Pagina 705 van 750

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 15 jun 2023, 22:57
door hauptbahnhof
Voor een leek onlogisch. Voor een niet-leek, super logisch. Maar ja, bij de RET is het toch ook net zo?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 15 jun 2023, 23:00
door hauptbahnhof
Meltrain schreef: do 15 jun 2023, 22:49 Net zo logisch als bij de RET. (A)
hauptbahnhof schreef: do 15 jun 2023, 21:47 En anders zelf tellen. Spoor 1 is het spoor richting Gein. 2 is richting CS/Isolatorweg. En zo verder tellen. Dus op Van der Madeweg (en Spaklerweg) is het 1-3-4-2
Hoe is dat dan op Station Zuid?
Zelfde principe. Spoor richting Gein is 1. En dus richting Isolatorweg is 2. Dus 1-3-4-2. De buitensporen zijn de hoofdsporen dus daarom tel je die eerst, en dan tel je de binnensporen.
Alleen de sporen bij Overamstel is een dingetje en die weet ik niet zo 1 2 3 (omdat de flyovers en de sporen naar Spaklerweg meetellen).

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 15 jun 2023, 23:31
door IIVQ
hauptbahnhof schreef: do 15 jun 2023, 21:47 En anders zelf tellen. Spoor 1 is het spoor richting Gein. 2 is richting CS/Isolatorweg. En zo verder tellen. Dus op Van der Madeweg (en Spaklerweg) is het 1-3-4-2
Dus als lijn 53 naar Gaasperplas over het buitenspoor geleid wordt veranderen de spoornummers? (A)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 15 jun 2023, 23:51
door hauptbahnhof
Klopt inderdaad :6

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 16 jun 2023, 06:55
door Suus
MetroRET schreef: do 15 jun 2023, 21:51 Lekker logisch ook :roll:
Het is dezelfde spoornummering als bij de RET :D

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 16 jun 2023, 19:11
door gpvos
Ah, ik zie ze nu. Goed zichtbaar ook vanaf het hele perron met dat kleine font. Wat helemaal niet nodig is aangezien er op Van der Madeweg nooit iemand uit de ene metro overstapt op een andere, zodat iedereen altijd langs de displays loopt.

Op Overamstel zijn de spoornummers, van noord naar zuid, 2-4-1.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 17 jun 2023, 00:19
door hauptbahnhof
Over het algemeen staat de informatie ook op de DRISpanelen, waar ook het spoornummer op staat. Of beter gezegd, ik heb eigenlijk altijd juist die informatie gezien i.p.v. een omroepbericht erover te horen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 17 jun 2023, 07:15
door gpvos
Welke DRIS-panelen en waar hangen die?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 17 jun 2023, 09:04
door IIVQ

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 17 jun 2023, 10:39
door gpvos
Maar die waren al genoemd, zij het niet onder die naam, en hauptbahnhof schreef "ook".

Het was ook voor het eerst dat ik een spoornummer in een GVB-omroepbericht hoorde.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 17 jun 2023, 11:46
door TffpaA
Is het de bedoeling dat de switch van de 3 en 5 nu permanent is? Want ik zie op gvb.nl dat de 5 nu naar Zoutkeetsgracht doorrijdt en de 3 de huidige omleidingsroute blijft aanhouden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 17 jun 2023, 11:58
door Meltrain
Wegens werkzaamheden aan de Houtmankade is Zoutkeetsgracht tijdelijk een kopeindpunt. Daarom gaat lijn 5 naar de Zoutkeetsgracht rijden en blijft lijn 3 naar de Van Hallstraat rijden.
Als de plannen voor de opheffing van lijn 3 doorgaan, dan gaat lijn 5 weer naar de Van Hallstraat rijden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 17 jun 2023, 12:02
door TffpaA
En tot wanneer duren die werkzaamheden - ergo: wanneer wordt de oude situatie hersteld*?

* de mogelijke opheffing van lijn 3 even niet meegerekend.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 17 jun 2023, 12:18
door Meltrain
Zo te lezen tot begin 2025.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 11:25
door fred1954
Binnenstad autoluw, maar ook minder OV na 2025?

https://www.at5.nl/artikelen/221064/aut ... erminderen

Concessieverleningsstrategie 2025:

