Door te halteren op de rijbaan wordt het verkeer op die rijbaan gehinderd en verslechterd dat dus de doorstroming van het verkeer. Heb je geen hoge wiskunde voor nodig lijkt mij.Meltrain schreef:Maar wat is nou precies het probleem met het aandoen van een vervangende halte VU Medisch Centrum op de rijbaan? :? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk.
Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
CXX had aangegeven bij de VRA dat die halte langs de rijbaan met de wegbeheerder was overlegd, dat is dus niet waar. Daarna is CXX aangezegd dat ze binnen 2 weken de normale halte moesten gebruiken en dat is dus nog niet gebeurd.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Gezien de ontwikkelingen is dat maar goed ook. Vermoedelijk ook in samenspraak met de financieringsmaatschappij die de bussen in eigendom heeft. Zo 'courant mogelijke' uitvoering svp. :)n-evo schreef: (..) Dat of vergaande aanpassingen aan de touringcars moeten maken. Beiden is niet gebeurd. Waarschijnlijk omdat het een pilot is en de bussen bij een failure makkelijk weer als touringcars doorgeschoven kunnen worden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Dat gedeelte van de Boelelaan is nou niet echt één van de rustige stukken weg in de buurt..... :N
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik vind dat de VRA zeker boter op zijn hoofd heeft. Ze beheren de concessie en in hun organisatie werken alle wegbeheerders samen. Er moet dus een kort lijntje kunnen zijn tussen de vervoerder en de overheid, zeker als er niet eens een wissel is geweest. Eerlijk gezegd vind ik dit een tamelijk schandelijke situatie, die mijns inziens te voorkomen was geweest als er voldoende overleg was en op tijd zou zijn ingegrepen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Mag ik je vragen hoe lang je zelf bent? Ik kan me namelijk voorstellen dat als je gewoon in de bus past je je niet realiseert wat voor een probleem dot voor sommige mensen kan zijn, ikzelf heb er bij dd-ar en DDZ treinen al flink last van, terwijl deze volgensmij nog wel hoger zijn en een breder gangpad hebben.Meltrain schreef:Dat is maximaal een minuut tijdens de wandeling van de instapdeur naar de zitplaats. Dat is echt geen probleem.Zonnig schreef: Maar wat doet o.a. Connexxion, die zorgt er voor dat langere mensen (+ 1.80 m) niet meer fatsoenlijk met een dubbeldekker kunnen reizen.
Je moet bukken / hoofd stoten om nog mee te kunnen.
Zeker in een land als Nederland, met de gemiddeld langste bevolking van de wereld, is dit gewoon niet erg handig voor een bus in lijndienst, hoe leuk of mooi ik die bussen ook vind.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Je mag niet staan in die bussen, dus het is echt een heel tijdelijk probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Klopt, maar ik sta ook niet (nouja het is me 1x gebeurd) in een dubbeldekker trein, desalniettemin is het nog steeds geen pretje, tot de incidentele rug- en nekklachten als gevolg hiervan aan toe. (en nee dat is geen grap/overdrijving).
Meldenswaardig is wel dat ik zelf nog nooit in deze specifieke bussen heb gezeten, maar gebaseerd op mijn ervaringen met de trein, en de touringcarritjes met schooluitjes vroeger kan ik me voorstellen dat het in de futura's niet veel beter zal zijn.
Wat is overigens het zitplaatsverschil tussen een futura en een met stoelen volgestouwd capacity L, welke in feite ook gewoon 2 volle buslengtes is toch? Zouden deze bussen niet met de huidige frequentie kunnen volstaan?
Meldenswaardig is wel dat ik zelf nog nooit in deze specifieke bussen heb gezeten, maar gebaseerd op mijn ervaringen met de trein, en de touringcarritjes met schooluitjes vroeger kan ik me voorstellen dat het in de futura's niet veel beter zal zijn.
