Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Daniel »

Ik zag vanmiddag ook wel het een en ander technisch mis gaan. Zoals een 56 die met +30 op weg was naar Roelofarendsveen maar op de terugrit volgens OVinfo opeens +60 zou hebben. Die rit zag je ook steeds verspringen van de werkelijke locatie naar nog onderweg naar het beginpunt.
Maargoed, in Leiderdorp stapte ik dus in die bus en in het centrum van Leiden belde de chauffeur de verkeersleiding: is de reactie van de verkeersleiding dus door de hele bus via de intercom te horen. De rit werd door de vertraging ingekort tot Leiden Centraal en wat dan gebeurt is ook apart.
Dan gaat de omroep dus tussen de laatste halte en het station constant afwisselend omroepen "deze bus heeft een andere eindbestemming dan gepland" en "dit is het eindpunt van deze bus", zonder te melden hoe die halte dan heet. En ook de schermen melden geen afwijking in de bestemming. En toen ik uitstapte hoorde ik nog net de omroep: "Dit is lijn 56 naar Oegstgeest", eh, niet dus :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Speedmaster

Bericht door Speedmaster »

Op dat laatste stukje kan ik wel een antwoord geven. In de boardcomputer heeft de chauffeur de mogelijkheid om een aangepast omroepbericht te laten horen, dus in dit geval de volgende halte is de eindhalte. Dat je vervolgens bij het uitstappen hoort dat dit de bus naar.. is komt doordat de boardcomputer gewoon zijn volgende geplande rit pakt bij het open gaan van de deuren. Dat dit niet correct is met de werkelijkheid klopt echter dit gaat dus automatisch. Chauffeur kan dit wel veranderen maar dan kan niemand meer uitchecken.
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

Het lijkt op de aankondiging van een bak ellende die we nog van DMG kennen waar na een jaar de problemen ook nog steeds niet waren opgelost. Hopelijke zit de provincie er nu strakker op en laat ze dat niet gebeuren.
buschauffeurDH

Bericht door buschauffeurDH »

Speedmaster schreef: za 01 feb 2025, 18:04 Op dat laatste stukje kan ik wel een antwoord geven. In de boardcomputer heeft de chauffeur de mogelijkheid om een aangepast omroepbericht te laten horen, dus in dit geval de volgende halte is de eindhalte. Dat je vervolgens bij het uitstappen hoort dat dit de bus naar.. is komt doordat de boardcomputer gewoon zijn volgende geplande rit pakt bij het open gaan van de deuren. Dat dit niet correct is met de werkelijkheid klopt echter dit gaat dus automatisch. Chauffeur kan dit wel veranderen maar dan kan niemand meer uitchecken.
De chauffeur kan natuurlijk ook gewoon zelf omroepen en vertellen wat er aan de hand is.
buschauffeurDH

The Greyhound schreef: za 01 feb 2025, 18:18
Het lijkt op de aankondiging van een bak ellende die we nog van DMG kennen waar na een jaar de problemen ook nog steeds niet waren opgelost. Hopelijke zit de provincie er nu strakker op en laat ze dat niet gebeuren.
Nou, we zijn anderhalve maand verder en er is vanuit de provincie nog niets gebeurd. Misschien zijn ze wel gevoelig voor de "wij kunnen er niets aan doen en het kost ons heel veel geld"-jankverhalen van Qbuzz.
Niwa ter Els

Bericht door Niwa ter Els »

buschauffeurDH schreef: za 01 feb 2025, 18:26
Speedmaster schreef: za 01 feb 2025, 18:04 Op dat laatste stukje kan ik wel een antwoord geven. In de boardcomputer heeft de chauffeur de mogelijkheid om een aangepast omroepbericht te laten horen, dus in dit geval de volgende halte is de eindhalte. Dat je vervolgens bij het uitstappen hoort dat dit de bus naar.. is komt doordat de boardcomputer gewoon zijn volgende geplande rit pakt bij het open gaan van de deuren. Dat dit niet correct is met de werkelijkheid klopt echter dit gaat dus automatisch. Chauffeur kan dit wel veranderen maar dan kan niemand meer uitchecken.
De chauffeur kan natuurlijk ook gewoon zelf omroepen en vertellen wat er aan de hand is.
Gelijk heb je. Belachelijk dat iemand de apparatuur gebruikt zoals het bedoeld is.

