Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
ArrivaBas
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ArrivaBas »

zone2000 schreef: di 17 dec 2024, 10:17 Die bus is gewoon verzekerd, daar doet een kartonnen kentekenplaat niks aan af.
Een kartonnen kentekenplaat zoals die op die Volvo's zit valt onder feitcode K405 - Ondeugdelijke kentekenplaten van het Openbaar Ministerie (zie ook de link in mijn vorige bericht), want die voldoet niet aan de eisen die de wet aan een geldig kenteken stelt zoals lettertype en kleur. Verzekering en APK zijn niet de enige voorwaarden die een kenteken legaal maken. De bekeuring die staat op ondeugdelijke kentekenplaten is 180 euro plus negen euro administratiekosten.

Wie vaak bij de IKEA te vinden is ziet elk bezoek wel een aanhangertje met zo'n handgeschreven kenteken staan. De politie zet de bestuurder gewoon langs de kant als die betrapt wordt, want zelf een kenteken knutselen met een strook karton en een watervaste stift is hartstikke verboden, laat staan als een professioneel vervoersbedrijf dat doet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
matje82

Bericht door matje82 »

En Qbuzz maakt het nog bonter door 2 bussen met dezelfde kentekens op karton te laten rijden naast al 2x2 andere bussen met dubbele kentekens.

Ik vind dit ook een dieptepunt. Verzekering, APK en juiste busgegevens zijn wat mij betreft belangrijker dan dat er geen rit uit mag vallen. Bij een eventueel ongeluk heb je echt een probleem.
Sleutelstad

Bericht door Sleutelstad »

Bestaan de Citea's 8174 - 8180 eigenlijk wel? Allemaal nog geen signaal verzonden
omaylie

Bericht door omaylie »

Nog niet alle Citea's zijn geleverd he?
Sleutelstad

Oh dat wist ik niet. Had wel verwacht dat ze er bij de start allemaal zouden zijn
omaylie

Bericht door omaylie »

Dacht het eerst ook. Anders kregen we niet zoveel tijdelijke bussen die hooguit 1 maand zullen blijven.
Sleutelstad

De hoeveelheid tijdjelijke komt ook toch doordat de Iveco's er grotendeels nog niet zijn
Jelmer

Bericht door Jelmer »

heb nu al 4 x 2 Citea's met hetzelfde kenteken

75-BZS-3 8140 + 8160
76-BZS-3 8138 + 8158
71-BZS-8 8153 + 8163
76-BZS-8 8156 + 8164
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

matje82 schreef: di 17 dec 2024, 11:10 Ik vind dit ook een dieptepunt. Verzekering, APK en juiste busgegevens zijn wat mij betreft belangrijker dan dat er geen rit uit mag vallen. Bij een eventueel ongeluk heb je echt een probleem.
Daar denken reizigers toch echt anders over.
APK is dan nog wel belangrijk, omdat het echt een indicatie geeft over de veiligheid van de bus, maar de rest is vooral administratief, waardoor reizigers er niets mee te maken hebben of het goed geregeld is of niet.
(Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de regels niet goed of belangrijk zijn, maar voor de reizigers maakt het geen verschil.)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
matje82

Bericht door matje82 »

Ik snap dat reizigers het niet uitmaakt, die zullen het ook niet doorhebben als een bus niet verzekerd of gekeurd is, dit zou voor een vervoerder echter als urgenter gezien moeten worden. Je moet volgens mij een soort volgorde aanhouden, dingen die wel even kunnen wachten (uiterlijk van de bussen, incheckapparatuur etc.) en iets wat echt goed geregeld moet zijn.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Een uitgevallen rit kost in deze eerste week hooguit wat subsidie die de provincie inhoudt op de dienstverlening, omdat reizigers gratis meerijden. Boetes voor onverzekerd en/of met niet kloppende kentekenplaten rijden zijn duurder en de bus kan nadat de politie hem betrapt en staande houdt ook niet ingezet worden tot alles op orde is, om nog maar te zwijgen over de kosten voor Qbuzz als zo'n bus daadwerkelijk een ongeluk krijgt/veroorzaakt. Qbuzz begaat hier een ontzettend groot financieel en veiligheidsrisico door voertuigen zonder kloppende verzekeringsinformatie, met de verkeerde kentekens of met ondeugdelijke 'kentekens' de weg op te sturen.

