Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Geplaatst: vr 15 dec 2017, 22:32
Na een week heb ik eindelijk de halte-indeling op busstation Uithoorn op papier weten te zetten, afgaande op de elektronische aanwijzers. Voor het goede begrip: Haltes A, C, E, G en I wijzen naar het oosten (Amstelveen, Mijdrecht, Meerwijk); B, D, F, H en J naar het westen (Alphen, Haarlem, Schiphol). Halte A ligt tegen de bebouwing aan waar ook de chauffeursruimte is; B+C, D+E, F+G en H+I delen elk een eilandperron, en halte J ligt aan de andere rand, tegen een dode muur.
Halte A: Lijn 149. Die staat keurig met vertrektijden op de aanwijzer. Daaronder scrollt de mededeling dat de lijnen 149,163 en 164 hier niet meer stoppen. Lijn 163 en 164 deden Uithoorn al niet aan, en lijn 149 halteerde t/m 9 december op de haltes I en J, niet op A. Suus heeft in een ander topic deze spooklijnen reeds aan de kaak gesteld. Tot 9 december werd deze halte normaliter niet gebruikt, of alleen voor het stallen van een lege bus.
Halte B: Wordt voor zover ik kan zien niet gebruikt. Was vroeger de halte voor lijn 146 naar Amsterdam Bijlmer.
Halte C: Lijn 174 richting Amstelveen. Voorheen lijn 170 naar Amsterdam CS.
Halte D: Lijn 174 richting Uithoorn Meerwijk. Voorheen lijn 170 op dezelfde route.
Halte E: Lijn 242 en 340 naar Mijdrecht. Voorheen de lijnen 142/174/242 naar diverse bestemmingen in Amsterdam.
Halte F: Lijn 242 naar Amsterdam Zuid. Voorheen lijn 142/174/242 naar Wilnis.
Halte G: Lijn 130 (Syntus) naar Breukelen en lijn 347 naar Amsterdam CS. Voorheen alleen lijn 130.
Halte H: Lijn 340 naar Haarlem. Ongewijzigd.
Halte I: Buurtbus 526 (Syntus) naar Breukelen. Voorheen ook nog lijn 149 naar Amstelveen via Nes.
Halte J: Lijn 147 (Arriva) naar Alphen en lijn 342 naar Schiphol. Voorheen lijn 147, plus de 149 naar Uithoorn Winterkoning.
De halte van de twee scholierenlijnen van Syntus heb ik niet paraat; het gaat om 1 rit per lijn en ik vermoed dat die de halte van lijn 130 behoren te gebruiken.
Opvallend is dat het busstation sinds jaar en dag 4 R-Net haltes kent, namelijk F, G, H en I. Tot 9 december was dat overkill want toen was er maar één R-Net lijn (340). Per 10 december had een en ander keurig 1-op-1 kunnen corresponderen, maar om onnavolgbare reden is daarvan afgeweken. Het meest potsierlijk is R-net halte I waar alleen een buurtbus stopt.
Al met al is de huidige indeling niet erg evenwichtig, om het maar eens zacht te zeggen. De gemiddelde forumgebruiker was met een zinniger voorstel gekomen, denk ik zo. Het enige waarbij ik me wat kan voorstellen is dat de haltes A en B niet meer gebruikt worden om de bewoners van de flat tegemoet te komen; als ik eerlijk ben zou ik ook niet blij worden van het doorlopende geronk van bussen onder mijn kamer.
Hoe dan ook: Geen wonder dat de eerste dagen noch de chauffeurs noch de passagiers snapten waar ze moesten wezen. Het grootste euvel is halte G, die gedeeld wordt door lijn 130 en 347. Wie verzint er zoiets? Twee verschillende maatschappijen, twee totaal verschillende bestemmingen. Beide lijnen hebben er hun begin/eindhalte waar ze dus langere tijd stilstaan (al gaat een deel van de ritten van lijn 347 over op 342 naar en van Schiphol). En de halte is tot overmaat van ramp ook nog eens te kort voor een standaard bus plus een gelede bus achter elkaar. Gevolg is dat bijvoorbeeld lijn 347 regelmatig uitwijkt naar halte E. En als er dan een 242 of 340 naar Mijdrecht aankomt wijkt die uit armoe uit naar weer een ander halte. Etcetera. Het gevolg daarvan is dan weer een stoet passagiers die van halte naar halte trekt op jacht naar de gewenste bus. Een deel van de door anderen op dit forum gemelde vertragingen van lijn 347 wordt dan ook reeds opgelopen op het busstation Uithoorn.
Volgens een chauffeur van Syntus zou lijn 130 eigenlijk van halte I moeten vertrekken. Maar de meeste chauffeurs doen dat niet, hetzij uit gewoonte hetzij doordat de passagiers nu eenmaal bij halte G staan.
Als ik eerder tijd had gehad voor deze post, zou ik verzucht hebben dat er urgent regelaars nodig waren op het busstation. Vanmiddag (vrijdag) bleek die wens reeds in vervulling te zijn gegaan, als ik het goed gezien heb. Maar ook die konden het 130/347 probleem niet oplossen.