Wat is overigens het zitplaatsverschil tussen een futura en een met stoelen volgestouwd capacity L, welke in feite ook gewoon 2 volle buslengtes is toch? Zouden deze bussen niet met de huidige frequentie kunnen volstaan?
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Daar zit nog wel een verschil: de Capacity L heeft max.45 zitplaatsen en de Futura iets van 83. Je kan inderdaad zeggen, dat de Capacity bijna 2 standaardbus lengtes groot is, maar dat vertaalt zich niet in het aantal zitplaatsen. Aangezien we op deze lijn te maken hebben met de eis van de VRA over zitplaatsgarantie, is duidelijk welk type bus -qua capaciteit - het geschiktste is: de dubbeldekker.Mdk schreef:
Wat is overigens het zitplaatsverschil tussen een futura en een met stoelen volgestouwd capacity L, welke in feite ook gewoon 2 volle buslengtes is toch? Zouden deze bussen niet met de huidige frequentie kunnen volstaan?
Ik zat nog te denken aan een dubbelgelede bus op lijn 346, maar zo’n bus schijnt maar maximaal 60 zitplaatsen te hebben en lijkt me met name in het centrum van Haarlem erg onhandig te manoeuvreren.
Denk dat CXX echt wel een probleem heeft op dit moment met lijn 346.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Nou, dubbelgeleed zou nog wel passen door het centrum in Haarlem (de routes die ze in Utrecht rijden zijn ook niet bepaald ruim opgezet), maar ja, dat Haarlemse busstation hè :')
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Tja, daar dacht ik het eerste aan..... :D Ik weet nog dat de Capacity ging testrijden, dat liep toen ook niet echt lekker voot het station van Haarlem.
Maar ja, een dubbelgelede bus is ook geen 1 op 1 vervanging voor een dubbeldekker w.b. aantal zitplaatsen, helaas...... :N
Maar ja, een dubbelgelede bus is ook geen 1 op 1 vervanging voor een dubbeldekker w.b. aantal zitplaatsen, helaas...... :N
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
De lijn heeft in december grotere bussen en een capaciteitsverhoging gekregen. Wellicht is als tussenoplossing een 15-meter bus zoals voorheen met de Volvo’s voorlopig wel voldoende.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
In elk geval is de achterdeur breder gemaakt bij die dubbeldekkers in Groningen.dylanwild94 schreef:In Groningen en Drenthe hoor alleen nagenoeg geen problemen met de dubbeldekkers daar. Komt dat omdat die dubbeldekkers wel zijn aangepast of omdat het vervoersaanbod kleinere pieken heeft.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Wethouder Jeroen Brandes (Vervoer, PvdA) benadrukt dat er nog wordt onderhandeld over verdere verbeteringen, maar heeft reeds een aantal verbeteringen in het Amstelveense Openbaar Vervoer-netwerk kunnen afdwingen. Het betreft onder andere de lijnen 174, 199 en 357.
Dat heeft Brandes vanavond bekend gemaakt in de commissievergadering.
199 - Bovenkerk
Vanaf 18 maart zal buslijn 199 Bovenkerk weer bedienen en gaat de bus weer de route rijden via Legmeerdijk, Salamander en Noorddammerweg in Bovenkerk. De route van Lijn 199 wordt licht aangepast, omdat via deze route de haltes op de Sacharovlaan (aan de Hammarskjöldsingel) niet aangedaan kan worden. De gemeente zal daarom een halte aan de oostzijde van de Sacharovlaan realiseren en dat wordt een 1-richtingsbushalte.
357 gaat stoppen bij Weldam
Ook heeft Brandes nieuws voor een deel van de bewoners van Westwijk. De halte Weldam zal namelijk zo snel als mogelijk worden opgenomen in de dienstregeling van Lijn 357.
