Pagina 650 van 750

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 06 aug 2021, 20:31
door fred1954
PHS schreef: vr 06 aug 2021, 16:39 Ik vind het bijzonder dat de Amsterdamse maatstaven voor halteafstanden na vele rondes haltes schrappen inmiddels zo zijn opgerekt dat van de haltes Rijksmuseum en Van Baerlestraat wordt gevonden dat ze te dicht bij elkaar liggen. Van tramdeur tot tramdeur is het zo'n 350 meter, dat lijkt mij geen ongewone halteafstand in het centrum van een drukke stad.
De reden voor de nieuwe halte indeling Paulus Potterstraat is niet omdat de huidige haltes te dicht bij elkaar liggen, maar omdat er te weinig ruimte is, zowel op de halte Paulus Potter/van Baerlestraat als de halte in de bocht van het Rijksmuseum voor 3 tramlijnen (en bij de laatste halte ook nog 3 Connexxion lijnen). Op de nieuwe halte (ter hoogte van het Van Gogh museum) kunnen de trams halteren zonder dat ze voor het overige verkeer in de weg staan en gaan de bushaltes naar de rijbaan.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 17:44
door Alargule
De coronamaatregelen slaan ook hard toe tijdens de Pride Walk:

https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/ ... -superdag/

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 18:22
door dennistd
"Regenboogbus Connexxion vervoert minder validen tijdens Pride Walk"

Een lager aantal validen dan een andere keer dus? :roll:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 20:04
door Chrysa
Wat een lelijke livrei, zo met die knalrode voorkant er nog op. Had dan even doorgestickerd.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 21:14
door Hainje
Chrysa schreef: ma 09 aug 2021, 20:04 Had dan even doorgestickerd.
Zal wel tegen de voorschriften ingaan.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 23:19
door teun
Jongens dit is toch geen R-net meer. :N :N

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 23:32
door trolly
Zo jammer, dit soort oordelen over uiterlijkheden. Weinig inclusief enzo.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 10 aug 2021, 00:38
door umbusko
En ik maar denken dat R-net voor Regenboognet stond. :N

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 10 aug 2021, 22:00
door Vinny
Ik zeg +1 voor de laatste bijdrage. (A)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 11 aug 2021, 15:34
door fred1954
Verstoring: Kortere route tram 2, 4, 12, 13, 17 en 24
Periode
11 augustus 2021 15:14 - 11 augustus 2021 19:00

Lijnen
2 Nieuw Sloten - Centraal Station
12 Amstelstation - Centraal Station
13 Geuzenveld - Centraal Station
17 Osdorp Dijkgraafplein - Centraal Station
4 Station RAI - Centraal Station
24 VUmc - Centraal Station

Toelichting

Tram 2, 4, 12, 13, 17 en 24 rijden om. Tram 13 en 17 (centraal Station) rijden ingekort tot Frederik Hendrikplantsoen.

Tram 2 en 12 (Centraal Station) rijden vanaf het Leidseplein naar het Frederiks Hendrikplantsoen.

Tram 4 rijdt vanaf Rembrandtplein - Vijzelstraat - Weteringschans - eigen route. Dit is in beide richtingen.

Tram 24( Centraal Station) rijdt tot het Weteringcircuit.

Oorzaak: defecte bovenleiding ter hoogte van de Nieuwezijds Kolk. Houd rekening met extra reistijd tot 10 minuten.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 13 aug 2021, 18:48
door visgraat
Als straks de Uithoornlijn open gaat, komen er dan sneldiensten van Uithoorn naar Amsterdam? Met de vernieuwing van de Amstelveenlijn zijn behoorlijk veel stations gebleven en het lijkt me niet zinvol dat de tram uit Uithoorn overal stopt. Aan de andere kant: als je heel hoogfrequent rijdt, wordt het lastig om er een sneldienst tussen te drukken. Mijn inziens hadden overigens wel stations samengevoegd, dan wel meer verwijderd mogen worden (bijv. samenvoegen Van Boshuizenstraat - Uilenstede en De Meent - Middenhoven). Nu zijn het alleen al op het traject Westwijk - Amsterdam Zuid 15 haltes.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 13 aug 2021, 19:55
door fred1954
De VRA heeft ervoor gekozen om de huidige CXX R-netlijnen Uithoorn - Amsterdam v.v (347/348) op te heffen op het moment dat de Amsteltram van en naar Uithoorn gaat rijden. De verwachting is nu medio 2024. Er blijft wel een buslijn rijden van Uithoorn naar Amstelveen busstation, maar dus niet meer door naar Amsterdam.