https://amsterdam.raadsinformatie.nl/do ... erdam_2025

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 11:37
door n-evo
Waarom wordt tram 3 niet uitgebaat met de 15G? Dan kunnen lijn 3 en 5 beiden grotendeels hun normale route rijden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 12:37
door hauptbahnhof
Zonder conducteursbalie?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 12:53
door Meltrain
Is dat een probleem? Als de plannen van het GVB doorgaan, rijden straks op de helft van de huidige lijn 3 ook 15G-trams.
Je zou dus nu al de trams van de lijnen 3 en 19 kunnen ruilen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 12:58
door n-evo
hauptbahnhof schreef: zo 18 jun 2023, 12:37 Zonder conducteursbalie?
Dat was bekend toen er 63 en daarna nog eens 9 extra 15G-trams besteld werden. Wat is het nut van zoveel tweerichtingstrams als GVB ze niet voor dit soort doeleinden wilt inzetten? Waarom zit meer dan 4 jaar na de aflevering van de 1e 15G-tram de geplande servicebalie light er nog niet in? Dit is niet flauw bedoeld, het is mij echt niet duidelijk wat het plan is voor al die 15G-trams. De werkzaamheden bij de Houtmankade lijken het perfecte scenario om deze extra voertuigen te gebruiken.
Meltrain schreef: zo 18 jun 2023, 12:53 Is dat een probleem? Als de plannen van het GVB doorgaan, rijden straks op de helft van de huidige lijn 3 ook 15G-trams.
Ook dat ja.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 13:28
door diederickx
De bestuurster van lijn 5 riep voor de halte Parnassusweg netjes om dat de opgang naar de treinsporen afgesloten was, in het Nederlands en in het Engels. Stapt er natuurlijk toch iemand met "oortjes" in zijn oren uit de tram en naar de afgesloten opgang. Die werd met veel gebel en gebaar weer terug de tram in gelokt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 20:57
door VIRM
De lokroep van een GVB-tram?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 19 jun 2023, 00:04
door hauptbahnhof
Meltrain schreef: zo 18 jun 2023, 12:53 Is dat een probleem? Als de plannen van het GVB doorgaan, rijden straks op de helft van de huidige lijn 3 ook 15G-trams.
Je zou dus nu al de trams van de lijnen 3 en 19 kunnen ruilen.
Over het algemeen hebben lijnen(bundels) vast personeel. Als je structureel trams gaat inzetten waar het personeel niet ingezet kan worden, dan is er een probleem. Kun je wat van vinden maar zo is het nou eenmaal geregeld en dat is logisch ook. Anders heeft het geen zin om personeel vast op lijnen in te delen. Dus nee, nu al omruilen kan niet zomaar, ook omdat het niet vandaag op morgen geregeld kan worden. Daarnaast, het gaat niet om omruilen, maar extra 15G inzetten op lijn 3 want lijn 5 heeft ze ook nog steeds nodig. En waar hebben we het over? Voor het korte stukje van zo'n 4 haltes waar de bezetting van de voertuigen toch niet hoog is.
Maar goed, dat is waarschijnlijk ook de reden waarom die trams nog steeds niet door de Leidsestraat rijden.

Op het moment dat genoemde lijn 6 gaat rijden, dan is er een nieuwe situatie waar het ingezette personeel op afgestemd is. Net als vroeger toen je lijn 9 naar Diemen Sniep had en lijn 12 naar Sloterdijk, beide met conducteurs. Nu heb je lijn 19, zonder conducteur.
n-evo schreef: zo 18 jun 2023, 12:58 Dat was bekend toen er 63 en daarna nog eens 9 extra 15G-trams besteld werden. Wat is het nut van zoveel tweerichtingstrams als GVB ze niet voor dit soort doeleinden wilt inzetten? Waarom zit meer dan 4 jaar na de aflevering van de 1e 15G-tram de geplande servicebalie light er nog niet in? Dit is niet flauw bedoeld, het is mij echt niet duidelijk wat het plan is voor al die 15G-trams. De werkzaamheden bij de Houtmankade lijken het perfecte scenario om deze extra voertuigen te gebruiken.
Er zijn niet echt extra voertuigen besteld. Klopt dat er een optie van 9 trams is gelicht, maar dan komen ze uit op 44 trams die 45 11G/12G's vervangt. Ik kan me herinneren dat in het PvE iets stond dat de 15G een tram moest zijn die overal ingezet kon worden indien nodig. Niet dat er op een gegeven moment een hogere defectenstand is bij de tweerichtingstrams maar er wel nog eenrichtingstrams voorhanden zijn.

Uiteindelijk merk je gewoon dat de tramnetten van de 3 grote steden alle drie hun beperkingen hebben.
Amsterdam met de inzet van conducteurstrams
Rotterdam met Citadis 1 of 2
Den Haag met verschillende type trams met verschillende breedtes.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 19 jun 2023, 08:19
door IIVQ
Dat is een keuze van GVB, dat personeel maar op 1 of 2 lijnen rijdt. Chauffeurs in Den Helder hebben lijnenkennis op (minstens) 30 verschillende lijnen (ook al zijn er maar 8 lijnen die onder die stalling vallen).
En ik weet niet hoe het met GVB tram zit, maar bij bus zijn het vaak de uitzendkrachten die wél alle lijnen kennen, dus aan ervaring kan het niet liggen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 19 jun 2023, 10:53
door hauptbahnhof
Je begrijpt mij verkeerd. Het gaat over behoren aan een lijn. Niet kennis en bevoegdheid om op andere lijnen te rijden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 19 jun 2023, 11:59
door Meltrain
Voor bestuurders kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar is dat voor conducteurs ook belangrijk?
En als er geen balie aanwezig is, kunnen de conducteurs toch lopend hun week doen? Dat gebeurt in Rotterdam ook.
Het maakt mij oprecht niet uit welke tram naar de Zoutkeetsgracht rijdt, maar met dit soort regels boet je wel flink in op je flexibiliteit.
hauptbahnhof schreef: ma 19 jun 2023, 00:04 Daarnaast, het gaat niet om omruilen, maar extra 15G inzetten op lijn 3 want lijn 5 heeft ze ook nog steeds nodig.
Het gaat wel om ruilen: je ruilt trams tussen lijn 19 en 3. Aangezien die allebei vanuit Remise Lekstraat rijden, is het zelfs nog mogelijk.

En om de vergelijking met Rotterdam te maken: beide "tramtypes" kunnen op alle reguliere lijnen worden ingezet.