Pagina 101 van 120

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 okt 2022, 14:29
door ovforens
Afbeelding

Op het oog lijkt het alsof elke plek waar een zijraam is ook een draaistel heeft.
Bij andere tramtypes betekent dit dikwijls een vervelend podest of iets wat zorgt voor minder ruimte in het interieur. Op renders op het internet lijkt dit bij de TINA echter niet zo te zijn.
Afbeelding

Op de Innotrans was een TINA te zien, maar daarin waren wel opstapjes in het interieur aanwezig

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 okt 2022, 15:46
door reisthijs
Er zijn verschillende varianten van de TINA mogelijk, dat kan een smalle meterspoortram zijn (het bovenste plaatje) maar ook een brede normaalsporige tram.

De Haagse variant zal aannemelijk meer lijken op de Rostockse:
Afbeelding
https://blog.rsag-online.de/blog-uebers ... er-rostock

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 okt 2022, 17:05
door Milco
Meerdere gelede bussen van EBS rijden nu op de lijnen 42 t/m 46. Vanwaar deze extra grote bussen vandaag?

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 okt 2022, 17:14
door MetroRET
Iets met geen treinen Gv/Gvc-Ledn.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 okt 2022, 17:27
door Daniel
Vooral het gebrek aan NS bussen dan natuurlijk, als die hadden gereden hoefde EBS geen extra materieel in te zetten.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 okt 2022, 17:53
door Milco
Oh ja, natuurlijk! Houd het allemaal niet meer bij waar en wanneer er precies aan het spoor wordt gewerkt…

Wel netjes dan van EBS dat ze dat doen :pos:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 okt 2022, 18:38
door Lange_Dre
Daniel schreef: vr 28 okt 2022, 17:27 Vooral het gebrek aan NS bussen dan natuurlijk, als die hadden gereden hoefde EBS geen extra materieel in te zetten.
Er rijden meer dan genoeg bussen tussen Den Haag en Leiden. Sterker nog, de bussen rijden af en aan en komen 9 van de 10 keer had leeg of leger aan op de stations.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 okt 2022, 19:39
door Daniel
Hmm, hoor toch andere geluiden. Lijkt ook vooral een probleem te zijn dat de NS-bussen uitsluitend stopbussen zijn, waardoor de reis met EBS een kwartier sneller is.
En aangezien de NS-website tenzij je het expliciet uitzet ook adviezen met lijnbussen geeft gaan de meeste reisopties daardoor per lijnbus. Kijk net in de planner en kwam zelfs adviezen met de Qliner van Leiden naar Zoetermeer gevolgd door RandstadRail naar Den Haag Centraal die sneller zijn dan de NS-bus.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 okt 2022, 21:10
door Lange_Dre
Punt dat werd genoemd was "gebrek aan ns bussen". Niet of dit snel en/of stop bussen waren. Vandaag zowel in de ochtend als avond spits met de bus tussen Leiden en Den Haag gereisd. De bussen reden af en aan, en zowel in de bussen waar ik in zat as de bussen die na mijn bussen aankwamen (zag dit toen ik op de streek en stadsbus moest wachten) dat die ook vrijwel leeg of maar half vol af en aan reden.

