Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vanaf 15 december 2024 wijzigt de indeling van het busstation bij metrostation Noord vanwege het in gebruik nemen van de laadpalen daar: https://www.meerplus.nl/nieuws/nieuwsbe ... rdam-noord
Dit kan twee dingen betekenen: of de nieuwe e-Citea's (24xx) worden eindelijk in gebruik genomen, of de nu nog rijdende e-Citea's (19xx en 22xx) schuiven door naar daar.
Dit kan twee dingen betekenen: of de nieuwe e-Citea's (24xx) worden eindelijk in gebruik genomen, of de nu nog rijdende e-Citea's (19xx en 22xx) schuiven door naar daar.
-
- Contacteer:
Het kan ook zijn dat de perronindeling alvast word gewijzigd ter voorbereiding van de ingebruikname van de e-citea's. Een perronindeling wijzigen is het makkelijkst en ook het meest handig om te doen bij het in gaan van een nieuwe dienstregeling.
- Lijn 45
- Contacteer:
Er zijn volgens mij 4 kentekens voor de 24xx afgegeven: 48- en 51-BZN-5 en 74-BZN-8 voor 12-meters, 73-BZN-8 voor een 18-meter.omaylie schreef: ↑do 21 nov 2024, 23:05 Vanaf 15 december 2024 wijzigt de indeling van het busstation bij metrostation Noord vanwege het in gebruik nemen van de laadpalen daar: https://www.meerplus.nl/nieuws/nieuwsbe ... rdam-noord
-
Vandaag van Uithoorn per tram naar Amsterdam. Beetje gekke situatie: lijn 25 rijdt met dubbele stellen tot Zuid en matig gevuld. Lijn 5 rijdt met losse stellen en stampvol, na Zuid door de stad in.
Nou weet ik niet of dit dagelijkse praktijk is maar is het niet handiger om lijn 5 met dubbele stellen te rijden ipv de 25?
Nou weet ik niet of dit dagelijkse praktijk is maar is het niet handiger om lijn 5 met dubbele stellen te rijden ipv de 25?
- Meltrain
- Donateur
Het zou w.m.b. nog beter zijn als lijn 25 verlengd wordt richting het centrum, maar helaas mag je met dubbele stellen niet verder rijden dan Station Zuid. 

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Enig idee wat de reden daarvan is?
-
Is het je niet opgevallen? De twee lijnen die gekoppeld rijden hebben op hun gehele traject een vrije baan. Dus zie je het al voor je? Een gekoppelde tram die door de stad rijdt, waar de haltes al vaak geen 60 meter zijn (tot Roelof Hartplein is dat al het geval met 3 van de 4 haltes). En de ontruimingstijden (die op dit moment amper bestaan) moeten flink verruimd worden bij de verkeerslichten.
Lijn 25 is trouwens een erg verspitste lijn. In de spits zit hij wel vol. En er is altijd een spitsrichting, ook 's avonds laat. Om middernacht zal de tram richting Station Zuid vrijwel leeg zijn. Richting Uithoorn zit hij aardig vol. Dan is een losse tram niet genoeg. Terwijl dat met lijn 5 wel het geval is.
Lijn 25 is trouwens een erg verspitste lijn. In de spits zit hij wel vol. En er is altijd een spitsrichting, ook 's avonds laat. Om middernacht zal de tram richting Station Zuid vrijwel leeg zijn. Richting Uithoorn zit hij aardig vol. Dan is een losse tram niet genoeg. Terwijl dat met lijn 5 wel het geval is.
-
Ik zie het wel voor me gekoppelde trams. Denken in mogelijkheden. In Duitsland is gekoppeld rijden doodnormaal. Je hebt inderdaad wel met langere ontruimingstijden te maken. Maar volgens mij willen we juist meer mensen het ov in hebben. Voor een stad als Amsterdam is het sowieso bijzonder dat er op bepaalde lijnen nog 30meter wagens rijden gezien de drukte. Hopelijk komen er langere trams in de toekomst.
-
In zoveel steden met historische binnensteden rijdt men met langer materieel. Desnoods koop je 40-45 meter lange trams als 60 meter te lastig is. Een kwestie van haltes aanpassen en accepteren dat zo’n tram niet op ieder traject kan rijden. Zelfs voor de Leidsestraat moet wat te verzinnen zijn nu er nog maar 2 lijnen rijden.
