Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: ma 26 aug 2024, 18:14 De dienstregeling van lijn 51 is niet erg betrouwbaar. Volgens de NS Reisplanner zou lijn 51 "gewoon" elke 10 minuten moeten rijden, maar ik wist al dat het elke 12 minuten zou zijn, dus ben ik ruim op tijd naar Spaklerweg gelopen.
Daar had ik uiteindelijk (volgens OVinfo) de metro van 17:35 die met +21 reed.
Bij Overamstel bleven we nog enige tijd wachten en de aankomst bij Station Zuid was met +26.
Doordat ik vast helemaal naar voren was gelopen (en lange benen heb) kon ik de 2471 nog net halen.

Ik weet dat dit een tijdelijke verstoring is, maar ik zou toch adviseren om lijn 51 gedurende de uitgelopen werkzaamheden te knippen op Station Zuid.
De overstap in de afgelopen weken was wellicht vervelend, maar de dienstregeling was erg betrouwbaar.
Dat is het vervelende van deze situatie. Er wordt enkelspoor gereden vanaf Station RAI spoor 1 tot en met Amstelveenseweg. Volgens dienstregeling duurt de rit tussen die twee ±7 minuten. Daarnaast moet er rekening gehouden worden dat voor en na dit traject overgelopen wordt. Met een 12 minuten dienst zal het dus sowieso niet passen en uit ervaring kan ik zeggen dat een kwartierdienst ook niet echt past. +1 op 1 rit betekent dat de rest ook vertraging op gaat lopen. En dit kan alleen opgelost worden door 1 metro eruit te halen.

De dienstregeling knippen op Station Zuid is een goede suggestie wel maar je moet onthouden dat de metro's hier niet onder GoA4 rijden. Er zitten bestuurders voorin en die stappen op Isolatorweg op en af. Buiten dat Centraal Station heeft geen pauzelocatie heeft, wordt het nog meer een zooitje want de personeelsdiensten kloppen niet meer. Ik kan me ook echt voorstellen dat dat ook de reden is waarom de metro toch normaal is gaan rijden vandaag (zonder lijn M50) en niet het lijnennet van de laatste weken ook gehanteerd is.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik snap niet helemaal wat je met de laatste alinea bedoelt. Ik moest sowieso even opzoeken wat GoA 4 is (namelijk volledig automatisch rijden), maar dan nog snap ik niet wat je punt is.
De afgelopen weken ging het juist prima doordat de dienstuitvoering geknipt was. (Goed, er hadden iets meer trappen mogen zijn tussen spoor 1 en 3, maar dat was het enige kritiekpuntje.)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
hauptbahnhof

Wat ik bedoelde is je vaak vergeet dat alle OV hier in Nederland door mensen gereden wordt. En dan komt er heel veel bij kijken.

Vandaag zou het normale metronet gereden worden. Dat betekent dat de bestuurders van M51 op- en afstappen op Isolatorweg, waar ook hun pauzelocatie is. Als je de lijn ineens gaat splitsen, dan ga je dus krijgen dat een bestuurder ik noem maar iets he: 2 slagen op omloop 1 moet rijden en 3 ritten op omloop 5. Maar vervolgens blijkt omloop 1 aan de westkant te rijden en omloop 5 aan de centrumkant. Dan krijg je dus een zooitje want materieel is er wel maar personeel niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Dat was toch ook gebeurd als er helemaal geen metro's hadden gereden rond Zuid? Bij een verstoring moet je bijsturen, dat is nu eenmaal zo. Ook in Amsterdam.
hauptbahnhof

Weten we niet in dit geval. Zou mij niet verbazen dat er gewoon wordt gezegd: neem de trein tussen Dvd en Rai. Overamstel is maar in 1 richting te gebruiken en de rest van de route wordt door andere lijnen aangedaan.
Áls er een metro aan de centrumkant zou moeten rijden, dan zou deze ook naar Gaasperplas gaan zoals gewoonlijk.

Goed bijsturen is vaak alleen mogelijk als je daar een goede planprogramma voor hebt. Er is namelijk ook geen geldende dienstregeling. Geen idee zo'n programma of dat hier ook aanwezig is.

Uiteindelijk denk ik zelf dat dat met vertraging de ritten rijden het handigst is in dit geval.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar afgelopen weken was de lijn ook gesplitst. Waarom was dat toen geen probleem en zou dat nu wel een probleem zijn?
Of is het omdat toen alleen lijn 50 reed ten oosten van Station Zuid en dat nu lijn 51 is?

