Pagina 662 van 750

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 16 dec 2021, 16:00
door Bemined
Ringlijn sluiten en Gein met Gaasperplas verbinden. Heb je aan twee wissels genoeg (van/naar de werkplaats) :D

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 16 dec 2021, 23:36
door hauptbahnhof
Het vervlochten netwerk zal vast een rol spelen maar het materieel speelt grotere rol hierin heb ik begrepen:
-oud materieel
-verschillende lengtes (dus koppelen)
-wielslip bij regen/bladval
-verschillende wieldiameters in 1 (gekoppelde) trein

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 17 dec 2021, 16:28
door Milco
Eigenlijk vind ik het best wel jammer dat er volgens mij niet voldoende elektrische 12m-bussen zijn bij GVB (9 stuks) om ook lijn 38 elektrisch uit te voeren. Als je de lijnen 36 en 38 koppelt in Noord dan hebben de reizigers ten noorden van het Buikslotermeerplein middels deze koppeling alsnog een rechtstreekse route met het BovenIJ-ziekenhuis, Molenwijk en Sloterdijk ondanks het inkorten van lijn 36. Ik weet niet of een VDL van GVB het redt om op een lading vanaf Sloterdijk 36-38-38-36 te rijden?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 17 dec 2021, 17:37
door TLP
In de praktijk rijdt lijn 36 al met een mix van elektrische en dieselbussen, dus dat zou niet het probleem moeten zijn. Maar je hebt zelf laatst in dit topic gezegd dat lijn 36 (exploitatief) gekoppeld is aan lijn 61. Een doorkoppeling 61-36-38 wordt wel erg lang en vertragingsgevoelig, bovendien wordt de range in dat geval een probleem lijkt me.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 17 dec 2021, 18:35
door Milco
Er is inderdaad een koppeling met 36 en 61, maar daar zit geregeld laadtijd tussen zie ik aan de tijden in Busposities.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 09:27
door VIRM
Vóór de zomer moet je bij GVB kunnen inchecken met je betaalpas of creditcard.

Bron en meer: AT5

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 09:51
door fred1954
Ik hoop dat dat meteen voor de hele Vervoerregio gaat gelden. Amsterdam is meer dan alleen het GVB. Er zijn een flink aantal streeklijnen waarvan en waarnaar overgestapt wordt binnen Amsterdam. Dan is het niet handig als je alleen bij het GVB de nieuwe in/uitcheck mogelijkheden kunt gebruiken.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 09:59
door VIRM
Klopt. Die verdere uitrol komt nog wel.

Maar sowieso handig voor toeristen die een incidentele rit maken, maar die geen dagkaartje willen kopen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 10:04
door Daniel
Er zijn meer vervoerders bezig met de introductie van OVpay (waaronder het inchecken met betaalpas valt) rond de zomer.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 10:08
door fred1954
Vervoerregio: ‘Doortrekken NZL tot Hoofddorp beste keuze”

https://vervoerregio.nl/artikel/2021122 ... este-keuze

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 10:16
door fred1954
Daniel schreef: do 23 dec 2021, 10:04 Er zijn meer vervoerders bezig met de introductie van OVpay (waaronder het inchecken met betaalpas valt) rond de zomer.
Volgens mij zijn de zwart/grijze CiCo’s van Connexxion hier in de regio al geschikt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 12:31
door dennistd
VIRM schreef: do 23 dec 2021, 09:27 Vóór de zomer moet je bij GVB kunnen inchecken met je betaalpas of creditcard.

Bron en meer: AT5
Dat moet in heel Nederland kunnen: https://tweakers.net/nieuws/191002/met- ... rland.html

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 14:35
door n-evo
fred1954 schreef: do 23 dec 2021, 10:16Volgens mij zijn de zwart/grijze CiCo’s van Connexxion hier in de regio al geschikt.
GVB heeft ook nieuwe kaartlezers. Te herkennen aan de QR-code die eronder bungelt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 21:10
door Durashift
fred1954 schreef: do 23 dec 2021, 10:08 Vervoerregio: ‘Doortrekken NZL tot Hoofddorp beste keuze”

https://vervoerregio.nl/artikel/2021122 ... este-keuze
Jajaja.. eet maar weer uit de grote pot met geld vanuit Den Haag..

Intussen is het slecht gesteld met andere (weg) infra in A;dam.. Ad-hoc sluiting van de tunnel onder de Arena.. én geen geld voor (gepland) groot onderhoud over 2 jaar.. :twisted:

Welke (tunnel) lijken zullen er de komende jaren nog uit de kast komen?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 21:16
door trolly
Dat heeft vooral te maken met de aangescherpte eisen ten aanzien van de tunnelveiligheid, voor zover ik weet.Verder is het niet zo heel vreemd dat een project als dit, omdat het zeker ook een nationaal belang dient, kan rekenen op een bijdrage van het Rijk. Net als zo'n beetje elk ander infraproject van enige omvang, overigens.
fred1954 schreef: do 23 dec 2021, 10:08 Vervoerregio: ‘Doortrekken NZL tot Hoofddorp beste keuze”

https://vervoerregio.nl/artikel/2021122 ... este-keuze
Opmerkelijk is dat de MKBA plotseling positief is geworden, terwijl daar in de zgn. Metronetstudie nog geen sprake van was.
vervoersregio.nl schreef:Het saldo van maatschappelijke baten en kosten (het welvaartseffect) is voor de metro positief. Weliswaar moet er ruim 3 miljard Euro worden geïnvesteerd, maar het project levert maatschappelijk meer op dan het kost. In absolute termen bedraagt het positieve saldo 2,5 miljard Euro netto contant. De reistijdbaten vormen het grootste deel van de baten en is er een positief exploitatieresultaat. Ook draagt de metrodoortrekking positief bij aan het bruto binnenlands product van Nederland. Uitgevoerde gevoeligheidsanalyses op de uitgangspunten van de MKBA laten zien dat de welvaartseffecten robuust zijn.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 21:56
door robert1955
Het sluiten van de Ringlijn wordt niet meer genoemd. In de vorige fase werd de noodzaak beide uit te voeren benadrukt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 22:26
door Bemined
Dat nationale belang zal niet iedereen het eens over zijn natuurlijk. Schiphol was de laatste weken weer regelmatig in het nieuws, het is nog onzeker over of de luchthaven nog verder zal mogen groeien in de toekomst of juist moet gaan krimpen. Het zal een lastig dossier worden dus, voor zo'n metro er ligt ben je zo 15 jaar verder en niemand kan met zekerheid zeggen hoe de luchtvaartsector er dan uitziet.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 dec 2021, 22:34
door Durashift
^^^ daarom ook de argumenten voor woningbouw (wat weer samenhangt met het luchtvaartbesluit, herindeling luchtruim, waar die natuurvergunning weer voor nodig is) zodat de doortrekking niet louter de luchthavenbelangen dient.

Schiphol zal zijn piek in het aantal vluchten wel gehad hebben, denk ik. Maatschappelijk nog járen de regels aan de laars lappen gaat de maatschappij niet meer gedogen, vrees ik.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 09:15
door IC140
trolly schreef:
Opmerkelijk is dat de MKBA plotseling positief is geworden, terwijl daar in de zgn. Metronetstudie nog geen sprake van was.
Het grote verschil met die studie is dat toen het effect op het spoornetwerk niet is meegenomen. Een groot deel van de baten zit dan ook in het spoornetwerk dat anders ingericht kan worden als de NZL de stroom Schiphol - Amsterdam voor zijn rekening neemt. In de nu voorliggende MKBA is dit ingevuld door onder meer Intercity’s / ICE’s naar Utrecht, Arnhem en Alkmaar. Dat is dan ook het landelijke belang hiervan.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 24 dec 2021, 13:47
door robert1955
Voor de toekomst van de luchthaven is ook van belang wat voor vluchten prio krijgen: blijft de nadruk op faciliteren van transfer passagiers [het hub-and-spoke model, zeg maar KLM] of gaat het meer naar point-to-point, dwz passagiers die voor- en natransport in NL gebruiken.

De vanzelfsprekendheid dat wat goed is voor (AF-)KLM, goed is voor NL is er niet meer.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 26 dec 2021, 00:14
door Vinny
IC140 schreef: vr 24 dec 2021, 09:15
trolly schreef:
Opmerkelijk is dat de MKBA plotseling positief is geworden, terwijl daar in de zgn. Metronetstudie nog geen sprake van was.
Het grote verschil met die studie is dat toen het effect op het spoornetwerk niet is meegenomen. Een groot deel van de baten zit dan ook in het spoornetwerk dat anders ingericht kan worden als de NZL de stroom Schiphol - Amsterdam voor zijn rekening neemt. In de nu voorliggende MKBA is dit ingevuld door onder meer Intercity’s / ICE’s naar Utrecht, Arnhem en Alkmaar. Dat is dan ook het landelijke belang hiervan.
Op zich zou dat nog wel kunnen. Intercity's in de spitsuren wel in Amsterdam-Zuid maar niet op Schiphol laten stoppen en in de daluren andersom. Scheelt weer een beetje spoorcapaciteit. Ik vraag me wel af of dat de grote 'gamechanger' is waarmee de dure verbouwingen van de betreffende stations kunnen worden vermeden, en toch wat toegevoegde waarde creeëren voor de reiziger.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 26 dec 2021, 09:18
door Bemined
Spoorcapaciteit is niet het grootste probleem bij Schiphol, dat is de transfercapaciteit. Te smalle perrons met te weinig in- en uitgangen en treinen met verschillende bestemmingen die hetzelfde perron gebruiken (waardoor dus niet iedereen instapt in de eerste trein die stopt). Uiteindelijk lijkt mij dat een uitbreiding van het treinstation meer op zal leveren voor het landelijke spoornet dan een metro, maar de kosten daarvan zullen ook enorm hoog zijn gezien het station nogal ingebouwd ligt de luchthaven.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 26 dec 2021, 10:17
door IC140
Zowel de transfer als de spoorcapapaciteit is flink gebaad bij een metrolijn die tot 70.000 reizigers per etmaal en 8 treinen per uur naar Amsterdam Centraal over kan nemen. Dat staat ook precies in de MKBA.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 26 dec 2021, 10:44
door Bemined
De spoorcapaciteit is echter niet het knelpunt bij Schiphol, dus je kant er wel meer toevoegen, maar uiteindelijk is het de extra transfercapaciteit waar je daadwerkelijk wat aan hebt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 26 dec 2021, 11:45
door IC140
In het MKBA-rapport staat toch wat anders, gegeven de reizigersprognoses voor 2040.