Pagina 715 van 749

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 06:30
door Frank93
Bij NH komen ze nog even terug op de test voor toekomstige trambestuurders. Ze spreken met een trambestuurder die de test ook op latere leeftijd heeft gedaan en die zegt dat het prima te doen was (ook al zakte hij ook de eerste keer).

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/325030/i ... -het-klaar

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 06:49
door IIVQ
Ik heb een master verkeerskunde en maak de diensten voor een groot OV-bedrijf. Dat betekent nog niet dat ik geschikt ben als verkeersregelaar of dat ik bus mag besturen.

Alsof een minister van zorg het na zijn ontslag wat rustiger aan gaat doen en dan maar chirurg gaat spelen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 23 sep 2023, 12:35
door robert1955
Ik had een trein gemist en "dus" tijd voor de AKO. In Strassenbahn Magazin lees ik dat GVB een market consultation heeft gedaan voor nieuwe trams die een nog te bepalen deel van de Combino's moeten vervangen [de andere zouden een life extension krijgen]
Op https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... publicatie staat dat deze uitvraag in juli is gedaan.

Als type aanduiding wordt 17G gebruikt [waar 16G dan voor staat?] en de eerste trams zouden in 2030 moeten rijden. De oudste Combino's zijn dan 29 jaar oud,

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 24 sep 2023, 08:46
door VIRM
Hebben ze geen opties meer op CAF-trams? Lijkt mij wat handiger dan weer een aanbesteding, met de kans op een ander type tram.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 24 sep 2023, 08:50
door robert1955
Misschien wel als ze heel snel zouden bestellen en waarschijnlijk niet genoeg. Opties zijn niet onbeperkt houdbaar

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 24 sep 2023, 12:42
door hauptbahnhof
De mogelijkheid om opties te lichten is naar mijn weten allang verlopen. In 2021 al dacht ik.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 24 sep 2023, 12:52
door n-evo
Die optie op meer 15G-trams is inderdaad verlopen. Je kan je ook afvragen of het interessant is om een ruim 10 jaar oud model/ontwerp in 2030 opnieuw op de rails te zetten.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 24 sep 2023, 12:56
door TffpaA
Ongetwijfeld is er tegen die tijd ook wel een duurzame, AI-gedreven tram te koop ja.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 08:33
door demi.v.xo
Ik ben benieuwd welke eisen het GVB aan de nieuwe trams gaat stellen. CAF zal zich ongetwijfeld wel weer gaan inschrijven.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 08:39
door TffpaA
Nou ja, ik denk dat ze bij de GVB'tje al heel blij zullen zijn met trams die niet zo taffesallejekkes hard piepen in de bocht, langer dan 5 jaar meegaan en over bruggetjes passen :Y

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 09:24
door n-evo
demi.v.xo schreef: ma 25 sep 2023, 08:33 Ik ben benieuwd welke eisen het GVB aan de nieuwe trams gaat stellen. CAF zal zich ongetwijfeld wel weer gaan inschrijven.
Het zal wel niet heel veel verschillen van de Combino. Eenrichtingstrams, 2,4 meter breed en circa 30 meter lang. Optie op 40-45 meter lang en een tweerichtingsvariant.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 10:10
door Lange_Dre
Is er een rede dat het GVB wederom voor maximaal 30 meter lange trams kiest (uitgezonderd de optie op 40-45 meter lange trams). In Den Haag heeft men er juist voor gekozen om ipv van 28,6m en 29m voor trams van 35m (avenio) en 36.5m (Tina) te kiezen zodat er meer mensen vervoerd kunnen worden per tram. Met wederom trams van 30m lang en 2.40m breed, lijkt het mij dat er in de toekomst meer trams ingezet moeten worden om de verwachte groei op te vangen.

