Pagina 722 van 750

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 10 nov 2023, 08:48
door Milco
De nieuwe dienstregeling van het GVB staat in de ovinfo-app! :)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 10 nov 2023, 11:19
door hauptbahnhof
Behalve de metro

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 nov 2023, 10:02
door TffpaA
Zijn er op dit forum überhaupt nog mensen die het OV in Amsterdam volgen? Want het vervoerplan voor de tweede helft van 2024 (mét Uithoornlijn) staat al een dag online. Vroeger was er dan altijd wel iemand als de kippen bij...

Enfin, dan doe ik het wel:

Het nieuwsbericht: https://over.gvb.nl/nieuws/metro-rijdt- ... 24-deel-2/

Het vervoerplan: https://over.gvb.nl/content/uploads/202 ... deel-2.pdf

Meest opvallende: men wil lijn 25 ná station Zuid laten doorrijden naar het Amstelstation. Wie nu gelijk denkt waar GVB in de tussentijd die extra rails vandaan heeft gehaald: de route tussen Zuid en Amstel gaat geheel via bestaand spoor. En vormt dus een omweg. Bijgaand 'voordeel' is dat lijn 12 geheel kan verdwijnen; in plaats daarvan gaat lijn 24 via de Leidsestraat naar het CS rijden (maar niet via de eerder voorgestelde route parallel aan lijn 2).

Het gedeelte tussen Ceintuurbaan en Weteringcircuit wordt daarmee ook tramvrij. Ik vind dat een heel goed idee, net als het tramvrij maken van de Vijzelstraat. Nóg beter was het geweest als men dat in 2018 gelijk had gedaan en op dit traject ook geen rails had gelegd maar gewoon brede voetgangers- en fietserszones. Maar goed.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 nov 2023, 10:55
door Philip
Dank!

Ik vraag me echt af waar het GVB mee bezig is.

Rondom de variant Amstelstation:
- Lijn 24 moet de route van lijn 12 overnemen tussen het Museumplein en CS. Lijn 24 rijdt echter 4x/uur, lijn 12 echter meestal 8x/uur en dan nog is het traject (zeker in de weekenden) overvol. Het GVB geeft aan dat lijn 24 dan vaker gaat rijden, maar de huidige frequenties zijn tussen het Museumplein en CS wel het minimum. Tussen het Museumplein en de VU is dan er dan overcapaciteit.
- Lijn 25 biedt waarschijnlijk overcapaciteit tussen het Museumplein en Station Amstel, want dat is nu juist het rustigste stuk van lijn 12.

Verder wordt blijkbaar nu al besloten dat het voor het najaar van 2024 te weinig personeel aanwezig zal zijn, wat leidt tot verdere afschalingen van de dienstregeling. De zomerdienstregeling (met frequenties van 3x/uur op een aantal tramlijnen) is ronduit belachelijk. Dat leidt ertoe dat reizigers die lijnen gaan mijden en alternatieven zoeken die veel vaker rijden, wat de kwetsbare tramlijnen verder onder druk zet.

Het is eveneens belachelijk dat het GVB nu al uitgaat van een zeer grote reizigersdaling op lijn 24 vanwege de inkorting tot het Frederiksplein. Deze lijn zonder de inkorting al onderbezet. Het GVB hoort geen tramlijnen te rijden waar vrijwel niemand gebruik van maakt. De enige reden waarom ze dit doen is dat ze aan kunnen tonen dat de tram leeg rondrijdt, zodat ze de lijn op kunnen heffen. Kostbaar personeel wordt dus misbruikt om een punt te maken.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 nov 2023, 11:14
door rooddolfijn
^^ Lijn 25 komt niet langs het Museumplein, maar draait af bij het Roelof Hartplein richting De Pijp. De huidige frequentie van lijn 25 is 6x/uur en van lijn 12 8x/uur, dus rijden er dan minder trams richting het Amstelstation, wat zorgt voor minder overcapaciteit.

De frequenties van 3x/uur in de zomer zijn echt bizar laag, het begint bijna Rotterdam te lijken...

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 nov 2023, 12:00
door Suus
Het argument "lijn 25 naar Amsterdam Amstel is de minst ingrijpende variant" is nu niet echt een goede onderbouwing voor een kwalitatief goed netwerk.

Als je naar het bijgevoegde kaartje kijkt is het veel logischer om lijn 25 naar het Flevopark te laten rijden en dan lijn 3 (of 12, dat is om het even) de route Amsterdam Amstel - Zoutkeetsgracht te laten rijden. Daarmee creëer je een nieuwe verbinding die meerwaarde levert aan de meerkernige stad, en niet met het doortrekken naar het Amstelstation om een opgeheven buslijn te compenseren.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 nov 2023, 12:39
door TffpaA
Zoals ik het Vervoerplan lees, is het ook nog geen uitgemaakte zaak dat dit nu de lijnvoering wordt. De variant die jij voorstelt staat er ook in benoemd, en er lijkt nog een definitieve keuze gemaakt te moeten worden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 nov 2023, 16:18
door TLP
Nou, op sheet 9 staat onder de variant naar het Amstelstation: "Gelet op de beperkte consultatietijd zijn geen andere varianten verder uitgewerkt." Ik verwacht dus niet dat GVB van plan is een andere beslissing te maken.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 nov 2023, 18:20
door TffpaA
Ik ben trouwens wel benieuwd welke eindbestemming lijn 14 straks gaat filmen. De dienstregeling zegt 'Javaplein', maar de zojuist online gezette Railkaart en Lijnenkaart 'Muiderpoortstation'...

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 nov 2023, 18:37
door Milco
Ik zou zelf kiezen voor “Indische Buurt”, maar ik ben geen GVB…

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 nov 2023, 20:55
door hauptbahnhof
Javaplein is in het verleden ook gebruikt en het is duidelijk dat de tram bij deze halte eventueel wat langer blijft staan. Dus ik zou of Javaplein of Muiderpoortstation (bekender) gebruiken. Indische buurt zou wel een bestemming die i.p.v. Flevopark gebruikt kan/kon worden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 16:47
door Meltrain
rooddolfijn schreef: di 14 nov 2023, 11:14 De frequenties van 3x/uur in de zomer zijn echt bizar laag, het begint bijna Rotterdam te lijken...
Nog erger zelfs, want bij de RET rijdt op werkdagen overdag geen enkele tramlijn minder vaak dan 4x/uur. (Behalve dan de lijnen 21 en 24 die voor 90% hetzelfde traject hebben.)
Milco schreef: di 14 nov 2023, 18:37 Ik zou zelf kiezen voor “Indische Buurt”, maar ik ben geen GVB…
Ik zou Muiderpoortstation wel logisch vinden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 21:45
door rooddolfijn
Ik begrijp niet wat je bedoelt @meltrain. Als ik morgenmiddag tram 23 naar Beverwaard wil nemen rijdt die 6x/uur.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 22:27
door Hainje
TffpaA schreef: di 14 nov 2023, 18:20 Ik ben trouwens wel benieuwd welke eindbestemming lijn 14 straks gaat filmen. De dienstregeling zegt 'Javaplein', maar de zojuist online gezette Railkaart en Lijnenkaart 'Muiderpoortstation'...
Javaplein past wel beter op een A4'tje.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 22:28
door 010rdamm
20 minuten dienst is wel karig ja. Het wordt er allemaal hier beter op. In Rotterdam rijden de 2,4,7,8 in de zomer idd 4x per uur. Afgelopen zomer was dit volgens mij ook 3x door personeelstekort.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 16 nov 2023, 09:00
door VIRM
Philip schreef: di 14 nov 2023, 10:55 Dank!

Ik vraag me echt af waar het GVB mee bezig is.

Rondom de variant Amstelstation:
- Lijn 24 moet de route van lijn 12 overnemen tussen het Museumplein en CS. Lijn 24 rijdt echter 4x/uur, lijn 12 echter meestal 8x/uur en dan nog is het traject (zeker in de weekenden) overvol. Het GVB geeft aan dat lijn 24 dan vaker gaat rijden, maar de huidige frequenties zijn tussen het Museumplein en CS wel het minimum. Tussen het Museumplein en de VU is dan er dan overcapaciteit.
- Lijn 25 biedt waarschijnlijk overcapaciteit tussen het Museumplein en Station Amstel, want dat is nu juist het rustigste stuk van lijn 12.

