Pagina 741 van 750

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 01 mei 2024, 21:10
door TffpaA
Nieuwe sporen tussen Zuid en RAI, zoals ooit voorgesteld in het kader van de (afgeschoten) regiotram. Dat voorstel van GVB was een leuk proefballonnetje waar we waarschijnlijk nooit meer iets van gaan horen. Het is bovendien geen reëel alternatief voor de 51, die veel sneller is én meer capaciteit heeft dan een enkeltje 15G dat via een omweg dwars door de drukke stad moet.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 01 mei 2024, 21:52
door tsov
Voordat daar überhaupt sprake van kan zijn, weet iemand wat de status is van de sporen op de Berlagebrug?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 01 mei 2024, 22:48
door n-evo
Uit hier geplaatste documenten bleek ook dat de VRA geen voorstander is om tram 25 door te koppelen omdat de route na Station Zuid alles behalve R-net-waardig is. Maar goed, bij de R-net-bussen van Connexxion is het al die jaren weer geen struikelblok geweest om ze door te laten rijden naar Elandsgracht. :')

Oprechte vraag: waar komt nu die sterke wens van GVB vandaan om met enkele trams te rijden? Het bedrijf heeft tientallen jaren met zwaarder BN en CAF-materieel (inclusief volwaardige koppelingen) rondgereden, die voor zover ik weet zelden afgekoppeld werden op rustige momenten. Terwijl dit wel kon. Zowel op de Amstelveenlijn als op de rest van de metrolijnen. Nu lijkt het een zwaarwegend onderwerp te zijn bij de 15G-trams op lijn 25.
tsov schreef: wo 01 mei 2024, 21:52 Voordat daar überhaupt sprake van kan zijn, weet iemand wat de status is van de sporen op de Berlagebrug?
Ik meen gelezen te hebben dat in juni *misschien* weer doorgereden kan worden naar Amstelstation.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 06:48
door fred1954
Meltrain schreef: wo 01 mei 2024, 20:52 Welke nieuwe sporen?
Lijn 25 kan via de route van lijn 5 naar het Roelof Hartplein rijden en dan via de route van lijn 12 naar Amstelstation.
Dat is wat fred1954 bedoelt en wat het GVB ook voorgesteld heeft.
Precies, en lijn 24 bij het Roelof Hartplein linksaf, ipv rechtsaf, via Leidseplein/Leidsestraat naar het CS. Daarom kon lijn 12 in dat plan helemaal verdwijnen.
Ik meen zelfs dat er een nieuwe lijn 6 zou komen, Uithoorn - Amstelstation en dat lijn 25 in de spits zou gaan versterken tussen Uithoorn en st. Zuid.

Zo heb ik het begrepen in ieder geval. Dat was één van de plannen……..

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 08:52
door Milco
Vanwege werkzaamheden is busstation CS afgesloten van 11 t/m 25 mei; zie hier de plattegrond met de tijdelijke bushaltes:
https://assets.ctfassets.net/d6yaib7us1 ... _nacht.pdf

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 08:57
door Hensepens
Meltrain schreef: wo 01 mei 2024, 20:52 Welke nieuwe sporen?
Lijn 25 kan via de route van lijn 5 naar het Roelof Hartplein rijden en dan via de route van lijn 12 naar Amstelstation.
Dat is wat fred1954 bedoelt en wat het GVB ook voorgesteld heeft.
Maar is die route ook geschikt voor twee trams gekoppeld?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 09:17
door TffpaA
Nee.

Het idee was dan ook dit met enkeltjes uit te voeren. Kennelijk was daar het fenomenale inzicht bij GVB dat de vervoersvraag van de 25 inclusief verlenging naar Uithoorn daar wel mee gedekt zou kunnen worden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 10:12
door fred1954
Het zou wel kunnen, een enkeltje naar het Amstelstation, maar dan met versterkingsritten in de spits, zoals ik boven al beschreef. Een nieuwe lijn 6 naar Uithoorn en lijn 25 als versterking tussen Uithoorn en Zuid. Volgens mij stond er zoiets in de plannen, als ik me niet vergis. Dan kun je de hele exploitatie naar Uithoorn met “enkeltjes” uitvoeren.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 10:20
door TffpaA
Zo staat het mij niet bij - dit plan leek vooral bedacht als 'constructieve oplossing' om het personeelstekort mee te maskeren.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 10:45
door n-evo
Het opmerkelijke in het licht van personeelstekort was juist dat iig het originele plan meer trambestuurders zou kosten. 2 reguliere tramlijnen (5 naar Westerpark, 6 naar Flevopark) met enkeltjes zou nl. niet genoeg zijn op piekmomenten. Daar moest in Amstelveen nog een spitslijn (25) tot Station Zuid, ook uitgebaat met enkeltjes, bij. Dat zal niet anders zijn met een lijn naar Amstelstation.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 10:50
door TffpaA
Wellicht dat men zich bij GVB hetzelfde realiseerde en het plan daarom weer schielijk is ingetrokken. Want de laatste stand van zaken was/is naar mijn weten dat de huidige lijnvoering ook na de verlenging naar Uithoorn gehandhaafd blijft, mogelijk dus met enkele ipv geschakelde trams.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 10:57
door n-evo
Hoe kom je bij dat rijden met enkele trams naar Uithoorn binnen de huidige lijnvoering? De laatste stand van zaken is dit:
Lijn 25 naar station Amsterdam Zuid. Hoe ziet dat er straks uit?
Vanaf 21 juli 2024 rijdt lijn 25 van Uithoorn Centrum via Amstelveen Westwijk naar station Amsterdam Zuid. Er wordt gereden met gekoppelde trams (dubbele tramstellen), die overdag iedere 10 minuten vertrekken. In de vroege ochtend (6:00 tot 7:00 uur) en de avond (na 19:00 uur) vertrekt de tram ieder kwartier. Tussen 5:00 en 6:00 uur in de ochtend rijden enkele vroege ritten ongeveer op de tijden van de huidige busverbinding.
https://www.uithoornlijn.nl/nieuws/2024 ... rdam-zuid/

Met iets anders ben ik niet bekend.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 11:00
door TffpaA
Ik meende zoiets gelezen te hebben, maar net als met onze lieve heer: pin me er niet op vast.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 12:20
door Milco
Was een advies van de RAR op het vervoerplan 2025 hier al voorbij gekomen?

Zo niet, bij deze: https://rar.vervoerregio.nl/document/28 ... fe6015a25d

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 12:21
door TffpaA
Was er al een Vervoerplan 2025 gepubliceerd dan? :|

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 13:07
door n-evo
Komt over als een fout in het document. Dit lijkt een reactie op het vervoersplan 2024 deel 2.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 13:29
door hauptbahnhof
Ik weet het niet zeker, maar aan de hand van wat ik er allemaal in het document lees, lijkt het wel 2025 te zijn.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 15:17
door n-evo
Echt maar zo weinig wijzigingen m.i.v. de nieuwe consessie? Even afgaand op wat de RAR als feedback geeft.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 16:10
door TffpaA
Gek ook dat dat advies nu al komt. De Regioraad moet over twee weken nog vergaderen over het PvE 2025, wat kennelijk dus nog niet afgehecht is. En dan gaat meneer Drenth al de punten en de komma's van wat dan noodzakelijkerwijs een voorlopig Vervoerplan moet zijn neuken...

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 17:25
door n-evo
Het document nog maar eens deels doorgelezen, maar vind de tekst lastig volgbaar. Het ene moment lijkt het wel over 2025 te gaan, het andere moment weer niet.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 19:29
door Natorious
Dit is zeker een reactie op Vervoersplan 2025, de komst van lijn 345 stond namelijk nog niet beschreven in Vervoersplan 2024-II.
Daarover gesproken: ik deel de angst dat er een DRU verschuiving gaat plaatsvinden ten nadele van bus 66 :cry:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 19:54
door Meltrain
n-evo schreef: do 02 mei 2024, 15:17 Echt maar zo weinig wijzigingen m.i.v. de nieuwe consessie?
Bij ingang van de (bus)concessies van de RET en HTM waren er ook nauwelijks noemenswaardige wijzigingen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mei 2024, 20:32
door n-evo
Klopt, alleen heeft de VRA in hun PvE wat punten opgesteld waardoor ik meer veranderingen had verwacht. Maar wat niet is kan nog komen.
De RAR adviseert om de instelling van lijn 345 niet te koppelen aan frequentieverlaging op andere lijnen om bussen uit te sparen. De passagiers elders in de stad hebben helemaal niets met lijn 345 te maken en moeten daar niet de dupe van worden. Als de Vervoerregio deze buslijn nu al wil, dan
zullen hier ook middelen voor beschikbaar moeten worden gesteld, in ieder geval voor de eerstkomende jaren als er nog onvoldoende huizen op IJburg-2 zijn opgeleverd.
Amsterdam groeit, er komen nieuwe wijken bij en van GVB wordt verwacht dat ze daar naartoe rijden. Maar krijgt vervolgens amper of geen middelen om het aanbod daadwerkelijk uit te breiden. Dat moet ten koste gaan van andere reizigers/delen van de stad. *bus*
Bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn was afgesproken dat twee tramlijnen de route via de Vijzelstraat zouden blijven bedienen.
Van 3 naar 2 naar 1 naar 0. Ondanks de afspraken, nieuwe rails, nieuwe bovenleidingen en nieuwe toegankelijke haltes. :trein:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 03 mei 2024, 15:59
door Station Luchtbal
GVB, Elektrische bussen opladen met remenergie van Noord/Zuidlijn:
Kun je elektrische bussen opladen met remenergie van de metro? TU Delft, Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) en GVB onderzochten het bij de Amsterdamse Noord/Zuidlijn. Bij het remmen van de metro komt veel energie vrij. Door deze energie op te vangen en te koppelen aan busladers, kunnen elektrische bussen opladen. De eerste resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend. “Het scheelt nieuwe aansluitingen én bespaart een hoop energie. Goed dat de universiteit en AMS Institute oplossingen aandragen voor congestieproblemen. Dit soort initiatieven helpen GVB om steeds meer reizigers emissieloos te vervoeren”, aldus Marlies Molenkamp, logistiek manager bij GVB. (meer)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 03 mei 2024, 16:48
door DDietzen
De hele tendens van dit artikel is dat dit een baanbrekende innovatie is, maar was dit niet al jaren geleden gedaan op station Apeldoorn met remenergie van treinen? Helaas is de enige bron die ik daar zo gauw over kan vinden bij Regio Stedendriehoek niet meer beschikbaar, dus begin ik toch een beetje aan mezelf te twijfelen...