Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TffpaA
Berichten: 3501
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Heb je de VRA en GVB er al over benaderd?
IIVQ
Berichten: 979
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Wie en waarover? Ik over die schermen? In dat geval: Nee.
TffpaA
Berichten: 3501
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

GVB en VRA, over dat-ie bij de ondergrondse stations de schermen eigenlijk op straatniveau bij de ingangen i.p.v. pas op -1 wil hebben hangen, en nee, niet jij.
hauptbahnhof
Berichten: 3962
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik zou alle moeite besparen... Ze hangen er al.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

IIVQ schreef: zo 26 mei 2024, 18:47 De bus reed ook 1xpu en de metro biedt veel meer capaciteit, meer lijkt mij zo-do overbodig. Uiteraard is er dan nog wel een bus nodig naar de verre oorden als Osdorp en Geuzenveld.
Ik kan me voorstellen dat een reiziger 's nachts liever op een bushalte dan op een metrostation wacht, zeker als het vervoermiddel maar 1x/uur rijdt. Daar komt ook mijn voorstel vandaan. Bovendien kan een bus als hij relevant is de passagiers veel dichter bij huis afzetten.
IIVQ
Berichten: 979
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Reizigers (de meeste) lopen niet random naar een bushalte maar zoeken op wanneer die komt, tenminste bij 30mn-frequenties en lager.
hauptbahnhof
Berichten: 3962
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

TLP schreef: di 28 mei 2024, 14:09 Ik kan me voorstellen dat een reiziger 's nachts liever op een bushalte dan op een metrostation wacht, zeker als het vervoermiddel maar 1x/uur rijdt. Daar komt ook mijn voorstel vandaan. Bovendien kan een bus als hij relevant is de passagiers veel dichter bij huis afzetten.
Ik wacht liever op een metrostation. Daar sta je beter beschut tegen het slechte weer wat we hier hebben. Helemaal als het een ondergronds station is.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Ik vraag me af of het ondergronds 's nachts net zo veilig en comfortabel is als overdag. En natuurlijk zoek je de vertrektijden op, maar je moet ook de looptijd meerekenen en het vervoermiddel kan plotseling niet komen opdagen of niet op de aangegeven tijd vertrekken, dus sta je al snel even te wachten.
hauptbahnhof
Berichten: 3962
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Het voordeel van een station is dat je camera's hebt hangen
IIVQ
Berichten: 979
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

TLP schreef: di 28 mei 2024, 20:57 Ik vraag me af of het ondergronds 's nachts net zo veilig en comfortabel is als overdag. En natuurlijk zoek je de vertrektijden op, maar je moet ook de looptijd meerekenen en het vervoermiddel kan plotseling niet komen opdagen of niet op de aangegeven tijd vertrekken, dus sta je al snel even te wachten.
Dat laatste is ook het geval bij een bushalte. En tsja, sociale veiligheid, dat geldt ook bovengronds. En wat is het verschil met de eens-per-kwartier-een-metro van nu in de late avond?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

Maar dan moet je wel voor het GVB rijden... _O_
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12915
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Ik kan je op een A4-tje achter de voorruit geven dat ie dat niet zoekt.
🍉
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

IIVQ schreef: wo 29 mei 2024, 20:47 Dat laatste is ook het geval bij een bushalte. En tsja, sociale veiligheid, dat geldt ook bovengronds. En wat is het verschil met de eens-per-kwartier-een-metro van nu in de late avond?
Bushaltes bevinden zich in de open lucht en daar kun je bij gevaar meteen wegrennen; bij metrostations moet je eerst nog poortjes door en trappen nemen. Bovendien bevinden zich bij bushaltes geen elektriciteitsbronnen die voor gevaar kunnen zorgen (de bovenleiding hangt buiten het bereik van ongelukken door vechtpartijen en dergelijke) terwijl de metrobaan de derde rail heeft waarvan de onderkant niet helemaal buiten bereik is. Het verschil met de eens-per-kwartier-een-metro van nu in de late avond is dat er in het slechtste geval een uur lang geen sociale controle is door middel van halterende metro's met in- en uitstappende passagiers. Omdat er 's nachts door de geringe lichtinval en drukte op straat nu eenmaal meer dingen gebeuren dan overdag is dat wel een serieus probleem en beveiliging op alle metrostations lijkt logistiek niet uitvoerbaar.
hauptbahnhof
Berichten: 3962
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Vind je niet zelf dat je een doemdenker ben en flink overdrijft?

De meeste reizigers, inclusief ik, willen gewoon snel naar een halte/station dichtbij hun bestemming reizen. Wachten doen we het liefst op een confortabele manier: beschut, bankje etc.
Vrijwel niemand gaat denken aan doemscenario’s.
TffpaA
Berichten: 3501
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nu ja: de New Yorkse metro is berucht om de vele moorden en elektrocutiegevallen in de nachtelijke uurtjes. Tegelijkertijd ook een goede reden om de boel 's nachts open te houden, want het scheelt inwonersgroei en vervelende toeristen.