Verder wordt blijkbaar nu al besloten dat het voor het najaar van 2024 te weinig personeel aanwezig zal zijn, wat leidt tot verdere afschalingen van de dienstregeling. De zomerdienstregeling (met frequenties van 3x/uur op een aantal tramlijnen) is ronduit belachelijk. Dat leidt ertoe dat reizigers die lijnen gaan mijden en alternatieven zoeken die veel vaker rijden, wat de kwetsbare tramlijnen verder onder druk zet.

Het is eveneens belachelijk dat het GVB nu al uitgaat van een zeer grote reizigersdaling op lijn 24 vanwege de inkorting tot het Frederiksplein. Deze lijn zonder de inkorting al onderbezet. Het GVB hoort geen tramlijnen te rijden waar vrijwel niemand gebruik van maakt. De enige reden waarom ze dit doen is dat ze aan kunnen tonen dat de tram leeg rondrijdt, zodat ze de lijn op kunnen heffen. Kostbaar personeel wordt dus misbruikt om een punt te maken.
Tja, de as Centraal Station - Leidseplein - Museumplein en eventueel door naar Zuid is volgens mij al heel lang overvol in de weekenden en vakanties. Tijd voor een aparte tramlijn? :mrgreen:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 16 nov 2023, 10:26
door TffpaA
Hainje schreef: wo 15 nov 2023, 22:27 Javaplein past wel beter op een A4'tje.
Ik heb begrepen dat GVB hierin een halvering van de kosten heeft weten te realiseren door voortaan met A5'jes te werken. Ook de inktkosten zijn flink gedrukt door voortaan met potlood te schrijven.

Leve de eenvoud.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 16 nov 2023, 11:43
door Hainje
Hainje waardeert bovenstaand bericht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 nov 2023, 08:28
door Meltrain
Per wanneer gaat de M7 eindelijk eens met dubbele stellen rijden?
Ik sta nu weer in een overvol stel.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 nov 2023, 09:34
door Milco
Volgens de website van GVB start de nieuwe dienstregeling voor de metro op zondag 10 december, maar voor bus en tram al op vrijdag 8 december… iemand die de reden hiervan weet?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 nov 2023, 09:41
door mp623
Op 8 december wordt in een groot deel van de stad de maximumsnelheid verlaagd van 50 km/h naar 30 km/h. Omdat dit impact heeft op de rijtijden van veel trams en bussen is besloten de nieuwe dienstregeling voor de trams en bussen tegelijkertijd met de verlaging in te laten gaan.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 nov 2023, 12:35
door trolly
...maar daar heeft de metro geen last van, dus dan passen we de ingangsdatum van de nieuwe dienstregeling metro natuurlijk niet aan aan die van tram en bus. Ik houd van het GVB :mrgreen:

En zou de nieuwe veerdienstregeling nou op 1 januari ingaan?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 nov 2023, 13:25
door Hainje
Ik kan je op een a4-tje geven dat dit zomaar het geval kan zijn.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 nov 2023, 13:53
door Suus
Nou, om het makkelijk te maken staan er voor de veerdiensten op dit moment in Gappie dienstregelingen van 12 juni 2023 tot en met 7 december 2023, van 12 juni 2023 tot en met 9 december 2023 en van 8 december 2023 tot en met 20 juli 2024 online :mrgreen:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 21 nov 2023, 18:24
door hauptbahnhof
trolly schreef: di 21 nov 2023, 12:35 ...maar daar heeft de metro geen last van, dus dan passen we de ingangsdatum van de nieuwe dienstregeling metro natuurlijk niet aan aan die van tram en bus. Ik houd van het GVB :mrgreen:
Ben benieuwd hoor, maar maakt het uit wanneer die nieuwe dienstregeling van de metro ingaat? Oprechte interesse :pos: