Pagina 2 van 4

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: za 09 nov 2019, 11:21
door Alargule
Tomato potato.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: za 09 nov 2019, 13:21
door Vinny
Suus schreef:Ik vind twee treinen per uur voor de relatie Sloterdijk - Schiphol toch wel... weinig?
Er komt ook nog een HOV-as tussen Amsterdam-Nieuw West en Schiphol. Als je bijvoorbeeld de metrolijn doortrekt naar Hoofddorp of zelfs Nieuw Vennep dan kun je in feite buslijn 310 en de Noord-zuidlijn vervangen door een nieuwe metrolijn.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: za 09 nov 2019, 22:01
door Bemined
Western Soldier schreef:Met de Noord-Zuidlijn heb je daar minder sprinters nodig en komt er ruimte vrij om meer buitenlandse treinen te laten rijden. Met de Noord-Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol Airport heb je bovendien minder sprinters tussen Weesp en Schiphol nodig.
Met de Noord-Zuidlijn heb je vooral enkele miljarden euro's meer nodig. Geld wat we beter kunnen gebruiken voor projecten die wel echt nodig zijn en niet moeten verspillen aan een station waar het voornaamste knelpunt is dat reizigers zich niet willen spreiden over de perrons.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: za 09 nov 2019, 22:42
door VIRM
SuperGhost schreef:Sloterdijk kun je oplossen door de ICD's er ook te laten stoppen. Sloterdijk is wel belangrijk genoeg voor een ICD-stop lijkt me, ook vanwege de overstapmogelijkheden naar Alkmaar en Enkhuizen.

Maar voor Lelylaan is 2x p/u en het verliezen van de verbinding naar Amsterdam Centraal wel een enorm nadeel. Ik denk dat je voordat je dat doet eerst de metroring zou moeten sluiten en wellicht een extra trein vanuit Zaandam naar Schiphol moet laten rijden ter compensatie. Persoonlijk denk ik dat een intercity Alkmaar - Zaandam - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Hoofddorp een optie zou kunnen zijn, zeker als je die in Zaandam een goede overstap geeft op de intercity Enkhuizen - Heerlen, waardoor ook op Alkmaar - Amsterdam/Utrecht ETMET kan ontstaan (weliswaar wel 2x met overstap).
Lelylaan had in 2018 15/836 in- en uitstappers per dag. Ik vraag mij af of je de relatie Schiphol – Lelylaan wel met vier treinen per uur kunt bedienen. Vanaf Lelylaan zullen ongetwijfeld veel mensen richting binnenstad gaan, maar ik denk ook de nodige buiten Amsterdam. Lijkt mij dat met eventuele toekomstige bouwplannen in Nieuw West dat de komende jaren alleen maar gaat toenemen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 07:39
door Meltrain
Oplossing: de ICD op zowel Lelylaan als Sloterdijk laten stoppen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 08:04
door trolly
:pos:

En op Hoofddorp en Nieuw-Vennep.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 08:07
door Aking
Doe dan ook meteen Hoogeveen! :Y

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 08:14
door JordiBrabant
En Breda-Prinssenbeek en Rotterdam Lombardijen en Lansingerland-Zoetermeer oost. Maar dan moeten we natuurlijk wel met liefde 50% meer toeslag betalen, ik ben helemaal voor.
/S als dat nog niet duidelijk was.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 10:01
door Meltrain
JordiBrabant schreef:en Rotterdam Lombardijen
Dat wordt lastig, tenzij je extra perrons wilt aanleggen. ;) Rotterdam Zuid kan natuurlijk wel. *trein*
Maar serieus: er hebben in het verleden wel vaker Intercity's op Lelylaan gestopt. Als je inderdaad minder Sprinters wilt laten rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal én Lelylaan toch nog een acceptabele bediening wilt geven, is een extra stop van de ICD de makkelijkste optie.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 10:15
door JordiBrabant
De Intercities stopten op Lelylaan voorzover ik kan indenken omdat er geen ruimte was voor en een snelle IC op de westtak én een extra sprinter, dus dan maar de IC er laten stoppen.
Meltrain schreef: Dat wordt lastig, tenzij je extra perrons wilt aanleggen. ;)

Moet toch al voor Lansingerland-Zoetermeer Oost, dus waarom niet nog meer. :Y

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 17:49
door DDietzen
Waarom niet alternerend? [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] op Lelylaan, [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] op Sloterdijk en de [serie=Internationale Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] mag dan wat mij betreft doorknallen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 18:44
door SuperGhost
Omdat je dan voor 1 van de 2 samen met de sprinter van/naar Hoorn een redelijke kwartiersdienst kan geven, terwijl de ander dan opgescheept zit met elk half uur 2 treinen direct achter elkaar.

En je kunt je ook afvragen of die 2 minuutjes nu echt een probleem zijn.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 18:50
door Wubbo
Het wordt wel heel erg een ideeëntopic zo, maar het idee is dat die treinen van de HSL na Schiphol gaan afbuigen naar Amsterdam Zuid. Ik neem aan dat dat dan zonder stop op Lelylaan is ;-).

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 19:02
door SuperGhost
Maar in dat plan gingen er iets van 12x per uur sprinters rijden tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.

Als je dat plan dan niet doorzet, omdat je de NoordZuidLijn al verlengd naar Schiphol, dan blijven er (op de Hoornse sprinter na) geen treinen meer over op de Westtak. Het lijkt me dat in zo'n opzet de HSL-treinen wel van/naar Amsterdam Centraal blijven rijden.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 19:09
door Milco
Maar waarom zouden de HSL-treinen per se naar Amsterdam Centraal moeten rijden terwijl je vanaf Amsterdam Zuid net zulke goede verbindingen met het centrum van Amsterdam hebt?

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 19:10
door Z2N
De vraag is natuurlijk: is het voor de ICD echt een issue om aan het einde van de route meermaals te stoppen? Ik denk namelijk van niet, het wordt daarmee een zonetrein. Het internationale verkeer kan dan natuurlijk wel zonder halte doorrijden, maar het voordeel is natuurlijk wel dat de gehele kop van Noord-Holland een kwartier reistijdwinst heeft richting Rotterdam doordat op Sloterdijk in plaats van op Centraal overgestapt kan worden. Eventueel kan je, in het kader van de groei op de HSL, ervoor kiezen om 4x per uur naar Zuid én 4x per uur naar Centraal te rijden.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 19:24
door JordiBrabant
Dat zit wel een bezwaar aan, ICR is heel veel langzamer met passagiers uit en in laten stappen dan SLT, daarnaast gaat het optrekken ook niet heel snel, dus daar wordt alles alleen maar trager van. Daarom ben ik fan van meer sprinters over de hemboog, die in Schiphol net voor de ICDirect zouden aankomen, waardoor de Noord-Holland ook beter naar Schiphol en verder komt.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 19:36
door trolly
Ik ben een enorm voorstander van een ICD naar Den Helder. Met alternerende stops in Wormerveer en Anna Pauwlona.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 19:42
door Suus
Zijn we vergeten waar de D in ICD voor staat???

Natuurlijk moet die trein niet overal stoppen. Het is een ICD, geen IC! Bovendien kan de ICD die extra reizigers in de spitsuren helemaal niet aan en wil je met treinen met smalle deuren niet zo vaak stoppen (Ook ICNG heeft relatief smalle deuren).

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 20:10
door Z2N
Persoonlijk denk ik niet graag in treincategorieën maar in reizigersstromen, de treinen moeten stoppen waar de reizigers willen dat ze stoppen. En als de frequentie tussen Schiphol en Rotterdam verdubbelt wordt haal je al een hoop druk van de ketel af.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 20:13
door Milco
Op de huidige route van de ICD zou ik een stop op Amsterdam Sloterdijk zeker toejuichen, reizigers vanaf Noord-Holland krijgen zo een snellere verbinding met Rotterdam en hoeven niet meer per se via Amsterdam Centraal te reizen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 20:17
door trolly
Suus schreef:Zijn we vergeten waar de D in ICD voor staat???

Natuurlijk moet die trein niet overal stoppen. Het is een ICD, geen IC!
Owja :@

Bijna vergeten...

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 20:20
door DDietzen
Z2N schreef:En als de frequentie tussen Schiphol en Rotterdam verdubbelt wordt haal je al een hoop druk van de ketel af.
Frequentie verdubbelen vind ik wel wat te veel van het goede, met 6x/u ICNG-8+8 in de spitsrichting kan je al een reizigersgroei van liefst 100% slikken ten opzichte van nu (Beneluxtrein buiten beschouwing gelaten). Hoe snel de ICd ook mag groeien, een verdubbeling zie ik nog niet erg gauw gebeuren.

Vergeet niet dat ook de Oude Lijn naar 6x/u moet gaan binnen afzienbare tijd, dat is directe 'concurrentie' voor de HSL. En de ICd-toeslag zal daarnaast eerder omhoog gaan dan omlaag zodra snelheid en comfort een upgrade krijgen met de instroom van ICNG, dat drukt de groei ook wellicht.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 20:24
door Suus
Z2N schreef:Persoonlijk denk ik niet graag in treincategorieën maar in reizigersstromen, de treinen moeten stoppen waar de reizigers willen dat ze stoppen. En als de frequentie tussen Schiphol en Rotterdam verdubbelt wordt haal je al een hoop druk van de ketel af.
De ICD en haar illustere naamgenoot Fyra begonnen op 7 september 2009 met één trein per uur, alleen op werkdagen. Ondertussen is de dienst met 500% meer treinen per uur gegroeid en dus een succes te noemen. Dat succes moet niet ondermijnd worden met Sloterdijk of *sidder* Lelylaan.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 20:32
door Z2N
Daar ben ik dus niet zo zeker van. Een stop op Sloterdijk kan ingepast worden met de rijtijdwinst die ICNG gaat brengen, en de stop op Lelylaan schept de ruimte op Schiphol om Amsterdam Zuid 4x per uur via de HSL met Rotterdam te verbinden. Voor reizigers tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal neemt de rijtijd daardoor met twee hele minuten toe tegenover vandaag, een kwaad dat, verrekend met de reistijdwinst voor reizigers naar de Zuidas of de rest van Noord-Holland, mij prima te verantwoorden lijkt.