Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Sleutelstad

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Sleutelstad »

Al sinds begin concessie staat die link er naar omleidingen en verstoringen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Wat een net, duidelijk bericht met goede uitleg over de gang van zaken. :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
buschauffeurDH

Bericht door buschauffeurDH »

Nou ja, alleen vertellen ze er niet eerlijk bij dat ze in Leiden zonder vergunning aan de nieuwe stalling wilden beginnen.
En ook niet dat ze een dienstregeling schrijven met te weinig chauffeurs in dienst.
En ook niet dat CVL (of weet ik hoe ze het bij Qbuzz noemen) totaal onvoorbereid is.
En zo zijn er wel meer punten.

Natuurlijk trekken ze het boetekleed aan. Maar ze doen alsof ze voor het eerst een OV-bedrijf starten. En oh, vergeet alsjeblieft niet hoeveel geld ze dit kost.

Inschrijven op twee grote concessies is natuurlijk een enorm risico. En dat hebben ze bewust genomen.
matje82

Bericht door matje82 »

Daarom moeten er ook dingen veranderen. Tot corona ging het nog wel redelijk met overgangen naar concessies, nu zijn daar een heleboel pijnpunten bijgekomen waardoor een overgang naar een nieuwe vervoerder met nieuwe busvloot nauwelijks mogelijk is. Ook vind ik dat de opdrachtgever meer zaken moet regelen.
Maar eens dat Qbuzz op sommige vlakken wel echt tekort is geschoten.
omaylie

Bericht door omaylie »

Misschien hadden ze bij een gebied (ofwel ZHN ofwel Fryslân) bussen van een andere merk kunnen bestellen dan bij Iveco. Want ik weet nou niet zeker of Iveco een bestelling van in totaal 339 bussen wel aankan (en die vrijwel allemaal op dezelfde datum in dienst zouden moeten komen).
TheAgedGamerYt

Bericht door TheAgedGamerYt »

Vanaf vandaag zie ik dat in de spitsuren van lijn 470 de helft van de ritten wordt gereden met touringcars.
Selivio

Bericht door Selivio »

buschauffeurDH schreef: ma 06 jan 2025, 11:38
Kampeerder schreef: ma 06 jan 2025, 10:38 Als je dan al in de zomer begint, zou het denk ik beter zijn om het eerste halfjaar simpelweg volgens de bestaande dienstregeling te blijven rijden, met hooguit enkele kleine wijzigingen en zeker niet meer ritten dan in de vorige concessie het geval was. Zo kunnen chauffeurs en reizigers wennen aan de nieuwe vervoerder en het nieuwe materieel, weet je zeker dat je voldoende personeel hebt en is een te late levering van materieel minder erg omdat je in het begin toch niet alles nodig hebt en best een paar bussen kan missen. De vervoerder heeft dan een halfjaar om alles op orde te krijgen en in december kunnen ze dan starten met het nieuwe vervoerplan.
Die ontsnapping die jij op het laatst stelt was er nu ook. Er was de optie om niet volledig elektrisch te beginnen bij aanvang van de concessie.
Als je dan belooft dat wel te zullen doen moet je daar aan gehouden worden.
Dat was nou niet echt een ontsnapping, aangezien de concessie dan meteen 5 jaar! korter geduurd had (8 ipv 13 jaar). Geen vervoerder die dat risico gaat willen lopen, aangezien er hier in NL is afgesproken om alles wat niet ZE is uiterlijk in 2030 te vervangen. Dan zit je met én een restwaarde aan de dieselbussen, én een restwaarde aan de elektrische bussen waarvan je nog maar moet zien wat je ervoor terug krijgt...

PS. uitdaging voor je, 3 punten noemen die wél positief zijn, want echt niet alles is een regelrechte ramp in de concessie... :roll:
Grt. Stefan
Selivio

Bericht door Selivio »

omaylie schreef: ma 06 jan 2025, 15:22 Misschien hadden ze bij een gebied (ofwel ZHN ofwel Fryslân) bussen van een andere merk kunnen bestellen dan bij Iveco. Want ik weet nou niet zeker of Iveco een bestelling van in totaal 339 bussen wel aankan (en die vrijwel allemaal op dezelfde datum in dienst zouden moeten komen).
Zal vast iets te maken hebben met kwantumkorting die ze gekregen zullen hebben bij Iveco. En als Iveco beloofd/garandeert dat ze alles op tijd kunnen leveren, tja waarom zou je dat dan niet geloven (hoewel ik ook nog steeds wel een voorstander ben voor hoe Qbuzz het in GD in 2019 gedaan hebben met 7 leveranciers van voertuigen, nauwelijks kans dat er met allemaal iets mis is...).
Grt. Stefan
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

buschauffeurDH schreef: ma 06 jan 2025, 14:57 En ook niet dat ze een dienstregeling schrijven met te weinig chauffeurs in dienst.
Is er dan ook sprake van een tekort aan chauffeurs? Of in elk geval substantieel meer dan in andere concessies?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
bvrsl1997

Bericht door bvrsl1997 »

Vandaag de 1e dag na de vakantie. Ik Leiderdorp en Leiden minstens 25 geschrapte ritten gezien op 9292. Wel handig om te weten dat je ongeveer 8 uur later je bus niet kan pakken. Dat stond al netjes met een rode streep in de app aangegeven.

Vandaag zag ik ook de OV incheck apparatuur ingebouwd in een stadsbus (een elektrische citea van Arriva nog). Er was alleen storing. Hebben ze die bussen opgekocht? Ook hoorde ik de mannelijke stem de haltes omroepen. De schermen, die hingen er niet. Dus goed luisteren waar je eruit moet.
Ik reis met de bus naar mijn werk in Leiderdorp/Leiden.
Niwa ter Els

Bericht door Niwa ter Els »

Kampeerder schreef: ma 06 jan 2025, 11:46 Ik weet niet waar je het over hebt. Ik heb niks gezegd over elektrische bussen.

Om dan toch op jou te reageren: ik vind het ook onverstandig om direct elektrisch te beginnen, maar de problemen nu hebben daar volgens mij vrij weinig mee te maken. VanHool is failliet gegaan waardoor men sowieso niet anders kon dan daarvoor in eerste instantie dieselbussen in te zetten, en Iveco levert veel te laat. Maar de dieselbussen in Fryslân zijn ook te laat geleverd, zij het met een veel minder grote vertraging. Je hebt dan weinig alternatieven en dus zul je het moeten doen met tweedehands (diesel) materieel en inhuur. Er zijn veel dingen die ik Qbuzz wel verwijt, zoals het totale gebrek aan communicatie (vooral naar de chauffeurs) en het nauwelijks bereikbaar zijn van de verkeersleiding. Maar een faillissement van VanHool en te late levering van Iveco kun je Qbuzz onmogelijk kwalijk nemen.
Een eerdere afleverdatum afspreken kan een boel problemen voorkomen. Je moet ze dan wel ergens kunnen stallen maar de kosten daarvan wegen niet op tegen de problemen die je krijgt bij zo'n strakke planning én het gezichtsverlies wat geleden wordt.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Durashift

Bericht door Durashift »

Selivio schreef: ma 06 jan 2025, 16:01
omaylie schreef: ma 06 jan 2025, 15:22 Misschien hadden ze bij een gebied (ofwel ZHN ofwel Fryslân) bussen van een andere merk kunnen bestellen dan bij Iveco. Want ik weet nou niet zeker of Iveco een bestelling van in totaal 339 bussen wel aankan (en die vrijwel allemaal op dezelfde datum in dienst zouden moeten komen).
Zal vast iets te maken hebben met kwantumkorting die ze gekregen zullen hebben bij Iveco.
Wellicht in combinatie met een bepaalde keuze voor reciprociteit op, Italiaans, moederniveau van beide bedrijven?
Selivio schreef: ma 06 jan 2025, 16:01 (..)
En als Iveco beloofd/garandeert dat ze alles op tijd kunnen leveren, tja waarom zou je dat dan niet geloven (..)
Nou, aan goedgelovigheid hebben we niks meer in deze, zakelijke, moderne tijden, lijkt mij.
Als ik in die stakeholdersbrief lees dat Iveco toch écht wel op het allerlaatste moment met opleverproblemen komt.. terwijl men schrijft dat er regelmatige voortgangsinspecties zijn geweest op de productielocaties.. dan is er daar iemand toch ook een rad voor ogen gedraaid?
Komt op mij over als: ja mensen, ik zie een hele hoop bussen uit de productie nu buiten staan in een rijtje.. tel er al bijna 300 (bij wijze van spreken) maar inhoudelijk is men die bussen niet in geweest om te controleren of het wel een afgebouwd exemplaar is..

Dit kan toch niet? Er is toch zoiets als kwaliteitsmanagementsystemen, ISO / NEN certificeringen waarin processen geborgd zijn? Daarmee dien je toch dit soort dingen te ondervangen als inspecteurs?
buschauffeurDH

Bericht door buschauffeurDH »

Mijn idee.

Bovendien zijn de roosters/omlopen totaal niet op orde. Er wordt maar wat gehusseld met bussen en aflosauto's en uiteindelijk klopt het van geen kanten.
En je leest, het aanpassen daarvan duurt nog wel even.
Het is gewoon prutswerk.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Het bekende liedje. Een soortgelijk verhaal lees je vrijwel altijd aan het begin van een nieuwe concessieperiode.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Roeland

Bericht door Roeland »

Dit soort problemen zijn blijkbaar bijna onvermijdelijk wanneer je een grote concessie in één keer met geheel nieuw materieel rijdt. Dat komt mede door de voorschriften van de provincie.
Als we kijken naar wat er minder goed is gegaan bij de opstart van een aantal grote nieuwe concessies in de afgelopen jaren, dan zou je daaruit een aantal lessen kunnen halen. Zowel voor de provincie als voor de vervoerder.
Bijvoorbeeld:
- doe niet in één keer volledig nieuw materieel, maar laat dat in bijv. 3 jaar ingroeien
- start de nieuwe concessie rond 1 juli, zodat je de zomervakantie hebt om bij te sturen
- wanneer het aantal DRU's fors toeneemt, en/of je komt uit een situatie met fors personeelstekort, ga dan niet ineens, maar met een ingroei van bijv. 3 jaar naar het nieuwe aantal DRU's
- laat (een deel van) de stallingen beheren door de provincie, zodat die (onafhankelijk van (strubbelingen tussen) de oude en de nieuwe vervoerder) de stallingen alvast tijdig kan aanpassen aan de eisen van het PvE
- stel en/of beloon in het PvE geen onrealistische eisen (zoals in één keer 100% nieuw materieel, of het verplicht overnemen van slecht functionerende BYD's)

Volgens mij moet je een nieuwe vervoerder niet willen vragen om nog een jaar ongewijzigd de oude dienstregeling te rijden. Want (zeker in het geval van ZHN): als nieuwe vervoerder wil je nieuwe reizigers trekken, en wil je niet geassocieerd worden met een verouderd lijnennet met slechte treinaansluitingen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar als je met hetzelfde aantal DRU's een nieuw lijnennet wilt rijden, moet er toch elders gesneden worden. En zelfs dan moeten de diensten aangepast worden, waardoor je wellicht toch chauffeurs te kort komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
wolf

Bericht door wolf »

Lijnfilm kloppen ook nog niet echt, maar dat doen ze al een tijdje niet.

Zag vanmorgen 2x lijn 250 naar haarlem rijden:

Citea 8163 met alleen "haarlem station"
Citea 8136 met "999 Sassenheim via noordwijk" met eronder een blaadje met 250
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

Niwa ter Els schreef: ma 06 jan 2025, 09:56 Ik vind het een goed idee; je hebt flink minder reizigers, de scholieren hebben gewoon het hele schooljaar hun broodnodige voorspelbaarheid, en als er toch problemen zijn kun je in ieder geval binnen je eigen materieel dingen sneller oplossen omdat je een flinke reservevloot hebt. En het is veel langer licht, wat toch een stuk fijner is als je aan nieuwe routes en bussen moet wennen. Doen!
In de zomer heb je niet alleen minder reizigers maar ook minder personeel. Dat laatste geldt niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor ondersteunende diensten zoals voor het afleveren van bussen, inbouwen van apparatuur, halteborden vervangen, dienstroosters maken en aanpassen.
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

Roeland schreef: di 07 jan 2025, 08:38 Dit soort problemen zijn blijkbaar bijna onvermijdelijk wanneer je een grote concessie in één keer met geheel nieuw materieel rijdt. Dat komt mede door de voorschriften van de provincie.
Het probleem zit hem in de omvang van de concessies in Nederland, die moeten veel kleiner worden. Dat er op Schiphol en in Schoonhoven bussen van dezelfde concessie moeten rijden is echt nergens voor nodig.
dmotion

Bericht door dmotion »

The Greyhound schreef: di 07 jan 2025, 18:03
Niwa ter Els schreef: ma 06 jan 2025, 09:56 Ik vind het een goed idee; je hebt flink minder reizigers, de scholieren hebben gewoon het hele schooljaar hun broodnodige voorspelbaarheid, en als er toch problemen zijn kun je in ieder geval binnen je eigen materieel dingen sneller oplossen omdat je een flinke reservevloot hebt. En het is veel langer licht, wat toch een stuk fijner is als je aan nieuwe routes en bussen moet wennen. Doen!
In de zomer heb je niet alleen minder reizigers maar ook minder personeel. Dat laatste geldt niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor ondersteunende diensten zoals voor het afleveren van bussen, inbouwen van apparatuur, halteborden vervangen, dienstroosters maken en aanpassen.
Eens met The Greyhound. Het vaste personeel geniet van hun vakantie in deze periode. Het "gat" van vast personeel dat op vakantie is, wordt opgevuld door uitzendkrachten. Dan zit je eerst uitzendkrachten in te werken (ongeacht hun kennis en ervaring) zal her en der wel eens wat misgaan. Vervolgens komen de vaste krachten terug, en moeten zich in werken bij de nieuwe werkgever (ongeacht hun kennis en ervaring), zal hier het e.a. misgaan.

Het lijkt mooi om deze wisselingen in de zomer te doen. Maar ongeplande uitval periode wordt verlengd, en daarna moet ook nog blijken dat alles bij top drukte goed werkt.
matje82

Bericht door matje82 »

ik zou in mei/juni ergens starten, toch net iets minder druk met reizigers en minder erg als je wat langer op je bus moet wachten. Verder minder problemen met de accu's van elektrische bussen verwacht ik, maximale daglengte, handig voor lijnen verkennen. Dan rijd je nog wel een aantal weken een volledige dienstregeling, maar zijn er m.i. een paar voorwaarden toch net wat beter. Volgens mij startte ]de nieuwe dienstregeling in de jaren '90 ook ergens in mei.
Stan_Bronstring

Bericht door Stan_Bronstring »

The Greyhound schreef: di 07 jan 2025, 18:06
Roeland schreef: di 07 jan 2025, 08:38 Dit soort problemen zijn blijkbaar bijna onvermijdelijk wanneer je een grote concessie in één keer met geheel nieuw materieel rijdt. Dat komt mede door de voorschriften van de provincie.
Het probleem zit hem in de omvang van de concessies in Nederland, die moeten veel kleiner worden. Dat er op Schiphol en in Schoonhoven bussen van dezelfde concessie moeten rijden is echt nergens voor nodig.
Helemaal mee eens, die concessies van tegenwoordig zijn echt totaal uit de kluiten gewassen. Ik houd echt mijn hart vast als in 2028 de concessies Haarlem-IJmond en NHN worden samengevoegd tot een gebied.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Plaats reactie