossway’s gebruikt (waarvan de meeste nu wel de Connexxion huisstijl hebben). OP lijn 8 worden twee gelede Ebusco’s gebruikt, en op lijn 81 rijden tegenwoordig veelal de ‘tijdelijke’ rode Ebusco’s uit AML. Ben benieuwd of er qua materieelinzet iets gaat veranderen vanaf 15 december.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Gewoon lekker alles groen-wit maken :D
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Bericht door OV-Ambtenaar »

BusOV40 schreef: di 12 nov 2024, 15:43 Het is mij helder dat een bedrijf keuzes maakt, dat is nu eenmaal noodzakelijk. Anderzijds blijft het gissen waarom andere regio's opschalen en uitbreiden terwijl Haarlem Ijmond nog steeds met fors uitgedunde dienstregelingen rijdt.
De achterstand in personeelstekorten zijn in HIJ hardnekkiger dan in andere regio's waar de instroom inmiddels groter is dan de uitstroom. Daarom zijn alle geplande opschalingen voor VP2025 in de definitieve versie zo goed als teruggedraaid op een enkele pleister(tje) na.
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
TheAgedGamerYt

Zijn er ook in Haarlem-Ijmond nu minder DRU's aangeboden tot 2028 dan voor de pandemie?
BusOV40

Bericht door BusOV40 »

Het lijkt mij dat Connexxion een zeer matig uitgangspunt heeft als het aankomt op een nieuwe concessie. Alhoewel EBS het ook erg bont maakt.
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Kan nog wat worden dan als in de nieuwe concessie 5 miljoen minder beschikbaar is voor het OV in Haarlem.
TheAgedGamerYt

Gewoon hopen dat er in 2028 (Hopelijk Eerder) weer fors opgeschaald kan worden.
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Het is 9.000 DRU meer dan VP2024 (ipv geplande 25.000 DRU erbij), maar daarmee zitten ze denk ik op zo'n 10-20% DRU's minder dan pre-COVID, maar dat is even een gok.

Daar staat tegenover dat als Haarlem doorgaat met haar 30km-plannen Connexxion HIJ daardoor ongeveer 2.500 DRU extra kosten heeft wat dan weer juist tot verdere versobering kan leiden (of dat er geen verdere opschaling plaats meer vindt).
BusOV40

Bericht door BusOV40 »

Doen ze die 30km zones niet in samenspraak met OV bedrijven?
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Zeker, maar overheden hebben te maken met verschillende stakeholders/belanghebbenden waar OV-bedrijven er (slechts) een van zijn. Dat betekent dat bij het maken van afwegingen specifiek belang(en) soms wegvallen tegen algemene belang(en).

Dat blijven lastige discussies (verkeersveiligheid vs doorstroming). Ik heb zelf beide petten op in mijn functie en maak dat dus regelmatig mee. Niet alleen bij OV-bedrijven maar ook bij hulpdiensten onderling bijvoorbeeld. Politie zegt doe maar meer 30km wegen en zorg dat ze zelfhandhaafbaar zijn (lees: vol met drempels), terwijl ambulancediensten en brandweer fel tegenstander ervan zijn.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Of Haarlem-IJmond en Noord Holland Noord in 2028 verlengen/samenvoegen tot 2032 en daarna samenvoegen met Amstelland-Meerlanden. HIJ en AML werken nu al vrij nou samen dus dan kan de Vervoerregio Amsterdam zich gaan richten op concessies Zaanstreek-Waterland en Amsterdam. Uiteindelijk kunnen dan ook de concessies Zaanstreek-Waterland en Gooi en Vechtstreek overgeheveld worden zodat de provincie Noord-Holland één concessie wordt. Het stadsvervoer hoop ik dan te laten blijven bij het GVB maar daar zijn wel bekend, grote problemen. Ik fantaseer hiermee wel een hoop maar zie het uiteindelijk wel gaan gebeuren. Dit is sowieso al met de provincies Zeeland, Limburg, Friesland, Groningen en Drenthe het geval geweest. Voordeel is dan wel dat veel lijnen weer aan elkaar geplakt kunnen worden, en bussen en personeel beter uitgewisseld. Uiteraard gaat dat natuurlijk niet even zomaar dan gedacht maar de zorgen om personeel is uiteraard groot. Dit verklaart natuurlijk dat veel R-Net op de lijnen 80, 8 en 81 belanden omdat diensten om die redenen aan elkaar gekoppeld moeten worden. Connexxion kan eigenlijk ook weinig doen aan deze situatie want een verplicht dienstverband van mensen bij een werkgever kan natuurlijk niet. Echter zijn opdrachtgevers van andere meningen en strooien met boetes aan de vervoerders terwijl het overmacht is.
Stan_Bronstring

dat samenvoegen van concessie ben ik zelf geen voorstander van. We hebben in IJssel-vecht gezien hoeveel gedoe dat de afgelopen jaren heeft opgeleverd, dus ik sta er al niet om te springen dat Haarlem-IJmond met NHN samengevoegd wordt. Ik onderschrijf overigens wel het voordeel dat lijnen makkelijker aan elkaar te koppelen zijn.
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Voor enkele lijnen zie ik wel meerwaarde in overhevelen of samenvoegen van AML met HIJ, maar samenvoegen onder een provinciale concessie klinkt niet aantrekkelijk. De meeste gemeenten en reizigers in AML zijn gericht op Amsterdam, niet op Haarlem. Daarnaast zijn die gemeenten ge-/verwend met veel invloed op de Vervoerplannen, omdat de VRA een formele samenwerkingsverband is. PNH doet dingen veel meer op eigen houtje op afstand van de gemeenten, omdat ze een zelfstandige bestuurslaag zijn.

Daarnaast is dat ook qua financiën lastig, omdat vanuit de BDU van de VRA waar OV van gefinancierd wordt de VRA-gemeenten (AML) ook bijdragen ontvangen voor fiets- en verkeersveiligheidsprojecten. Dan zou je voor OV bij het ene loket moeten en voor andere subsidies bij het andere loket. De HIJ-gemeenten (op Haarlemmermeer na) zitten voor subsidies ook al bij PNH, dus dat is een ' natuurlijke scheidslijn' in die zin.

Dus ik zou het houden zoals het nu is. Je ziet bijvoorbeeld ook dat Haarlemmermeer niet actief stuurt op een overheveling van het voormalige Haarlemmerliede & Spaarnwoude gebied (Halfweg, Spaarndam, etc.) van HIJ naar AML omdat die dorpen veel meer gericht op Haarlem zijn en zij daar veel meer gebaat bij zijn.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Het kan inderdaad ook zo gaan als in IJssel-Vecht. Nog een voordeel van Samenvoegen: Als er bijvoorbeeld in Amstelveen een te kort aan materieel is en in Den Helder te veel, dan kan er makkelijk worden uitgewisseld. Het heeft zijn voor en nadelen uiteraard maar er zitten natuurlijk ook andere factoren aan vast zoals gemeenten, subsidies inderdaad :Y
Stan_Bronstring

Dat uitwisselen van materieel kan en gebeurt nu ook al, zij het vanwege het toeval dat Connexxion alle drie de genoemde concessies in handen heeft.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Als er op lijn 171 een witte bus te kort is, dan verschijnt er een bus van het R-Net op deze lijn dus geen bus uit de regio Haarlem of Noord-Holland Noord van bijvoorbeeld Overal.
Plaats reactie