Pagina 2 van 2

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: do 23 nov 2017, 22:41
door Geert
Persoonlijk zou ik het zeer waarderen als de nachttrein weer op CS ipv HS stopt, maar dat is meer vanwege alle keren dat ik met een brak hoofd van HS naar CS moest lopen om daar mijn fiets op te halen... (wel goed tegen de kater overigens)

Op Den Haag Centraal stoppen de treinen inderdaad wat eerder, een verbinding als Utrecht-Den Haag kan nog wel om 0:18 (met overstap in Gouda).

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 12:25
door Meltrain
Geert schreef:Persoonlijk zou ik het zeer waarderen als de nachttrein weer op CS ipv HS stopt, maar dat is meer vanwege alle keren dat ik met een brak hoofd van HS naar CS moest lopen om daar mijn fiets op te halen... (wel goed tegen de kater overigens)
Maar bedenk je je 's ochtends dan niet dat het 's avonds mogelijk wat later wordt, zodat je je fiets op HS i.p.v. CS zet?

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 13:43
door VIRM
Zitten er rond CS gewoon niet veel meer plekken waar mensen naartoe gaan/vandaan komen dan bij HS? Hoeveel extra reistijd levert een stop op CS het nachtnet op?

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 14:33
door AppleMoose
Volgens mij staat voor kopmaken 5 minuten. Dat geldt dus vanaf het moment dat de trein stilstaat tot aan het vertrek. Daar komt dan dus nog de tijd bij die de trein nodig heeft om van het doorgaande spoor af te buigen naar CS en weer terugrijden om weer op het doorgaande spoor in te voegen. Laten we zeggen dat dat bijelkaar zo'n 3 minuten duurt (snelheid minderen, emplacement kruisen), dan kom je dus op zo'n 8 minuten extra reistijd voor doorgaande reizigers.

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 14:35
door Hainje
Denk toch al snel een kwartier. Op de stukken HS - CS - NOI kun je ook niet 'full speed' de bochten door blazen en je moet kopmaken, daar staat ook al snel een minuut of 10 voor inclusief alle testen die een machinist moet doen. Precieze tijd hangt natuurlijk heel erg af van de hoeveelheid bakken waaruit de betreffende trein bestaat.

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 14:44
door Suus
Rijtijd Leiden - Den Haag HS is 14 minuten (zonder stop op de Laan), rijtijd Leiden - Den Haag Centraal is 11 minuten.

Rijtijd CS - HS is vier minuten, kering kan in zes minuten. Dan kom ik uit op een tijdverlies van 7 minuten. De stop van de nachttrein op HS is nu zeven minuten, dus misschien valt dit redelijk goed te doen

Punt is wel dat er volgens mij maar een spoor is op CS dat zowel van Leiden als van HS bereikbaar is en dat in de huidige dienstregeling de treinen elkaar tussen Den Haag en Leiden tegenkomen. Met slechts één perronspoor kan een vertraging dan al snel de boel in de war schoppen.

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 16:01
door Daniel
Dat laatste wat je stelt klopt niet volledig. Als je gewoon rechterspoor wilt rijden kan Leiden Centraal -> Den Haag Centraal -> Den Haag HS weliswaar alleen via spoor 7, maar Den Haag HS -> Den Haag Centraal -> Leiden Centraal kan zowel via 6 als 7. Wel maak je in beide richtingen gebruik van hetzelfde spoor door de wisselstraat van/naar HS.

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 17:24
door IC140
Suus schreef:Rijtijd Leiden - Den Haag HS is 14 minuten (zonder stop op de Laan),
Hmm.. en dat terwijl Leiden - HS met stop op de Laan 12 minuten is? Ik denk eerder 10 minuten voor non stop Leiden - HS.

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 18:18
door hidihi
Ik ben het wel eens met het krantenbericht. Den Haag is een hele grote stad en het zelfde geld voor Utrecht. Deze twee steden zijn groot genoeg om langer met treinen door te laten rijden. Daarnaast is de trein er voor iedereen. Niet alleen maar voor de werkende reiziger maar ook voor het uitgaanspubliek.

In het artikel wordt aangehaald dat de grote steden tot 1 uur s'nachts bediend moeten worden. Diverse partijen beweren dat de concessie eisen ingevuld worden door de nachttrein die op Den Haag HS stopt. Ik denk dat de concessie eisen vanwege twee redenen niet goed opgevuld wordt.

1. De eerste nachttrein naar Utrecht komt om 1.30 in Den haag aan. Dus deze trein valt gewoon buiten het dagnetwerk wat tot 1 uur s'nachts moet rijden.
2.De krant haalt artikel 45 aan. Ik heb artikel 45 niet gelezen maar als ik de krant moet geloven moet er tussen de grote steden tot 1 uur s'nachts een trein verbinding rijden. Je kunt het op twee manieren lezen. 1. Er moet tot 1 uur s'nachts een reismogelijkheid zijn op het begin station. 2. De laatste trein moet rond 1 uur s'nachts eindigen op het (grote) eind station. Als je deze eis toetst worden beide criteria niet gehaald. Want de laatste trein uit Den haag komt om 0.30 in Utrecht aan. Dit betekend dat er volgens de concessie eisen tijdens het weekend er tenminste 1 tot 2 treinen later moeten vertrekken.

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 18:47
door Suus
Grote stations (wat Den Haag Centraal is) moeten elke dag van de week in alle richtingen 2x/uur bediend worden tussen 6:00 en 24:00.

Er is expliciet geen station genoemd in artikel 45 over latere treinen in weekendnachten:
1. In de nacht van vrijdag op zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag vertrekken de laatste reguliere intercitydiensten vanaf Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht, Amersfoort en Amsterdam rond 01.00 uur, of zoveel later als deze volgens de dienstregeling 2014 vertrekken, naar het eerstvolgende station zoals aangegeven in bijlage 4, mits op dat moment niet bediend door een nachtnetverbinding.
De stations genoemd in bijlage 4 zijn:
Alkmaar; Arnhem; Den Bosch; Deventer; Dordrecht; Eindhoven; Haarlem; Zwolle.

In artikel 14 lid 2 staat overigens dat het nachtnet op Den Haag HS moet stoppen.

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 10:17
door Wubbo
Als je Den Haag Centraal structureel met het nachtnet wil bedienen moet je flink extra rijtijd rekenen. Je zit inderdaad met bepaalde stukken spoor die je moet gebruiken om het mogelijk te maken om deze verbinding te kunnen bieden, maar die moeten ook een keer onderhouden worden. Als dat het geval is moet je dus Leiden - Den Haag Centraal - Laan van NOI - Den Haag HS - Rotterdam of Leiden - Den Haag HS - Den Haag Centraal - Den Haag HS - Rotterdam rijden. In beide gevallen krijg je flink extra reistijd vanwege de bediening van Den Haag Centraal, en ik vind het een terechte vraag of je dat wel moet willen.

De andere optie is dat je dat alleen in de uitgaansnachten doet (vrij/za en za/zo) maar dan moet je goed naar je reisinformatie kijken, want dan rijd je dus in de ene nacht anders dan de andere nacht.

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 10:47
door Daantje
Is een samenwerking met de HTM en een bus CS - HS dan geen betere optie die aansluit op het nachtnet?

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 12:06
door VIRM
Of, heel erg out-of-the-box en erg onwaarschijnlijk, een pendeltrein tussen HS en Centraal om op het nachtnet aan te sluiten?

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 12:16
door Suus
De hele nacht een trein hebben met personeel die in totaal 8 minuten per uur aan het rijden is.

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 12:56
door trolly
Nee, dan liever iets tussen een bus en een trein in, zoals een tram. Of misschien nog beter: een bierfiets :Y

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 21:30
door Vinny
Daantje schreef:Is een samenwerking met de HTM en een bus CS - HS dan geen betere optie die aansluit op het nachtnet?
In het kader van "out of the box": in plaats van HS stoppen nachttreinen op Laan van NOI, met een overstap op de RandstadRail naar Den Haag Centraal en Zoetermeer die op uitgaansavonden ook 's nachts rijdt ;)

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 22:10
door Geert
Meltrain schreef:
Geert schreef:Persoonlijk zou ik het zeer waarderen als de nachttrein weer op CS ipv HS stopt, maar dat is meer vanwege alle keren dat ik met een brak hoofd van HS naar CS moest lopen om daar mijn fiets op te halen... (wel goed tegen de kater overigens)
Maar bedenk je je 's ochtends dan niet dat het 's avonds mogelijk wat later wordt, zodat je je fiets op HS i.p.v. CS zet?
Niet altijd nee. Soms wordt een avond onverwacht gezellig (A)

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 09:25
door reisthijs
Blijkbaar hebben ze bij NS hier toch wat mee gedaan, want wat lees ik in de plannen voor dienstregeling 2019:
In de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag zal NS een extra Intercity
Den Haag Centraal – Gouda – Utrecht Centraal gaan rijden. De laatste rechtstreekse
reismogelijkheid van Den Haag naar Utrecht zal dan kort na half één uit Den Haag Centraal
vertrekken.