In Den Haag heeft men naast langere trams ook nog eens gekozen voor bredere trams. Al had dat er vooral mee te maken dat men alle tram types van HTM overal te willen kunnen laten rijden mocht dat nodig zijn. Dat de trams in Amsterdam niet breder gaan worden vind ik niet heel vreemd, maar dat de meeste trams dus gewoon weer max 30m gaan worden vind ik wel wat opmerkelijk. Ik ben ook wel benieuwd waar Rotterdam voor gaat kiezen zodra ze daar nieuwe trams moeten bestellen. De eerste generatie Citadis trams zijn immers ook vanaf 2002 gebouwd.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 10:13
door TffpaA
Volgens mij spelen bruggen, strengelspoor en haltelengtes daar in ieder geval een rol in. Daarnaast de filosofie het wagenpark zo uniform mogelijk te houden, en dus zo min mogelijk tot geen uitzonderingen toe te passen, ook al zouden die op specifieke lijnen logischer zijn.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 10:29
door demi.v.xo
De tramnetwerken van Amsterdam en Den Haag verschillen nogal van elkaar. Een mooi voorbeeld in Amsterdam is de halte Keizersgracht in de Utrechtsestraat (lijn 4). Hier past een Combino precies. Een langere tram zou ervoor zorgen dat een tegenligger niet meer kan passeren.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 15:09
door n-evo
TffpaA schreef: ma 25 sep 2023, 10:13 Volgens mij spelen bruggen, strengelspoor en haltelengtes daar in ieder geval een rol in. Daarnaast de filosofie het wagenpark zo uniform mogelijk te houden, en dus zo min mogelijk tot geen uitzonderingen toe te passen, ook al zouden die op specifieke lijnen logischer zijn.
Hoe actueel zou de beperking van bijv. de Leidsestraat nog zijn? Met slechts 2 tramlijnen en lagere frequenties moet het mogelijk zijn om zelfs daar een 40/45-meter lange tram doorheen te laten rijden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 15:12
door TffpaA
Volgens mij passen aan de haltes nog steeds net aan 2 trams van 30 meter achter elkaar.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 15:19
door n-evo
Hoe vaak zou het in de praktijk nog voorkomen dat tram 2 en 12 zo dicht elkaar rijden en onmogelijk de halte ervoor kunnen wachten? Dat was met de hoge gecombineerde frequenties van tram 1, 2 en 5 wel anders. Desnoods met een doseerlicht als er een lange tram op de halte staat.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 15:26
door TffpaA
Dat weet ik niet - verder gaf ik al aan dat er meer redenen zijn om voor 30-metermaterieel te kiezen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 16:30
door Suus
GVB wil geen lichtseinen in de Leidsestraat, dat verlaagt de capaciteit als er een keer wel meer trams doorheen moeten. Het verlengen van de kruisingsplaatsen is ook geen optie, dus vooralsnog zal Amsterdam het met 30-meter trams moeten doen.

Den Haag heeft daar door een totaal andere netstructuur heel andere mogelijkheden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 17:55
door n-evo
Ah oké, dan wordt het lastiger inderdaad. Op zich interessant dat bij de aanbesteding van de 15G en straks de volgende generatie wel gesproken wordt over 40 of 45-meter materieel.

Ik ben ook wel benieuwd wat er op termijn met de haltes in de Leidsestraat gebeurt ivm toegankelijkheid.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 18:10
door robert1955
De Leidsestraat was vroeger de norm, die kan je niet verder oprekken. Maar je hoeft niet per se alle routes op die grotere lengte uit te bouwen. In feite is dat nu ook al zo met de 25 en 26 die met zeg 2 * 30m rijden.
Een andere vraag is of het instappen via 1,5 deur dan niet nog vertragender wordt

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 20:39
door IIVQ
TffpaA schreef: ma 25 sep 2023, 08:39 Nou ja, ik denk dat ze bij de GVB'tje al heel blij zullen zijn met trams die niet zo taffesallejekkes hard piepen in de bocht, langer dan 5 jaar meegaan en over bruggetjes passen :Y
Ik reed laatst in een CAF van de kusttram en ik viel figuurlijk van mijn stoel, omdat ik vooral letterlijk niet uit mijn stoel viel.

Ik ben in Amsterdam gewend dat die dingen piepen, bonken, en slecht doorloopbaar zijn door de brede uitbouw van de wielkasten. Ik zit er niet graag in als passagier.

Aan de kust zijn ze stil, goed doorloopbaar (terwijl er volgens mij veel meer 2+2-zitjes zijn) en piepen ze ook niet. Wellicht komt dat laatste door het meter- ipv normaalspoor.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 20:53
door ArrivaBas
Met meterspoor zou je juist verwachten dat de ruimte om door te lopen smaller wordt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 21:08
door n-evo
De Kusttram is een eilandbedrijf dat relatief weinig zaken als kruisingen en wissels kent ten opzichte van het fijnmazige Amsterdamse stadsnet.

Op de Amstelveenlijn zoeven de 15G’s ook vrij geruisloos rond en is het bijna alsof je in de metro zit. Maar zodra ze in de stad over kruisingen en wissels gaan zijn het herriemakers, vooral de losse wielkasten rammelen erg. De Combino’s zijn wat dat betreft stiller (als je buiten staat tenminste, niet als je erin zit).

Met de doorloopbaarheid van de 15G is niks mis in mijn ervaring.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 sep 2023, 21:53
door 010rdamm
Ik zou voor een stad als Amsterdam toch eerder voor 45m wagens kiezen. Zeker op drukke lijnen naar het westen en ook met het oog op de evt groei. Het is nu al mega proppen in die 30m trams ;)