Dat is dus wel een verkeerd uitgangspunt he. Stel dat ik twee winkels heb: Een slagerij en een groentenwinkel. Het feit dat ik met de groetenwinkel zoveel winst maak dat ik het verlies van de slagerij dubbel en dwars goed maak, wil niet zeggen dat de slagerij goed loopt...
Je hoeft het er ook niet bij te betrekken, er zijn genoeg rendabele treinen die kunnen rijden zonder stationsuitbating. Daarnaast, stel dat je slagerij in een behoefte voorziet, en verlies maakt om andere redenen dan gebrek aan klandizie, dan mag de groentewinkel de slagerij best omhoog houden.
Een spoorkilometer (all-inn) is ongeveer acht keer zo duur als een autokilometer, terwijl er acht keer minder spoorkilometers worden afgelegd dan autokilometers. De investeringen in het wegennet en spoorwegennet zijn ongeveer gelijk. Mooier kan ik het niet maken...
Bij het spoorwegnet komen de investeringen voor het overgrote deel voort uit onderhoud en vervanging. Bij het wegennet is dit uit nieuw te realiseren projecten. Als je je huis 10jaar niet verft is het vervangen van de kozijnen een grote kostenpost voor je, terwijl de buurman van hetzelfde geld er een verdieping opzet.
De politiek schreeuwt moord en brand schreeuwt als NS de prijzen wil verhogen. Maar de jaarlijks toenemende kosten van autorijden middels extra accijnzen (en ook nog eens BTW over die accijzen...) zorgen ervoor dat de autokosten jaarlijks gemiddeld veel meer stijgen dan de OV-tarieven.
Volgens het CBS is het openbaar vervoer sinds 2000 37% duurder geworden en stegen de autokosten slechts 18%.
En treintjes rijden, dat is op zware spitsrelaties helemaal niet rendabel ('scheefte'). Uit perspectief van de weggebruiker wordt de OV-reiziger echt schandalig gesubsidieerd, maar de laatste vindt dat doodnormaal.
De weggebruiker is de grootste profiteur van het OV daar de files er wel degelijk door verminderd worden, met name in de spits. Zouden alle reizigers uit de trein in elk een eigen auto gaan, dan kom je geeneens meer op je werk aan. Om nog maar te zwijgen over bijv. het stadsvervoer in Amsterdam. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.