Wij hebben het ook en het is super praktisch. Met één druk op de knop meld je exact wat je moet melden en zoals de werkgever dat graag heeft. En herhalen is dus ook een makkie.
Kun je als chauffeur gewoon op de weg blijven letten. Lijkt mij alleen maar beter, toch?
Chauffeur Syntus Utrecht.
buschauffeurDH

Je kunt het verhaal hierboven zelf lezen. Er kwam alleen maar tegenstrijdige informatie uit de speakers. Als je zelf omroept kun je vertellen wat er is gebeurd en wat de gevolgen zijn en wat de reizigers in dat geval moeten doen. Dan kun je wel als een dooie op knopjes drukken voor voorgeprogrameerde zinnen die maar de halve lading dekken, maar daarmee laat je de reiziger vertwijfeld achter. Dat lees je ook in dat ervaringsverhaal.
Laatst gewijzigd door buschauffeurDH op za 01 feb 2025, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

@Niwa ter Els: Nouja, laten omroepen dat de bus een andere eindhalte heeft dan gepland zonder dat de omroep meldt wat die eindhalte dan is is natuurlijk niet heel praktisch ;)
Het bleef ook wel heel vaak herhalen, de omroep was op het laatste stuk non stop bezig.
Schapekop in de Keistad

ovforens

Bericht door ovforens »

Had je het idee dat de chaufffeur steeds op de boordcomputer tikte voor het omroepbericht of dat er iets automatisch omgeroepen leek te worden?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Naar mijn idee ging het automatisch, maargoed, ik zat ergens halverwege de bus dus helemaal te zien was dat ook weer niet.
Schapekop in de Keistad

ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Er wordt precies niets automatisch omgeroepen behalve de volgende halte. Zelfs de eindhalte-omroep is handmatig.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Speedmaster

Bericht door Speedmaster »

Alleen, als op de eindhalte een vervolg rit gepland is dan is het bij de nieuwe ivecos zo dat op het moment dat de bus aan de halte komt en de deur open gaat er een omroep bericht wordt afgespeeld, dit is de bus naar… En dit is wel volledig automatisch
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

De door de chauffeur te kiezen omroepberichten drukken nooit een ander omroepbericht weg, dus als je op die knoppen blijft duwen in de veronderstelling dat je daarmee het voorgaande weg kunt drukken, dan krijg je dus zo’n barrage aan berichten :D

Altijd fijn, een rit halverwege af moeten breken, zeker als het volgende ritdeel niet bij voorbaat door de centrale is gecanceld. Of je nu zelf door de microfoon roept of het ‘de stem’ laat doen, of je je filmkast aanpast of niet, je kunt met iedereen weer de discussie aan omdat er altijd wel ergens informatie lekt dat de bus wel doorrijdt, zoals dus die buitenomroep die de vertwijfelde reiziger alsnog naar je bus lokt.

"Nee deze bus gaat niet ver-"
"JAMAAR HIJ RIEP NET VAN WEL"
"JAMAAR OP HET BORD STAAT VAN WEL"
"WHY DOESN’T IT GO, IT SAYS HERE ON MY APP THAT IT DOES"
"不要打擾公車司機他也無能為力"
etc
Feed the childrens
Niwa ter Els

Bericht door Niwa ter Els »

buschauffeurDH schreef: za 01 feb 2025, 18:52 Je kunt het verhaal hierboven zelf lezen. Er kwam alleen maar tegenstrijdige informatie uit de speakers. Als je zelf omroept kun je vertellen wat er is gebeurd en wat de gevolgen zijn en wat de reizigers in dat geval moeten doen. Dan kun je wel als een dooie op knopjes drukken voor voorgeprogrameerde zinnen die maar de halve lading dekken, maar daarmee laat je de reiziger vertwijfeld achter. Dat lees je ook in dat ervaringsverhaal.
Dat is wel waar ja.
Ik had een beetje zelf ingevuld dat de omroep zei dat DEZE HALTE de eindhalte is. Maar dan zou je die andere omroep moeten kunnen dimmen. Bij ons kan dat door je eigen omroep-pedaal in te drukken. Als die tenminste nog in de bus zit.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Jurre1981

Bericht door Jurre1981 »

"Beste reizigers, wij wachten hier op de geplande vertrektijd, zodat we niet te vroeg vertrekken"

Mooi dat dat ☝️in het halteomroepsysteem is verwerkt. Ik vond het altijd vervelend als er bij een halte gewacht werd zonder dat het duidelijk was waarom.

