Pagina 80 van 167

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 14 mar 2019, 17:52
door Wannes
Vandaag heb ik maar is de Snellbuzzlijn 316 / 392 uitgeprobeerd vanaf Dordrecht Station via Viaduct N3 weer terug via Dordrecht Station naar de halte Dokweg. Jeetje wat zit dat Iveco Crossway materieel heerlijk.
Alleen jammer dat lijn 10 om 12:01 uur, die ik vanaf halte Dokweg had genomen om op school te geraken, bij Dordrecht Busstation uitviel omdat de personeelswissel vertraging had. Daardoor heb ik nog flink moeten lopen om mijn schoolexamen Geschiedenis niet te missen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 07:24
door ArrivaBas
Op lijn 7 zit de 6120, welke deze week als Ebusco op lijn 2 reed. Zou dit deze Ebusco kunnen zijn?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 07:30
door Bretgrenz
Correct, dit is een Ebusco.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 07:37
door ArrivaBas
Het ding komt precies bij het Halmaheiraplein als ik op school arriveer. Ik ga dan eens kijken of het echt zo is.

Edit: Het bleek inderdaad een Ebusco te zijn. :o

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 09:20
door nvdw
Ik reed van de week weer eens een dienst in Dordrecht. Daar had ik heel veel plezier van de QR-code die op de losse kaartjes wordt geprint: als je die scant met het ‘oog’ van de ticketprinter krijg je als chauffeur te zien of het ding nog geldig is of niet, en zo nee, waarom niet. Briljant!

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 12:25
door omaylie
Hebben de ex-Arriva Rosero's inmiddels ook al hun stadsBuzz kleuren?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 12:50
door Stefan
Nee.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 15:47
door omaylie
In dat geval...
(geldt trouwens ook voor de e-Citea's in Gorinchem en de treinen die ook nog vernieuwd moeten worden)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 16 mar 2019, 17:50
door Daniel
Vandaag ging het niet heel fantastisch met de Ebusco's in Dordrecht: de 6120 waarmee ik in Wielwijk was beland kreeg op het laadpunt steeds meer vertraging en is uiteindelijk na +15 leeg over de N3 richting stalling gegaan.
De daaropvolgende rit werd door de 6110 gereden die wegens laadproblemen op Amstelwijck geruild werd voor de 6107. Die 6107 kwam echter vervolgens met +10 op het station aan nadat de bus meermaals na vertrek van een halte nog slechts heel langzaam kon optrekken, wat na de volgende halte dan weer spontaan opgelost was.

Van de 6107 viel vervolgens de terugrit uit om de bus te wisselen, maar later reed deze weer probleemloos rond. De 6120 daarentegen zag ik op een latere rit naar Papendrecht weer uitvallen en leeg over de N3 terug naar de stalling rijden. En de 6110 maakte met monteur een ritje naar Stadspolders om daar onsuccesvol bij beide laadpalen een laadpoging te ondernemen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 16 mar 2019, 20:55
door Daniel
Voor de liefhebbers: hongerstakende Ebusco meets MAN...
Afbeelding
Qbuzz 6110 en D6113 - Dordrecht, Dudokplein by Daniël Bleumink, on Flickr

En na alle eerdere uitval was dit de enige resterende Ebusco op lijn 4...
Afbeelding
Qbuzz 6107 - Dordrecht, Wielingenstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 17:24
door Dafdriver
Afgelopen Vrijdag is er in Gorinchem nog een kort overleg geweest tussen enkele politici en OV reizigers / OV kenners om de knelpunten en hindernissen in het OV rond Gorinchem en het oostelijke deel van de concessie met elkaar te bespreken nu alles dusdanig gewijzigd is dat het toch vele problemen blijft geven voor de OV gebruikers.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 08:43
door ArrivaBas
Er is weer een Ebusco verdwaald op lijnen 3, 5 en 7. :o Dit keer mag de 6103 deze lijnen verkennen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 18:02
door Gerben
https://www.ad.nl/dordrecht/driekwart-r ... ~a0f7f657/

AD speelt weer eens voor woordvoerder voor de politieke partijen die nu kiezers ruiken.... Dat onderzoek van de SGP is trouwens een lachtertje want ze concluderen uit 'slechts' 150 mensen dat van die mensen driekwart minder de bus neemt, op basis daarvan zeggen ze dat op alle busreizigers daar driekwart minder mensen met de bus gaan... Dus daar gaat iets mis, SGP snapt statistiek niet want ten eerste bij zo'n webenquête zijn over het algemeen de boze mensen meer bereid die in te vullen dus het is een selecte steekproef (terwijl je voor zulke generaliserende uitspraken toch écht random busreizigers zelf zou moeten benaderen! En daarnaast hoe checken ze dat de mensen die hem invullen ook écht allemaal uit Alblasserdam komen maar uit het hele gebied... Want als er uit het hele gebied komen dan vind ik 100 boze mensen nog best meevallen. Heel veel gaat hier dus fout en het AD neemt het dan maar klakkeloos over, waardeloos!

En hier ook weer https://www.ad.nl/rivierenland/politiek ... ~adf2e88d/ Hier ook weer, politieke partijen ruiken kiezers. Terwijl je ze na de verkiezingen waarschijnlijk niet meer over het OV hoort!

Ander dingetje: Het viel me op dat de 90 (doordeweeks) erg goed gevuld is (vergelijkbaar met Arriva), maar dat als ik de lijn 81 zie rijdt die 9 v/d 10 keren leeg rond. Terwijl Meerkerk qua grootte vergelijkbaar is met Ameide dus dat is wel apart, is dat nieuw bij Qbuzz of reisde in de Arriva-tijd er ook al weinig mensen tussen Meerkerk - Lexmond - Utrecht? Of klopt mijn beeld niet? Als mijn beeld klopt dan geven de mensen uit Meerkerk Qbuzz straks genoeg reden om lijn 81 bij de volgende dienstregeling voldoende reden om deze lijn in te perken...

En klopt het dat de Iveco's langer zijn dan de Ambassadors óf de draaicirkel anders is waardoor bochten breder moeten worden genomen? Want in situaties waar chauffeurs met de Ambassadors er minder moeite mee had om auto's, vrachtwagens etc. te passeren kost het nu vaak meer moeite lijkt het wel.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 19:25
door arjano1978
Ja de Iveco's zijn langer zijn 13m lang. En de wielbasis is ook langer waardoor de draaicirkel groter wordt. En de chauffeur moet nu ook opletten dat hij de spiegels niet aan barrels rijdt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 19:40
door nvdw
De Crossways zijn 13 meter lang en hebben een wielbasis van bijna 7 meter; voor een Ambassador is dat 12 en 6,2 meter. De draaicirkel hoeft daarmee niet groter te zijn, maar je bent in het verkeer inderdaad iets minder wendbaar. Toch vind ik ze persoonlijk prettiger in de omgang dan bijvoorbeeld de Volvo 8900 RLE waar Arriva mee reed (de 77xx-serie), ook al zijn de afmetingen vrijwel identiek. En daar moest ik soms ook mee door Meerkerk...

De rechterbuitenspiegel is wel een dingetje inderdaad, die steekt zowat een meter naar voren. Over de sterkte van die spiegel hoeven we ons geen zorgen te maken, een bushokje krijg je er wel mee opgetild zoals eerder aangetoond ;)
Gerben schreef:Ander dingetje: Het viel me op dat de 90 (doordeweeks) erg goed gevuld is (vergelijkbaar met Arriva), maar dat als ik de lijn 81 zie rijdt die 9 v/d 10 keren leeg rond. Terwijl Meerkerk qua grootte vergelijkbaar is met Ameide dus dat is wel apart, is dat nieuw bij Qbuzz of reisde in de Arriva-tijd er ook al weinig mensen tussen Meerkerk - Lexmond - Utrecht? Of klopt mijn beeld niet? Als mijn beeld klopt dan geven de mensen uit Meerkerk Qbuzz straks genoeg reden om lijn 81 bij de volgende dienstregeling voldoende reden om deze lijn in te perken...
Die halfuursfrequentie buiten de spits zie ik er inderdaad nog wel een keer aan gaan.

Het grote verschil tussen de 90 en de 81 is dat de reizigers op de 81 alternatieven hebben. Als je van Meerkerk naar Gorinchem moet, waarom zou je dan aanknoeien met de 81 en een overstap als je meteen naar het knooppunt kunt fietsen? Reizigers tussen Lexmond en Utrecht zullen altijd voor de 90/94 kiezen als ze de keuze hebben; die stopt immers wel in het dorp. En wie vanuit bijvoorbeeld Lexmond naar Gorinchem moet, doet er bijna verstandiger aan om via Vianen te reizen en niet via Meerkerk.

Bij Arriva was de 81/181 in de daluren ook niet best gevuld, zeg ik er dan meteen bij. Maar veel van die dalreizigers zijn nu juist de mensen die met die overstap in Meerkerk worden geconfronteerd.

Op papier voldoet de huidige opzet natuurlijk prima aan de aantoonbare reizigersvraag, maar in de praktijk is een overstap een enorme afknapper voor een reiziger, zeker als die niet gehaald wordt - en dat is in de spits in dit gebied meer dan eens het geval.

Ik zou er persoonlijk eerder voor kiezen om de overstap te verplaatsen naar Vianen Busstation Lekbrug, als dat dan toch moet, en de directe verbindingen in het achterland juist zoveel mogelijk te herstellen c.q. te behouden. Er is nu een heel ruim aanbod van verbindingen tussen Utrecht en Vianen, en mijn ervaring is dat er nu toch al veel overstappen plaatsvinden, vooral natuurlijk richting de Uithof. Voor de capaciteit in totaal hoeven de 81 en 90 niet naar Utrecht te rijden: beide routes worden al voldoende bediend door de 63 en de 85. Laat die 90 dan liever doorrijden naar Groot-Ammers (en koppel hem desnoods aan de 93 naar Streefkerk/Nieuw-Lekkerland/Dordrecht, in plaats van de 74) en geef de 81 weer een overstapvrije route naar Gorinchem door hem aan de 80 te knopen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 19:45
door The Greyhound
Gerben schreef:https://www.ad.nl/dordrecht/driekwart-r ... ~a0f7f657/

AD speelt weer eens voor woordvoerder voor de politieke partijen die nu kiezers ruiken.... Dat onderzoek van de SGP is trouwens een lachtertje want ze concluderen uit 'slechts' 150 mensen dat van die mensen driekwart minder de bus neemt, op basis daarvan zeggen ze dat op alle busreizigers daar driekwart minder mensen met de bus gaan... Dus daar gaat iets mis, SGP snapt statistiek niet want ten eerste bij zo'n webenquête zijn over het algemeen de boze mensen meer bereid die in te vullen dus het is een selecte steekproef (terwijl je voor zulke generaliserende uitspraken toch écht random busreizigers zelf zou moeten benaderen! En daarnaast hoe checken ze dat de mensen die hem invullen ook écht allemaal uit Alblasserdam komen maar uit het hele gebied... Want als er uit het hele gebied komen dan vind ik 100 boze mensen nog best meevallen. Heel veel gaat hier dus fout en het AD neemt het dan maar klakkeloos over, waardeloos!

En hier ook weer https://www.ad.nl/rivierenland/politiek ... ~adf2e88d/ Hier ook weer, politieke partijen ruiken kiezers. Terwijl je ze na de verkiezingen waarschijnlijk niet meer over het OV hoort!

Ander dingetje: Het viel me op dat de 90 (doordeweeks) erg goed gevuld is (vergelijkbaar met Arriva), maar dat als ik de lijn 81 zie rijdt die 9 v/d 10 keren leeg rond. Terwijl Meerkerk qua grootte vergelijkbaar is met Ameide dus dat is wel apart, is dat nieuw bij Qbuzz of reisde in de Arriva-tijd er ook al weinig mensen tussen Meerkerk - Lexmond - Utrecht? Of klopt mijn beeld niet? Als mijn beeld klopt dan geven de mensen uit Meerkerk Qbuzz straks genoeg reden om lijn 81 bij de volgende dienstregeling voldoende reden om deze lijn in te korten.
Deze lijn was buiten de spits nooit erg druk, maar wordt nu door Qbuzz definitief om zeep geholpen als de provincie niet ingrijpt. De cijfers van de SGP kloppen waarschijnlijk niet tot twee cijfers achter de comma, maar een indicatie dat er iets goed mis is zijn ze zeker.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 20:35
door hidihi
omaylie schreef:In dat geval...
(geldt trouwens ook voor de e-Citea's in Gorinchem en de treinen die ook nog vernieuwd moeten worden)
Deze zangeres woon trouwens in het DMG gebied. Ze woont al jaren lang in Zwijndrecht. Het gaat inderdaad niet goed in het DMG gebied. ze hadden diverse dingen anders moeten aanpakken.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 21:33
door ArrivaBas
https://www.ad.nl/rivierenland/politiek ... ~adf2e88d/
Daar gaan we weer... :X Zijn er morgen verkiezingen of iets dergelijks? :')

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 22:03
door ArnoArriva
De rode en blauwe iveco's zijn 13 meter lang en de groene iveco is 12 meter lang.

En waar gaan de Ebusso's snachts opladen? Op Baanhoekweg of bij nieuwe stalling?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 22:13
door The Greyhound
ArrivaBas schreef:https://www.ad.nl/rivierenland/politiek ... ~adf2e88d/
Daar gaan we weer... :X Zijn er morgen verkiezingen of iets dergelijks? :')
Luisteren politici een keer naar hun kiezers, is het weer niet goed _O_

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 22:16
door Meltrain
Als de kiezers zo stemmen, dat er vanaf morgen (een) andere partij(en) aan de macht zijn, kan het best zo zijn dat er meer geld beschikbaar komt voor het openbaar vervoer en Qbuzz ook de minder rendabele lijnen weer kan herintroduceren.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 22:44
door Gerben
Vooral het feit dat ze er precies nu wel komen terwijl we ze een jaar geleden niet hoorden toen de plannen van Qbuzz naar buiten kwamen en hebben ingestemd met deze plannen + we al bijna 4 maanden verder zijn sinds december! Ze hadden hier dus veel eerder mee kunnen komen en niet nu opeens wel als er verkiezingen zijn... Voorderest hoop ik uiteraard dat er meer geld komt voor het OV, hoe meer geld hoe beter. Maar ik vrees toch dat het OV na de verkiezingen gewoon weer in de ijskast gaat en dat dit alleen maar wordt gebruikt om kiezers te lokken...

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 19 mar 2019, 22:46
door Suus
In tegenstelling tot de concessie HWGO heb ik hier niet het gevoel dat er een grote bezuinigingsopgave is neergelegd door PZH, alleen dat de gedachte achter het netwerk (zoals ook in andere gebieden) is verschoven van ontsluiting naar verbinden. Het realiseren daarvan zorgt er inderdaad voor dat kleine dorpjes minder bussen zien.

Wel lijkt er amper veldwerk te zijn uitgevoerd door Qbuzz, daarmee hadden ze een groot deel van de nu ontstane problemen met de dienstregeling wel wat eerder kunnen ontdekken.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 02:05
door DrechtBlub
Dat laatste was mij ook al opgevallen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 06:10
door Daniel
Overigens was nagenoeg datzelfde aan de hand bij Arriva in 2007, maar dat lijkt iedereen ondertussen vergeten te zijn.
De politiek heeft wat het netwerk ook wel boter op zijn hoofd: veel aanpassingen die gemaakt zijn hebben immers ook te maken met wat de provincie in het PvE heeft laten zetten.