Pagina 82 van 478

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 21 mei 2016, 18:01
door ArrivaBas
Vanochtend op Oosterflank:

Enkele extra ingelegde metro's Schenkel - Binnenhof/Nesselande, die slecht 30-90 seconden achter hun voorganger aan reden. -o-

En een vrouw die aan een bestuurder vroeg of hij de deur wilde openen. Komt die bestuurder door de speakers: "U kunt toch zelf de deur openen. Daar is een knop voor." :') (A)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 21 mei 2016, 18:38
door 010jongen
Volgens mij zijn dat planmatige ritten rond het eind van de ochtend, die nodig zijn om van een 15 naar een 10 min dienst te gaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 23 mei 2016, 20:59
door Bemined
De vakantiedienstregeling, of in ieder geval de eerste weken, belooft leuk te worden op metrolijn E. Het lijkt erop dat de werkzaamheden voor de aansluiting van het nieuwe viaduct dusdanig ver zijn dat de keermogelijkheid achter Laan van NOI vervalt, want in de nieuwe dienstregeling wordt langs het perron gekeerd. Omdat de kerende metro's de trams wel heel erg in de weg zitten hierdoor is de keertijd verkort tot 60 seconden. De verdeling over het uur is hierdoor ook niet zo mooi meer tussen Slinge en Rotterdam Centraal, er komt een 3-4-8 interval in noordelijke richting en een 8-5-2 interval in zuidelijke richting.

Het is te hopen dat de werkzaamheden snel afgerond zijn en het proefbedrijf kan starten, want echt ideaal is dit niet, en de dienstregeling wordt ook niet betrouwbaar met zo'n korte kering.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 24 mei 2016, 08:24
door Hendrik
60 seconden?! Staat er dan wel een andere bestuurder op Laan van NOI om terug te rijden? Want in 60 seconden kun je amper van de ene naar de andere kant van de metro lopen...
Ik ben op zich geen voorstander van keren op Leidschenveen, maar is dat geen verstandigere optie?

Waarom vervalt de keermogelijkheid na Laan van NOI eigenlijk?

Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 09:03
door Suus
Als kersverse Rotterdammer moet ik nog wel even wennen aan de in mijn ogen wat vreemde gewoonte midden in de spits de wissels op het Kruisplein te gaan slijpen. Zeker omdat het tramverkeer voor het gemak maar even vijf minuten werd stilgelegd met rode vlaggen :?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 09:14
door Hendrik
Misschien waren het spoedwerkzaamheden die eigenlijk niet langer konden wachten? Of is dat een hele rare gedachte?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 28 mei 2016, 23:00
door OmniLezer
Hendrik schreef:Misschien waren het spoedwerkzaamheden die eigenlijk niet langer konden wachten? Of is dat een hele rare gedachte?
Dan hadden ze eerder gedaan moeten zijn.
Het is trouwens geen rare gedachten hoor.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 14:01
door OmniLezer
Rotterdam is weer aan het knallen vandaag met een afsluiting van Rotterdam Centraal op last van de politie. Een verwarde man is aangehouden en heel Centraal is afgesloten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 16:28
door Meltrain
En waarom is Rotterdam dan aan het knallen? :?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 17:43
door dylanwild94
Verwarde of geradicaliseerde man die een explosief bij zich zou hebben.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 13:24
door Suus
Waarom is de 5400-serie eigenlijk voorzien van kunst in het interieur maar de 5300-serie niet?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 13:25
door MetroRET
Bee schreef:Waarom is de 5400-serie eigenlijk voorzien van kunst in het interieur maar de 5300-serie niet?
Vanwege het weren van graffiti op de Calandlijn, destijds.... waar dat een stuk erger was (is) dan op de Erasmuslijn, destijds.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 14:14
door 010jongen
Gister reden er weer eens 4 wagentreinen op de D lijn. Dit vanwege de werkzaamheden thv Maashaven. De korte kering op beurs van de E lijn ging redelijk goed.