-
De 48-BZN-5 en 51-BZN-5 hebben vijf deuren en zijn denk ik voor Arriva bedoeld. De 74-BZN-8 heeft dan weer vier deuren, dus die zal denk ik voor het GVB zijn.Lijn 45 schreef: ↑vr 22 nov 2024, 12:07Er zijn volgens mij 4 kentekens voor de 24xx afgegeven: 48- en 51-BZN-5 en 74-BZN-8 voor 12-meters, 73-BZN-8 voor een 18-meter.omaylie schreef: ↑do 21 nov 2024, 23:05 Vanaf 15 december 2024 wijzigt de indeling van het busstation bij metrostation Noord vanwege het in gebruik nemen van de laadpalen daar: https://www.meerplus.nl/nieuws/nieuwsbe ... rdam-noord
-
Met het verminderen van het aantal lijnen is de frequentie van de resterende lijnen door de Leidsestraat flink opgevoerd. De 18,5x/uur is niet veel minder dan voor de opening van de Noord-Zuidlijn. Voordeel van langere trams is natuurlijk wel dat de frequentie omlaag kan. Ik zie het alleen nog niet voor me bij de haltes Keizersgracht en Prinsengracht.n-evo schreef: ↑za 23 nov 2024, 20:53 In zoveel steden met historische binnensteden rijdt men met langer materieel. Desnoods koop je 40-45 meter lange trams als 60 meter te lastig is. Een kwestie van haltes aanpassen en accepteren dat zo’n tram niet op ieder traject kan rijden. Zelfs voor de Leidsestraat moet wat te verzinnen zijn nu er nog maar 2 lijnen rijden.
De Leidsestraat blijft gewoon een van de hoofdverbindingen door het centrum heen. De haltes van de Noord-Zuidlijn (Vijzelgracht & De Pijp) liggen niet in de buurt van belangrijke bestemmingen. Dan maar weer door de ontzettend langzame Leidsestraat-verbinding heen. Je wint de tijd weer terug doordat je voor de deur uitstapt en niet vijf minuten kwijt bent met staan op de roltrappen.
- ThatPCDude
- Donateur
Vijf deuren als in vijf deurenparen of twee deurenparen plus een enkele voordeur?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
De laatste. Dus bij Arriva twee deuren paren plus enkele voordeur en bij het GVB een enkele voordeur, een deurenpaar in het midden en een enkele achterdeur.
-
Wat denk je van een lijn 25 Uithoorn - Zuid - binnenstad met dubbele stellen en een versterkingslijn 5 A'veen Centrum station Zuid? Dan pak je het beste van beide lijnen denk ik. Moet je dus een paar tramhaltes aanpassen....hauptbahnhof schreef: ↑za 23 nov 2024, 15:09 Is het je niet opgevallen? De twee lijnen die gekoppeld rijden hebben op hun gehele traject een vrije baan. Dus zie je het al voor je? Een gekoppelde tram die door de stad rijdt, waar de haltes al vaak geen 60 meter zijn (tot Roelof Hartplein is dat al het geval met 3 van de 4 haltes). En de ontruimingstijden (die op dit moment amper bestaan) moeten flink verruimd worden bij de verkeerslichten.
Leidsestraat is btw geen probleem want hier rijdt lijn 5 niet.
-
Ik denk zelf dat het niet eens om de Leidsestraat gaat, maar over het hele Leidseplein. Het is een druk knooppunt waar halteringen redelijk lang zijn, plus door het plaatsen van de haltes na het kruispunt loop je snel het risico dat wachtende trams de doorstroming gaan blokkeren, al helemaal als er een gekoppeld stel op een halte staat.
Voorwaarden voor een 25 voorbij Zuid zijn, als ik me in de VRA mag verplaatsen:
1) een eigen baan
2) een route die zo recht mogelijk is voor een hoge gem. snelheid
3) zo min mogelijk concurreren met de metro
4) zo min mogelijk nieuwe infra
Ik vermoed dat lijn 25 voorlopig op Zuid blijft.
Voorwaarden voor een 25 voorbij Zuid zijn, als ik me in de VRA mag verplaatsen:
1) een eigen baan
2) een route die zo recht mogelijk is voor een hoge gem. snelheid
3) zo min mogelijk concurreren met de metro
4) zo min mogelijk nieuwe infra
Ik vermoed dat lijn 25 voorlopig op Zuid blijft.
-
- Donateur
Lijkt mij ook, al was het maar om het aantal overwegsluitingen langs het tracé te reduceren. Want je kunt natuurlijk dezelfde capaciteit met drie enkelgelede lijnen aanbieden, maar dan staat kruisend verkeer vaker te wachten.
Die vermetroïng van de AVL was misschien toch zo'n gek idee niet; maar goed: gepasseerd station.
Die vermetroïng van de AVL was misschien toch zo'n gek idee niet; maar goed: gepasseerd station.
-
Alles kan, als je de infra flink gaat aanpassen. En dat is niet echt makkelijk op alle locaties. In de Beethovenstraat gaat dat bijv heel lastig. Buiten dat, op alle aanvoerroutes richting het CS zijn er haltes waar 60 meter niet past. Erger nog, soms heb je zelfs haltes waar 30 meter net an past.010rdamm schreef: ↑za 23 nov 2024, 18:34 Ik zie het wel voor me gekoppelde trams. Denken in mogelijkheden. In Duitsland is gekoppeld rijden doodnormaal. Je hebt inderdaad wel met langere ontruimingstijden te maken. Maar volgens mij willen we juist meer mensen het ov in hebben. Voor een stad als Amsterdam is het sowieso bijzonder dat er op bepaalde lijnen nog 30meter wagens rijden gezien de drukte. Hopelijk komen er langere trams in de toekomst.
Op dit moment doet gemeente Amsterdam niet aan ontruiminstijden. Als het ene licht op rood springt, springt de volgende tegelijkertijd op wit. Is een bewuste keuze en dat kan straks ook niet meer.
Op dit moment zijn de frequenties op vrijwel alle takken van het tramnet nog steeds lager dan sinds de opening van de NZ-lijn. Leidsestraat was toen dus ook hoger want er reed nog een lijn 11. Dus de frequentie verhogen kan alsnog indien nodig en is veel makkelijker te realiseren dan lange trams kopen die niet overal passen.
- Meltrain
- Donateur
Ik dacht dat met "ontruimingstijd" de tijd bedoeld werd die het kost om het voertuig (bij een calamiteit) te ontruimen, maar het blijkt iets anders te zijn. 

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
Interessant advies van de RAR (PDF-download) over de gang van zaken rond de nieuwe concessie Amsterdam: kennelijk is de VRA voornemens de huidige concessie met twee jaar te verlengen - al kan ik dat niet rijmen met de passage dat de nieuwe concessie dan 'uiterlijk 1 april 2025' in moet gaan.
Ik ben het op zich ook wel eens met de constatering van de RAR dat het huidige ov-aanbod sinds corona alleen maar is verschraald, en dat een verlenging van de huidige concessie daar in ieder geval niks in zal verbeteren.
Ik ben het op zich ook wel eens met de constatering van de RAR dat het huidige ov-aanbod sinds corona alleen maar is verschraald, en dat een verlenging van de huidige concessie daar in ieder geval niks in zal verbeteren.
-
Dank voor het delen, interessant inderdaad.
Ik heb weinig hoop dat deze puinzooi een keer opgelost gaat worden.
Ik heb weinig hoop dat deze puinzooi een keer opgelost gaat worden.
-
Ik ben benieuwd of GVB zelf een toekomstvisie heeft en wat deze dan inhoudt. Op dit moment worden de afschalingen en het verdwijnen van trams en bussen op stukken een soort status-quo. Een verbeterplan van GVB richting opschaling is (volgens mij) nog nooit voorbij gekomen terwijl daar door de gemeente en RAR wel om gevraagd is. De irritatie bij de RAR hierover wordt ook steeds zichtbaarder. Amsterdam groeit en er wordt op tal locaties enorm verdicht maar qua OV zie je dat eigenlijk weinig terug (zijn ze al concreet bezig met het doortrekken van tram 5 naar de Houthavens bijv.?). Daar staat tegenover dat het erop lijkt dat GVB amper tot geen middelen krijgt om het netwerk echt uit te breiden. Een nieuwe buslijn in Oost moet blijkbaar ten koste gaan van bussen elders. Hetzelfde hebben we ook al aantal keer bij de tram gehoord: "Lijn X verdwijnt want de trams zijn op lijn Y nodig." De RAR vraagt de VRA nu voor de zoveelste keer om opheldering wat voor budget hiervoor beschikbaar wordt gesteld.
-
Onze regering draagt hier dan ook niet bepaald aan bij aan het uitbreiden van ov systemen. Ik volg op een ander forum het ov in Duitsland. Daar lijken verlengingen een uitbreidingen eerder een regel dan een uitzondering te zijn.
-
Parool, GVB mag ‘herstelbod’ doen om exclusief recht op Amsterdams ov niet kwijt te raken:
De onderhandelingen tussen vervoerbedrijf GVB en de Vervoerregio Amsterdam verharden zich. Het GVB is verzocht de bieding die het eerder deed (om ook in de toekomst het openbaar vervoer in en om de stad te blijven verzorgen) te ‘herstellen’. meer
-
-
Dat verklaart in ieder geval dit deel:
Parool schreef:De nieuwe bieding moet begin komend jaar binnen zijn. Als die voldoet aan alle eisen kan de nieuwe concessie per 1 april 2025 ingaan, schrijft de Vervoerregio. Om dit mogelijk te maken, wordt de huidige concessie die dit jaar afloopt met maximaal twee jaar verlengd. De verlenging van de concessie vervalt gelijk zodra de nieuwe concessie ingaat.