Maar daar heeft de gemiddelde reiziger helaas geen begrip voor, getuige al die artikelen die de lokale media er al jaren over schrijven bij startende concessies.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
jor[D]1

Bericht door jor[D]1 »

Een verkeerde of kartonnen plaat betekend niet gelijk dat de apk of verzekering niet in orde is... adh van chassis nummer achterhalen ze zo het werkelijke kenteken wat erop hoort en als die gewoon geverzekert en gekeurt is is er al een stuk minder loos.

Slordig is het wel. en kenteken met duplicaatcode kun je ook pas aanvragen nadat je aangifte bij politie van diefstal/verlies van een originele plaat heb gemaakt. De bussen die met kentekens van ander voertuig rijden, kunnen ook stilgezet worden voor rijden met valse plaaten/fraude. Dat is wat anders dan de 190€ voor ondeugdelijke platen. 4500€, celstraffen en rijontzeggingen voor valse plaat voeren. Maarja om dat te zien moeten t opvallen dat de kentekea geregistreed zijnde met duplicaat en die op de bus geen duplicaat hebben. Of ze moeten kentekens van andere modellen/merken gewisseld hebben. anders valt geen controleur t op zonder te checken bij welk chassisnummer het kenteken hoort.

Overigens op busposities een fotos van volvo 8356 met kartonnen kenteken en een ruit vervangen door een plaat hout... en uitstekende schroeven in t interieur. Dan kun je beter een uitvallende bus hebben dan eentje met letterlijk dicht getimmerde ramen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik heb vandaag de Yutong en Iveco’s getest, en ben vooral onder de indruk van de Yutong bussen gezien de korte periode tussen bestelling en aflevering.

De afwerking van de Yutong bussen voelt en klinkt stevig, erg prettige stoelen bovendien. Het gebliep is wel volledig gekmakend en net een McDonald’s keuken inderdaad.

De Iveco-bussen hebben iets minder prettige stoelen. Enorm veel beenruimte, van binnen zo mogelijk nog stiller dan de Yutong bussen maar ik hoorde al wel ergens een klein rammeltje. En het geluid voor een stopverzoek is heel onprettig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fransang
Contacteer:

Bericht door fransang »

Wat me (vanuit mijn bubbel) nogal opvalt is dat de routewijziging van de Noordwijkse lijn 20 nog niet erg doorkomt. Ik heb gisteren en vandaag diverse 20 'ers op de Herenweg gezien, het deel dat ze bij Arriva reden dat verschilde van de 21. Dat verschil moet nu verdwenen zijn, beide horen ze over bedrijventerrein Gravendijck te rijden en de Zwarteweg.
Toen ik er een chauffeur naar vroeg zei hij dat het veranderd was (ja, maar hij stond juist op de Herenweg waar alleen de 30 hoort te stoppen). Of hij het gauw even nakeek weet ik niet, maar hij keerde toch maar om en ging alsnog over de Zwarteweg (en terug uit Leiden reed-ie goed).
Waarna ik op hetzelfde stuk Herenweg een 23 en een 361 tegenkwam.....
Ook opvallend: een aantal bussen valt uit. Op zich niet zo vreemd in de beginfase, maar telkens als ik het zie op de informatieschermen staat er dat een dienst vervalt vanwege een defect voertuig. Ergens moeten nu een heleboel kapotte bussen staan ;-)
De 22 was het meest gevarieerd vandaag: R-Net Citea 8130, Citaro 3158, Citea BZ-JZ-09, een Connecto van Oostenrijk, Yutongs en snelBuzzen.

