Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- Meltrain
- Donateur
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In stel 151/152 is de reisinformatie kapot. Achter de voorruit ligt wel een bordje, maar daar staat “Kraaiennest” op. De bestuurder zwijgt in elk geval in alle talen over het volgende station en de bestemming.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
Een bordje? 
Je bedoelt zeker een A4'tje?

Je bedoelt zeker een A4'tje?
-
Ik heb nooit meegemaakt dat de stations omgeroepen worden door de bestuurder.
Gelukkig is het bij de metro wel redelijk makkelijk om je te orrienteren (grote borden met koeieletters op elk station).
Kennen ze niet bij de metro...

-
Bij de metro hebben ze hele mooie borden, met de eindbestemming in de vorige huisstijl.
Er is tegenwoordig een bestuurder die erg leukt omroept wat bij Van der Madeweg de bestemmingen zijn, en ik heb wel vaker bestuurders bij al dan niet defecte reisinfo alle stations horen omroepen, inclusief een keer Waterlooplein op Weesperplein en toen op het Waterlooplein "Iedereeen die op Waterlooplein moet zijn en naar mij geluisterd heeft hoort mijn excuses toch niet, voor de rest: dit is wél Waterlooplein" (in goed Amstedams akssent)
Er is tegenwoordig een bestuurder die erg leukt omroept wat bij Van der Madeweg de bestemmingen zijn, en ik heb wel vaker bestuurders bij al dan niet defecte reisinfo alle stations horen omroepen, inclusief een keer Waterlooplein op Weesperplein en toen op het Waterlooplein "Iedereeen die op Waterlooplein moet zijn en naar mij geluisterd heeft hoort mijn excuses toch niet, voor de rest: dit is wél Waterlooplein" (in goed Amstedams akssent)
-
Ik maak het redelijk regelmatig mee dat er geen reisinfo is. bij de M5 waarschijnlijk een defect want dan zie je vaak die bestemmingsborden achter de voorruit.
Maar ook bij de M4 heb ik het vaak. Geen halteomroep en de displays tonen de hele tijd Sloterdijk als volgend station. Dus wellicht een synchronisatie-issue?
Ik heb inderdaad 1 keer een bestuurder gehad die (terwijl de halteomroep gewoon zn werk deed), ook bij de knooppunten in Nederlands en Engels omriep. Maar verder nooit.
Maar ook bij de M4 heb ik het vaak. Geen halteomroep en de displays tonen de hele tijd Sloterdijk als volgend station. Dus wellicht een synchronisatie-issue?
Ik heb inderdaad 1 keer een bestuurder gehad die (terwijl de halteomroep gewoon zn werk deed), ook bij de knooppunten in Nederlands en Engels omriep. Maar verder nooit.
- Meltrain
- Donateur
Zeker bij knooppuntstations (zoals Van der Madeweg) zou het wel fijn zijn om nog even om te roepen welke lijn het is.hauptbahnhof schreef: ↑ma 24 jun 2024, 20:25 Ik heb nooit meegemaakt dat de stations omgeroepen worden door de bestuurder.
Gelukkig is het bij de metro wel redelijk makkelijk om je te orrienteren (grote borden met koeieletters op elk station).
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Op dit moment doet alleen M5 dat automatisch al. Maar het zal wel 50/50 kans zijn dat je een M5 hebt op een van de oude lijnen.
Maar dan is mijn vraag... Je stapt in een metro. Dan weet je toch dat je in de goede metro zit? Want op het perron wordt de metro gewoon aangekondigd, ook door tante Carolina. Dus hoewel het fijn is dat er wordt omgeroepen welke metro het is, is het echt echt echt nodig?
Maar dan is mijn vraag... Je stapt in een metro. Dan weet je toch dat je in de goede metro zit? Want op het perron wordt de metro gewoon aangekondigd, ook door tante Carolina. Dus hoewel het fijn is dat er wordt omgeroepen welke metro het is, is het echt echt echt nodig?
- Meltrain
- Donateur
Ik reis meestal van Duivendrecht naar Spaklerweg vv., dus dan stap ik in de eerste de beste metro en dan kan het zijn dat ik op Van der Madeweg moet overstappen.
Op het bord op het perron stind de eerste metro wel aangegeven, maar de omroep heb ik (deze keer) niet gehoord.