Vandaag ook onderstaande voor het eerst gehoord bij de halte, zonder op de knop voor blinden/slechtzienden te drukken. Deze mededeling werd ongeveer om de 1,5 á 2 minuten herhaald.
"Lijn huppeldepup naar naam bestemming vertrekt volgens dienstregeling om vertrektijd. De actuele locatie van de bus is onbekend."
TLP

Bericht door TLP »

nvdw schreef: ma 03 feb 2025, 08:40 "不要打擾公車司機他也無能為力"
Val de buschauffeur niet lastig, hij kan er toch niets aan doen.

Grapjas :mrgreen:
Bestereiziger98

Bericht door Bestereiziger98 »

Nu er vele elektrische iveco's hun intreden doen. Is er al iets bekend van wanneer en welke livery de elektrische volo 7900's krijgen. Deze rijden nog volledig in Arriva livery, alleen hrt Arrivalogo is verwijderd en met groene stickers het nieuwe 81-- nummer erop. Zelfs de 40 tijdelijke arriva citea's hebben qbuzz stickers.(lelijk oranje).
Verder hoorde ik van een chauffeur dat ze nog lang niet allemaal de batterij upgrade gehad hebben, kan iemand dat bevestigen?
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Jurre1981 schreef: ma 03 feb 2025, 21:44...zonder op de knop voor blinden/slechtzienden te drukken.
Dan denk ik dat de knop is blijven 'hangen' :D
Feed the childrens
buschauffeurDH

Bestereiziger98 schreef: wo 05 feb 2025, 15:41 Nu er vele elektrische iveco's hun intreden doen. Is er al iets bekend van wanneer en welke livery de elektrische volo 7900's krijgen. Deze rijden nog volledig in Arriva livery, alleen hrt Arrivalogo is verwijderd en met groene stickers het nieuwe 81-- nummer erop. Zelfs de 40 tijdelijke arriva citea's hebben qbuzz stickers.(lelijk oranje).
Verder hoorde ik van een chauffeur dat ze nog lang niet allemaal de batterij upgrade gehad hebben, kan iemand dat bevestigen?
Ik hoorde dat de uitval bij de elektrische bussen hoog is. Schade en storingen.
buschauffeurDH

Youri
Contacteer:

Bericht door Youri »

Fijn dat het artikel ook klopt. De incheckapparatuur in de ex-Arriva citea’s is überhaupt nooit ingebouwd. Terwijl er in het artikel staat dat deze verwijderd zijn om de reiziger te compenseren voor de overlast
Busschauffeur i.o. Qbuzz ZHN
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

BuschauffeurDH gebruikt alles om Qbuzz maar in een kwaad daglicht te stellen. dusja dat er linkjes uit zijn hoek komen met onjuiste informatie dat is dan eigenlijk ook niet heel verrassend. :Y
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Selivio

Bericht door Selivio »

buschauffeurDH schreef: wo 05 feb 2025, 17:32 En dan nog dit verhaal:

https://www.doorbraak.eu/fnv-er-oguz-su ... uitpersen/
Inspreker van de FNV. En die bond wil dingen nog wel eens een tikje opblazen (en dan zeg ik het nog heel netjes...).
Grt. Stefan
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Mijn bullshitmeter is op hol geslagen tijdens het lezen van dit artikel..
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Stadsbus

Bericht door Stadsbus »

In meerdere productvoorwaarden stond de naam al: Keukenhofbuzz wordt de naam voor de keukenhof lijnen.
Op de site van Qbuzz zou het al per 1 februari moeten staan, daar staat nog niks.
De site van Keukenhof meldt meer informatie: https://keukenhof.nl/nl/ov/
Het lijnenaanbod is het zelfde gebleven, de prijzen zijn niet tot nauwelijks gestegen.
Plaats reactie