Vandaag zou er een nieuwe lading Berlijnse Citea's in Katwijk moeten zijn geleverd. Vroeg in de middag daar niets van gezien, alleen een stel Yutongs en Irisbussen (net als in Noordwijk). En de Volvo 8355 die even gewoon op de rijbaan stond geparkeerd.
NLRail

Bericht door NLRail »

Ook nog wat Irisbussen zien rijden vandaag?
fransang
Contacteer:

Bericht door fransang »

jawel, 6607 en nog twee van afstand. In Katwijk stilstaand 6608 (langs de weg), 6607, 6610 (op het terrein), Noordwijk 6473
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: di 17 dec 2024, 15:19 Qbuzz begaat hier een ontzettend groot financieel en veiligheidsrisico door voertuigen zonder kloppende verzekeringsinformatie, met de verkeerde kentekens of met ondeugdelijke 'kentekens' de weg op te sturen.
Wat is dan precies het veiligheidsrisico?
jor[D]1 schreef: di 17 dec 2024, 15:42 Overigens op busposities een fotos van volvo 8356 met kartonnen kenteken en een ruit vervangen door een plaat hout... en uitstekende schroeven in t interieur. Dan kun je beter een uitvallende bus hebben dan eentje met letterlijk dicht getimmerde ramen.
Dit is wél een veiligheidsrisico, dus moet die bus per direct uit dienst genomen worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
matje82

Bericht door matje82 »

8356 en nog een aantal uit die serie hebben ook geen geldige APK volgens RDW.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Het veiligheidsrisico van onjuiste en ondeugdelijke kentekens is onjuiste informatie over bijvoorbeeld verzekering, maar ook de geldigheid van de APK die je vanmiddag nog als graadmeter voor een veilig voertuig aanprees.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Kom op, ik vind dat je nu wel erg doordraaft. Het is ook niet feitelijk, naar mijn mening. Dát het niet klopt, niet compliance is, dat ben ik met je eens. Maar de gevolgen zijn, praktisch, écht niet zo strikt als dat jij schetst. Qbuzz zal een overkoepelende, bedrijfsmatige, verzekering hebben voor het wagenpark en daar zijn polisvoorwaarden aan verbonden. Zoals een particuliere autobezitter die ook heeft. Misschien kan jij je eigen polis nalezen en kijken of er een expliciet voorbehoud tot uitkering wordt gemaakt indien blijkt dat jij met een ondeugdelijk kenteken hebt gereden en er schade wordt geclaimd :?: . Ik ben benieuwd.

Er zal al sprake zijn van een aardig eigen risico per schadegebeurtenis, dus wellicht komt de verzekeraar niet eens in actie voor een uitkering aan Qbuzz, waarbij de wettelijke aansprakelijkheid inzake de tegenpartij altijd ingelost zal moeten worden. Kortom, heb je als bestuurder een aanrijding met een bus en is het niet jouw schuld, dan zal je, ondanks een kartonnen kentekenplaat of een gele met een duplicaatcode, gewoon uitgekeerd moeten krijgen van de verzekeraar van Qbuzz.
~~~~~~~~~~~~~
jor[D]1 schreef: di 17 dec 2024, 15:42 (..)

Slordig is het wel. en kenteken met duplicaatcode kun je ook pas aanvragen nadat je aangifte bij politie van diefstal/verlies van een originele plaat heb gemaakt.
Nee, alleen bij het vermoeden van (of het zeker te weten) diefstal hoef je aangifte te doen. Bij een verlies van kentekenplaat kan je gewoon bij het RDW erkent loket/bedrijf nieuwe platen kopen. Je hebt dit ook al bij de hand als je bijvoorbeeld bij een aanrijding (kop/staartje) een kentekenplaat verliest en niet meer terug vindt/krijgt.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-gestolen

jor[D]1 schreef: di 17 dec 2024, 15:42 (..)
Overigens op busposities een fotos van volvo 8356 met kartonnen kenteken en een ruit vervangen door een plaat hout... en uitstekende schroeven in t interieur. Dan kun je beter een uitvallende bus hebben dan eentje met letterlijk dicht getimmerde ramen.
^^ ff een TD'er op af sturen en de schroeven van binnen naar buiten erin draaien, dat is ook een quick-fix om de boel rijdend te houden. ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zoals met veel dingen is het, door aangescherpte regelgeving, lang zo makkelijk niet meer om ff twee kentekenplaten te bestellen bij de automaterialenzaak om de hoek. Die hebben de apparatuur niet meer of het is gecentraliseerd op regionale vestigingen of ééntje landelijk.

Vroeger kreeg je bij het huren van een karretje bij het tankstation een wit stuk, stevig, karton waarop je je kenteken kon schrijven. Was niet helemaal legaal maar soms hadden mensen hun eigen witte plaat nog thuis op de fietsendrager zitten als ze nét een Boedelbak hebben aangekoppeld.
Nou, nu had ik dus van de zomer ook zoiets, voor het werk, want mijn eigen werkauto was in de garage (waar ik ook al moeite, online, voor had moeten doen om een witte plaat te regelen) en dus vroeg ik bij een tankstation (met een aanhangwagen verhuur) of ze nog zo'n wit karton hebben en los wilden verkopen. Nope, is niet meer, mag niet meer. (voor de helderheid: ik heb het dus over die kleine aanhangers die nog zonder hun eigen kenteken de weg op mogen).

Duss, had ik ook een stuk karton op maar geknipt én wit kopieerpapier op geplakt, zodat het nog wit was, met zwarte stift het nummer erop geschreven. Niks geen last mee gehad, nu was het ook meestal in de vroege ochtend of late avond. Ik zal hier maar niet schrijven hoe collega's hier mee omgaan. (A) . en dan zijn wij bezig in opdracht van een top 5 gemeente... :oops:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Michael schreef: di 17 dec 2024, 10:15 Ik mag dan toch hopen dat als een chauffeur een boete krijgt voor zo'n kartonnen kenteken Qbuzz die gaat betalen. Want anders zou ik als chauffeur zijnde weigeren zo'n bus mee te nemen. En mocht je betrokken raken bij een ongeval als er een kartonnen kenteken op zit hoe word er dan mee omgegaan? Want in principe mag een voertuig met kartonnen kenteken niet eens de weg op.
Lijkt mij dat de werkgever hier wel in mee moet denken/betalen.
Maar ja.. wát is regel bij een boete voor niet werkende verlichting? Daar mag je, formeel, ook niet mee rijden. ;)
Wettelijk is het zo geregeld dat je overdag niet met kapotte verlichting mag rijden. Het is dus strafbaar! Het Openbaar Ministerie heeft echter ook bepaald dat de politie daar overdag geen bekeuring voor geeft, tenzij het gevaarlijk of hinderlijk is. Dat geldt zowel voor rijden met gemotoriseerde voertuigen zoals auto's en scooters, als voor fietsers.
https://www.politie.nl/informatie/mag-i ... ijden.html

Je hebt gelijk dat je zonder (erkende) kentekenplaten gemonteerd op het voertuig niet mag rijden.

Heb jij tijdens je diensten het originele kentekenbewijs / kentekencard van de bus bij je / in de bus liggen?
Dat is ook een vereiste om aan het verkeer deel te nemen, zeggen de regels.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... in-de-auto

Met de werkauto heb ik geen kentekencard bij mij, zal ergens in een kluis op de zaak moeten zijn. Privé heb ik hem wel altijd bij.. alleen wanneer de auto gestolen wordt.. ben ik 'm kwijt...
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Durashift schreef: di 17 dec 2024, 19:40 Heb jij tijdens je diensten het originele kentekenbewijs / kentekencard van de bus bij je / in de bus liggen?
Dat is ook een vereiste om aan het verkeer deel te nemen, zeggen de regels.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... in-de-auto
Jazeker
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Bij de meeste particuliere verzekeringen is het een voorwaarde dat het voertuig aan wetgeving voldoet, en volgens de wet gebruikt wordt. Rijden zonder geldige APK, en opzettelijk rijden met een foutief kenteken, zijn daar zeer waarschijnlijk in strijd mee.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

NLRail schreef: di 17 dec 2024, 17:42 Ook nog wat Irisbussen zien rijden vandaag?
6610 had ik vandaag op omloop 807934 gezet omdat ik anders geen bus had om m'n dienst mee te beginnen omdat de Yutong een ongeval had *bus*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Sleutelstad

Hoe is het trouwens voor de chauffeurs onder ons deze eerste dagen?
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Het zal net als voor de reizigers wel even wennen zijn.
Plaats reactie