Maar is het dan zo veel moeite om om te roepen: "Het volgende station is Van der Madeweg, dit is metro 54 richting Gein."?
Op het bord op het perron stind de eerste metro wel aangegeven, maar de omroep heb ik (deze keer) niet gehoord.
Maar is het dan zo veel moeite om om te roepen: "Het volgende station is Van der Madeweg, dit is metro 54 richting Gein."?
-
Toen ik wat jaartjes geleden best regelmatig gebruik maakte van de Amsterdamse metro (rond de tijd dat M5 instroomde), deed de automatische omroep het om de haverklap niet. Op een gegeven moment leer je wel haltes tellen. Op het noorderperron van station Zuid was toen ook geen bestemmingsomroep, wat ook ontzettend onhandig was.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Stel, je bent slechtziend. Op Duivendrecht in de metro gestapt net toen er een ertstrein langs kwam, dus de omroep kon je niet horen. Dan is het wel handig of je richting CS of Isolatorweg gaat.hauptbahnhof schreef: ↑ma 24 jun 2024, 22:36 Op dit moment doet alleen M5 dat automatisch al. Maar het zal wel 50/50 kans zijn dat je een M5 hebt op een van de oude lijnen.
Meer reisinformatie is meestal beter (het moet niet te overdreven worden)
-
Op de halte Van der Madeweg kun je dan horen welke kant de metro op gaat. Gaan de deuren rechts open, dan ga je richting Isolatorweg. Links naar Centraal.
-
- Donateur
-
Op Van der Madeweg komen beide metro's die vanuit Duivendrecht komen, allebei aan op spoor 2. Op spoor 4 komt alleen lijn 53 richting CS.
Maar de vraag was vooral naar Meltrain gericht.
Begrijp mij overigens niet verkeerd. Reisinfo moet altijd werken. Ik zou bijna uit een metro stappen als er geen reisinfo is.
Maar er wordt wel een groter probleem gemaakt dan dat het is, als hij het niet doet.
Voor een slechtziende is alle reisinfo uiteraard meegenomen. Overigens, er is tegenwoordig extra rijtijd naar Van der Madeweg. Daardoor is de kans groot dat de bestemmingsomroep ook (soms tweemaal) te horen is als de metro er al staat. En een algemene vraag stellen "welke metro is dit?" kan en gebeurt ook alsnog.IIVQ schreef: ↑di 25 jun 2024, 18:59Stel, je bent slechtziend. Op Duivendrecht in de metro gestapt net toen er een ertstrein langs kwam, dus de omroep kon je niet horen. Dan is het wel handig of je richting CS of Isolatorweg gaat.hauptbahnhof schreef: ↑ma 24 jun 2024, 22:36 Op dit moment doet alleen M5 dat automatisch al. Maar het zal wel 50/50 kans zijn dat je een M5 hebt op een van de oude lijnen.
Meer reisinformatie is meestal beter (het moet niet te overdreven worden)
Maar de vraag was vooral naar Meltrain gericht.
Begrijp mij overigens niet verkeerd. Reisinfo moet altijd werken. Ik zou bijna uit een metro stappen als er geen reisinfo is.

Maar er wordt wel een groter probleem gemaakt dan dat het is, als hij het niet doet.
- Meltrain
- Donateur
Uiteraard is het het beste als de automatische reisinformatie werkt.
Maar als dat niet zo is, mag toch van de bestuurder gevraagd worden dat hij/zij/hen de stations en bestemming omroept?
Zo'n bordje met "Kraaiennest" achter de voorruit, terwijl het lijn 54 naar Gein is, is eerder verwarrend dan behulpzaam.
Maar als dat niet zo is, mag toch van de bestuurder gevraagd worden dat hij/zij/hen de stations en bestemming omroept?
Zo'n bordje met "Kraaiennest" achter de voorruit, terwijl het lijn 54 naar Gein is, is eerder verwarrend dan behulpzaam.
-
Metrostem Nancy stapt over naar tram en bus: "Je hoort mijn Amsterdamse tongval"
Al sinds de start van de Noord/Zuidlijn hoor je de stem van Nancy in metro's en op de metrostations. Maar ze neemt een nieuwe stap: het GVB vervangt de stemmen in trams en bussen en ook daar is Nancy binnenkort overal te horen om haltes en overstapmogelijkheden om te roepen.
