Zal ik anders is een kaartje maken met de voor en nadelen van station Dordrecht Zuid, Leerpark en de andere mogelijkheden.
Locatie 1: Centraal voor Leerpark. Mogelijk voordeel scholieren (incl RoC) vanuit Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Zwijndrecht en Mogelijk Barendrecht. Als de overstap goed is ook vanaf de MLL sneller dan de bus maar niet aantrekkelijk vanwege andere vervoersoverstap. Veel bus overstappen vanuit de regio. Reizigers naar breda kunnen hier goed gebruik van maken.
Locatie 2: Leerpark en Sportboulevard. Scholieren moeten gemiddeld langer lopen vanaf het station. De overstap met de bus kan ook hier gewoon en het is vanaf hier makkelijk loopbaar naar de sportboulevard (Een halte hier aanleggen voor grote evenementen die er zo nu en dan zijn zou ook een goede zijn, vergelijkbaar met Thialf Ijsstadion Heerenveen. De Noordkant van de wijk Zuidhoven, aldan nogsteeds weinig inwoners heeft hier voordeel aan, zuid krispijn verder niet.
Locatie 3: Huidig. Goed voor lopen en fietsen vanaf wijken en heeft een goede bus aansluiting, al zou een bus naar Dordwijk ZH en leerpark zeer wenselijk zijn vanaf het station.
Locatie 4: Goed voor lopen en fietsen vanaf wijken en werk maar geen passagiers vetpot door ietwat onhandige ligging en het compleet vervallen van OV connectie.
Mijn Logica: Locatie 3, het huidige is het beste
Wat zou ik doen met het station:
De noordzijde heeft over een groter stuk meer openheid vanuit de P+R plaatsen erachter en er, al dan wel niet groot ruimte voor een volwaardige overdekte (glazen voor transparantie) wachtruimte. Een Kiosk in combinatie met de nieuwe perronslocatie en nieuwe wachtruimte met betere perronuitstraling en overkapping kan het imago van het station en de sociale veiligheid flink verbeteren.
Ik blub in het Drecht.