174 extra ritten in de vroege ochtend
Uiterlijk 1 april 2018 worden twee extra vroege ochtend-ritten (tussen 05.00 en 06.00 uur) ingezet voor Lijn 174, van Middenhoven via Groenelaan naar Busstation Amstelveen. Daarmee wordt de vroege verbinding met Schiphol (via Busstation Amstelveen) weer hersteld
Zwarte Kat
Eveneens is afgesproken dat er een halte komt in het buurtschap De Zwarte Kat voor de zogenoemde 'AML Flex' en ook het aantal rechtstreekse ritten tussen Kudelstaart en Amsterdam wordt verhoogd worden van 2 naar 3.
Dat heeft Brandes vanavond bekend gemaakt in de commissievergadering.
199 - Bovenkerk
Vanaf 18 maart zal buslijn 199 Bovenkerk weer bedienen en gaat de bus weer de route rijden via Legmeerdijk, Salamander en Noorddammerweg in Bovenkerk. De route van Lijn 199 wordt licht aangepast, omdat via deze route de haltes op de Sacharovlaan (aan de Hammarskjöldsingel) niet aangedaan kan worden. De gemeente zal daarom een halte aan de oostzijde van de Sacharovlaan realiseren en dat wordt een 1-richtingsbushalte.
357 gaat stoppen bij Weldam
Ook heeft Brandes nieuws voor een deel van de bewoners van Westwijk. De halte Weldam zal namelijk zo snel als mogelijk worden opgenomen in de dienstregeling van Lijn 357.
174 extra ritten in de vroege ochtend
Uiterlijk 1 april 2018 worden twee extra vroege ochtend-ritten (tussen 05.00 en 06.00 uur) ingezet voor Lijn 174, van Middenhoven via Groenelaan naar Busstation Amstelveen. Daarmee wordt de vroege verbinding met Schiphol (via Busstation Amstelveen) weer hersteld
Zwarte Kat
Eveneens is afgesproken dat er een halte komt in het buurtschap De Zwarte Kat voor de zogenoemde 'AML Flex' en ook het aantal rechtstreekse ritten tussen Kudelstaart en Amsterdam wordt verhoogd worden van 2 naar 3.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Die bus stopt daar maximaal een minuut. Dat lijkt me echt geen ramp. :?dylanwild94 schreef:Door te halteren op de rijbaan wordt het verkeer op die rijbaan gehinderd en verslechterd dat dus de doorstroming van het verkeer. Heb je geen hoge wiskunde voor nodig lijkt mij.Meltrain schreef:Maar wat is nou precies het probleem met het aandoen van een vervangende halte VU Medisch Centrum op de rijbaan? :? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk.
Ik ben zelf 1,90 meter, dus ik herken de problemen wel. Langere tijd niet normaal rechtop kunnen staan is wat mij betreft dus ook uit den boze, maar tijdens de hele korte wandeling naar de zitplaats ondervind ik geen problemen. (En ja, ik heb één keer met de Futura's van lijn 346 gereisd.)Mdk schreef:Mag ik je vragen hoe lang je zelf bent? Ik kan me namelijk voorstellen dat als je gewoon in de bus past je je niet realiseert wat voor een probleem dot voor sommige mensen kan zijn, ikzelf heb er bij dd-ar en DDZ treinen al flink last van, terwijl deze volgensmij nog wel hoger zijn en een breder gangpad hebben.Meltrain schreef:Dat is maximaal een minuut tijdens de wandeling van de instapdeur naar de zitplaats. Dat is echt geen probleem.Zonnig schreef: Maar wat doet o.a. Connexxion, die zorgt er voor dat langere mensen (+ 1.80 m) niet meer fatsoenlijk met een dubbeldekker kunnen reizen.
Je moet bukken / hoofd stoten om nog mee te kunnen.