Is er verder al wat bekend over de frequentieverhoging op de E lijn? met 4 wagentreinen op de D lijn zou de frequentie omlaag kunnen naar een 7.5 dienst. op de E lijn zou men dan juist een frequentieverhoging naar 7.5 kunnen krijgen. Zo blijft er een regelmatige interval bestaan. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er op korte termijn onderzoek gedaan wordt naar capaciteitsuitbreiding over het gehele metronet, ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen. Veel opties zijn er eigenlijk niet... Nog frequenter rijden lijkt me in Rotterdam Centrum niet reëel. Alhoewel een interval van 2 minuten misschien nog wel te doen valt. op de C lijn zijn volgens mij wel langere metro's mogelijk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 14:18
door MetroRET
010jongen schreef:Gister reden er weer eens 4 wagentreinen op de D lijn. Dit vanwege de werkzaamheden thv Maashaven. De korte kering op beurs van de E lijn ging redelijk goed.
Lijn D reed, 2 weken geleden, tijdens dezelfde werkzaamheden, ook al gedeeltelijk met vierwagentreinen. Overigens zijn niet alle omlopen met viertjes. Alle omlopen van en naar de uitloopsporen achter station De Akkers zijn gewoon drietjes. 4 van de 8 omlopen zijn hierdoor slechts een drietje.

Lijn E keert in een, redelijk gemiddelde, keertijd van 3m en 45s.
Zo kort is dat niet te noemen. De minimale norm staat op 2m (2m, 30s bij viertjes).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 14:33
door 010jongen
Las net in het vervoersplan van 2017 dat lijn 44 van Noord naar zuid omgeleid zal worden via de Erasmus en als het niet mee zit de willemsbrug :shock: .
Je kan dan beter gaan lopen of de metro nemen. Kan me niet voorstellen dat er mensen in de bus blijven zitten. Volgens mij kan de extra reistijd, zeker tijdens de spits, flink op gaan lopen. Had men niet beter door één tunnel heen en weer kunnen rijden? desnoods met een snelheidsbeperking.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 15:07
door ODRAIL
Is dit vervoersplan op het internet te vinden (linkje)?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:48
door JWM
010jongen schreef:Had men niet beter door één tunnel heen en weer kunnen rijden? desnoods met een snelheidsbeperking.
De strenge tunnelwetgeving geeft hier volgensmij geen ruimte meer voor. Ook in Amsterdam is dat problematisch, de IJtunnel is deze zomer wekenlang volledig dicht.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:57
door Abracadabram
010jongen schreef:Las net in het vervoersplan van 2017 dat lijn 44 van Noord naar zuid omgeleid zal worden via de Erasmus en als het niet mee zit de willemsbrug :shock: .
Je kan dan beter gaan lopen of de metro nemen. Kan me niet voorstellen dat er mensen in de bus blijven zitten. Volgens mij kan de extra reistijd, zeker tijdens de spits, flink op gaan lopen. Had men niet beter door één tunnel heen en weer kunnen rijden? desnoods met een snelheidsbeperking.
Volgens mij hebben ze dat ooit een jaar geprobeerd. Dat leverde zoveel ongelukken op dat ze er weer snel mee opgehouden zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 17:40
door Bemined
010jongen schreef:Nog frequenter rijden lijkt me in Rotterdam Centrum niet reëel.
Dat ligt er allemaal aan hoe de vervolgstappen wat betreft tunnelveiligheid zijn. De boortunnel van de RandstadRail heeft dit strenge beleid al waardoor metro's pas vanaf Blijdorp mogen vertrekken zodra er een vrij perronspoor te Rotterdam Centraal is. Als dit ook in de rest van het metronet ingevoerd gaat worden ooit is dat een beperkende factor in de frequentie. Op lijn D en E valt dit nog mee door de korte afstanden, een opvolgtijd van 2,5 minuut is hier nog haalbaar, maar het keren op Rotterdam Centraal is wel een puzzel, zeker als slechts 1 op de 3 ritten door gaat de RandstadRail op. Op de lijnen A, B en C is het ook lastig, daar zitten enkele langere stukken in de tunnels waardoor een kortere interval dan 3 minuten lastig zal worden.

Technisch is het geen probleem om vaker te rijden, de beveiliging kan het aan, de stroomvoorziening zou het ook aan moeten kunnen want in het verleden is er een hogere frequentie geweest (voor de Beneluxlijn kwam reed Akkers - Centraal elke 3 minuten met viertjes in de ochtend). Maar als de tunnelveiligheid het niet toestaat is het afgelopen. Maar op zich kan je met elke 3 minuten in het centrum nog wel een mooie dienstregeling maken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 21:36
door Geert
Zou het niet mogelijk zijn om een 'safe haven' te maken tussen twee stations in, of komt dat neer op een ongebruikt station (qua investering)?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 22:26
door ODRAIL
Dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd.

En ... er liggen niet tussen elk station overloopwissels. Wat bij verstoringen wel handig zou kunnen zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 23:44
door JWM
Geert schreef:Zou het niet mogelijk zijn om een 'safe haven' te maken tussen twee stations in, of komt dat neer op een ongebruikt station (qua investering)?
Lijkt mij zeer kostbaar omdat je dan waarschijnlijk de tunnel moet verbreden. Denk dat de winst eerder gezocht moet worden in maatregelen die de punctualiteit bevorderen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 07:20
door Suus
KM46 schreef:Dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd.

En ... er liggen niet tussen elk station overloopwissels. Wat bij verstoringen wel handig zou kunnen zijn.
Er liggen meer dan genoeg wissels om de metrodienst over een spoor in een nog altijd acceptabele frequentie langs werkzaamheden zoals spoorvernieuwing te krijgen. Meer is leuk maar kost ook klauwen met geld terwijl je het zelden zal gebruiken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 10:17
door 010jongen
Bee schreef:
KM46 schreef:Dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd.

En ... er liggen niet tussen elk station overloopwissels. Wat bij verstoringen wel handig zou kunnen zijn.
Er liggen meer dan genoeg wissels om de metrodienst over een spoor in een nog altijd acceptabele frequentie langs werkzaamheden zoals spoorvernieuwing te krijgen. Meer is leuk maar kost ook klauwen met geld terwijl je het zelden zal gebruiken.
Overloopwissels zijn er inderdaad genoeg, zeker op de ABC lijnen. Bij verstoringen blijft het metroverkeer dan ook vaak gewoon doorrijden, zij het met een lichte vertraging. Dit in tegenstelling tot de tram in Utrecht, waarbij alle wissels zowat gesaneerd zijn -o- . Bij een verstoring ligt daardoor zowat de gehele lijn plat. Keren kan nog enkel t.h.v. de remise. Enkel spoor rijden is daar ook geen optie.

Om even terug te komen op de eventuele capaciteitsuitbreidingen. Het is voornamelijk Randstadrail wat voor groei zorgt. Op de overige metrolijnen is het nog enigzins acceptabel. Alleen tussen Zuidplein - Beurs - Capelsebrug is het tijdens de spits vaak net toereikend. Tussen Beurs en Schiedam is het meestal wel een stuk rustiger. Daar komt natuurlijk binnenkort wel verandering in met het in gebruik nemen van de Hoekse lijn. Tussen de Capelsebrug en Schiedam zou je eventueel wat extra metro's kunnen inleggen. In de praktijk volgen de ABC metro's elkaar vaak vrijwel direct op, waardoor er vaak een gat van 4 a 5 minuten geen metro verschijnt. Hier zou dan mooi een extra metro kunnen rijden, mits deze er zijn natuurlijk.

Ben ook wel benieuwd naar de eventuele nieuwe tramlijn tussen Noord en Zuid. Deze zou dan via de 's Gravendijkwal west doorkruisen (recent ergens gelezen in een toekomstvisie van de gemeente Rotterdam).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 10:51
door Etienne
Bee schreef: Er liggen meer dan genoeg wissels om de metrodienst over een spoor in een nog altijd acceptabele frequentie langs werkzaamheden zoals spoorvernieuwing te krijgen. Meer is leuk maar kost ook klauwen met geld terwijl je het zelden zal gebruiken.
Op het inter-stedelijke deel van metrolijn E echter niet. Gisteren moest tot tweemaal enkelspoor worden gereden tussen Pijnacker Zuid en Melanchtonweg door een defecte bovenleiding. Toch best een flink stuk en het stoort de dienstregeling behoorlijk.