Tram sneldienst zie ik nog niet zo gauw gebeuren, het overslaan van haltes bij de tram kennen we eigenlijk niet in Amsterdam, voorzover ik weet. Overigens zou zo een sneldienst op het spoor vastlopen op andere dienstwagens van lijn 5/25 door de vrij hoge frequentie die er (gezamenlijk) gereden wordt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 01:10
door visgraat
Dat klopt, maar de meeste andere tramlijnen reiken nog niets eens de halve afstand ten opzichte van het centrum van Amsterdam. En zelfs de metro reikt nergens rond Amsterdam zo ver. Eigenlijk is Uithoorn meer een trein afstand. Maar als je met een tram overal stopt, kan je bij wijze van spreken beter in Utrecht dan in Uithoorn wonen als je regelmatig in Amsterdam moet zijn. De manier om het aantrekkelijker te maken is het aantal stops reduceren en als dat niet kan door een sneldienst in te voeren moet je zeer kritisch kijken naar elke reguliere stop en minimaal wel 500 tot 800 meter tussen haltes hebben. Maar dat had eigenlijk al in eerdere plannen meegenomen moeten worden. Dat sommige stops op 200 - 300 meter van elkaar er nog in zitten is gek, want zelfs bushaltes binnen de stad liggen vaak nog verder uit elkaar. Er zijn 2 stops uitgegaan tijdens de vernieuwing, maar dat is veel te weinig.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 07:30
door fred1954
Ik ben niet met je eens dat de afstanden tussen de haltes in Buitenveldert/Amstelveen (en straks Uithoorn) 200-300 meter is. Die afstanden zijn een stuk groter.

Verder heeft lijn 25 een aparte status. Deze lijn is gepresenteerd als de eerste regiotram lijn van Amsterdam. Tramlijn, geen trein. Dus ja er wordt veel gestopt in vergelijking met een trein. Maar dat is ook de bedoeling. Het is een tram, die grotendeels door druk bewoond gebied rijdt.

Er zijn 5 haltes verdwenen, ten opzichte van de oude lijn 51: haltes de Boelelaan, Amstelveen Centrum, Gondel, Marne en Spinnerij.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 07:43
door tsov
Wat is eigenlijk de geplande reistijd Uithoorn - Amsterdam Zuid met de 25? En hoeveel scheelt dat dan met de huidige R-Net bussen?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 08:01
door fred1954
Gekopieerd van Uithoornlijn.nl:

(…………)
De reistijd is afhankelijk van de halte waarin u opstapt:

Vanaf halte Aan de Zoom: circa 26 minuten
Vanaf halte Uithoorn Station: circa 27 minuten
Vanaf halte Uithoorn Centrum: circa 29 minuten
(………..)

Ter vergelijking: lijn 348 vanaf busstation Uithoorn naar station Zuid is 44 minuten, dus ja het is een stuk sneller, maar de route van de 348 is natuurlijk niet gelijk aan de route van de Amsteltram.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 08:05
door trolly
Zijn die tijden tot Zuid?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 08:06
door fred1954
Station Zuid.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 08:07
door trolly
:pos:

Het scheelt in ieder geval een hoop bussen, en daarmee exploitatiekosten.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 08:18
door fred1954
Klopt, maar het scheelt ook een flink stuk reizigers opbrengsten, voor Connexxion dan. Met name de 347 was pre-Corona een drukke buslijn. Lijn 348 is (net als 358) nooit een topper geweest, maar dat zal ook te maken hebben met de overstap op lijn 52 op Zuid, die nu verre van ideaal is.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 09:36
door Vinny
Verder heeft lijn 25 een aparte status. Deze lijn is gepresenteerd als de eerste regiotram lijn van Amsterdam. Tramlijn, geen trein. Dus ja er wordt veel gestopt in vergelijking met een trein. Maar dat is ook de bedoeling. Het is een tram, die grotendeels door druk bewoond gebied rijdt.
Er heeft ooit een trein gereden (A)

Het beste was natuurlijk dat lijn als metrolijn aangelegd zou worden met aansluiting op de bestaande Noordzuidlijn. Net als in Brussel en sommige andere steden kan je dan meegebruik met stadslijnen (prémetro) hebben die hun eigen haltes hebben. Voor echte sneldiensten heb je dan hier en daar ook inhaalspoor nodig. Dat kost allemaal klauwen met geld, en dus heeft de politiek gekozen voor een makkelijke en goedkope oplossing.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 10:33
door fred1954
Helemaal mee eens, NZL had gewoon doorgetrokken moeten worden naar Westwijk c.q. Uithoorn, waarbij station Zuid gewoon een tussenstation zou zijn geweest in plaats van een eindpunt zoals nu. De ongelijkvloerse kruisingen en andere aanpassingen, die nu aangelegd c.q. gedaan zijn voor lijn 25 (en 5) hadden ook voor een metrolijn niet misstaan.

Maar ja, verkeerde keuzes, daar zijn we goed in in Amsterdam…….. :o

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 10:48
door PHS
Ja en nee. De Noord-Zuidlijn zou een enorme overcapaciteit hebben op het traject in Amstelveen. Dan kun je een deel van de metro's laten keren op Zuid, maar dan kan Amstelveen klagen over de lage frequentie van de metro.
fred1954 schreef: vr 13 aug 2021, 19:55 Tram sneldienst zie ik nog niet zo gauw gebeuren, het overslaan van haltes bij de tram kennen we eigenlijk niet in Amsterdam, voorzover ik weet. Overigens zou zo een sneldienst op het spoor vastlopen op andere dienstwagens van lijn 5/25 door de vrij hoge frequentie die er (gezamenlijk) gereden wordt.
Toch zou het makkelijk kunnen door de overal stoppende diensten af te buigen naar Amstelveen Binnenhof. Fictief voorbeeld:

25X (sneldienst): Zuid - Oranjebaan - Ouderkerkerlaan - Westwijk --- Uithoorn v.v. (stopt op alle haltes tussen Westwijk en Uithoorn)
5: Zuid --- Amstelveen Binnenhof
25: Amstelveen Binnenhof - Westwijk (keren op het opstelterrein)

In de dienstregeling rijdt vanaf Zuid de 25X eerst vlak voor de 5, om vanaf de Ouderkerkerlaan vlak voor de 25 te rijden. Andersom rijdt de 25X vanaf Westwijk vlak voor de 25, en vanaf de Oranjebaan vlak voor de 5.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 11:09
door Bemined
PHS schreef: za 14 aug 2021, 10:48Ja en nee. De Noord-Zuidlijn zou een enorme overcapaciteit hebben op het traject in Amstelveen. Dan kun je een deel van de metro's laten keren op Zuid, maar dan kan Amstelveen klagen over de lage frequentie van de metro.
Uitgaande van de bestaande capaciteit zal een metro aan 6x per uur voldoende hebben ja in de spits. Als een metro meer reizigers zou trekken zou dat 8x per uur kunnen worden. Maar je kan een metro naar Amstelveen ook als voorzetstukje van een metro naar Schiphol zien. Van Zuid via Amstelveel naar Schiphol is slechts een klein beetje om, toeristen nemen die extra reistijd voor lief, maar je krijgt er tot Amstelveel Stadshart een sterke stamlijn voor terug en je ontlast enkele drukke buslijnen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 14 aug 2021, 11:25
door Alargule
Aha, de stokpaardjes worden weer van stal gehaald zie ik.

Ik heb al lang geleden afscheid genomen van de gedachte van een metro naar Amstelveen, nog ruim voor de eerste spade voor de Amsteltram de grond in ging. Ik had goede hoop dat met de nieuwe tramlijn wél een kwalitatief hoogwaardig product opgeleverd zou worden en Amstelveen eindelijk een fatsoenlijke verbinding met de rest van de wereld zou krijgen, maar ook dat bleek te hoog gegrepen. Na twee jaar heeft Amstelveen dezelfde storingsgevoelige lijn teruggekregen, minus de directe verbinding met de Oostlijn, een vijftal haltes en de oude, afgeragde sneltrammetjes. Het ziet er wel allemaal heel mooi uit.