Zeker in een land als Nederland, met de gemiddeld langste bevolking van de wereld, is dit gewoon niet erg handig voor een bus in lijndienst, hoe leuk of mooi ik die bussen ook vind.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Nee, 1 minuut is geen ranp, maar als een bus in de spits 12x per uur rijdt, zijn dat al 12 minuten per uur, dat het verkeer niet kan doorstromen en het is al een vrreselijke drukke plek daar, m.n. in de spits. De VRA en ook de gemeente willen niet, dat de dubbeldekker op de rijbaan halteert. En daar moet CXX zich aan houden, anders sancties...... :(
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Is het misschien niet een idee om de bussen samen met al het andere autoverkeer de Stadhouderskade op te sturen, vervolgens Hobbemakade en dan bij de Ruysdaelstraat de route te volgen van voormalig tram 16 tot Museumplein? De trambaan moet dan wel aangepast worden, maar zo wordt denk ik de doorstroom op de kruising Paulus Potter/Stadhouderskade een stuk beter voor al het verkeer. Het Rijksmuseum kan je ontsluiten door een halte aan te leggen aan één van de eerdergenoemde kades.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Euh....lijkt me een slechte oplossing. Ten eerste is het een omweg, de Ruysdaelstraat is niet (meer) geschikt voor doorgaand verkeer, is min of meer verkeersluw gemaakt, daardoor ook niet geschikt voor gelede R-net bussen. Zeker niet als je al het overige verkeer ook over die route wil laten lopen. Verder is er niet echt plek op de Stadhouderskade of Hobbemakade voor een R-net bushalte.
Je bedoelt waarschijnlijk de kruising Hobbematraat/Stadhouderskade......
Je bedoelt waarschijnlijk de kruising Hobbematraat/Stadhouderskade......
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Op https://www.ovmagazine.nl/2018/02/forse ... -aml-1216/ staat een artikel over de boete die Connexxion heeft gekregen. 15 februari moet er een verbeterplan liggen, anders kan de boete oplopen tot 2 miljoen. We zullen het zien.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Op zich positief om te lezen dat CXX de boete niet aanvecht. Had ik niet verwacht. :pos:
Lijkt mij niet dat, om de problemen op te lossen, de dienstroosters 'ruimer' opgezet worden..
Hmm.. dit leest alsof de chauffeurs een (nog) strakker dienstrooster krijgen.. kortom, zij 'betalen' als één van de stakeholders het gelag??OV Magazine schreef: Dus door bijvoorbeeld de roosters van chauffeurs aan te passen, moet dat leiden tot minder rituitval.”
Lijkt mij niet dat, om de problemen op te lossen, de dienstroosters 'ruimer' opgezet worden..
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Hoe voorkomt een strakker dienstrooster dan rituitval (want daar is het om te doen)?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Van 2 naar 3x/uur? Dat zou nog wel een verbetering zijn.tgv2 schreef:(...) en ook het aantal rechtstreekse ritten tussen Kudelstaart en Amsterdam wordt verhoogd worden van 2 naar 3.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Tja, goede vraag.Wubbo schreef:Hoe voorkomt een strakker dienstrooster dan rituitval (want daar is het om te doen)?
Komt de rituitval wel door (alleen) het dienstrooster?
Is de rituitval niet voornamelijk te wijten aan de congestie..?
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Nou, de aansluitingen worden er niet beter op: veel bussen en treinen rijden halfuursdienstenDingeZ schreef:Van 2 naar 3x/uur? Dat zou nog wel een verbetering zijn.tgv2 schreef:(...) en ook het aantal rechtstreekse ritten tussen Kudelstaart en Amsterdam wordt verhoogd worden van 2 naar 3.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Het was jouw eigen opmerking over het dienstrooster. Ik verwacht dat er juist ruimere roosters komen zodat vertraging door een vertraagde chauffeur minder vaak voorkomt.Durashift schreef:Tja, goede vraag.Wubbo schreef:Hoe voorkomt een strakker dienstrooster dan rituitval (want daar is het om te doen)?
Komt de rituitval wel door (alleen) het dienstrooster?
Is de rituitval niet voornamelijk te wijten aan de congestie..?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten