^^ Kom op, ik vind dat je nu wel erg doordraaft. Het is ook niet feitelijk, naar mijn mening. Dát het niet klopt, niet
compliance is, dat ben ik met je eens. Maar de gevolgen zijn, praktisch, écht niet zo strikt als dat jij schetst. Qbuzz zal een overkoepelende, bedrijfsmatige, verzekering hebben voor het wagenpark en daar zijn polisvoorwaarden aan verbonden. Zoals een particuliere autobezitter die ook heeft. Misschien kan jij je eigen polis nalezen en kijken of er een expliciet voorbehoud tot uitkering wordt gemaakt indien blijkt dat jij met een ondeugdelijk kenteken hebt gereden en er schade wordt geclaimd

. Ik ben benieuwd.
Er zal al sprake zijn van een aardig eigen risico per schadegebeurtenis, dus wellicht komt de verzekeraar niet eens in actie voor een uitkering aan Qbuzz, waarbij de wettelijke aansprakelijkheid inzake de tegenpartij altijd ingelost zal moeten worden. Kortom, heb je als bestuurder een aanrijding met een bus en is het niet jouw schuld, dan zal je, ondanks een kartonnen kentekenplaat of een gele met een duplicaatcode, gewoon uitgekeerd moeten krijgen van de verzekeraar van Qbuzz.
~~~~~~~~~~~~~
jor[D]1 schreef: ↑di 17 dec 2024, 15:42
(..)
Slordig is het wel. en kenteken met duplicaatcode kun je ook pas aanvragen nadat je aangifte bij politie van diefstal/verlies van een originele plaat heb gemaakt.
Nee, alleen bij het vermoeden van (of het zeker te weten) diefstal hoef je aangifte te doen. Bij een verlies van kentekenplaat kan je gewoon bij het RDW erkent loket/bedrijf nieuwe platen kopen. Je hebt dit ook al bij de hand als je bijvoorbeeld bij een aanrijding (kop/staartje) een kentekenplaat verliest en niet meer terug vindt/krijgt.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-gestolen
jor[D]1 schreef: ↑di 17 dec 2024, 15:42 (..)
Overigens op busposities een fotos van volvo 8356 met kartonnen kenteken en een ruit vervangen door een plaat hout... en uitstekende schroeven in t interieur. Dan kun je beter een uitvallende bus hebben dan eentje met letterlijk dicht getimmerde ramen.
^^ ff een TD'er op af sturen en de schroeven van binnen naar buiten erin draaien, dat is ook een quick-fix om de boel rijdend te houden.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zoals met veel dingen is het, door aangescherpte regelgeving, lang zo makkelijk niet meer om ff twee kentekenplaten te bestellen bij de automaterialenzaak om de hoek. Die hebben de apparatuur niet meer of het is gecentraliseerd op regionale vestigingen of ééntje landelijk.
Vroeger kreeg je bij het huren van een karretje bij het tankstation een wit stuk, stevig, karton waarop je je kenteken kon schrijven. Was niet helemaal legaal maar soms hadden mensen hun eigen witte plaat nog thuis op de fietsendrager zitten als ze nét een Boedelbak hebben aangekoppeld.
Nou, nu had ik dus van de zomer ook zoiets, voor het werk, want mijn eigen werkauto was in de garage (waar ik ook al moeite, online, voor had moeten doen om een witte plaat te regelen) en dus vroeg ik bij een tankstation (met een aanhangwagen verhuur) of ze nog zo'n wit karton hebben en los wilden verkopen. Nope, is niet meer, mag niet meer. (voor de helderheid: ik heb het dus over die kleine aanhangers die nog zonder hun eigen kenteken de weg op mogen).
Duss, had ik ook een stuk karton op maar geknipt én wit kopieerpapier op geplakt, zodat het nog wit was, met zwarte stift het nummer erop geschreven. Niks geen last mee gehad, nu was het ook meestal in de vroege ochtend of late avond. Ik zal hier maar niet schrijven hoe collega's hier mee omgaan.
. en dan zijn wij bezig in opdracht van een top 5 gemeente...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Michael schreef: ↑di 17 dec 2024, 10:15
Ik mag dan toch hopen dat als een chauffeur een boete krijgt voor zo'n kartonnen kenteken Qbuzz die gaat betalen. Want anders zou ik als chauffeur zijnde weigeren zo'n bus mee te nemen. En mocht je betrokken raken bij een ongeval als er een kartonnen kenteken op zit hoe word er dan mee omgegaan? Want in principe mag een voertuig met kartonnen kenteken niet eens de weg op.
Lijkt mij dat de werkgever hier wel in mee moet denken/betalen.
Maar ja.. wát is regel bij een boete voor niet werkende verlichting? Daar mag je, formeel, ook niet mee rijden.
Wettelijk is het zo geregeld dat je overdag niet met kapotte verlichting mag rijden. Het is dus strafbaar! Het Openbaar Ministerie heeft echter ook bepaald dat de politie daar overdag geen bekeuring voor geeft, tenzij het gevaarlijk of hinderlijk is. Dat geldt zowel voor rijden met gemotoriseerde voertuigen zoals auto's en scooters, als voor fietsers.
https://www.politie.nl/informatie/mag-i ... ijden.html
Je hebt gelijk dat je zonder (erkende) kentekenplaten gemonteerd op het voertuig niet mag rijden.
Heb jij tijdens je diensten het originele kentekenbewijs / kentekencard van de bus bij je / in de bus liggen?
Dat is ook een vereiste om aan het verkeer deel te nemen, zeggen de regels.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... in-de-auto
Met de werkauto heb ik geen kentekencard bij mij, zal ergens in een kluis op de zaak moeten zijn. Privé heb ik hem wel altijd bij.. alleen wanneer de auto gestolen wordt.. ben ik 'm kwijt...