Dat NS alleen stop bussen inzet, is een heel ander punt om te bespreken. Zelf had ik het een beter idee gevonden als er snelbussen tussen Den Haag CS - Leiden en Den Haag HS -Leiden reden en stop bussen tussen Den Haag CS en Leiden reden.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 28 okt 2022, 22:31
door Hainje
Lange_Dre schreef: vr 28 okt 2022, 21:10 Zelf had ik het een beter idee gevonden als er snelbussen tussen Den Haag CS - Leiden en Den Haag HS -Leiden reden en stop bussen tussen Den Haag CS en Leiden reden.
Denk eerder dat die snelbussen niet reden omdat er niet genoeg chauffeurs waren, niet omdat men bij NS enkel stopbussen wel voldoende vond.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 29 okt 2022, 16:27
door Lange_Dre
NS had natuurlijk ook kunnen kiezen om de helft van de vele beschikbare bussen als sneldienst te laten rijden en de andere helft als stopdienst... Dan gebruik je het zelfde aantal bussen, maar ben je klantvriendelijker bezig.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 29 okt 2022, 16:34
door Meltrain
Dat is nog maar de vraag. Reizigers van/naar de tussengelegen stations hebben dan immers minder reismogelijkheden.
Dat is juist niet klantvriendelijk.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 29 okt 2022, 16:46
door sneltram
Dan had je niet genoeg bussen gehad of niet genoeg plek voor alle bussen. Het is misgegaan doordat de NS reisplanner tegenwoordig ook stads- en streekbussen toont. Als dat niet gebeurd was, had je in de reisplanner de omgeleide 2000 gezien (weliswaar met een walgelijk lange reistijd), maar niettemin aantrekkelijker dan een even trage stopbus.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 29 okt 2022, 21:58
door Etienne
Ik heb dat gisteren aanschouwd en ook van horen zeggen dat er tot wel 75 bussen waren ingehuurd, waaronder ook Sloveense en Poolse bussen.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 29 okt 2022, 22:54
door Durashift
^^ kan heel goed, die waren er ook bij de tvv tussen Utrecht en Ede/Veenendaal/Rhenen.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 29 okt 2022, 23:08
door Lijn 45
Die staan voor langere tijd gestald bij Nederlandse bedrijven. Ik heb foto's gezien van Poolse wagens die bij Jan de Wit gestald stonden.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 30 okt 2022, 07:56
door teun
In Helmond heb ik ook meerderen Kroaten gezien.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 30 okt 2022, 09:04
door robert1955
Rijden die dan als onderaannemers van NL touringcar bedrijven?

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 30 okt 2022, 09:18
door Lijn 45
Ja, want de Nederlandse touringcarbedrijven in kwestie (Jan de Wit en Pouw) zijn de bedrijven die voor NS het busvervoer in een deel van het land regelen.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 30 okt 2022, 09:31
door Suus
Die Poolse en Sloveense bussen zijn een vreemde gewaarwording. Vaak is de chauffeur ook Pools of Sloveens, maar er schalt wel 100% NL uit de speakers :lol:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 01 nov 2022, 08:34
door Jef400
sneltram schreef: za 29 okt 2022, 16:46 Dan had je niet genoeg bussen gehad of niet genoeg plek voor alle bussen. Het is misgegaan doordat de NS reisplanner tegenwoordig ook stads- en streekbussen toont. Als dat niet gebeurd was, had je in de reisplanner de omgeleide 2000 gezien (weliswaar met een walgelijk lange reistijd), maar niettemin aantrekkelijker dan een even trage stopbus.
Dit is exact wat er is misgegaan. Ik werk tegenwoordig bij de buitendienststellingen en er is niet altijd ingegrepen om treinpassagiers uit de 43 en 45 te houden. Daarnaast hadden de Oostblokchauffeurs regelmatig maling aan de afspraken over het bufferen waardoor de boel op Leiden vaak vastliep. NS-bussen waren er genoeg. Ze werden alleen niet vaak gebruikt.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 01 nov 2022, 12:17
door Daniel
Die NS bussen waren dan ook 20 minuten langzamer dan de streekbus, dus niet zo gek dat mensen de streekbus pakten.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 01 nov 2022, 17:36
door Jef400
Zeker niet. Zo zijn er nog tig punten. Maar hé, die heb ik in het evaluatieformulier gedaan en dan zoeken ze het in Utrecht maar weer uit.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 01 nov 2022, 23:02
door Matt5154
https://www.omroepwest.nl/nieuws/464634 ... -tram-voor

Een stukje historie van het materieel van de HTM. ;) Alleen de Regiocitadis staat er niet in.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 03 nov 2022, 07:54
door Hendrik
HTM is tot het inzicht gekomen dat het snijden in de dienstregeling van de lijnen 1, 6 en 12 niet zo'n gelukkige keuze was. Die lijnen gaan dus weer vaker rijden. In plaats daarvan wordt nu gesneden in de lijnen 2 en 17.
https://www.htm.nl/nieuws/een-overzicht ... 7-november