Nog een losse waarneming: Ook Connexxion, als opvolger van zichzelf, heeft chauffeurs die de route niet kennen en niet weten op welke haltes te stoppen. Zo stopte een 357 op alle, dus ook de opgeheven haltes. De daar uitstappende passagiers waren blij, degenen die verderop moesten wezen deden net of ze het niet erg vonden. Ergens voorbij het Amstelveense busstation begon de chauffeur de weg te vragen. Ik heb hem een eindje kunnen helpen maar had echt geen zin om helemaal mee te gaan naar Kudelstaart. Geen idee hoe dat is afgelopen.
Halte A: Lijn 149. Die staat keurig met vertrektijden op de aanwijzer. Daaronder scrollt de mededeling dat de lijnen 149,163 en 164 hier niet meer stoppen. Lijn 163 en 164 deden Uithoorn al niet aan, en lijn 149 halteerde t/m 9 december op de haltes I en J, niet op A. Suus heeft in een ander topic deze spooklijnen reeds aan de kaak gesteld. Tot 9 december werd deze halte normaliter niet gebruikt, of alleen voor het stallen van een lege bus.
Halte B: Wordt voor zover ik kan zien niet gebruikt. Was vroeger de halte voor lijn 146 naar Amsterdam Bijlmer.
Halte C: Lijn 174 richting Amstelveen. Voorheen lijn 170 naar Amsterdam CS.
Halte D: Lijn 174 richting Uithoorn Meerwijk. Voorheen lijn 170 op dezelfde route.
Halte E: Lijn 242 en 340 naar Mijdrecht. Voorheen de lijnen 142/174/242 naar diverse bestemmingen in Amsterdam.
Halte F: Lijn 242 naar Amsterdam Zuid. Voorheen lijn 142/174/242 naar Wilnis.
Halte G: Lijn 130 (Syntus) naar Breukelen en lijn 347 naar Amsterdam CS. Voorheen alleen lijn 130.
Halte H: Lijn 340 naar Haarlem. Ongewijzigd.
Halte I: Buurtbus 526 (Syntus) naar Breukelen. Voorheen ook nog lijn 149 naar Amstelveen via Nes.
Halte J: Lijn 147 (Arriva) naar Alphen en lijn 342 naar Schiphol. Voorheen lijn 147, plus de 149 naar Uithoorn Winterkoning.
De halte van de twee scholierenlijnen van Syntus heb ik niet paraat; het gaat om 1 rit per lijn en ik vermoed dat die de halte van lijn 130 behoren te gebruiken.
Opvallend is dat het busstation sinds jaar en dag 4 R-Net haltes kent, namelijk F, G, H en I. Tot 9 december was dat overkill want toen was er maar één R-Net lijn (340). Per 10 december had een en ander keurig 1-op-1 kunnen corresponderen, maar om onnavolgbare reden is daarvan afgeweken. Het meest potsierlijk is R-net halte I waar alleen een buurtbus stopt.
Al met al is de huidige indeling niet erg evenwichtig, om het maar eens zacht te zeggen. De gemiddelde forumgebruiker was met een zinniger voorstel gekomen, denk ik zo. Het enige waarbij ik me wat kan voorstellen is dat de haltes A en B niet meer gebruikt worden om de bewoners van de flat tegemoet te komen; als ik eerlijk ben zou ik ook niet blij worden van het doorlopende geronk van bussen onder mijn kamer.
Hoe dan ook: Geen wonder dat de eerste dagen noch de chauffeurs noch de passagiers snapten waar ze moesten wezen. Het grootste euvel is halte G, die gedeeld wordt door lijn 130 en 347. Wie verzint er zoiets? Twee verschillende maatschappijen, twee totaal verschillende bestemmingen. Beide lijnen hebben er hun begin/eindhalte waar ze dus langere tijd stilstaan (al gaat een deel van de ritten van lijn 347 over op 342 naar en van Schiphol). En de halte is tot overmaat van ramp ook nog eens te kort voor een standaard bus plus een gelede bus achter elkaar. Gevolg is dat bijvoorbeeld lijn 347 regelmatig uitwijkt naar halte E. En als er dan een 242 of 340 naar Mijdrecht aankomt wijkt die uit armoe uit naar weer een ander halte. Etcetera. Het gevolg daarvan is dan weer een stoet passagiers die van halte naar halte trekt op jacht naar de gewenste bus. Een deel van de door anderen op dit forum gemelde vertragingen van lijn 347 wordt dan ook reeds opgelopen op het busstation Uithoorn.
Volgens een chauffeur van Syntus zou lijn 130 eigenlijk van halte I moeten vertrekken. Maar de meeste chauffeurs doen dat niet, hetzij uit gewoonte hetzij doordat de passagiers nu eenmaal bij halte G staan.
Als ik eerder tijd had gehad voor deze post, zou ik verzucht hebben dat er urgent regelaars nodig waren op het busstation. Vanmiddag (vrijdag) bleek die wens reeds in vervulling te zijn gegaan, als ik het goed gezien heb. Maar ook die konden het 130/347 probleem niet oplossen.
Nog een losse waarneming: Ook Connexxion, als opvolger van zichzelf, heeft chauffeurs die de route niet kennen en niet weten op welke haltes te stoppen. Zo stopte een 357 op alle, dus ook de opgeheven haltes. De daar uitstappende passagiers waren blij, degenen die verderop moesten wezen deden net of ze het niet erg vonden. Ergens voorbij het Amstelveense busstation begon de chauffeur de weg te vragen. Ik heb hem een eindje kunnen helpen maar had echt geen zin om helemaal mee te gaan naar Kudelstaart. Geen idee hoe dat is afgelopen.