Voor mij persoonlijk zou het erg vervelend zijn als lijn 51 niet zou rijden, omdat er dan vanaf Spaklerweg geen metro's in zuidelijke richting rijden, maar ik denk dat het voor de meeste reizigers prettiger was geweest als de dienstregeling van afgelopen weken nog een paar dagen langer was doorgegaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Maar afgelopen weken was de lijn ook gesplitst. Waarom was dat toen geen probleem en zou dat nu wel een probleem zijn?
Zomaar een gok: de werkzaamheden tot vandaag waren vooraf gepland en daar zijn de roosters op aangepast. De uitloop van vandaag is ongepland en de roosters waren al gemaakt voor de reguliere dienst zonder uitloop, dus als je dan de lijnvoering van voor vandaag wil vasthouden zul je alle roosters last-minute moeten omgooien…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
hauptbahnhof

En dat lijkt me wel wat. De dienstregeling wordt volledig omgegooid dus voor de reizigers is dat best een uitzoekwerk, maar lastigste ook, hoe ga je diensten maken, die overeenkomen tot op de minuut qua werktijden met de diensten die al gepland zijn? Al het personeel moet er namelijk ook van op de hoogte zijn. Ook die die vrij waren de dag ervoor.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Maar die roosters moesten ook met deze wijziging al bijgesteld worden, al was het maar omdat er met vertraging gereden wordt en af en toe een trein uitvalt. En personeelsroosters bijsturen moet je bij elke verstoring, dus daar zouden ze bij het GVB ook iets van moeten kunnen.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik geef toe dat metro's de situatie iets complexer maken omdat je met sporen te maken hebt, dus metro's kan je niet zomaar kwijt, elkaar overal kruisen of inhalen. Maar als ik kijk hoe dat gaat met verstoringen bij het busbedrijf waar ik werk en bij GVB dan is dat toch echt wel een verschil. De regiecentrale weet bij grote verstoringen redelijk om te gaan met bussen en personeel (ook met elektrische bussen). Bij grote evenementen wordt dat zelfs gedaan door één poppetje op de grond dat gewoon aan een aankomende chauffeur vraagt hoe lang 'ie al gereden heeft en hoe veel batterij z'n bus nog heeft, en hoe veel mensen er op dat moment staan, en aan de hand daarvan bepaalt of de bus en/of chauffeur gaan pauzeren of dat ze gaan rijden. Dat is verre van ideaal, maar het werkt best een beetje.

In dit geval had GVB behoorlijk wat personeel over (al het personeel voor de gehele M50 als het personeelsverschil tussen elke 10 mn M51 rijden en de uitvoering van elke 12 (of zelfs 15) minuten, je kan dus best wat mensen vertellen wat ze moeten doen. En pauze kan je ook nemen door vanaf Zuid de metro te nemen naar Isolatorweg ;-). Ik heb het idee dat de strakke technische planning van GVB plus de vrij strakke personeelsregels (verplicht pauzemogelijkheid na elke slag) zich bij verstoringen behoorlijk wreken. Ook bij bus trouwens.
Station Luchtbal

Bericht door Station Luchtbal »

Inmiddels wordt er getest met een metrovoertuig. Hopelijk morgen weer reguliere dienst.
hauptbahnhof

Wubbo schreef: di 27 aug 2024, 10:13 Maar die roosters moesten ook met deze wijziging al bijgesteld worden, al was het maar omdat er met vertraging gereden wordt en af en toe een trein uitvalt. En personeelsroosters bijsturen moet je bij elke verstoring, dus daar zouden ze bij het GVB ook iets van moeten kunnen.
De diensten worden niet bijgesteld. Er wordt gewoon gereden volgens dienst. Als jij een dienst hebt van ik zeg maar wat: 8:30 tot 16:15, dan verandert dat niet. Alleen omdat alles toch vertraagd is, en de metro's rijden toch in een bepaalde volgorde (van omloop 1 naar omloop 5 zit er bijv 50 min tussen aankomst van de 1 en vertrek van de 5 en ze halen elkaar niet in), zul je altijd wel je wettelijke pauze krijgen. Hoogstens dat als deze toch te kort uitvalt, er iemand anders die rit rijdt, of dat bijvoorbeeld iemand anders de laatste rit rijdt omdat de vertragingen te groot zijn.

Het echte bijstellen gebeurt ook pas als de oorzaak van de vertragingen verholpen is. Dat was gisteren niet het geval en het is de vraag of dat vandaag na de testrit wel meteen kan of dat dat morgen pas gebeurt omdat er nog kleine aanpassingen nodig zijn. En dat bijstellen is overigens i.c.m. het materieel (dus eventueel een rit uitval, of een kortere rit maken om zo weer volgens dienstregeling te rijden).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Dus als er een storing is waardoor lijn 51 niet op CS kan komen maar keert op, laten we zeggen, Spaklerweg, dan wacht het personeel daar net zo lang tot het weer de oorspronkelijke tijd is om dan de metro terug te nemen?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Nee, tuurlijk niet. Want dat kan helemaal niet, want er zouden dan 3 metro's 51 op Spaklerweg stilstaan, en dat past niet.
waldo79

Bericht door waldo79 »

EWilsonAdam schreef: ma 26 aug 2024, 19:21 Weet iemand waarom in de middag vaak file is voor de IJ-tunnel? Zeker een week als ik metro vanaf Amsterdam Centraal naar Noord ga zie ik oponthoud of file?
Er zijn wegwerkzaamheden op de A10 gedurende de zomervakantie.
hauptbahnhof

Wubbo schreef: di 27 aug 2024, 18:37 Dus als er een storing is waardoor lijn 51 niet op CS kan komen maar keert op, laten we zeggen, Spaklerweg, dan wacht het personeel daar net zo lang tot het weer de oorspronkelijke tijd is om dan de metro terug te nemen?
Dan gaat deze naar Gaasperplas. De rit Overamstel - CS is ongeveer gelijk aan Overamstel - Gaasperplas.
Vroeger met de kortere metro's en het keerspoortje aldaar was het wel een optie. want toen konden er 3 metro's staan.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Nee, dat gebeurt niet. Er wordt gewoon kort gekeerd.
hauptbahnhof

In principe dus niet meer. Laatst nog toen de tunnel even niet gebruikt kon worden, zat ik in de M51 die dus naar Gaasperplas werd gestuurd. Afhankelijk van waar de stremming precies is worden de andere 2 lijnen wel ingekort tot waar het mogelijk is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Maar dan krijg je toch die situatie met personeelsroosters die niet meer kloppen enzo?
hauptbahnhof

De metro gaat vanaf Overamstel rechtsaf (richting Gaasperplas (±13 min incl extra marge voor overstap op Van der Madeweg) ipv linksaf (ook ± 13 min naar CS) en vertrekt daar enkele minuten voor lijn 53 richting Centraal Station zodat hij zonder enige conflict weer op tijd op Van der Madeweg is.

Stel dat de metro's zouden gaan keren op Spaklerweg, dan is de vertrektijd afwachten idd niet echt mogelijk want dan gaat het ophopen en staat er steeds een metro voor het station te wachten totdat er een spoortje vrijkomt. Dan kan het zijn dat ze de vertrektijd van een een andere metro hanteren weer naar Isolatorweg, maar zullen daar alsnog wel weer de normale vertrektijd afwachten. Daar zorgt de metrobeveiliging wel voor.

Geen sprake van aan dienst- of roosteraanpassingen dus.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Daar heb je bijsturing voor.
hauptbahnhof

We blijven hetzelfde plaatje draaien...
De praktijk laat zien dat bijsturing zoals we dat bij NS kennen er niet is. En er daarom bepaalde keuzes gemaakt worden, zoals deze week lijn 50 opheffen en lijn 51 enkelspoor met vertraging laten rijden. Er is nou eenmaal een verstoring en die gaat gepaard met uitval en vertraging. Kunst is om dat zo veel mogelijk te beperken zonder zelf een extra chaos te veroorzaken omdat materieel en personeel er niet is waar hij moet zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Of je zou iets van bijsturing kunnen inrichten. Lijkt me sowieso handig. Ook als een bestuurder bijvoorbeeld ziek wordt tijdens zijn dienst is het wel fijn als je dan iets kan.
Kennelijk werkt GVB zonder bijsturing, dat vind ik verbazend.
hauptbahnhof

Reservepersoneel inzetten bij een ziekmelding is niet echt bijsturing he (vind ik).

En in deze situatie valt er niet veel bij te sturen. Lijn 51 heeft geen aflosplek op de route Zuid - CS dus die vlieger gaat al niet op.

Maar je zult versteld staan hoeveel OV-bedrijven niet echt bijsturen. Zal natuurlijk buiten de grote steden vrijwel niet nodig zijn en al helemaal niet bussen. Over het algemeen gewoon blijven rijden, hetzij met vertraging. Reizigers moeten vervoerd worden. Als de stremming voorbij is, dan proberen om alles zo snel mogelijk volgens dienstregeling te laten rijden. Dat is bij NS net zo, alleen zit je daar met het "geen rondje om de kerk-fenomeen" dus je moet wel gaan bijsturen omdat een trein die bijv tot Gvc kan rijden ipv Ddr geeft ongetwijfeld personele logistieke problemen omdat het personeel wellicht op Rtd had moeten worden afgelost voor pauze of overstap naar een andere trein. Dat is niet het geval hier. Alles rondje om de kerk.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ik denk dat je dat bij een metrobedrijf ook wat makkelijker kan maken omdat er wel een dienstregeling is, maar in de praktijk de meeste mensen gewoon aan komen wandelen en wel zien wat er komt. Als een trein in een starre halfuursdienst ineens andere bijgestuurde tijden heeft, dan heb je gedonder. Rijdt de metro ineens drie minuten vroeger en is het het verkeerde dienstwagentje, dan zullen er weinig hanen naar kraaien.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Plaats reactie