Met de jaarwisseling was ik in Dordrecht, wat me mooi de gelegenheid gaf de veranderingen op de stadsdienst vast te leggen. Vooralsnog uiteraard alleen de situatie zoals die nu nog is en die, gezien de historische opbouw van het net, aankomende zondag behoorlijk wijzigt.
Allereerst de aanleiding voor alle wijzigingen: de nieuwe route van lijn 2. Na de boeken en een oud busboekje erop te hebben nageslagen blijkt deze al sinds 1971 via de Reeweg Oost naar Dubbeldam te rijden met een kleine onderbreking tussen de "verbeterde" dienstregeling vanaf 28 april 2007 t/m dienstregeling 2011 (waarin de lijn nogsteeds over een stukje Reeweg kwam, maar niet het stuk op de foto). In de dienstregeling van 2013 verdwijnt de lijn daar echter volledig en blijft voor de Reeweg alleen de frequentere lijn 5 over.
Op de foto's een van de ritten op lijn 2 die met een 12-meterbus wordt gereden, wat nu nog alleen van maandag t/m vrijdag tussen de spitsen en op zaterdag overdag voorkomt. Daarbuiten rijdt er, nu nog, een midibusje. En op de tweede foto lijn 5 op de Reeweg Oost.
De tweede wijziging is de nieuwe route voor lijn 10 die middels een stukje als ringlijn een groter deel van de binnenstad gaat bedienen. Daarmee keert ook de bediening van Schouwburg Kunstmin terug die verviel met de introductie van de huidige route. De timing is allicht wat ongelukkig nu de schouwburg precies dit jaar wegens renovatie gesloten is
In ieder geval is onderstaande foto op een fotogeniek stukje Wijnstraat na zondag niet meer in deze rijrichting te maken, maar daarvoor keren wel enkele andere bijzonder fraaie fotoplekjes op de nieuwe route terug. Ook zichtbaar op de foto is de koppeling aan lijn 2 die er nu nog is in de spitsen, maar in de nieuwe dienstregeling niet meer.
Het via het Leerpark rijden van lijn 2 maakt tot slot ook de scholierenritten op lijn 7 overbodig. Die rijden inmiddels al 11 jaar waarmee ze van alle scholierenritten op de Dordtse stadsdienst het langst bestaan hebben. Zelfs zo lang dat er, uitgerekend in het laatste jaar van hun bestaan, ook een bestemming voor ingeprogrammeerd is

Helemaal nieuw is lijn 2 via het Leerpark trouwens niet: in de dienstregeling 2000 reed deze lijn in de ochtendspits al via die route naar Dubbeldam en later in de SVD-tijd hebben de schoolritten van lijn 7 nog als MAT-rit naar Dubbeldam gereden om vanaf daar de spitsversterking van lijn 2 te verzorgen.
Vrij nieuw zijn overigens de middagritten Station - Leerpark v.v. die pas in de huidige dienstregeling geïntroduceerd werden en na korte tijd in beide richtingen zijn gaan rijden. Voor die ritten is zelfs nog een keerlus aangelegd, over kapitaalvernietiging gesproken (ze staan er bijna 10 minuten stil, tijd zat om heen en weer te rijden naar de rotonde bij het ziekenhuis één halte verderop)