Ik zeg: Amsterdam, let je op?
hauptbahnhof
Berichten: 3962
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

En hoe zit dat dichterbij huis? Londen? Berlijn?
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

De Berlijnse nachtmetro rijdt iedere 15 minuten, de Londense iedere 10 of 20. Nu hebben we een idee voor iedere 60 minuten in Amsterdam. Het gaat wel even om andere frequenties. Natuurlijk willen de meeste mensen ook 's nachts naar hun bestemming, maar je zal de eerste niet zijn die 's nachts getuige is van sociale onveiligheid. Vorig jaar wachtte ik op Centraal al eens op metro 52 richting Zuid en die vertrok doodleuk 10 minuten later omdat stomdronken jongeren het een goed idee vonden om randje perron te gaan zitten. Het zal eens echt fout gaan en vooral op het moment dat de volgende metro pas over een uur komt :s
en-es
Berichten: 4596
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door en-es »

Op de Duitse variant van Opsporing Verzocht zie je wel eens ernstige mishandelingen in het OV. Moet wel zeggen dat ik me in de New Yorkse metro niet onveiliger voel dan in Amsterdam of Rotterdam.
TffpaA
Berichten: 3501
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

TLP's benadrukking van de extreme horrorscenario's die zich kunnen ontvouwen bij nachtmetro-exploitatie doen me toch onwillekeurig denken aan de spookverhalen uit de jaren 1830, toen met de eerste treinen in ons land gevreesd werd voor koeien die voortaan alleen nog zure melk zouden geven en dames die door de onwerkelijk hoge snelheden zouden flauwvallen van het zuurstoftekort.

In de praktijk bleek het allemaal best mee te vallen, en ik denk dat dat bij nachtmetro-exploitatie niet anders zal zijn. Een aantrekkelijke frequentie lijkt me daarbij wel een randvoorwaarde, maar als je één metro iedere 15 minuten afzet tegen het aantal buzjevurs dat nodig is om dezelfde capaciteit te bieden, denk ik dat je je bisnis kees al vrij snel rond hebt.
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

TLP schreef: ma 03 jun 2024, 08:25 De Berlijnse nachtmetro rijdt iedere 15 minuten, de Londense iedere 10 of 20. Nu hebben we een idee voor iedere 60 minuten in Amsterdam. Het gaat wel even om andere frequenties. Natuurlijk willen de meeste mensen ook 's nachts naar hun bestemming, maar je zal de eerste niet zijn die 's nachts getuige is van sociale onveiligheid. Vorig jaar wachtte ik op Centraal al eens op metro 52 richting Zuid en die vertrok doodleuk 10 minuten later omdat stomdronken jongeren het een goed idee vonden om randje perron te gaan zitten. Het zal eens echt fout gaan en vooral op het moment dat de volgende metro pas over een uur komt :s
De omvang van de problemen die je schetst komen als vrij onrealistisch op mij over. Ja er kunnen dingen fout gaan, en ja er kan sprake zijn van sociale onveiligheid. Maar dat is tijdens de huidige uren waarop de metro opereert niet per se heel anders (zoals je zelf al laat zien hierboven) en voor de nachtbus geldt ongeveer hetzelfde. Ook daar kan een beschonken en/of high persoon voor een bus stappen en op de tramhalte zitten ze ook wel eens met de benen over de rand. Daarbij heb ik zelf 2x meegemaakt dat in een overvolle nachtbus een poging tot beroving werd gedaan, mensen werden lastig gevallen of iemand een joint op stak. Zullen we daarom maar alle nachtbussen van de weg halen? Lijkt me van niet.

Met dusdanig lage frequenties is de kans klein dat je 's nachts alleen op een station staat of in de metro zit. Mochten er echt sociale problemen zijn zou GVB kunnen overwegen om 2 man beveiliging per metro mee te laten rijden. Dat moet te overzien zijn bij 1 à 2 metro's per uur op 4 à 5 lijnen.

Met deze angst voor tal van hypothetische doemscenario's wordt het wel heel lastig om ooit iets nieuws te proberen in Amsterdam.
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Goed, dan gaan we ervoor. Eerlijk is eerlijk: op het ondergrondse station Delft gaat het ook al bijna tien jaar goed met de nachttrein.
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Alsof die keuze bij ons ligt. _O-
TLP
Berichten: 1611
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Met zo'n dooddoener kun je je ook afvragen wat het nut nog is van dit forum. _O-
TffpaA
Berichten: 3501
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Fappen :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten