Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door maarten83 »

Er is daar vast nog wel ruimte om een inham te maken en een bus 10 minuten te parkeren op die plek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Welja, maak het nog wat duurder. Voor de hoeveelheid reizigers naar Amstelwijck is die extra bus die je dan nodig hebt al behoorlijk duur. Zelfs een verbinding met taxi aansluitend op lijn 4 is in het verleden al opgeheven bij gebrek aan reizigers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArnoArriva »

Vanmiddag zag ik rond 15:45 de 7299 in Sliedrecht op lijn 13 naar Dordrecht *O* Dus vandaag is laatste rit voordat hij terug naar Breda?
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Stefan
Berichten: 4313
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ik zag 'm vanochtend bij de Volvo in Alblasserdam staan ja.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4401
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel schreef:Nee dat is niet beter. De huidige opzet met de combi 8/4 (en daarvoor 8/7) is er nu juist om met efficient gebruik van wat ooit MAT ritten waren in de ochtendspits reizen van Dordtse Kil naar CS en in de avondspits andersom mogelijk te maken.
Lijn 4 door naar Amstelwijck kost door de huidige korte kering een bus extra die dan ook nog 10 minuten ofzo keertijd krijgt op een plek waar je de bus niet kwijt kunt (halte Laan van Europa ligt op een enorme rotonde).
Je begrijpt me denk ik verkeerd.

Momenteel rijdt lijn 4 4x/uur naar Amstelwijck. Het viel me op dat voor forenzen van Laan van Europa een vreselijke omweg genoten moet worden om op hun werk te komen. Mijn idee was om 2 ritten naar Amstelwijck om te buigen naar Laan van Europa en niet Amstelwijck.
Huidig komt lijn 4 om .00/.15/.30/.45 aan en gaat om .11/.26/.41/.56 weg. De ritten die de hele dag rijden rond .10/.40 rijden naar Amstelwijk. De andere ritten rond .25/.55 rijden niet meer naar Amstelwijck, maar gaan direct via Laan van Londen naar Laan van Europa. Die 10 minuten wachttijd in Amstelwijck moeten toch genoeg zijn om de extra rijtijd naar Laan van Europa te kunnen halen?

Lijn 8 rijdt dan voortaan niet meer via Amstelwijck, maar gaat via Wieldrecht terug naar Station. Hierdoor kunnen wellicht mensen uit dat dorpje nog met de bus gaan reizen.

Het voordeel van dit gebeuren is dat forenzen niet heel Dordse Kil hoeft te bekijken om in Laan van Europa te komen. Dat moet wervender zijn dan de huidige route van lijn 8.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Ten eerste, je maakt het jezelf erg ingewikkeld in je omschrijvingen. Het kantorengebied aan het Plein van Europa heet namelijk ook Amstelwijck :P Maar jij bedoelt het ziekenhuis neem ik aan.
CamilleKreemers schreef:Momenteel rijdt lijn 4 4x/uur naar Amstelwijck. Het viel me op dat voor forenzen van Laan van Europa een vreselijke omweg genoten moet worden om op hun werk te komen. Mijn idee was om 2 ritten naar Amstelwijck om te buigen naar Laan van Europa en niet Amstelwijck.
Huidig komt lijn 4 om .00/.15/.30/.45 aan en gaat om .11/.26/.41/.56 weg. De ritten die de hele dag rijden rond .10/.40 rijden naar Amstelwijk. De andere ritten rond .25/.55 rijden niet meer naar Amstelwijck, maar gaan direct via Laan van Londen naar Laan van Europa. Die 10 minuten wachttijd in Amstelwijck moeten toch genoeg zijn om de extra rijtijd naar Laan van Europa te kunnen halen?
Je kunt het allicht wel halen, maar in de huidige opzet kent lijn 4 precies vier omlopen wat betekend dat het elk uur dezelfde bus is die naar het kantorengebied gaat 2x/uur. Daarmee zou die bus dus continu aan het rijden zijn (nogal gevoelig voor vertragingen - op de Staart is het een ringlijn) en stel je ook hoge eisen aan de blaas van de buschauffeur: de plaspauze zit namelijk op het eindpunt bij het ziekenhuis maar daar kom je dan niet meer met twee omlopen.
Lijn 8 rijdt dan voortaan niet meer via Amstelwijck, maar gaat via Wieldrecht terug naar Station. Hierdoor kunnen wellicht mensen uit dat dorpje nog met de bus gaan reizen.
Dat maakt het geheel niet bepaald rendabeler: er zijn relatief weinig reizigers in de tegenspitsrichting waardoor je daar grotendeels leeg zult rondrijden. De huidige oplossing is dus zeker het meest handig als je iets voor die reizigers in de tegenspitsrichting wilt doen, maar het zal met een reden zijn dat er al tenminste 20 jaar geen tegenspitsritten op de lijn naar Dordtse Kil zijn. In 1998 hebben ze er nog een samenwerking met ZWN voor gehad om het wat rendabeler te exploiteren, toen reden de spitsbussen uit de Hoekse Waard in hun tegenspitsrichting een ritje op toen nog lijn 14 naar Dordtse Kil alvorens de Kiltunnel in te duiken.