Bron en meer: AT5
Ging het de vorige keer niet verkeerd, toen ze de stem probeerde te vervangen?
Al sinds de start van de Noord/Zuidlijn hoor je de stem van Nancy in metro's en op de metrostations. Maar ze neemt een nieuwe stap: het GVB vervangt de stemmen in trams en bussen en ook daar is Nancy binnenkort overal te horen om haltes en overstapmogelijkheden om te roepen.
Bron en meer: AT5
Ging het de vorige keer niet verkeerd, toen ze de stem probeerde te vervangen?
-
Omroepfragmenten worden regelmatig vervangen. Net als Nancy die ook al een tijdje (een aantal maanden) op lijn 12 heeft omgeroepen...
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
De vorige keer was het vooral Walther die veel te bombastisch sprak. Toen hield GVB het op 'technische problemen' volgens mij.
Jammer dat Marc nu echt verdwijnt maar ik vind Nancy geen verkeerde stem.
Jammer dat Marc nu echt verdwijnt maar ik vind Nancy geen verkeerde stem.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
Ik vind het ook jammer dat Marc echt verdwijnt, maar ik vind de huidige stemmentombola nog wat erger dus ben blij dat GVB daar eindelijk iets aan doet.
-
Jammer dat GVB Carolina Mout niet inzet voor de halteomroepen in metro, tram en bus. Ik vind haar een stuk professioneler en duidelijker klinken. Maar ja, goed dat het huidige rommetje aan verschillende stemmen wordt aangepakt.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 02 jul 2024, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb het idee dat ze nooit in zee zijn gegaan met Carolina maar dat het vanuit het project van de stationsrenovaties (of iets dergelijks) geregeld is (dus vanuit gemeente/VRA).
Het verschil is dat Carolina een professionele stemactrice is. Buiten dat is haar stem ook een hele fijne stem om naar te luisteren. Al moet ik zeggen dat ik haar toch liever bij de HTM hoor dan bij de RET. Maar dat zal misschien ook door de ingesproken teksten komen die wat professioneler overkomen.
Het verschil is dat Carolina een professionele stemactrice is. Buiten dat is haar stem ook een hele fijne stem om naar te luisteren. Al moet ik zeggen dat ik haar toch liever bij de HTM hoor dan bij de RET. Maar dat zal misschien ook door de ingesproken teksten komen die wat professioneler overkomen.
- Meltrain
- Donateur
Gedurende de hele zomervakantie (van 7 juli tot 26 augustus) is het metronet aangepast:
Op Station Zuid vertrekt lijn 50 van spoor 3 en lijn 51 van spoor 1. Om die reden zijn er extra trappen geplaatst tussen spoor 1 en 3.
- Lijn 50 rijdt alleen tussen Station Zuid en Gaasperplas. In een bepaalde periode stopt deze lijn richting Zuid niet op Overamstel.
- Lijn 51 rijdt alleen tussen Isolatorweg en Station Zuid.
- Lijn 52 rijdt normaal.
- Lijn 53 rijdt niet.
- Lijn 54 rijdt de normale route met een iets hogere frequentie.
Op Station Zuid vertrekt lijn 50 van spoor 3 en lijn 51 van spoor 1. Om die reden zijn er extra trappen geplaatst tussen spoor 1 en 3.
-
Dat zou het wel verklaren ja.hauptbahnhof schreef: ↑di 02 jul 2024, 13:21 Ik heb het idee dat ze nooit in zee zijn gegaan met Carolina maar dat het vanuit het project van de stationsrenovaties (of iets dergelijks) geregeld is (dus vanuit gemeente/VRA).
Dat de laatste zoveel omroepstemmen (inclusief Nancy) van GVB geen professionele stemacteurs/-actrices zijn is overduidelijk.hauptbahnhof schreef: ↑di 02 jul 2024, 13:21Het verschil is dat Carolina een professionele stemactrice is.

-
Roept carolina nog steeds om wat de eerstvolgende metro is?
-
Jazeker. Niks aan veranderd.
-
Dan hadden ze haar wat mij betreft ook voor alles kunnen laten omroepen. Maar in ieder geval goed dat het peleton aan stemmen wordt teruggebracht tot één persoon.