Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- Meltrain
- Donateur
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het Stadsdeel Niuw-West heeft een opiniestuk geschreven over (de toekomst van) lijn 51: https://www.parool.nl/columns-opinie/op ... ~b25fec5e/
Ik ben het eigenlijk wel eens met het Stadsdeel.
Ik ben het eigenlijk wel eens met het Stadsdeel.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
-
Niet gehinderd door enige kennis van zaken: Waarom kan de 51 vanaf Zuid niet de buis in en verder als 52 naar Noord?
-
- Donateur
Vooral vanwege het ontbreken van wissels, al zijn die natuurlijk altijd aan te leggen.
Maar dan loop je tegen het meer praktische probleem aan dat de frequentie van de Noord/Zuidlijn dan ook afgestemd moet gaan worden op die van lijn 50. Wat betekent dat deze ook op de frequentie van de 53 en 54 afgestemd moet worden - zelfs als je voor ontvlechting bij Van der Madeweg zou kiezen, wil je de crossplatformaansluiting daar toch behouden.
Dan zou je dus een lijn in de Noord/Zuidlijn hebben die maximaal 10 keer per uur kan rijden. Op zich te compenseren door een tweede lijn met dezelfde frequentie in te leggen, maar de vraag is of 20 keer per uur juist niet weer te hoog is.
Daarnaast is er ook nog de afspraak met de gemeente Amstelveen dat er een directe verbinding tussen stations Zuid en Amstel over het metrospoor blijft bestaan.
Kortom: technische, praktische en politieke bezwaren.
Maar dan loop je tegen het meer praktische probleem aan dat de frequentie van de Noord/Zuidlijn dan ook afgestemd moet gaan worden op die van lijn 50. Wat betekent dat deze ook op de frequentie van de 53 en 54 afgestemd moet worden - zelfs als je voor ontvlechting bij Van der Madeweg zou kiezen, wil je de crossplatformaansluiting daar toch behouden.
Dan zou je dus een lijn in de Noord/Zuidlijn hebben die maximaal 10 keer per uur kan rijden. Op zich te compenseren door een tweede lijn met dezelfde frequentie in te leggen, maar de vraag is of 20 keer per uur juist niet weer te hoog is.
Daarnaast is er ook nog de afspraak met de gemeente Amstelveen dat er een directe verbinding tussen stations Zuid en Amstel over het metrospoor blijft bestaan.
Kortom: technische, praktische en politieke bezwaren.
-
Eh, ..., juist ja. Dus de 51 moet door naar Amstel (en dan dus door naar Centraal), dus waar maakt de stadsdeelcommissie NW zich dan druk over?afspraak met de gemeente Amstelveen dat er een directe verbinding tussen stations Zuid en Amstel over het metrospoor blijft bestaan
Of mis ik iets?
-
- Donateur
Dit is politiek gekrakeel. Hetzelfde gehuil stijgt al jaren op uit Zuidoost, waar het iedere keer lijn 53 is waar een inkorting of routewijziging voor dreigt. De slotsom is dat alles vanuit het lokale perspectief bij het oude moet blijven. Tot nu toe is dat ook waar het iedere keer op is uitgedraaid.
Mijn donkerbruine vermoeden is dat dat ook voor deze ronde de uitkomst gaat zijn. En ergens rond 2030 zal de discussie dan weer een nieuwe ronde krijgen.
Mijn donkerbruine vermoeden is dat dat ook voor deze ronde de uitkomst gaat zijn. En ergens rond 2030 zal de discussie dan weer een nieuwe ronde krijgen.
-
Daar hebben we een oplossing voor:meer praktische probleem
50 Isolatorweg-Zuid-Gein 4x/u
51 Isolatorweg-Zuid-Amstel-Centraal 4x/u
52 Isolatorweg-Zuid-Noord 4x/u
53 Gaasperplas-Amstel-Centraal 8x/u
54 Gein-Amstel-Central 8x/u
55 Zuid-Noord 8x/u
Verliezer: lijn 50.
Winnaars: de rest
Merk op dat 53 en 54 ieder 8x/u rijden maar in een 6-6-9 patroon vanwege de 51 die er 4x/u tussendoor moet.
Paar wisseltjes aanleggen op Zuid, paar extra stelletjes aanschaffen, paar metrobestuurders erbij en gaan met de pisang.
(en geen zoete-lieve-Gerritje gehuil astublieftdankuwel)
-
- Donateur
1 april was gisteren.
-
Niet in Honolulu
- Meltrain
- Donateur
Vooral omdat ze gelijk hebben dat de overstap Nieuw-West -> CS op Van der Madeweg een stuk omslachtiger is dan de overstap Gaasperplas -> CS.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
"Centraal Station" is niet "Het Centrum".
(Vrijwel) niemand heeft Centraal of iets op loopafstand als eindbestemming.
Als ik vanaf Lelylaan (ik noem dat maar even de poort van Nieuw-West) een reis naar Centraal plan:
- Airportsprinter 10mn
- Tram 1+2: 27 mn (incl 5mn overstap)
- Tram 17: 28mn
- Metro Ringlijn + NZL: 22mn (incl 5 mn overstap), brengt je wél in het centrum
- Metro 51: 25mn
Als je op Centraal moet zijn om de trein te pakken, moet je (behalve Eurostar) niet op Centraal zijn: Je neemt de Airportsprinter en stapt over op Sloterdijk of Schiphol, of de metro en stapt over op Zuid.
Ja, als je bij de onderwijsinstellingen op Weesperplein moet zijn, is lijn 51 nu de snelste optie.
Er valt heel wat te klagen over de opties, maar West heeft - behalve over de niet-gesloten ringlijn - écht nietsnte klagen in dit dossier.
(Vrijwel) niemand heeft Centraal of iets op loopafstand als eindbestemming.
Als ik vanaf Lelylaan (ik noem dat maar even de poort van Nieuw-West) een reis naar Centraal plan:
- Airportsprinter 10mn
- Tram 1+2: 27 mn (incl 5mn overstap)
- Tram 17: 28mn
- Metro Ringlijn + NZL: 22mn (incl 5 mn overstap), brengt je wél in het centrum
- Metro 51: 25mn
Als je op Centraal moet zijn om de trein te pakken, moet je (behalve Eurostar) niet op Centraal zijn: Je neemt de Airportsprinter en stapt over op Sloterdijk of Schiphol, of de metro en stapt over op Zuid.
Ja, als je bij de onderwijsinstellingen op Weesperplein moet zijn, is lijn 51 nu de snelste optie.
Er valt heel wat te klagen over de opties, maar West heeft - behalve over de niet-gesloten ringlijn - écht nietsnte klagen in dit dossier.
-
Vooral interessant dat voor 2019 de situatie in Nieuw West blijkbaar desastreus was.
-
Lelylaan is er ook nog steeds hier overheen dat men de intercity naar Vlissingen is kwijtgeraakt.
-
De 51 heeft de huidige route te danken aan het vertrammen van de Amstelveenlijn en dat er iets tussen Zuid en Amstel moest blijven rijden.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Donateur
-
In mijn herinnering was dat ook zo. Elke 7,5 minuut een metro in de spits, die ook altijd niet op volle lengte reed. Daarom werd de M5 in het begin ook vooral op lijn 50 ingezet. De frequentie is daarna verdubbeld en alle problemen zijn direct verdwenen. Daarbij is lijn 1 ook uit het Centrum verbannen (of ja, rijdt langs randje centrum).
Dus ik begrijp wel dat er geklaagd wordt, want het is zowiezo een onzalig plan, lijn 51 opheffen.
-
Openbare versie van het vervoerplan 2026. Voor de geïnteresseerden: https://amsterdam.raadsinformatie.nl/do ... id=1032733.
-
-
Mooi! Een directe tram naar de hogeschool vanuit Amstelveen!sneltram schreef: ↑wo 02 apr 2025, 20:14 Openbare versie van het vervoerplan 2026. Voor de geïnteresseerden: https://amsterdam.raadsinformatie.nl/do ... id=1032733.

-
Wat mij opviel in het voorgaande vervoderplan 2026 is, dat het GVB stelt dat het minst drukke stuk van lijn 25 het traject Westwijk - Uithoorn is. Dit terwijl de 347/348 wel vaak druk waren. Blijkbaar hebben passagiers andere (meer betrouwbare?) reismogelijkheden gevonden? Want het is toch opvallend, nu het rechtstreeks (CXX-) busvervoer naar Amsterdam door de VRA helemaal de nek om is gedraaid ten behoeve van lijn 25, je zou verwachten dat bovenstaand tramtraject juist heel druk zou moeten zijn?
- trolly
Dat lijkt me vooral een redeneerfout. Een tram heeft een grotere capaciteit dan een bus. Daarnaast wordt niet gesteld dat er minder passagiers dan voorheen vervoerd worden, maar dat dat het rustigste stuk van die lijn is. Dat lijkt me logisch, want Uithoorn is een eindpunt in de periferie. De reizigers die daar in- en uitstappen krijgen tussen Amstelveen en Zuid altijd gezelschap van wie tussen die twee bestemmingen reist.
Wellicht zijn er ook wat reizigers zoek, maar uit deze mededeling is die conclusie niet te trekken.
Wellicht zijn er ook wat reizigers zoek, maar uit deze mededeling is die conclusie niet te trekken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
- trolly
Zeker. Het is allemaal een kwestie van perspectief. Centraal gelegen is dan ook mijn favoriete makelaarsclichée.
Non oltrepassare la linea gialla
-
- Donateur
Is Aksiegroep Tram 3 Mot Blijfe trouwens al gesignaleerd? De vorige actiegroep eindigde in een soort persoonlijke vendetta tegen Alexandra van Huffelen...
-
Een vraag: waarom moet tram 24 al vanaf 2026 een nieuwe route rijden terwijl tram 17 dan nog langdurig omrijdt via de Leidsestraat, is tram 2 + 17 niet voldoende qua capaciteit?
Als het nieuwe eindpunt Museumplein ergens voordat tram 17 weer z'n normale route rijdt gerealiseerd wordt (feb 2027) kan het verdwijnen daarvan opgevangen worden door een tramlijn CS - Museumplein (tram 11 weer terug?). Tram 24 kan dan definitief op z'n oude route door de Vijzelstraat blijven.
Als het nieuwe eindpunt Museumplein ergens voordat tram 17 weer z'n normale route rijdt gerealiseerd wordt (feb 2027) kan het verdwijnen daarvan opgevangen worden door een tramlijn CS - Museumplein (tram 11 weer terug?). Tram 24 kan dan definitief op z'n oude route door de Vijzelstraat blijven.