Ook zal je met deze aanpak op lijn 4 in beide richtingen 4x/uur moeten rijden tussen station en Wielwijk, terwijl de tegenspitsrichting hier nou juist minder passagiers heeft. Dat kost je dus twee bussen extra om lijn 8 mee te rijden, terwijl je die nu soort van "gratis" kunt rijden met de twee uitlopende bussen van lijn 4 die weer terug naar het station moeten.
Het voordeel van dit gebeuren is dat forenzen niet heel Dordse Kil hoeft te bekijken om in Laan van Europa te komen. Dat moet wervender zijn dan de huidige route van lijn 8.
Zal best, maar het blijft een beperkte reizigersgroep. Kantorengebied Amstelwijck is nu eenmaal heel erg op bereikbaarheid per auto en helikopter (ja, echt) ingericht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4401
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Sorry voor de moeilijke beschrijving. Het was me inderdaad niet opgevallen dat beide delen dezelfde naam hadden. Het idee is inderdaad 2x/uur het huidige eindpunt en 2x/uur het kantorengebied. Leuk detail trouwens dat je er beter met een helikopter kan komen.

Je zegt dat ik eisen stel aan de blaas van een chauffeur, maar dat heb je ook met lijn 90 van Rotterdam naar Utrecht (2,5 uur). Daarnaast hebben lijnen 3, 5 en 7 ook geen plaslocatie op de eindpunten, dus dan zou dat ook niet meer kunnen. Je kan wel in Hastus plaatsen dat er maximaal 2 uur op een lijn gereden mag worden, zodat de chauffeur ook niet daarmee problemen kan krijgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Lijn 3 heeft een toilethokje op eindpunt Crabbehof, lijn 5 en 7 hebben er eentje bij de keerlus in Sterrenburg. D'r zijn weliswaar niet veel plaslocaties op de Dordtse stadsdienst, maar ze zijn wel efficiënt verdeeld over het net.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4401
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

:shock: , zo zien in mijn plaats de kledingbakken eruit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Ik bedoel dat grijze hokje he, niet de glasbak die naast de uitstaphalte bij het eindpunt van lijn 3 staat :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4401
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had het ook over die grijze bak. Zoiets gelijks hebben we hier als kledingbak, dus dat associeer ik ermee.
Stefan
Berichten: 4313
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Lijn 90 heeft overigens tegenwoordig een toiletvoorziening bij het Schoonhovense Veer.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
DrechtBlub
Berichten: 1226
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Met dat probleem op lijn 4 waarom niet 1*45 minuten, Ik weet dat mogelijk onhandig is voor reizigers maar dat lost je probleem wel op dat chauffeurs niet meer kunnen plassen.
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4401
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel schreef:
CamilleKreemers schreef:Momenteel rijdt lijn 4 4x/uur naar Amstelwijck. Het viel me op dat voor forenzen van Laan van Europa een vreselijke omweg genoten moet worden om op hun werk te komen. Mijn idee was om 2 ritten naar Amstelwijck om te buigen naar Laan van Europa en niet Amstelwijck.
Huidig komt lijn 4 om .00/.15/.30/.45 aan en gaat om .11/.26/.41/.56 weg. De ritten die de hele dag rijden rond .10/.40 rijden naar Amstelwijk. De andere ritten rond .25/.55 rijden niet meer naar Amstelwijck, maar gaan direct via Laan van Londen naar Laan van Europa. Die 10 minuten wachttijd in Amstelwijck moeten toch genoeg zijn om de extra rijtijd naar Laan van Europa te kunnen halen?
Je kunt het allicht wel halen, maar in de huidige opzet kent lijn 4 precies vier omlopen wat betekend dat het elk uur dezelfde bus is die naar het kantorengebied gaat 2x/uur. Daarmee zou die bus dus continu aan het rijden zijn (nogal gevoelig voor vertragingen - op de Staart is het een ringlijn) en stel je ook hoge eisen aan de blaas van de buschauffeur: de plaspauze zit namelijk op het eindpunt bij het ziekenhuis maar daar kom je dan niet meer met twee omlopen.
Oke, ik ga dan 2 ritten NAAR en VAN Kantorengebied Amstelwijck bieden en de rest van de dag tot Ziekenhuis Amsterwijck. Dan spaar ik de blaas van de chauffeur toch?
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door maarten83 »

ArnoArriva schreef:Vanmiddag zag ik rond 15:45 de 7299 in Sliedrecht op lijn 13 naar Dordrecht *O* Dus vandaag is laatste rit voordat hij terug naar Breda?
Vanmiddag zag ik hem nog op lijn 11 op centraal station.
Michael
Berichten: 11799
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Michael »

Hij had al terug moeten zijn in Breda maar vandaag reed hij nog gewoon in Dordrecht rond
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8927
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

En vandaag rijdt de 7299 weer op lijn 4, aldus OVinfo. Arriva is geïnspireerd door Daniel?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Etienne
Donateur
Berichten: 7995
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Etienne »

Sinds gisteren rijdt in Dordrecht een nieuwe buslijn 9 naar de Krabbepolder.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Bretgrenz »

De 7299 rijdt nog steeds rond inderdaad in DAV, de laatste dagen vooral op lijn 4! Ik heb stiekem al lopen hopen om een keer mee te kunnen rijden, en vandaag was het zover! Man, wat een verschil met de 5400-serie, binnenin veel stiller, geen eindeloos getril meer, twee schermen in de bus i.p.v. één, wat mij betreft even naar Noord-Brabant bellen of we 'm mogen houden tot het einde van de concessie :lol:
Chrysa
Berichten: 8020
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Chrysa »

Jullie hebben in elk geval nog Volvo's ipv die Citea rammelbakken.
DrechtBlub
Berichten: 1226
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb liever Citeas, die volvos trillen zo erg dat mensen er onwel in worden, ook ik vandaag. Na een extreem trillende bus weer eens met een random oogmigraine and slapheid de bus uitgestapt. -o- Ik ben die dingen echt spuugzat.
Ik blub in het Drecht.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Bretgrenz »

wilburg22 schreef:Ik heb liever Citeas, die volvos trillen zo erg dat mensen er onwel in worden, ook ik vandaag. Na een extreem trillende bus weer eens met een random oogmigraine and slapheid de bus uitgestapt. -o- Ik ben die dingen echt spuugzat.
Ik dacht dat ik altijd de enige was die dat had.. daarnaast is het comfort op de 5400 niet echt fantastisch, en zie ik soms liever Ambassador's rijden dan de Volvo's.. Weet iemand toevallig wat de voordelen van de hybride 7700's zijn t.o.v. de Ambassador's?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3049
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Dat de provincie er zes miljoen in heeft gestoken, maar uiteraard ook een redelijk brandstofverbruik (in elk geval in de stad). Plus de indeling: je kunt gewoon via de voordeur instappen met je kinderwagen of rollator, dat kun je in een Ambassador wel vergeten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Die Volvo's trillen wel aardig ja en het ruikt er ook nog meer naar diesel/kerosine/benzine dan in een VDL.
Dat terwijl het een hybride is. Die Citea's trillen niet zo erg. Dat is volgens mij met de naamovergang Ambassador-> Citea gefixt.

Is dat trillen zo erg dan?
Random oogmigraine's, onwel na een ritje stadsbus, etc.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8927
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Mercedes is dan ook gewoon het beste qua bussen. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten