Pagina 8 van 17

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 26 nov 2023, 14:38
door sandertjo
De formules zijn inderdaad bekend. De merken en types zullen officieel gepresenteerd worden. Eerst aan een aantal chauffeurs. Daarna wordt het op de website bekend gemaakt. Het zullen geen (hele) onbekende merken zijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 11:05
door Stan_Bronstring
qbuzz kennende zal ebusco daar sowieso tussen zitten. In ieder gebied waar qBuzz nu rijdt rijden namelijk al bussen van Ebusco, en bovendien heeft de vervoerder afgelopen maart daar wederom een order geplaatst.

Maar ik ben uiteraard heel benieuwd waar ze mee gaan komen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 11:15
door sandertjo
Tot er geen officieel bericht is is niks zeker natuurlijk.

Maar Ebusco lijkt hier niet tussen te zitten.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 11:25
door Buschauffeur ZHN
Stan_Bronstring schreef: ma 27 nov 2023, 11:05 qbuzz kennende zal ebusco daar sowieso tussen zitten. In ieder gebied waar qBuzz nu rijdt rijden namelijk al bussen van Ebusco, en bovendien heeft de vervoerder afgelopen maart daar wederom een order geplaatst.

Maar ik ben uiteraard heel benieuwd waar ze mee gaan komen.
Denk dat de kans klein is dat het Ebusco of VDL wordt door de leveringsproblemen die beide fabrikanten ervaren. Als Qbuzz slim is beginnen ze een nieuw gebied met op tijd geleverde bussen in plaats van dat ze nog maanden moeten wachten voordat alles gereed is. Dat zal de Provincie waarschijnlijk ook wel fijn vinden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 11:36
door sandertjo
Naast dat de provincie het fijn zou vinden, is het natuurlijk ook Qbuzz die zijn voordelen hieruit haalt door de concessie dan direct voor 13 jaar binnen te slepen. Anders blijven daar maar 8 jaartjes van over.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 12:21
door Selivio
Dat in ogenschouw nemende, dan kom je vrij snel uit bij Mercedes denk ik. Daarvan is bekend dat die wel op tijd kan leveren. Wellicht is VanHooll ook nog een optie? Ik weet niet of die een beetje op tijd kunnen leveren, maar Qbuzz heeft wel ervaring met ze en in GD hebben ze ook VanHooll's besteld natuurlijk voor de Qliners.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 12:31
door Stan_Bronstring
Het ligt idd wel voor de hand om bij een (of meer) fabrikanten te bestellen die op tijd kunnen leveren. Het punt wat daarbij denk ik echter ook meespeelt, is dat dit waarschijnlijk lastiger wordt bij echt grote orders.

Volgens de wiki heeft Arriva nu ongeveer 230 bussen rondrijden. ervan uitgaande dat de Volvo's die in Leiden rondrijden blijven, betekent dit dat er ruim 200 nieuwe bussen moeten worden besteld. Dat is best veel, waardoor de kans op te late leveringen toeneemt, zeker als er slechts bij één fabrikant wordt besteld. Dat zal qBuzz kennende waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren.

aan de andere kant is het Keolis een paar jaar terug wel gelukt om in een keer ongeveer 250 nieuwe bussen op tijd in gebruik te nemen, maar gezien de problemen waarmee die bussen kampen en de fraude bij de order kan ik dit geen schoolvoorbeeld noemen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 12:58
door Lijn 45
Is het bekend of Qbuzz alleen met 12- en/of 13-meterbussen gaat rijden, zoals Arriva nu doet, of dat ze ook 15-meter, geleed of midi's gaan inzetten?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 13:00
door CamilleKreemers
Ik hoop dat R-NET en Qliners naar 15m gaan om zo de groei te faciliteren, maar officieel is nog niks bekend gemaakt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 13:41
door sandertjo
15 en 13 meter is over gesproken.
Verder wordt er waarschijnlijk gekozen voor meerdere fabrikanten. Nogmaals. Dit is natuurlijk pas bevestigd als het is gedeeld op de site.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 14:17
door Selivio
Hoeveel 15m bussen zou je bij benadering ongeveer nodig hebben voor de Qliner en R-NET (rekening houdend met een plus voor de elektrische aandrijving)?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 14:51
door sandertjo
Dat is niet te zeggen. Aangezien de plannen van Qbuzz nog niet bekend zijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 15:09
door ovVeluwe
Iveco is ook een bekende van Qbuzz (en Busitalia). Die kunnen nu ook de Crossway als elektrische variant leveren.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 15:16
door Milco
Al dat speculeren… ik wacht wel tot woensdag…

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 15:16
door Matt5154
Of Ebusco ;) Net zoals Utrecht en GD.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 15:35
door sandertjo
Milco schreef: ma 27 nov 2023, 15:16 Al dat speculeren… ik wacht wel tot woensdag…
Dat is toch juist het leuke van alles.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 15:49
door Stan_Bronstring
Matt5154 schreef: ma 27 nov 2023, 15:16 Of Ebusco ;) Net zoals Utrecht en GD.
Ebusco is dus minder waarschijnlijk vanwege de leveringsproblematiek.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 16:02
door Milco
Daar hebben meer bedrijven last van, zoals VDL en Volvo ;)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 16:31
door UtrechtOV
Hopelijk woensdag ook al meer bekend over de plannen met het busnet

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 07:36
door Gartlin9
Dus Iveco’s voor de stad en streek.

102 streekBuzz'en: IVECO E-Crosway, 12 Meter
23 stadsBuzz'en: IVECO E-Way, 12 meter
15 stadsBuzz'en: IVECO E-Way, 10 meter
SnelBuzz en R-Net horen we later over.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 07:44
door Z2N
Ik ben benieuwd naar wat Qbuzz van plan is met 15 10-meter stadsbussen. Arriva reed de stadsdiensten van Alphen en Gouda met 10 10-meter bussen, 4 voor Alphen en 6 voor Gouda.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 08:09
door Gartlin9
Ik snap het nut nooit helemaal van 10m bussen, behalve als een route niet met langer matrieel gereden kan worden wil je toch gewoon zoveel mogelijk ruimte hebben

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 08:23
door Suus
Voor Gouda en de lijn naar Bodegraven zijn 10 meter bussen toch wel praktisch, geeft net wat meer wendbaarheid op de wegen. Die zijn daar volledig volgestopt met snelheidsbeperkende maatregelen en in Gouda zijn er relatief weinig vrijliggende fietspaden maar vooral fietssuggestiestroken doordat de gemeente al decennia geldproblemen heeft.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 08:41
door UtrechtOV
De elektrische Volvo's van Arriva worden toch overgenomen voor de stadsdienst Leiden? Dan hebben ze straks veel stadsbussen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 10:10
door Gartlin9
Inderdaad, Qbuzz is verplicht om die over te nemen, maar huidig wordt stad Alphen a/d rijn nog gereden met streek en soms R-net en Q-liner matrieel. En misschien vertrouwd Qbuzz de onderhoud niet helemaal gezien wat Qbuzz moest overnemen in DMG en daarvan rijdt het meeste niet (meer).