Pagina 2 van 3

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: di 27 sep 2011, 20:46
door Suus
Totaal onmogelijke vergelijking. In Flevoland is de bevolking extreem geconcentreerd in grotere plaatsen waardoor je veel makkelijker een OV-netwerk kan opzetten dan een stadsregio waar overal en nergens mensen wonen.

Op minder oppervlakte bijna 4x zoveel inwoners. Wil je de leefbaarheid goed houden dan heb je dus ook meer OV nodig dan voor een landschap vol boerderijen.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: di 27 sep 2011, 20:57
door Klaasje
Heb je wel eens naar de kaart van de Noordoostpolder gekeken? :neg:
Dat er op minder oppervlakte meer inwoners zijn, betekent juist dat het makkelijker is om rendabel ov op te zetten. Alleen kan men kennelijk totaal niet kosteneffectief omgaan met het geld bij de SRA. Bovendien is een factor van 3,5 echt heel veel hoor. Het zou me niets verbazen als het wat meer dan 1 is of misschien 2 maar 3,5 :!:

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: di 27 sep 2011, 21:18
door Suus
Het blijft een onmogelijke vergelijking. Je kan niet een provincie met lege landschappen vergelijken met een stadsregio (let op, ander stelsel van financiering...) waar mensen hutje-mutje leven, totaal verschillende eisen gesteld worden aan mobiliteit en er meer aan OV is dan een garage vol bussen.

Ja, wellicht is 351 miljoen wat veel, maar 70 miljoen besparen op alleen het stadsvervoer is en blijft een praktisch onmogelijke bezuiniging.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: di 27 sep 2011, 21:35
door Klaasje
Het is geen onmogelijke vergelijking. 3,5 maal is gewoon gigantisch veel. En nee het stelsel van financiering is gelijk bij allebei is er sprake van een BDU. Als er wat bijzonders is in het gebied zou je mogen verwachten dat het met een factor twee wel klaar is. Zeker omdat de gebieden niet eens zo onvergelijkbaar zijn:
  • Binnen de stadsregio woont ook ca. 70 % van de Inwoners in de agglomeratie Amsterdam. In Flevoland woont een ongeveer gelijk percentage in de twee grootste steden.
  • Dorpen als Marknesse, Creil, Ens en Kraggenburg hebben echt niet minder recht op ov dan Westzaan of Den Ilp.
  • Uithoorn wordt in veel meer richtingen bediend dan het gelijk grote Zeewolde en nog in hogere frequenties ook.
Dat laatste zal toch ergens van betaald worden nietwaar ;-) De regio rond Amsterdam en Amsterdam zelf zijn niet zielig, integendeel. Overigens hoor je mij niet zeggen dat die 70 miljoen alleen in het stadsvervoer behaald moet worden.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: di 27 sep 2011, 21:46
door Suus
- Het OV in Westzaan is afgelopen winter praktisch wegbezuinigd. Lijn 63 schuurt nog de noordzijde van het dorp, lijn 60 die het dorp bediende is zonder alternatief opgeheven.
- Zeewolde is met drie kanten goed bediend. Uithoorn wordt van vier kanten bediend omdat er aan vier kanten een andere kern is. Uithoorn is per auto heel slecht bereikbaar, daardoor heeft het OV een groter aandeel gewonnen, daarop is het aanbod verbeterd waardoor er meer reizigers met het OV gegaan enzovoort. Door die verkeersproblemen zijn sommige verbindingen overigens onbetrouwbaar geworden. Overigens is een kant van het OV van/naar Uithoorn 75% OV van de provincie Utrecht (121 en 130 PU, 142 en 242 zijn van de SRA) en de lijn naar Alphen van Zuid-Holland. Slechts twee kanten zijn volledig van de SRA.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: di 27 sep 2011, 21:51
door Klaasje
Je vergeet bij Uithoorn de 140, 170 en 146. De 149 wil ik nog wel even wegmatsen omdat die vooral voor de bewoners langs de Amstel rijdt.
De bushalte bij Westzaan van lijn 63 is binnen 600 meter van alle huizen van het hele dorp. Als je voor die 30 % die niet binnen 400 meter van de bushalte woont een extra lijn laat rijden vind ik dat gewoon geldverspilling.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:05
door Suus
Die zijn van de Stadsregio.

Lijn 140 heeft of gaat 33% van zijn ritten inleveren, die is van 6 naar 4 per uur gegaan op grote delen van de dag maar trekt wel volle bussen omdat hij sneller door Hoofddorp is dan de 300. Lijn 170 is weer voor de helft ingekort tot het busstation van Uithoorn maar heeft een heel belangrijke functie in Amstelveen, een stad waar de stadsdienst nutteloos is (sorry hoor, maar lijn 165 en 166 rijden behoorlijk voor jan lul) en het regionaal vervoer juist extreem belangrijk. In Amstelveen-Zuid is er geen fatsoenlijke plek te vinden waar je een buslijn kan inkorten.

Lijn 149 rijdt met een taxibusje/Procity :')

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: di 27 sep 2011, 23:23
door Vinny
De 170 is best een drukke buslijn, en rijdt tegenwoordig best wel een gestrekte route. Ik denk dat er in Amstelland-Meerlanden nog wel wat efficiency te behalen valt door geen "rondje woonwijk" (let eens op de route van 172 Amsterdam-Kudelstaart) meer te rijden, maar gewoon over doorgaande wegen te rijden.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: di 27 sep 2011, 23:26
door Suus
Lijn 172 ziet er tegenwoordig behoorlijk efficiënt uit. Nee, dan de route van lijn 199...

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 20:15
door Ardan
Die 199 is ook al gekortwiekt tot Westwijkplein. Waarom eigenlijk? Van Amstelveen Zuid kun je nu dus niet meer naar Schiphol, of je moet via het busstation..

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 20:24
door Suus
Dat is vanwege werkzaamheden aan de Bosrandbrug. Zie http://www.connexxion.nl/reizen-met-con ... iphol/2019

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 20:30
door robert55
Zoals Bee al voorspelde een terugtrekkende beweging van de wethouder (Parool vandaag):
Wethouder Eric Wiebes heeft zich toch niet neergelegd bij de bezuinigingen op het openbaar vervoer. Dit heeft hij de gemeenteraad geschreven.
In antwoord op de kritiek na zijn ogenschijnlijke koerswijziging schreef Wiebes de raad gisteren dat het stadsbestuur 'nog steeds tegenstander is' van de bezuinigingen. 'Inmiddels heeft de minister de bezuinigingen enigszins verlaagd, maar dat maakt de resterende taakstelling nog steeds onaanvaardbaar.'

Tegelijkertijd constateert Wiebes dat 'het verlies aan reizigers waarschijnlijk beperkter zal blijven dan uit de berekeningen van de minister bleek'. 'Natuurlijk streef ik ernaar het openbaar vervoer volledig op peil te houden, maar dat laten de berekeningen vooralsnog niet zien.'
Oftewel: we zijn nog steeds tegen, maar de schade is veel beperkter dan we voor de zomer zeiden.

Verder zou in de papieren editie van het AD [maar niet op de oerlelijke site] staan dat na RET Buzz nu ook HTM Buzz in de steigers staat. QBuzz zal dus wel de favoriete kandidaat van het politambtelijk complex worden

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 23:22
door visgraat
Vinny schreef:De 170 is best een drukke buslijn, en rijdt tegenwoordig best wel een gestrekte route. Ik denk dat er in Amstelland-Meerlanden nog wel wat efficiency te behalen valt door geen "rondje woonwijk" (let eens op de route van 172 Amsterdam-Kudelstaart) meer te rijden, maar gewoon over doorgaande wegen te rijden.
Dat is een discussie die vaker speelt. Dat gold natuurlijk ook voor lijn 100/320 in Huizen: Doe je de woonwijken wel of niet aan, oftewel wil je iets rijtijd inleveren om mensen op loopafstand af te kunnen zetten. Per situatie moet je denk ik bekijken wat beter is.

Ik denk eerlijk dat er nog wel iets bezuinigd kan worden. Er moet slim ingezet worden: Kan je buiten de spits met net wat minder tijd af en zodoende een bus uitsparen, evt. door koppeling van lijnen? Kan je 's avonds niet met een 8-persoonbus rijden, die overdag op een laagbezette lijnen rijdt? Kan de lijn met de 8-persoonsbus geen buurtbus worden die wordt gereden door vrijwilligers? Enz.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 23:28
door Vinny
Bee schreef:Dat is vanwege werkzaamheden aan de Bosrandbrug. Zie http://www.connexxion.nl/reizen-met-con ... iphol/2019
Werkzaamheden? Die hele brug gaat eruit...
http://www.youtube.com/watch?v=p6fXWcApNhE

Indrukwekkend projectje...

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: do 29 sep 2011, 00:13
door Suus
robert55 schreef:Zoals Bee al voorspelde een terugtrekkende beweging van de wethouder (Parool vandaag):
Wethouder Eric Wiebes heeft zich toch niet neergelegd bij de bezuinigingen op het openbaar vervoer.
Ik kan zo de TV op en politieke prognoses geven 8-)
Verder zou in de papieren editie van het AD [maar niet op de oerlelijke site] staan dat na RET Buzz nu ook HTM Buzz in de steigers staat. QBuzz zal dus wel de favoriete kandidaat van het politambtelijk complex worden
Vond ik het in Rotterdam opvallend maar nog wel een begrijpelijke joint venture, in Den Haag toch wat minder omdat Qbuzz daar niet actief is. Ben benieuwd wat Veolia daar wat van vind, want daar is een soort verstandshuwelijk mee afgesloten door een garage te delen maar ze krijgen van de HTM wel even een mes in de rug geduwd van: Sorry, we vinden Qbuzz leuker :|

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: do 29 sep 2011, 07:41
door robert55
Ik zie een paar verklarinkjes:
- den haag en rotterdam willen sowieso meer samenwerken
- zowel HTM als RET zien kennelijk geen reële kans een busdochter op te tuigen die zelfstandig de aanbesteding kan winnen
- het worden aanbestedingen met een hoog gehalte aan vastliggende zaken. qbuzz bleek daar in Utrecht ook goed mee om te kunnen gaan
- voor HTM en RET geeft het een kansje de nationale kaart te spelen, lijkt bij een deel van het personeel belangrijk. De rol van de grootaandeelhouder uit Utrecht blijft wat onderbelicht.

Overigens is in beide gevallen gezegd dat de NMa geen bezwaar moet maken. Amsterdam ook nog wordt wat veel qua marktpositie, dus lijkt het dat QBuzz zich in deze ronde op de zuidelijke randstad concentreert.

Het zou heel vreemd zijn als Veolia in Den Haag niet offreert, ze kunnen natuurlijk schaalvoordelen halen.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: do 29 sep 2011, 09:21
door visgraat
Waarom blijft Utrecht gespaard van stakingen? Niet dat ik dat nou zo vervelend vind, maar in Utrecht dreigen toch ook grote bezuinigingen? Of hebben ze in Utrecht nog niet helemaal door dat ze moeten bezuinigen?

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: do 29 sep 2011, 09:35
door Klaasje
Als ik me niet vergis wordt in Utrecht dezelfde BDU-korting toegepast als in de rest van Nederland. (een procentje of 10) Waarschijnlijk zijn ze aan de aandacht ontsnapt doordat er daar eerder geprivatiseerd is, en er inmiddels ook een aanbesteding is geweest.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: do 29 sep 2011, 09:40
door visgraat
Ja, ik heb het idee dat in de nieuwe aanbesteding meer bussen rijden en ook duurdere (hybride). Hoe zouden ze dan grofweg 10% goedkoper uit kunnen zijn? Is dat door de eerdere privatisatie?

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: za 01 okt 2011, 14:24
door Suus
Voorstellen van de Stadsregio Amsterdam om de pijn van de bezuinigingen te verlichten:
- Kilometertarief van alle concessies in en rondom Amsterdam gaat omhoog van 10,5 naar 13,5 cent per kilometer, wellicht al in december.
- Kasreserves worden in het OV gestort
- Investeringen om het OV te verbeteren van de huidige pot voor het OV worden stopgezet en in het huidige OV gestort
- Investeringen voor de verbetering van de reisinformatie en de metro upgrade gaan voortaan ten koste van de pot infrastructuur
- Overige investeringen in het OV worden uitgesteld tot na 2020, voor de volledige stadsregio van toepassing.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: za 01 okt 2011, 19:16
door robert55
Op de site van de stadsregio hierover [ik heb het gevoel dat alle lasten alleen bij de reizigers worden gelegd] nog niets, maar ik vond wel deze brief van 2.8 die ik nog niet tegengekomen was:
http://www.stadsregioamsterdam.nl/actue ... van_zaken/
de link staat in de rechter kolom

Lukt me niet om te quoten, daarom een korte samenvatting:
- SRA blijft bij het standpunt dat de gunning aan GVB marktconform was;
- men wil geen splitsing in een rail en een bus concessie
- streven is integratie van delen van beheer en onderhoud rail in de concessie
- als gevolg van de bezuinigingen komt er een nieuw PvE voor de concessie Amsterdam
- dat kost tijd, het bestuur denkt op zijn vroegst in Q3 2013 te kunnen gunnen
- en gaat uit van een implementatie per 1.1.2015

De openbare aanbesteding wordt echter alleen als een terugvaloptie gezien; er is nog geen besluit genomen over het starten van die aanbesteding.

Wat betreft die timeline: de volgende tweedekamerverkiezingen zijn in '15 [als dit kabinet het volhoudt], gemeenteraden in voorjaar '14 en provincie [tenzij die fusie doorgaat] ook in '15.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: za 01 okt 2011, 19:21
door Suus
Dat hele idee voor een provincie Noord-Flevotrecht is toch waanzin. De afstand tussen bestuurder en volk wordt bijna net zo groot als die van de landelijke politiek, schaf dan het hele principe provincie af en stel supergemeentes in.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: za 01 okt 2011, 21:22
door VIRM
Kan de stadsregio tussentijds de voorwaarden voor de concessie aanpassen?

En wanneer zien we het samenwerkingsverband GVBuzz ontstaan? :mrgreen:

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: zo 02 okt 2011, 01:04
door robert55
De onderhandse gunning aan GVB was gebaseerd op een voorgestelde wetswijziging die geen wet is geworden. Omdat er dus geen wettelijke basis was, is de gunning nietig. De stadsregio moet dus eigenlijk een nieuwe aanbesteding [en die kan op andere voorwaarden] uitschrijven die uitkomt in een nieuwe concessie per 1.1.13, maar dat willen ze dus niet.

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Geplaatst: zo 02 okt 2011, 01:37
door Vinny
ik heb het gevoel dat alle lasten alleen bij de reizigers worden gelegd
Nee :') Als je het Parool gelezen had, dan had je kunnen weten dat de bezuinigingen worden opgevangen door minder in regionale (OV) infrastructuur te investeren. De verhoging van het kilometertarief is feitelijk maar een druppel op de gloeiende plaat. Eigenlijk zou het instaptarief naar 1,20 moeten om de bezuigingen echt op te vangen...