Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Hans

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Hans »

Hainje schreef: ma 30 dec 2024, 23:29
Hans schreef: ma 30 dec 2024, 21:06 Bravo geleed (businext) op 250
Als ik op busposities kijk, zou dat zomaar eens de Arriva 0287 kunnen zijn welke je hebt gezien. Die is bij ons afgevoerd omdat ie kapot was, maar nu dus weer op dienst in ZHN.

Van de week toch maar eens op jacht om dat ding te platen, zullen de collega's in Tilburg vast hilarisch vinden.
Dat was inderdaad de 0287.
xander

Bericht door xander »

ThatPCDude schreef: di 31 dec 2024, 09:16 Het probleem zit het er dus in dat Arriva tegen alle afspraken van concessiewisselingen in géén gegevens van verkeerslichten heeft gedeeld met Qbuzz, waardoor letterlijk ieder verkeerslicht opnieuw aangevraagd moet worden.
Maar Qbuzz had zelf ook al veel eerder kunnen acteren door ze zelf op te vragen uit de KAR Geo Tool van DOVA. Hierbij vanuit gaande dat de wegbeheerder deze netjes heeft bijgewerkt. Een beetje vervoerskundige / infrabeheerder zou werken met deze tools van DOVA, wanneer er een dienstregeling gemaakt moet worden. Ik vind het een beetje kort door de bocht om hier Arriva alleen de schuld voor te geven.
buschauffeurDH

Bericht door buschauffeurDH »

Matt5154 schreef: ma 30 dec 2024, 16:58 Dat ken verschillen per stalling. Waar zit de techinische dienst van ZHN eigenlijk?

EDIT: De 8163 is blijkbaar weer in dienst na de politieonderzoek.
Maandag vroeg in de middag stond er nog een groene bus bij BRL langs het spoor. Zou de 8163 geweest kunnen zijn.
buschauffeurDH

Etienne schreef: ma 30 dec 2024, 20:35 Vandaag merkte ik in Leiden en Alphen a/d Rijn dat er flink wat uitvallende ritten waren.
Was in Alphen aan den RIjn en inderdaad. Veel uitvallers. De reden was meestal een technische storing.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

xander schreef: di 31 dec 2024, 09:56
ThatPCDude schreef: di 31 dec 2024, 09:16 Het probleem zit het er dus in dat Arriva tegen alle afspraken van concessiewisselingen in géén gegevens van verkeerslichten heeft gedeeld met Qbuzz, waardoor letterlijk ieder verkeerslicht opnieuw aangevraagd moet worden.
Maar Qbuzz had zelf ook al veel eerder kunnen acteren door ze zelf op te vragen uit de KAR Geo Tool van DOVA. Hierbij vanuit gaande dat de wegbeheerder deze netjes heeft bijgewerkt. Een beetje vervoerskundige / infrabeheerder zou werken met deze tools van DOVA, wanneer er een dienstregeling gemaakt moet worden. Ik vind het een beetje kort door de bocht om hier Arriva alleen de schuld voor te geven.
Licht er aan, als die info overgang tegen het eind gebeurt en Qbuzz verwachte dat Arriva daar gewoon aan mee werkt dan ben je dus wel verbaasd als het niet gebeurt en dat je het alsnog zelf moet doen wat best wel even kan duren
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Speedmaster

Bericht door Speedmaster »

KAR en Vetag werkt gewoon. Wat echter wel problemen geeft is het ontbreken van de juiste apparatuur in de tijdelijke bussen. Vaak zit daar geen KAR of Vetag zenders in. Heb vandaag weer met een tijdelijk U-OV gereden en KAR en Vetag werkt gewoon, soms zelfs nog beter als bij Arriva
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Het werkt nog lang niet overal, zelfs niet in de nieuwe bussen. Om maar een paar voorbeelden te noemen:
-Volledige route 400/401 binnen Zoetermeer
-Valkenburg Oost/N206 -> BSP Oost
-Tussen Schipholweg en Leiden CS Westzijde is'ie verkeerd afgesteld
-Van Leiden CS naar de Plesmanlaan
-Alle pollers in de omgeving Leiden inclusief Sassenheim
-Alle plekken waar we handmatige aanvragen moeten versturen (verkeerslichten na haltes bijv.)

@xander, dit vingertje wijzen is wat er intern gedeeld werd mbt de KAR...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

BasGeluk schreef: ma 30 dec 2024, 21:10 Waarom worden er dan chauffeurs uit andere regio’s uitgeleend aan ZHN? Het probleem is niet alleen te weinig bussen.

Welke vervoerder was tweede na Qbuzz en heeft deze een plan ingediend wat wel haalbaar was? Dan is de hele zaak juridisch interessant.
Of de plannen van Qbuzz haalbaal zijn en tegen welke kosten moeten we afwachten.
Qbuzz heeft de schijn in ieder geval tegen. In DMG had men een plan ingediend met rijtijden die onhaalbaar waren en ook daar ging er van alles mis met de elektrische bussen. Na een jaar (!) was er nog steeds geen grote verbetering en volgde een hoorzitting bij de provinciale staten om een beeld te krijgen van de problematiek. Qbuzz beloofde wederom beterschap maar kort daarna brak de corona epidemie uit met de bekende afschaling van de dienstverlening tot gevolg. Anno 2024 blijven de Ebusco's in Dordrecht voor problemen zorgen en zijn er rond Gorinchem al in geen maanden meer elektrische bussen gezien hoewel er volgens de concessie eisen toch echt 2 moeten rijden.
matje82

Bericht door matje82 »

Toch apart dat Qbuzz in Utrecht de zaken wel goed voor elkaar heeft. Ik vind dat ze het hier goed doen en hebben gedaan. De elektrische bussen, zelfs de 20 Ebusco’s, rijden vrijwel allemaal. Ook vind ik dat ze in het begin van de concessie toen ze moesten bezuinigen dat creatief hebben opgelost.

Ik denk wel dat er goed gekeken moet worden of de huidige manier van concessies nog wel werkbaar is. En dan denk ik aan de elektrische bussen, het tijdstip van december, opladen, materieel dat op tijd geleverd moet worden. In deze concessie kun je Qbuzz voor de nieuwe bussen niet de schuld geven, maar voor andere zaken toch echt wel.

In 2013 in Utrecht was het 1 week chaos, 2 weken kerstvakantie en daarna liep het wel, maar toen had je geen problemen met te laat geleverde bussen, personeelstekort en waren er nog geen elektrische bussen.

Ben heel benieuwd hoe het hier volgend jaar gaat. Utrecht Buiten verwacht ik weinig problemen (zelfde vervoerder en maar deels nieuwe elektrische bussen. Utrecht Binnen is precies zo’n overgang als Zuid-Holland Noord nu.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef: di 31 dec 2024, 11:53 Qbuzz heeft de schijn in ieder geval tegen. In DMG had men een plan ingediend met rijtijden die onhaalbaar waren en ook daar ging er van alles mis met de elektrische bussen.
Bij Arriva DAV in 2007 idem en we zullen het maar niet over 2003 hebben. Qbuzz heeft wat dat betreft in ZHN nog mee dat er nu redelijk eenvoudig grote hoeveelheden tijdelijk materieel beschikbaar zijn.
En zowaar hebben ze in ZHN elektrische bussen van Arriva over gekregen die werken, in DMG stonden die vaker stil dan dat ze reden.
matje82 schreef: di 31 dec 2024, 12:22 Ik denk wel dat er goed gekeken moet worden of de huidige manier van concessies nog wel werkbaar is. En dan denk ik aan de elektrische bussen, het tijdstip van december, opladen, materieel dat op tijd geleverd moet worden. In deze concessie kun je Qbuzz voor de nieuwe bussen niet de schuld geven, maar voor andere zaken toch echt wel.
Er moet nu inderdaad teveel tegelijk veranderen, dat maakt het bij het minste al chaos.
In 2013 in Utrecht was het 1 week chaos, 2 weken kerstvakantie en daarna liep het wel
Die wissel heb ik als forens meegemaakt en eerlijk gezegd, dat ging soepel. Bedenk ook dat ze destijds alle streekbussen in een weekend omgebouwd hebben naar Qbuzz apparatuur en dat werkte nog. De grootste "bug" die ik in die concessiewissel gezien heb was de webshop: een sterabonnement per 1-1-2014 kreeg je toen 31-12-2015 als einddatum bij te zien :mrgreen:
Ben heel benieuwd hoe het hier volgend jaar gaat. Utrecht Buiten verwacht ik weinig problemen (zelfde vervoerder en maar deels nieuwe elektrische bussen. Utrecht Binnen is precies zo’n overgang als Zuid-Holland Noord nu.
Niet helemaal: provincie Utrecht heeft het wat dat betreft goed gedaan met de eis dat de dienstregeling het eerste jaar niet grootschalig op de schop mag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

Bij Arriva was de start in 2007 zoals we bij alle concessies zien niet helemaal vlekkeloos. Dat was na een paar maanden opgelost. Bij Qbuzz was het na een jaar nog steeds een puinhoop. Dat is nogal een verschil.
buschauffeurDH

Zal niet zeggen dat het speciaal Qbuzz is dat er een zooitje van maakt maar dat er met veel te veel bluf is ingeschreven is wel duidelijk.

Bussen niet op orde (en dat los van Van Hool), stallingen niet op orde. En dan wel met droge ogen zeggen dat je vanaf het begin ZE gaat rijden.
dennistd

Bericht door dennistd »

Dat laatste heeft Arriva in Twente ook gezegd: na een jaar rijden er nog steeds dik tien oude Ambassadors (deels uit Zuid-Holland Noord om het ontopic te houden (A) )
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

buschauffeurDH schreef: di 31 dec 2024, 14:09 Bussen niet op orde (en dat los van Van Hool), stallingen niet op orde. En dan wel met droge ogen zeggen dat je vanaf het begin ZE gaat rijden.
Eigenlijk zou het beter zijn als de concessieverlener voor de stallingen en laadinfrastructuur zorgt, zoals Noord-Brabant wel doet. Dan weet je in elk geval zeker dat het (op tijd) geregeld wordt.
Het is me overigens nog steeds niet duidelijk waardoor de levering van de Iveco's vertraagd is.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
omaylie

Bericht door omaylie »

The Greyhound schreef: di 31 dec 2024, 14:05 Bij Arriva was de start in 2007 zoals we bij alle concessies zien niet helemaal vlekkeloos. Dat was na een paar maanden opgelost. Bij Qbuzz was het na een jaar nog steeds een puinhoop. Dat is nogal een verschil.
Laten we niet vergeten dat er in DMG niet alleen de Ebusco's, maar zelfs de hogevloer Scania's niet op tijd geleverd konden worden. Zelfde verhaal voor de 15 meter Scania's en vier MidCity's in Voorne-Putten en Rozenburg.
matje82 schreef: di 31 dec 2024, 12:22 In 2013 in Utrecht was het 1 week chaos, 2 weken kerstvakantie en daarna liep het wel, maar toen had je geen problemen met te laat geleverde bussen, personeelstekort en waren er nog geen elektrische bussen.
En laten we vooral niet vergeten dat in Utrecht de dubbelgelede bussen 3-5 maanden te laat zijn geleverd.
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

En dezelfde verhaal met de 9,9m VDL's op Haaglanden Streek. Die waren ook niet allemaal op tijd geleverd.
ovforens

Bericht door ovforens »

Is er iemand die in een Iveco heeft gezeten met werkende beeldschermen in de bus voor reizigers?
Busseninportland
Contacteer:

Bericht door Busseninportland »

In de Iveco E-way 12 8051 werken deze wel. Zat erin met een vriend van mij op vrijdag 20 december naar Den Haag op lijn 385! (Dit zie je namelijk ook op foto's terug die door iemand anders is gemaakt op busposities!)
jor[D]1

Bericht door jor[D]1 »

Hebben buurt bussen ook verkeerde kenteken gehad?
Hoorde vanmorgen in een buurtbus dat een monteur nieuwe kenteken platen kwam installeren, maar de radio ook niet aan de praat kreeg.
Of krijgen ze nu gele ipv taxi platen. Heb er niet meer opgelet bij verlaten bus.
Laatst gewijzigd door jor[D]1 op vr 03 jan 2025, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

De buurtbussen hebben nog blauwe taxiplaten. Misschien worden die vervangen voor gele?
Bemined

Bericht door Bemined »

De gele u-ov bus 4022 stond vanmorgen op Rotterdam Alexander als lijn 190 naar Gouda.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Dat kan, er rijden sinds het begin van de kerstvakantie al meerdere U-OV bussen tijdelijk voor Qbuzz ZHN.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

De buurtbussen zijn intern doorgeschoven van GD naar ZHN met een nieuwe nummer, dus zou raar zijn als die kentekens fout zijn gegaan. Maar het kan best dat het van blauwe taxi naar standaard gele platen gaat (weet niet wet de voor of nadelen van beide zijn)
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
mb90

Bericht door mb90 »

Gistermiddag zag ik de 8908 in Gouda (op lijn 996) en die rijdt nu met gele kentekenplaten rond.
buschauffeurDH

Ik hoorde vandaag dat er ook de komende week nog een vakantierooster wordt gereden wegens een chronisch gebrek aan chauffeurs.
Vooral rond Katwijk, Noordwijk en Leiden is alles nog behoorlijk chaotisch.
Plaats reactie