Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Pinnen en contactloos betalen in de Arriva-stadsbussen van Alphen aan den Rijn en Gouda
Bij Arriva kunt u in de stads- en streekbussen en op alle HOV-buslijnen (R-net
en Qliners) een losse buskaart kopen bij de buschauffeur: de Gemakskaart. Maar hoe gemakkelijk zou het zijn als u die Gemakskaart met uw betaalpas kunt betalen? Met uw pincode of zelfs contactloos? We laten het u alvast uitproberen in de stadsbussen van Alphen aan den Rijn en Gouda.
Tot en met 29 februari 2016 kunt u pinnen én contactloos betalen in de volgende bussen:
Stadsdienst Alphen aan den Rijn
•Buslijn 1 via Ridderveld-Oost en -West
•Buslijn 2 via Ridderveld-West en -Oost
•Buslijn 3 via Kerk en Zanen en Rijnhaven
•Buslijn 4 via Rijnhaven en Kerk en Zanen
Stadsdienst Gouda
•Buslijn 1 via Plaswijck en Groenhoven
•Buslijn 3 via Goverwelle
•Buslijn 4 via Groenhoven en Plaswijck
Hoe werkt het?
U stapt in de stadsbus en laat de buschauffeur uw bestemming weten. De
buschauffeur vertelt welke Gemakskaart u nodig heeft, en vraagt hoe u wilt
betalen: contant of met uw betaalpas. Want natuurlijk kunt u ook nog altijd
contant betalen. U krijgt dan de reguliere Gemakskaart als vervoerbewijs. Pint u of betaalt u contactloos? Dan is uw pinbon uw vervoerbewijs. De buschauffeur stempelt uw pinbon op de voorkant af. Bewaar die dus goed, want u heeft de bon nodig bij controle of een eventuele overstap.
Uw vervoerbewijs
De pinbon geeft u precies dezelfde rechten als de reguliere Gemakskaart:
•Uw pinbon is uitsluitend geldig als vervoerbewijs mét stempel van de buschauffeur, en alleen op de dag van afgifte. Wij vragen u de pinbon bij controle of een eventuele overstap te tonen.
•De pinbon geldt bij een overstap als vervoerbewijs in de stads- en streekbussen en op de HOV-buslijnen (R-net en Qliners) van Arriva in de regio Duin- en Bollenstreek, Leiden, Rijnstreek en Midden-Holland.
•U kunt alleen met de pinbon overstappen op de buslijnen 195/295 (Utrecht- Rotterdam) als Arriva rijdt; de pinbon geldt niet in de bussen van Connexxion. De pinbon is niet geldig in bus 45, de buurtbus en de OV-taxi.
•Wilt u voor meerdere personen een Gemakskaart kopen? U kunt in één keer het volledige bedrag pinnen of contactloos betalen. Uw pinbon vermeldt in dat geval het totaalbedrag. Bij een eventuele overstap vraagt de buschauffeur hoeveel personen op de pinbon reizen. Hij kan
dan controleren of het aantal personen overeenkomt met het bedrag op de bon. Reist u bijvoorbeeld samen met twee andere personen en koopt u elk een Gemakskaart van € 2,-? Dan is het bedrag op uw pinbon € 6,-.
Benieuwd naar uw mening
U kunt voorlopig alleen pinnen en contactloos betalen in de stadsbussen van
Alphen aan den Rijn en Gouda. De proef duurt tot en met 29 februari 2016. Vóór we deze nieuwe betaalmogelijkheid invoeren op al onze bussen, willen we eerst van u weten of u tevreden bent over deze nieuwe mogelijkheid van betalen in de bus. Is betalen met uw betaalpas makkelijker en prettiger? En sneller dan contant betalen? Daarom houden we een kort onderzoek onder reizigers die pinnen of contactloos betalen.
Bron: Arriva
Bij Arriva kunt u in de stads- en streekbussen en op alle HOV-buslijnen (R-net
en Qliners) een losse buskaart kopen bij de buschauffeur: de Gemakskaart. Maar hoe gemakkelijk zou het zijn als u die Gemakskaart met uw betaalpas kunt betalen? Met uw pincode of zelfs contactloos? We laten het u alvast uitproberen in de stadsbussen van Alphen aan den Rijn en Gouda.
Tot en met 29 februari 2016 kunt u pinnen én contactloos betalen in de volgende bussen:
Stadsdienst Alphen aan den Rijn
•Buslijn 1 via Ridderveld-Oost en -West
•Buslijn 2 via Ridderveld-West en -Oost
•Buslijn 3 via Kerk en Zanen en Rijnhaven
•Buslijn 4 via Rijnhaven en Kerk en Zanen
Stadsdienst Gouda
•Buslijn 1 via Plaswijck en Groenhoven
•Buslijn 3 via Goverwelle
•Buslijn 4 via Groenhoven en Plaswijck
Hoe werkt het?
U stapt in de stadsbus en laat de buschauffeur uw bestemming weten. De
buschauffeur vertelt welke Gemakskaart u nodig heeft, en vraagt hoe u wilt
betalen: contant of met uw betaalpas. Want natuurlijk kunt u ook nog altijd
contant betalen. U krijgt dan de reguliere Gemakskaart als vervoerbewijs. Pint u of betaalt u contactloos? Dan is uw pinbon uw vervoerbewijs. De buschauffeur stempelt uw pinbon op de voorkant af. Bewaar die dus goed, want u heeft de bon nodig bij controle of een eventuele overstap.
Uw vervoerbewijs
De pinbon geeft u precies dezelfde rechten als de reguliere Gemakskaart:
•Uw pinbon is uitsluitend geldig als vervoerbewijs mét stempel van de buschauffeur, en alleen op de dag van afgifte. Wij vragen u de pinbon bij controle of een eventuele overstap te tonen.
•De pinbon geldt bij een overstap als vervoerbewijs in de stads- en streekbussen en op de HOV-buslijnen (R-net en Qliners) van Arriva in de regio Duin- en Bollenstreek, Leiden, Rijnstreek en Midden-Holland.
•U kunt alleen met de pinbon overstappen op de buslijnen 195/295 (Utrecht- Rotterdam) als Arriva rijdt; de pinbon geldt niet in de bussen van Connexxion. De pinbon is niet geldig in bus 45, de buurtbus en de OV-taxi.
•Wilt u voor meerdere personen een Gemakskaart kopen? U kunt in één keer het volledige bedrag pinnen of contactloos betalen. Uw pinbon vermeldt in dat geval het totaalbedrag. Bij een eventuele overstap vraagt de buschauffeur hoeveel personen op de pinbon reizen. Hij kan
dan controleren of het aantal personen overeenkomt met het bedrag op de bon. Reist u bijvoorbeeld samen met twee andere personen en koopt u elk een Gemakskaart van € 2,-? Dan is het bedrag op uw pinbon € 6,-.
Benieuwd naar uw mening
U kunt voorlopig alleen pinnen en contactloos betalen in de stadsbussen van
Alphen aan den Rijn en Gouda. De proef duurt tot en met 29 februari 2016. Vóór we deze nieuwe betaalmogelijkheid invoeren op al onze bussen, willen we eerst van u weten of u tevreden bent over deze nieuwe mogelijkheid van betalen in de bus. Is betalen met uw betaalpas makkelijker en prettiger? En sneller dan contant betalen? Daarom houden we een kort onderzoek onder reizigers die pinnen of contactloos betalen.
Bron: Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Waarom krijg je niet gewoon een gemakskaartje als je pint?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Omdat dan de chauffeur geld tekort komt. Buschauffeurs hebben een bepaalde voorraad wisselgeld en kopen daarmee zelf kaartjes in op de standplaats. Met het geld dat ze dan weer binnenkrijgen kunnen ze dan weer nieuwe kaartjes inkopen enzovoort.
Als iemand met PIN betaald dan komt het geld uiteraard niet in de portemonnee van de chauffeur terecht maar op een bankrekening van Arriva en zit je dus op een zeker moment met een chauffeur die geen kaartjes meer heeft.
Als iemand met PIN betaald dan komt het geld uiteraard niet in de portemonnee van de chauffeur terecht maar op een bankrekening van Arriva en zit je dus op een zeker moment met een chauffeur die geen kaartjes meer heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Daar is wel een mouw aan te passen, zou ik denken...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Uiteindelijk vast wel, maar ik kan me wel voorstellen dat ze voor zo'n proef niet alle procedures gaan aanpassen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Ik heb niet het idee dat het met de uitwerking die ze nu gemaakt hebben veel duidelijker wordt. Maar dat zal aan mij liggen.
Het ligt veel meer voor de hand dat de chauffeur bij inwisseling van zijn pinbon ook weer gemakskaartjes kan krijgen op de stalling, lijkt me.
Het ligt veel meer voor de hand dat de chauffeur bij inwisseling van zijn pinbon ook weer gemakskaartjes kan krijgen op de stalling, lijkt me.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Als chauffeur ben ik het daar niet zo mee eens.
Ten eerste zijn het vodjes, die pinbonnen, wat prima is voor de reiziger, die hoeft er maar 2 uur mee rond te lopen.
Maar ik als chauffeur heb ze dagenlang in mijn papiergeld-en-kaartjesvoorraad-tasje.
Leesbaarheid van die dingen neemt recht evenredig met het verstrijken van de tijd af, en dan heb ik nog niet over de ezelsoren en kreukels die je gaat krijgen als je die pinbonnen in je tasje duwt.
Daarnaast moet je ze eigenlijk in je tasje gesorteerd houden, met die 5 tarieven, anders sta je op de stalling eerst minutenlang je stapeltje vodjes te sorteren voordat je er weer nieuwe kaartjes voor kunt krijgen.
Nee, geef de bon maar aan de reiziger bij wijze van kaartje.. prima oplossing.
Wat ik ben ik trouwens blij dat we bij Veolia Limburg qua papier alleen maar ritkaarten en dagkaarten hebben.
Moet er niet aan denken dat ik weer zones moet gaan lopen tellen als iemand een kaartje wil of er een overstappert in de bus komt.
Zo.. de azijnblaas is weer leeg *bus*
Ten eerste zijn het vodjes, die pinbonnen, wat prima is voor de reiziger, die hoeft er maar 2 uur mee rond te lopen.
Maar ik als chauffeur heb ze dagenlang in mijn papiergeld-en-kaartjesvoorraad-tasje.
Leesbaarheid van die dingen neemt recht evenredig met het verstrijken van de tijd af, en dan heb ik nog niet over de ezelsoren en kreukels die je gaat krijgen als je die pinbonnen in je tasje duwt.
Daarnaast moet je ze eigenlijk in je tasje gesorteerd houden, met die 5 tarieven, anders sta je op de stalling eerst minutenlang je stapeltje vodjes te sorteren voordat je er weer nieuwe kaartjes voor kunt krijgen.
Nee, geef de bon maar aan de reiziger bij wijze van kaartje.. prima oplossing.
Wat ik ben ik trouwens blij dat we bij Veolia Limburg qua papier alleen maar ritkaarten en dagkaarten hebben.
Moet er niet aan denken dat ik weer zones moet gaan lopen tellen als iemand een kaartje wil of er een overstappert in de bus komt.
Zo.. de azijnblaas is weer leeg *bus*
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Integratie van pinautomaat en ticketprinter met de Albatros/boordcomputer als bedienscherm zou natuurlijk het mooist zijn. Dan heeft de chauffeur bovendien geen fysieke consignatie meer aan boord en kun je per regio de kaartsoorten laten veranderen, zodat chauffeurs die in twee of drie concessies rijden geen vierennegentig soorten kaartjes moeten meezeulen.Daniel schreef:Uiteindelijk vast wel, maar ik kan me wel voorstellen dat ze voor zo'n proef niet alle procedures gaan aanpassen.
Nederland loopt hierin natuurlijk achter op allerlei andere landen die zoiets allang hebben maar de ov-chipkaart zou dat allemaal overbodig maken... :X
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Bij een veiligheidsinspectie is gebleken dat de Jan van Houtbrug in Leiden (tussen de haltes Korevaarstraat en Leliestraat) niet meer veilig genoeg is voor zwaar verkeer, dus deze brug is per 22:00 vrijdagavond met spoed afgesloten voor al het zware en hoge verkeer tot 26 februari ( ). http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/ ... lref=vptop
Ook de bussen van Arriva hebben hier last van (http://www.arriva.nl/nieuws-en-acties/a ... -houtbrug/), ik heb de omleidingen in een kaartje gezet: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... dAViy0gidw.
Samengevat, de lijnen 1, 2, 3, 4, 45 en 400 rijden over het Levendaal en de Burggravenlaan (deel van de route van 169/182/186/187 en een deel van de route van 1/2). De lijnen 1 en 3 rijden richting Station Lammenschans nog wel de reguliere route, deze richting hoeven de bussen niet over de afgesloten brug.
Ik vrees voor een prettige opstopping maandagochtend, het Levendaal kan zonder 40 extra bussen per uur al compleet vastlopen... -o-
Ook de bussen van Arriva hebben hier last van (http://www.arriva.nl/nieuws-en-acties/a ... -houtbrug/), ik heb de omleidingen in een kaartje gezet: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... dAViy0gidw.
Samengevat, de lijnen 1, 2, 3, 4, 45 en 400 rijden over het Levendaal en de Burggravenlaan (deel van de route van 169/182/186/187 en een deel van de route van 1/2). De lijnen 1 en 3 rijden richting Station Lammenschans nog wel de reguliere route, deze richting hoeven de bussen niet over de afgesloten brug.
Ik vrees voor een prettige opstopping maandagochtend, het Levendaal kan zonder 40 extra bussen per uur al compleet vastlopen... -o-
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Excuus, het kaartje is nu ook publiekelijk toegankelijk
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Zelfs zonder opstoppingen ben je met die omweg al vijf minuten extra kwijt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Zo even in OVinfo terugkijkend naar vanochtend, zie ik inderdaad dat de 45 en 400 ongeveer 5 à 8 minuten vertraging oplopen (op zaterdagochtend dus al). Lijn 1 rijdt nu echter richting Leiden Centraal een significant kortere route en komt met -5 à -9 aan op Leiden Centraal ^.^
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Ik moet zeggen dat het me vandaag alleszins meeviel. Vijf minuutjes extra onderweg, ook in de spits, en dat is het. Geen last van vaststaand overig verkeer, zoals zo vaak bij de andere omleidingsroutes in Leiden (hetzij linksom, hetzij rechtsom, altijd ellende). Nu hopen dat dat zo blijft...
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Voor R-Net 400 worden zelfs wisselende omleidingen gereden. De ene bus gaat gewoon rechtdoor over de Korevaarstraat en pakt dan het lusje Jan van Houtkade (wat normaal door lijn 1 wordt gereden) en de andere bus gaat weer via het Levendaal en de Burggravenlaan.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Hoe groot was de steekproef? Ik heb alleen nog maar lijn 400's gezeten die de officiële route reden. Levert in de avondspits overigens wel een beetje een rommeltje op, omleidingen rijden in combinatie met de toch al te krappe keertijden van sommige ritten (1708 u aan en 1712 u vertrek de Leiden Centraal is ook zonder omleidingen zo'n beetje standaard vertraagd) schiet niet echt op om de dienstregeling te handhaven.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gouda - Schoonhoven R-net
Persbericht van provincie Zuid Holland over ver-R-netting van lijn 197 Gouda - Schoonhoven: http://www.zuid-holland.nl/actueel/nieu ... slijn-197/, met als interessant idee een halte bij de veerdienst naar Gelkenes (de drukste veerdienst van Zuid Holland).
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Één ochtend zat ik zelf in lijn 2 naar Leiderdorp en een andere ochtend fietste ik erlangs met de OV-fiets.WSM schreef:Hoe groot was de steekproef? Ik heb alleen nog maar lijn 400's gezeten die de officiële route reden. Levert in de avondspits overigens wel een beetje een rommeltje op, omleidingen rijden in combinatie met de toch al te krappe keertijden van sommige ritten (1708 u aan en 1712 u vertrek de Leiden Centraal is ook zonder omleidingen zo'n beetje standaard vertraagd) schiet niet echt op om de dienstregeling te handhaven.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
De officiële route van 400 stad uit is inmiddels ook gewijzigd naar RA voor de Van Houtbrug, volgende brug twee keer links en dan weer RA naar Lammenschans. Schiet een stuk beter op *bus*.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Momenteel rijdt de Volvo 8700 nummer 7761 op lijn 386, dus waarschijnlijk de hele dag actief op de lijnen 385/386. Vervangende bus voor een defecte Volvo 8900?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Ik heb hem al vaker als reservebus gezien in Alphen, het is dus eerder een reservebus voor ZHN.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Deze zwerft inderdaad een beetje tussen vestigingen in, om defecte bussen op te vangen. Wij hebben hem een weekje in Alphen gehad. Ook weet ik dat Gouda hem op bezoek heeft gehadThom69 schreef:Momenteel rijdt de Volvo 8700 nummer 7761 op lijn 386, dus waarschijnlijk de hele dag actief op de lijnen 385/386. Vervangende bus voor een defecte Volvo 8900?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Het busstation bij station Gouda gaat na jaren van verval eindelijk volledig verbouwd worden. Het wordt een groot eilandperron met inhammen voor de bussen: http://www.ad.nl/ad/nl/38184/Gouda/arti ... -bus.dhtml
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
over 3 weken gaat de Keukenhof weer open, iemand al enig idee of er nog bijzondere bussen van Arriva gaan rijden? Zoals vorig jaar de 8000-en
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Ik denk dat TCR wel een grote kanshebber is om het vervoer te verzorgen. Arriva maakt er in ieder geval flink reclame voor. Komt regelmatig voorbij op de infotainment schermen in de bussen in Brabant. En ze vermelden er ook een aanbieding van de NS spoordeelwinkel bij: trein-bus-entree voor €35
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
ik rij zelf de keukenhof pendels weer.
Zal over 2 weken kijken welke bussen we dit jaar hebben.
dan kom ik in de stalling leiden.
Had al wel gehoord dat er standaard 2 geledes gaan rijden.
Keukenhof heeft overgins een nieuw busstation laten aanleggen.
Zal over 2 weken kijken welke bussen we dit jaar hebben.
dan kom ik in de stalling leiden.
Had al wel gehoord dat er standaard 2 geledes gaan rijden.
Keukenhof heeft overgins een nieuw busstation laten aanleggen.
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten