
Toch maar bussen inzetten dan.

Behalve handmatige bediening door de de trambestuurder kunnen ze desnoods iemand neerzetten tijdens de spits. Als de 27 een succes blijkt zal deze maar tijdelijk door hoeven te rijden tot Surinameplein. Er komt een keerlus bij Station Lelylaan.hauptbahnhof schreef: ↑zo 04 jul 2021, 21:38 Dan moet er een wissel in het Surinameplein-circuit geëlektrificeerd worden. En het lijkt me ook een gedoe op het Dijkgraafplein, met 1 halteperron en standplaats van de trams best een eind van het personeelshuisje.
Ik weet niet over welk handwissel jij het hebt maar er is toch echt maar 1 handwissel in dat circuit. Dat is het wissel waar lijn 17 het circuit verlaat en de hoofdweg op rijdt. Alle andere wissels rond Surinameplein zijn geëlektrificeerd want die worden/werden dagelijks in beide standen gebruikt.En inderdaad: daar ligt handwissel nummer twee.
Het lijkt er misschien op, maar dat is het mini-bouwterrein waar de dakdelen worden gebouwd voor de Brittenpassage. Dat zijn dus geen perrons, ze worden later dit jaar onder de sporen aangebracht.
Nee dat gaat inderdaad niet. De bocht tussen de Hoofdweg sporen is ruwweg 25 meter…..als ik dat op Google Earth meet.hauptbahnhof schreef: ↑ma 05 jul 2021, 00:11
Zou een tram van (bijna) 30 meter tussen beide sporen van en naar de Hoofdweg passen, zodat lijn 17 in beide richtingen normaal langskan? Ik betwijfel het hoor.
Gewoon net zo lang rondjes rijden tot het vertrektijd ishauptbahnhof schreef: ↑ma 05 jul 2021, 12:04Trams moeten op hun beginpunt altijd de vertrektijd afwachten.
Dat zou een optie kunnen zijn, lijn 27 als 1 rit laten rijden. Dat komt meer in de buurt dan lijn 1 en 17 vlak achter elkaar laten rijden. Dit zorgt namelijk ook voor vertraging voor een van deze twee lijnen, met name de lijn die als tweede komt. Verkeerslichten laten niet altijd twee trams door bij de A10 en er zijn 2 haltes waar ook nog maar 1 tram kan halteren. Daarnaast moet je rekening houden dat trams lang niet altijd goed op tijd vanuit het centrum komen. Dit kan te vroeg of juist te laat zijn. Vroeger moesten lijnen 7 en 10 op Weesperplein ook hun vertrektijd afwachten. Sinds het huidige lijnennet met 3 lijnen was dit niet meer haalbaar. Ook op Station Zuid is deze verplichting voor 5(/25) vervallenWievank schreef: ↑ma 05 jul 2021, 12:24 @hauptbahnhof:
Dan maak je een dienstregeling waarbij lijn 1 en 17 vlak achter elkaar rijden, met zeker richting Osdorp de 27 er vlak voor uit. Dan heb je wat meer ruimte om op het Surinameplein je tijd af te wachten op de terugweg, en veeg je de haltes alvast leeg voordat de al vol zijnde trams langs komen.
Ander alternatief is er één rit van maken: van Dijkgraafplein naar Dijkgraafplein via Surinameplein. Technisch telt het Surinameplein dan niet meer als beginhalte. Dat geintje halen andere vervoerders ook regelmatig uit als het hun toevallig even beter uit komt.
Het slippen is leuk maar dat kost extra personeel. Het doel van een lijn als 27 is de frequentie verlagen van de ene lijn en met een extra, korte lijn wel rijden waar het het drukst is, en ook besparen op materieel en personeel. Als je alsnog gaat slippen heeft dat al een stuk minder zin.Wievank schreef: Pauze op het Dijkgraafplein gaat sowieso al snel door te 'slippen', dus de tram door te geven aan bestuurder & conducteur die net van pauze af komen. Met zulke korte ritjes als met de voorgestelde 27 zou het sowieso nergens op slaan om na iedere rit een (plas)pauze in te gaan plannen. 't Is niet eens de helft van een slag op de 17 qua tijd. Gelukkig bestaat er ruim voldoende planningssoftware waar dit in gepland kan worden, inclusief looptijden, enz.
Er zijn regels wat minimale stilstand betreft. Maar voor een lijn 17 (die toch wel ±1,5 uur duurt) meerdere ritten in een dienst met maar enkele minuten inplannen gaat niet werken. En zoals ik al zei... lijn 17 en 27 zullen qua dienstregeling op elkaar afgestemd moeten worden.Wievank schreef: Het belangrijkste doel van een lijn 27 is het versterken op de plek waar dat het meest nodig is (Osdorp - station Lelylaan). Hoe je dat vervolgens precies oplost qua dienstregeling en personeel is uitwerking en altijd wel oplosbaar. Hetgeen het snelst gaat knellen is de beschikbare hoeveelheid materieel. Het stomste wat je dan kan doen is een bestuurder en conducteur star bij één tram houden, en hoe dan ook het materieel van de twee lijnen gescheiden. Je wilt net genoeg buffer over houden om een betrouwbare dienstregeling te kunnen rijden, maar meer ook niet.
Het lijnennet van de tram is nu eenmaal zo dat er weinig overgangen op andere lijnen mogelijk zijn. Op Amsterdam Centraal zijn geen voorzieningen voor het trampersoneel en bovendien hebben de lijnen die daar komen vaak allemaal verschillende frequenties waardoor het praktischer is op de eigen lijn te keren.CamilleKreemers schreef: ↑ma 05 jul 2021, 14:17 Moeten trams altijd op hetzelfde lijn blijven rijden? Kun je niet iets met koppelingen op het andere eindpunt realiseren?
Daarvoor heb je een dienstregeling nodig (ook voor de personeelsdiensten).Meltrain schreef: ↑ma 05 jul 2021, 14:34 Heeft lijn 27 wel een vaste dienstregeling nodig?
Om enige regelmaat te hebben, zouden (redelijk) vaste vertrektijden bij het Dijkgraafplein handig zijn, maar op de overige haltes kun je aangeven dat de tram elke 6 à 10 minuten rijdt. Op de dynamische reisinformatie-boden zien reizigers dan wel wat de werkelijke wachttijd is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten